2023
|
|
Administrazio kudeaketaren geroko egintza izanik, likidazioak eragingarritasunez zehazten ditu dela sortutako zenbatekoa, dela hori ordaintzeko Administrazioak ezarri dituen epeak eta moduak. Likidazioa egiten denetik aurrera, tributu kuota eskatzeko moduko bihurtzen da, eta Ogasun publikoari zor zaizkion zenbateko zehatzen
|
berri
ematen zaio subjektu pasiboari, kasuan kasuko jakinarazpena eginda.
|
|
26 Aurretiazko errekerimendutzat hartuko dira tributu betebeharpekoen tributu zorra aitortzeko, erregularizatzeko, egiaztatzeko, ikuskatzeko, ziurtatzeko edo likidatzeko egiten diren administrazio jarduketa guztiak, modu formalean tributu betebeharpekoari horien
|
berri
emanez gero.
|
|
Hala badagokio, arau hausterik edo erantzukizunik ez egotearen gaineko adierazpena jasotzea. e) Zehapenen aurka erabil daitezkeen bideak (errekurtsoak) adieraztea, baita horiek jartzeko epeak eta organoak ere. f) Ezarritako zehapenaren zenbatekoa ordaintzeko lekua, epea eta modua. ...ena. g) Aplikatu diren murrizketen zenbatekoa eskatzeko inguruabarrak zehaztea, halakorik gertatuz gero murrizketa galduko baita. h) Berandutze interesak ez eskatzea, zehapenen eragingarritasuna eten bada zehapenen aurka errekurtsoa edo erreklamazio ekonomiko administratiboa garaiz eta behar bezala jarri delako. i) Ebazpenaren aurka Administrazioarekiko auzi errekurtsoa jar badaiteke, hurrengoaren
|
berri
ematea: zehapena etetea eskatuz gero, eteteari eutsiko zaio organo judizialak eteteari buruz ezer adierazi arte.
|
|
Erregelamendu bidez berariazko jakinarazpena beharrezkoa ez diren kasuak zehaztu daitezke tributu betebeharpekoari horren
|
berri
eman bazaio. Ulerbidez, horrela gertatuko da adostasun aktaren ondoriozko likidazioen kasuan lurralde erkideko eta Gipuzkoako ikuskapen prozeduretan; bertan, zorra likidatzeko organo eskudunak jarduketa berriak agindu ezik edota beste modu batean likidatu ezik, akta sinatu eta hilabetearen buruan jakinarazitzat emango da likidazioa (TLOren 156.4 artikulua eta Gipuzkoako TFAOren 151.3 artikulua).
|
|
Halako jarduketarik gauzatu ezean, autolikidazioa aldaezina izango da preskripzioa (edo iraungitzea, Bizkaian) gertatu denetik aurrera. b) Aitorpenaren sistema, lehengoa. Honakoetan, subjektu pasiboak betebeharra zenbatzeko garrantzitsuak diren inguruabarren berri eta zerga egitatea gauzatu duenaren
|
berri
ematen dio Ogasunari, baina ez du ezer kalifikatzen ezta betebeharra zenbatzen ere. Prozedura amaitzeko, kudeaketa organoak behin behineko likidazioa eman behar du eta berau jakinaraziz zorra ordaintzeko borondatezko epea irekitzen da (emaitza itzultzekoa ere izan daiteke).
|
|
Jarduketarik ezean, likidazioa aldaezina izango da preskripzioa (edo iraungitzea, Bizkaian) gertatu denetik aurrera. c) Ordainagirien bidez aldizka kobratzen diren tributuak. Honelakoetan erregistro, errolda edota matrikula batean alta eman behar da, aitorpenaren lehengo sistemaren arabera, bai eta aldaketa fisiko edo juridikoen
|
berri
emateko aitorpena ere aurkeztu behar da baldin eta horren titulartasuna edo zenbatekoa ukituko bada, eta aitorpenen ondorioz, likidazioa jakinaraziko zaio betebeharpekoari. Hortik aurrerako kobrantzak modu automatikoan bidaliko dira ordainagirien bidez, ezer jakinarazteko beharrik gabe.
