2004
|
|
Zerk kilikatzen ditu gehien eta zorrozkien gure zentzu adimenak? Hitz batean, gainditu beharreko axolagabekeriak gaindituz,
|
bi
jarrera horietako zeinen eskutik abiatu behar genuke euskalgintzaren gurdia lokatzetatik ateratzeko. Oraindik orain, ezkorraren izpiritu galgarria kritikatu digu Eguzkitzak.
|
|
Ez dira gauza bera, ez, etxea eta casa edo etxea eta maison. Bi espazio dira, bi historia, bi nazio, bi kultura, bi hizkuntza, mundua ikusteko eta sentitzeko
|
bi
jarrera eta bi demokrazia eredu. Menderatzailearena eta mendekoarena.
|
|
Zertan zetzan, bada, unibertsitatearen euskal izaria aditzeko momentuan batzuen eta besteen arteko aldea? Berehala ikusiko dugunez, nongoa izatearen eta norena izatearen artean dagoen mugarriak bereizten omen zituen
|
bi
jarreren nondik norakoak.
|
2008
|
|
barrez edo barre gogoz zeudèn mojekin batera, beste talde bat baitzegoen, ugarixeagoa, beste jarrera bat erakusten zuena, jarrera simetriko bat, nolabait esatearren?, zenbat eta batzuk beren barre gogoari atxikiago egon, orduan eta haserreagotu baitziren besteak, batzuen eta besteen keinuak eta imintzioak esandakoaren erakusgarri: hantxe
|
bi
jarrerak, ikusle itsuak bakarrik uka zezakeen begi multifokalak begi bistan jarritakoa?, eta hantxe bi taldeak. Ama nagusia sutan zegoen, sutan behar zuen?, nahiz eta bere su hura itzaltzen saiatzen zen, esfinge batena zirudien behintzat haren betarteak?, harik eta, barrealdiak bakandu zirenean, aulkitik altxatu eta ahotik sua jaurti zuen arte:
|
|
eta kontenplazioa, hitzik gabeko esparrua bilatzen duena? kontrajartzetik sortu zena eta Molinosen eta joera kietisten kondenak ekarri zituena, frai Millanek ez baitzituen
|
bi
jarrera haiek elkarren aurkakotzat jotzen, osagarritzat baizik, bere ustez bai baitzegoen denbora bat meditaziorako. Kredoa errezitatuz, adibidez, fede eta doktrina katolikoaren dogmak finka zitezkeen behin eta berriro, eta beste denbora bat kontenplaziorako, zeinean, Donibane Gurutzekoak idatzitako Kantu Espiritualaren ildotik, la música callada,/ la soledad sonora??, edonor murgil baitzitekeen isiltasun esanezinaren uretan, intuizioak atzemandako errealitate jainkozkoetan blai, entréme donde no supe,/ y quedéme no sabiendo/ toda ciencia transcendiendo?
|
|
Azken jarrera honek kulturazko nazio euskalduna lehenesten duen bitartean, aurrekoak nazio politikoa hobesten du, nazio honen euskarazko izaera etnokulturala aintzat hartu gabe. Hondar hondarrean,
|
bi
jarrera horien arteko borroka ideologiko goria dago saio honen joan etorrian.
|
|
Harekin batera, halere, begi multifokalak beste xehetasun bati antzeman ziezaiokeen... barrez edo barre gogoz zeudèn mojekin batera, beste talde bat baitzegoen, ugarixeagoa, beste jarrera bat erakusten zuena –jarrera simetriko bat, nolabait esatearren–, zenbat eta batzuk beren barre gogoari atxikiago egon, orduan eta haserreagotu baitziren besteak, batzuen eta besteen keinuak eta imintzioak esandakoaren erakusgarri: hantxe
|
bi
jarrerak –ikusle itsuak bakarrik uka zezakeen begi multifokalak begi bistan jarritakoa–, eta hantxe bi taldeak. Ama nagusia sutan zegoen –sutan behar zuen–, nahiz eta bere su hura itzaltzen saiatzen zen –esfinge batena zirudien behintzat haren betarteak–, harik eta, barrealdiak bakandu zirenean, aulkitik altxatu eta ahotik sua jaurti zuen arte:
|
|
" Burua hotsez betetako zurrunbilo bat da, mendean hartu behar duguna, hotsik gabeko lurretan loratzen baita, beste inon baino hobeto, Jainkoaren hitza". Puntu hari zegokionez, baina, frai Millanek gogoan behar zuen –gogoan zuen noiznahi, hain zuzen ere– bizpahiru mende lehenagoko auzia, meditazioa –oinarri diskurtsibo kontzeptual bat duena– eta kontenplazioa –hitzik gabeko esparrua bilatzen duena– kontrajartzetik sortu zena eta Molinosen eta joera kietisten kondenak ekarri zituena, frai Millanek ez baitzituen
|
bi
jarrera haiek elkarren aurkakotzat jotzen, osagarritzat baizik, bere ustez bai baitzegoen denbora bat meditaziorako –Kredoa errezitatuz, adibidez, fede eta doktrina katolikoaren dogmak finka zitezkeen behin eta berriro– eta beste denbora bat kontenplaziorako, zeinean, Donibane Gurutzekoak idatzitako Kantu Espiritualaren ildotik –la música callada,/ la soledad sonora... –, edo... Penitentziaren eremuan, azkenik, elizako jendearen artean, nekez aurkituko zen garaiko giro itoan inor –ez apaizik, ez fraiderik, ez mojarik– bere buruari ez ziliziorik ez diziplinarik ezarriko ez zionik, eritasunak edo ezinbesteko beste arrazoiren batek eragotzi ezean; hartan ere, dena dela, zentzuz aholkatu zituen frai Millanek komentuko mojak:
|
2009
|
|
Brigitterekin bizi izandako esperentziaren ondotik, bazirudien indar bakoitzak, sexua kontsumatzera zeramanak eta sexua sublimatzera zeramanak? hartu zuela bere bidea,
|
bi
jarreren artean kontraesanik ez balego bezala, mundu bat baitzen Brigitterena eta beste bat Adarena, inola ere nahas ez zitezkeenak.
