2000
|
|
Bestalde, abantaila ekonomikoak eskuratzeko, gizarte laguntzaren alorrean Frantses estatuan Espainiarrean baino aukera zabalagoa izaki, edota osasungintzari dagokionez gizarte segurantza frantsesaren menpeizateko, bi nazionalitateak izatea onuragarri suertatzen da. Are gehiago garai batean, XX. mendeko historia lazgarria kontuan harturik, gerrak mugaren alde bietara bainaez aldi berean, suertatu baitziren bata bestearen ondotik, hasi jadanik XIX. mendeko karlistadekin, eta Algeriako gerra arte,
|
bi
Mundu Gerrak eta Espainiakoa tarteanizaki. Orduan nazionalitate bikoitza izatea bizirik irauteko pasaporte suerta zitekeen, armetara deitua izatean, ondoko estatuko nazionalitatearen aitzakitan, herritikmugitu gabe gerra ez egiteko aukera ematen baitzuen.
|
2001
|
|
Arrazionalismoaren eta positibismoaren itzalean mundua guztiz menderagarria zekusan gizakiari kontamolde tradizionala, lineala? bazegokion,
|
bi
mundu gerrak jasan dituen gizaki etsituak bereexistentziatik abiatuz egin dio aurre, ulergaitz eta krudela bilakatu zaionmunduari.
|
2002
|
|
Adibidea oinarritzat harturik, baina bestelako adibideetan ere bai, inguruko erantzun ahalegin orok erakundeen estrategietara jo behar du. Nekazaritza industrialak aurrez zentzurik izan duela onartuta ere, bereziki
|
bi
mundu gerren ostean zegoen egoeragatik, gaur egun ezinbestekoa da nekazaritza industrialari, nekazaritza iraunkorrak?, edo, zentzuzkoak?, edo, ekologikoak, aurre hartzea.
|
2006
|
|
Ostera, gizaldi bat geroago, zentzu gabetasunak eta katastrofe sentimenduek aginduko dute. Pasatu berri den gizaldian izandako esperientzia tamalgarriek,
|
bi
mundu gerrek eta esperientzia totalitarioek (estalinismoa eta nazismoa) eragina izango dute etorkizunaren irudi ezkor horretan. XIX. mendean modernitateak baikortasun mugagabea adierazten bazuen ere, XX. mendeak nolabaiteko antimodernismo bati hasiera emango dio (besteak beste, Nietzsche eta Freud errreferente gisa hartuko dituen pentsamendu tradizioari).
|
|
Tartean, berriz, XX. mendeko gertakaririk lazgarrienen(
|
bi
mundu gerrak, nazismoa, sozialismo errealeko esperientzia totalitarioa...) lekuko gehienetan zuzenak izandakoak: Frankfurteko Eskolako kideak.
|
2007
|
|
world view edo esamolde ohikoak, eskura zeuzkanak, ekidin eta, bera hizkuntzako munduaren irudiaz mintzo da («picture of the universe»). Alemanian orobat, mundu ikuskeraren tesia
|
bi
Mundu Gerren artean eta ondoren neohumboldtarrengan ikusi ohi da errepresentatua. Norabide horretan, J. L. Weisgerber-ek, korronte horren burua, «Ama hizkuntzaren indarrei buruz» titulu orokorraren azpian lan handi bat publikatu du (1957 eta hurr.). Baina, bitxiki, Weisgerber-ek ere ez du gorde nahi izan, Humboldt-engandik zetorren terminologia, eta Weltansicht ordez (mundu ikuskera), Cassirer-ek eta beretua, berak Weltbild zuzendu du (munduirudia).
|
2009
|
|
Gertaera traumatikoak asko eta askotarikoak izan dira mundu garaikidean, etahorietako gehientsuenak gerra testuinguruei dagozkie. Gerra ondorenean, sarraskirik lazgarriena jasangarri edo bederen ulergarri aurkezteko joera dago Jay Winterhistorialariak
|
bi
mundu gerren inguruko lekukotzen tratamenduari buruzko lanaipagarri batean jasotzen duenez (2007). Diskurtso eta errepresentazio horiekbaina, «lekuko moral» gisa definitzen dituenen testigantzekin egiten dute topomaiz.
|
2012
|
|
Emankizun hauekin guztiekin,
|
bi
mundu gerren arteko kritika modu marxistakkulturaren esparrua bere osotasunean ulertuko du. Kultura, hain zuzen ere, estetikarilotuta dagoen arte formatzat eta manifestazio sortzailetzat atzematen da lehenik; izanere, klasizismo europarrean normala zen moduan.
|
2014
|
|
Gerra garaietan bortxatzea normaltzat hartu izan da. Azken
|
bi
mundu gerretan, Vietnam go gerran edo Kuwait-ekoan menderatutako lurraldeetako emakume asko bortxatu zituzten. Gaur egun sarritan epaitegira eramaten dira gerra garaian emakumeak bortxatu dituzten soldaduak.
|