|
|
Administrazioak eskuratu edo eskualdatzen diren ondasun higiezinen balioaren
|
berri
emango du; balio hori loteslea izango da Administrazio eskudunarentzat, eta du balio handiagorik aplikatu. Lurralde erkidean, interesdunari balioa jakinarazi eta hurrengo hiru hilabeteetan zehar izango da loteslea; Bizkaian, hiri lurreko ondasun higiezinen balioa izango da esleitu beharreko gutxieneko balioa, abenduaren 3ko 163/ 2013 Foru Dekretua aplikatzearen ondorioz; Araban esaten denez, emandako balio hori kontuan hartzeko gutxieneko balioa izango da tributu bakoitzaren arauketak ezarritako lotura eta norainokoarekin; eta Gipuzkoan, gehienetan, katastro balioarekin bat dator, baina balioa loteslea izateko eta horren norainokoa zehazteko tributu bakoitzaren araua begiratu da.
|
|
Arabako eta Gipuzkoako TFAOen 115 artikuluaren arabera, eta Bizkaiko TFAOren 117 artikuluaren ariora, tributu aitorpena agiria da; agiri hori dela bide, betebeharpekoak Tributu administrazioari adierazi edo aitortzen dio tributuak aplikatzeko garrantzia duen edozein egitate burutu duela. Esangura zabalean, autolikidazioa ere aitorpen mota bat da, horren bidez Administrazioari zerga egitatea gauzatu duenaren
|
berri
ematen baitio zergadunak, nahiz eta, horrekin batera, zorra ala itzultzeko edo konpentsatzeko kopurua zehazteko behar diren kalifikazioa eta zenbaketa egin.
|
|
Edozein kasutan, zorra erregularizatu behar da Administrazioak tributu betebeharpekoari errekerimendua bidali aurretik. Eta tributuzko arau hausteak gauzatzean erantzukizunetik askatzeko arrazoiak jorratu ditugunean esan bezala, aurretiazko errekerimendutzat hartuko dira tributu betebeharpekoen tributu zorra aitortzeko, erregularizatzeko, egiaztatzeko, ikuskatzeko, ziurtatzeko edo likidatzeko egiten diren administrazio jarduketa guztiak, modu formalean tributu betebeharpekoari horien
|
berri
emanez gero69 Aurretiazko errekerimenduak kudeaketa organoek zein ikuskapen organoek egin ditzakete; behin errekerimendua jasota ezin da zorra erregularizatu ezta epez kanpo aitortzeagatik ezarritako errekarguak ere aplikatu.
|
|
Administrazioak egiazta ditzake interesdunak aitorpen edo autolikidazio batean aitortutako balioak. Administrazioak zehaztutako balioa eta tributu betebeharpekoak aitortutakoa bat ez badatoz, hark bere balioespenaren
|
berri
emango dio zergapekoari, behar bezala arrazoituta, behin behineko likidazioaren jakinarazpenean, aurretik jakinarazita egon ezean. Betebeharpekoak errekurtsorik edo erreklamazio ekonomiko administratiborik jar dezake behin behineko likidazioaren aurka, baina Administrazioaren balioespenaren aurka peritu tasazio kontrajarria soilik sustatu ahal izango du (likidazioa balioa zehazteko egintzatik aparte modu lokabean jakinarazi ezik).
|
|
Prozedura honen zioz egiaztatutako balioak ondorioak sortuko ditu gainerako betebeharpekoen aurrean. Tributu bakoitzaren foru arauak agin dezake balio horren
|
berri
eman ahal izatea betebeharpekoek horren aurka egin dezaten edo peritu tasazio kontrajarria susta dezaten; osterantzean, balioespenaren aurka egin ahal izango dute baliabide berdinekin balio berria aplikatu nahi den geroko prozeduraren baitan.