|
|
Ada besarkatu zuenean, gainera, ez zuen ohiko tentsiorik nabaritu naturaren indar ezkutuen eta gogoeta etiko moralen artean; aitzitik: Brigitterekin bizi izandako esperentziaren ondotik, bazirudien indar bakoitzak –sexua kontsumatzera zeramanak eta sexua sublimatzera zeramanak– hartu zuela bere bidea,
|
bi
jarreren artean kontraesanik ez balego bezala, mundu bat baitzen Brigitterena eta beste bat Adarena, inola ere nahas ez zitezkeenak.
|
2010
|
|
zurea zen; eta ederki ulertu nizun ulertzekoa!; banekien, bai, eztabaida hura ere, klasikoen itzulpenei lotua, nolabait esatearren? plazaratuta zegoela euskal munduan, baita
|
bi
jarrera zeudela ere: lehena, klasikoak euskarara itzultzearen aldekoa, eta bigarrena, aurkakoa?
|
|
Garaipena ez zen nirea; aitzitik: zurea zen; eta ederki ulertu nizun ulertzekoa!; banekien, bai, eztabaida hura ere —klasikoen itzulpenei lotua, nolabait esatearren— plazaratuta zegoela euskal munduan, baita
|
bi
jarrera zeudela ere: lehena, klasikoak euskarara itzultzearen aldekoa, eta bigarrena, aurkakoa... edo ez hain aldekoa bederen; irakurria nuen, halaber, Orixek Unamunori emandako erantzuna, 1921eko" Euskal Egunetan" azaldutakoa:
|
2013
|
|
Gaitasun kritiko handiko pertsonarentzat are zailago suertatzen da matrimonio mediokre bat onartzea. Idealaren eta errealaren arteko desorekaren aurrean, pertsonaia «kritikoek»
|
bi
jarrera nagusi erakutsiko dituzte: ihes eszeptikoa (Bennet jaunak nahikoa du bere jarrera zinikoan eta bere biblioteka zuloan ezkutatzea; Charlottek «ez ditu entzun ere egiten» bere senarraren txorakeriak) edo protesta egitea.
|
2015
|
|
Ezta Batasunaren eta ETAren artekoa izan zela esatea ere. Eztabaidako
|
bi
jarrera kontrajarriak ezker abertzaleko antolakunde guztietan zeuden. Batasunan edota preso ohien artean baziren estrategia politiko militarrarekin jarraitzearen aldekoak, eta ETAn edo Ekinen ere bai borroka armatua uztearen aldekoak.
|
|
Betidanik eztabaida handiak izan dira San Frantzisko Xabierrek euskara ote zekien erabakitzeko orduan. Eta honetan ere, euskaldunon artean hain ohikoa den bezala,
|
bi
jarrera guztiz antagoniko izan dira: batzuek baietz erantzun dute, beste batzuek ezetz.
|
|
Pentsaera inplakablea dago immigrazioaren kontra, baina aldeko inpekableak hanka sartze ugari ekar lezake. Muturreko
|
bi
jarrera hauen aurrean emigranteen istorio biziak biltzea ezinbestekoa da, immigrazioaren mekanismo hotza agian barrutik berotasun itxaropentsuaz bizi izaten delako. Bost urteko mutikoa da Ayuob, baina bestela Ainarak azalduko lioke, bere amaren historia?
|
2016
|
|
BARREA. Kunderak dio gizakiak adierazpen fisiologiko bera (barrea) baliatzen duela
|
bi
jarrera metafisiko adierazteko: demagun hilerrian hildako bat lurperatzen ari garen bitartean norbaiti kapela erortzen zaiola zulora.
|
2017
|
|
–Tira, elkarrizketa horretan bi aurpegi,
|
bi
jarrera antzeman genituen eskolako arduradunengan: Cires irakaslea defenditu nahian eta Goiarrola, isilago, begira.
|
2018
|
|
Esango nuke bi aldiz azaltzen dela, lehendabizi besteentzat barregarria izatearen beldurraren forman (23) eta gero berak, Herculinek, medikuari egiten dion mespretxuzko barrean, errespetua galtzen dionean medikuak ez dielako dagokien agintariei eman gura aurkeztu zaion irregulartasun naturalaren berri (71). Beraz, badirudi Herculinerentzat barreak umiliazioa edo mespretxua adierazten duela, dudarik gabe lege kondenatzaile bati lotutako
|
bi
jarrera, lege horren mendekoak biak, haren objektua edo haren tresna izateagatik. Herculine ez dago lege horren eskumenetik kanpo; bere erbesteratzea ere zigor bezala ulertzen du.
|
2019
|
|
–Prozesuan zehar,
|
bi
jarrera nagusi zeuden mugimendu feministaren barruan. Batek zioen ez genuela kasuaz hitz egingo; biolentzia matxistaz hitz egingo genuela, eta ez geniola salbuespen estatusa emango indarkeriari?, ekarri du gogora Amaia Zufia Bilgune Feministako kideak.
|
|
ideia dagoela. Iñakiren planteamendua diskurtso horiek gainditzea eta
|
bi
jarreretan daudenek onar dezaketen diskurtso berri aglutinatzaile bat eraikitzea da. Erronka hori gainditzeko, Hizkuntzaren Ekologian oinarrituriko ideia nagusi hauek jasoko lituzkeen diskurtsoa eraikitzea proposatzen du:
|