|
|
Halakoetan, betebeharpekoak hiru modutan erreakzionatu dezake: balioespenaren aurka ez eginez (balio berria bere aldekoa bada), horren aurka eginez, edota peritu tasazio kontrajarria berriro sustatuz (balio berria kaltegarria bada berarentzat), gorago azaldu dugun moduan eta balio berria lehenengoz aplikatu nahi denean edota balio horren
|
berri
ematen diotenean.
|
|
Errekurtso bidean zehar, beste interesdun batzuk agertuz gero, tramitazioa ez da eteten ezta atzera ekartzen ere. Haatik, organo ebazlea konturatzen bada agertu ez diren zuzeneko interesdunak egon badaudela, orduan horiei erreklamazioaren
|
berri
emango die, alegazioak egin ditzaten. Horiei ezer jakinaraziz gero, ebazpenak ez du ondoriorik izango interesdun berrientzat.
|
|
Edozein kasutan, deuseztatze errekurtsoa jarri behar da organo ekonomiko administratiboaren aurrean idazki baten bidez. Errekurtso idazkian alegazioak jasoko dira, eta dagozkion frogak erantsiko zaizkio, TFAOek ezarritako arrazoiak badaudela frogatzeko: a) Erreklamazioa ez onartzeko erabakia ez delako behar bezala adierazi. b) Behar den moduan aurkeztutako alegazioak edo frogak ez direla aurkeztu adierazten delako. orduan, erreklamazio egileak faktura egin ahal izango du, erreklamatuaren izenean eta kontura, Auzitegiari aurretiaz horren
|
berri
emanez gero. c) Ebazpenean erabateko eta ageriko inkongruentzia dagoelako. d) Uko egiteagatik, atzera egiteagatik, prozedura iraungitzeagatik, prozeduraz kanpo auzia konpontzeagatik edota prozeduraren objektua gerora galtzeagatik jarduketak artxibatu direlako. Azken arrazoia Araban baino ez da jaso (TFAOren 243 artikulua).
|
|
Hasteko, komunikazioak erabiltzen dira tributu betebeharpekoari Administrazioaren alde bakarreko agiriak jakinarazteko, bi helburuekin: prozeduraren hasieraren berri edo garrantzizko egitate eta inguruabarren
|
berri
ematea; eta edozein pertsonari beharrezko errekerimenduak egitea. Komunikazioak eginbideetara bil daitezke.
|
|
Adostasun akten ostean tributu betebeharpekoari likidazioa jakinaraziko zaio. Likidazio egin behar den unea baino lehen organo eskudunaren ustez aktan jasotako likidazio proposamena aldatu balitz, organoak horren
|
berri
emango dio betebeharpekoari, likidazioarekin bere adostasuna ala desadostasuna berriro adieraz dezan. Gipuzkoan, oro har, TFAOren 151.3 artikuluaren arabera, adostasun aktak jasotako proposamenaren ondoriozko likidazioa isilbidez jakinarazi eta eman dela uste izango da, hilabetea igaro bada akta sinatu eta biharamunetik zenbatzen hasita.
|
|
TFAOek (eta TLOk) agintzen dutenez, Espainiako egoiliar ez diren tributu betebeharpekoek ordezkaria izendatu behar dute, Espainian egoitza duena. Izendapen horren
|
berri
eman behar zaio Tributu administrazioari.
|
|
4.12.4 Egoitzaren
|
berri
ematea
|
|
Administrazioak eska diezaieke subjektu pasiboei euren egoitza non dagoen adierazteko. Norbanakoak, bestalde, egoitza aldatzen duen bakoitzean, horren
|
berri
eman behar dio Administrazioari15 Subjektuak eginbehar hori
|
|
4.12.4 Egoitzaren
|
berri
ematea 162
|
|
Hitzarmen kolektiboaren bidez edo, halakorik izan ezean, enpresa akordioaren bidez, ezarri behar dira jarraitutasunik gabeko langile finkoei egin beharreko deia arautzeko irizpide objektibo eta formalak (adibidez, deiak antzinatasunaren arabera egitea). Edozein kasutan, deia egin behar da idatziz edo langile interesdunari deia behar bezala jakinarazi zaiola egiaztatzeko balio duen edozein bide baliatuta, laneratzeko baldintzen inguruko jarraibide zehatzen
|
berri
emanez eta aurrerapen egokiarekin.
|
|
Enpleguaren zerbitzu publikoak agiri hori luzatu eta horren
|
berri
emango dio langilearen enpresaburuari ez ezik, Laneko eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzari ere, konturatzen denean gehieneko denbora mugak gainditu direla.
|
|
Kasu horretan, enpresaburuak, aipatu epea bete eta hurrengo 10 egunetan, agiri bat eman behar dio langileari, enpresan langile finkoaren izaera lortu izana justifikatzen duena. Inguruabar horren
|
berri
emango die langileen lege ordezkariei ere.
|
|
(c) Enpresaburuak lanpostu hutsen inguruan informatu behar ditu aldi baterako lan kontratuak dituzten langileak, prestakuntzarako lan kontratua duten langileak barne, bermatu ahal izateko osterantzeko langileen aukera berberak izango dituztela lanpostu iraunkorrak lortzeko. Informazio horren
|
berri
eman daiteke enpresako nahiz lantokiko leku egoki batean jendaurreko iragarkiak jarrita edo negoziazio kolektiboan ezarritako beste bide batzuk erabilita, baldin eta bide horiek informazioa langileengana helduko dela ziurtatzen badute. Halaber, informazio horren berri emango zaie langileen lege ordezkariei.
|
|
Informazio horren berri eman daiteke enpresako nahiz lantokiko leku egoki batean jendaurreko iragarkiak jarrita edo negoziazio kolektiboan ezarritako beste bide batzuk erabilita, baldin eta bide horiek informazioa langileengana helduko dela ziurtatzen badute. Halaber, informazio horren
|
berri
emango zaie langileen lege ordezkariei.
|
|
O B atzorde negoziatzailea osatuko duten langileen ordezkariak edo, hala denean, batzorde hori legearen araberako epeetan eratu ez izanaren
|
berri
ematea.
|
|
O A zkentzeak 50 langile baino gehiago ukitzen dituenean, saldu diren enpresa ondasunen
|
berri
eman behar da, salbu eta halakoak enpresaren ohiko trafikora biltzen direnean.
|
|
Nolanahi ere, ordezkaritza handieneko sindikatuen edo behar adinako ordezkaritza duten sindikatuen arteko aurretiazko akordioaren bidez bakarrik susta daitezke hauteskunde orokorrak esparru funtzional edo lurralde esparru batean nahiz batzuetan. Akordio horiek lan agintaritzaren mendeko bulego publikoari komunikatu zaizkio, akordio horiek gordailutu eta halakoen
|
berri
eman dezan.
|
|
Hauteskunde mahaia eratzeari dagokionez, LELTBren 74 artikuluak ezarritakoa hartu behar da kontuan. Edu horretan, behin enpresari hauteskundeak egiteko asmoa jakinarazita, enpresak, 7 eguneko epean, horren
|
berri
emango die mahaia osatu behar duten langileei, eta langileen ordezkariei; sustatzaileei ere aldi berean emango die horren berri.
|
|
Bulego publiko horrek 10 eguneko epean erabakiko du: gordailutzearen
|
berri
ematea ala gordailutzearen sustatzaileei agindeia behingoz egitea, horiek gehienez beste 10 eguneko epean, antzemandako akatsak ongi ditzaten.
|
|
Epe hori igaro ondoren, bulego publikoak gordailutzearen
|
berri
ematea erabaki edo gordailutzea ezetsiko du.
|
|
Bulego publikoak gordailutzearen
|
berri
emango du bere iragarki oholean, Estatuko Aldizkari Ofizialean eta, hala denean, kasuan kasuko aldizkari ofizialean, gutxienez, sindikatuaren izena, lurralde esparrua eta esparru funtzionala, sustatzaileen identifikazioa eta eratze akta sinatu dutenen identifikazioa jasoz.
|
|
Lan agintaritzak enpresaburuaren komunikazioaren
|
berri
emango dio langabezia prestazioen erakunde kudeatzaileari eta LGSIri nahitaezko txostena eskatuko dio, komunikazio horren inguruabarren eta kontsultaldiak gauzatzearen inguruan. Txostena egin da 15 eguneko epe luzaezinean, lan agintaritzari jakinarazi zaionetik kontsultaldia amaitu dela; txosten hori prozedurara bilduko da.
|
|
Neurriok ondoreak sortuko dituzte ezinbesteko kasua eragin duen egitatea zein datatan sortu eta data horretatik aurrera. Edozein kasutan, enpresaburuak bere erabakiaren
|
berri
emango die langileen ordezkariei eta lan agintaritzari.
|
|
ABEEE aplikatu bitartean, enpresaburuak langileak ABEEEren eraginpean edo eraginpetik kanpo utzi ditzake, kasuan kasuko neurriak justifikatzeko arrazoi gisa alegatutako inguruabarrak aldatu ahala, aldez aurretik horren
|
berri
emanez langileen lege ordezkaritzari eta aldez aurretik komunikazioa eginez gizarte prestazioen erakunde kudeatzaileari eta, 1483/ 2012 Errege Dekretuan ezarritako epeekin bat etorriz, GSDNri, ondore horietarako erakunde horiek ezarritako prozedura automatizatuen bidez.
|
|
Era berean, nahiz eta enpresa erabiltzaileak egikaritu enpresaburu orori dagozkion zuzendaritzaeta kontrol ahalmenak, lagatako langileak gauzatutako jardueraren gainean (ikusi 14/ 1994 Legearen 15.1 artikulua), enpresa erabiltzaileak ez du erabateko zuzendaritza ahalmenik; hurrean ere, aldi baterako laneko enpresak du beti langilearen gaineko diziplina ahalmena (ikusi 14/ 1994 Legearen 15.2 artikulua). Horregatik, enpresa erabiltzaile batek uste duenean langileak kontratua ez duela bete, horren
|
berri
emango dio aldi baterako laneko enpresari, horrek kasuan kasuko zehapen neurriak har ditzan" (ikusi 14/ 1994 Legearen 15.2 artikulua).
|
|
Langileak lagin bildumak edo lanabesek jasan ditzaketen galeren eta narriaduren gaineko erantzukizuna du, baldin eta horiek haren erruarengatik edo zabarkeriarengatik eragin badira. Halaber, langileak erantzun behar du, galera edo narriadurak gertatu eta, 10 eguneko epean, enpresaburuari horren
|
berri
eman ez dionean.
|
|
(e) Eragiketak sustatzeko jardueren
|
berri
eman behar dio enpresaburuari.
|
|
Ondore horietarako, lan agintaritzak Emakumearen Institutuaren aholkuak eskatu ahal izango ditu, edo autonomia erkidegoetako berdintasun erakundeenak, hitzarmen kolektiboaren lurralde esparruaren arabera bidezkoa dena kontuan hartuta. Eta lan agintaritzak jurisdikzio eskudunera jotzen duenean, hitzarmen kolektiboak bereizkeriazko klausulak izan ditzakeela uste izateagatik, horren
|
berri
emango dio Emakumearen Institutuari edo autonomia erkidegoetako berdintasun erakundeei, hitzarmen kolektiboaren lurralde esparruaren arabera.
|
|
Lan agintaritzak enpresaburuak aurkeztutako eskabidearen edukiaren
|
berri
emango dio LGSIri eta horri nahitaezko txostena eskatuko dio, eskabideak kasuan kasuko betekizunak betetzen dituen adierazteko. Txosten hori 7 eguneko epe luzaezinean eman da, enpresaburuak eskabidea lan agintaritzari aurkeztu zionetik zenbatzen hasita.
|
|
Laburbilduz, lan zuzenbidearen bilakaera Espainian zazpi garai nagusitan sailka daiteke, horietara biltzen direla hurbileneko aurrekariak, lan zuzenbidea eratu arte (lehenengo lan arauak, lan zuzenbidea sortzeko oinarriak eta lan zuzenbidea eratzea); lan zuzenbidea sendotzea (II. Errepublika eta Francoren garaia); eta lan zuzenbidea garatzea (trantsizio demokratikoa eta lan zuzenbidean gauzatutako aldaketak 1978ko Konstituzioaz geroztik). Jarraian, labur azalduko dira garai horietako ezaugarririk garrantzitsuenak, araurik garrantzitsuenen
|
berri
emanez.
|
|
★ Jarraitzeko, ez da ahaztu behar LELTBren 8.1 artikuluak, ostera ere lan izaerako ezaugarrien
|
berri
ematen badu ere, lan kontratuaren aldeko iuris tantum presuntzioa ezarri duela. Aitzitik, arreta deitzeko besterik ez du balio artikulu horrek, kasu bakoitza interpretatu behar delako orain arte aztertutakoaren ildotik.
|
|
★ Esangura horretan, lehendabizi, izaera orokorreko printzipio informatzaileak hartu behar dira kontuan, halakoek lan zuzenbidea izan behar denaren
|
berri
ematen duten heinean:
|
|
Hiru postulatu liberal horiek eta industria iraultzak bat egitean, inoiz ez bezalako gizarte gatazka sortu zen. Sortutako tentsioen
|
berri
emateko" gizarte auziaz" hitz egin ohi da.
|
|
Azken buruan, gaur egungo ikasketa planek eskatzen duten diziplinaren eta metodologiaren ondorio da hori. Izan ere, irakasgai jakin bati eratxikitako kredituek irakasgai horren ordu kopuruaren
|
berri
ematen dute, orduok banatuz ikasleek, gelan nahiz gelatik kanpo, gauzatu beharreko zeregin desberdinen arabera.
|
|
Helburu hori oinarri, eskuartean duzun eskuliburuan lan zuzenbideko erakunde garrantzitsuenak aztertzeaz gain, lantzean lantzean, horien inguruko jurisprudentziaeta doktrina aipamenak jaso dira. Orobat, egokitzat jo denean, azalpenekin batera adibideak jarri dira edota zenbait web orrialderen
|
berri
eman da, kasuan kasuko gaian sakondu ahal izateko. Azalpenei erreparatuz gero, sarritan informazio osagarria eman da, letra tamaina txikiagoarekin idatzitako" alerta" antzekoak baliatuta.
|
|
(a) Enpresaburu nagusiaren eginbeharrak bere langileen lege ordezkariei begira (LELTBren 42.4 artikulua). Zehatzago, enpresaburu nagusiak hurrengoen
|
berri
eman behar die:
|
|
(c) Kontratariaren edo azpikontratariaren eginbeharrak GSDNri begira. Bada, kontratariak edo azpikontratariak enpresa nagusiaren
|
berri
eman behar dio GSDNri. Horrela, enpresaburu nagusiak ziurtatu behar duen moduan bere laguntzaileek zehatz betetzen dituztela Gizarte Segurantzarekiko betebeharrak, berarekin elkarlanean diharduten enpresei ere galdatzen zaie GSDNri elkarlan horren berri ematea.
|
|
Bada, kontratariak edo azpikontratariak enpresa nagusiaren berri eman behar dio GSDNri. Horrela, enpresaburu nagusiak ziurtatu behar duen moduan bere laguntzaileek zehatz betetzen dituztela Gizarte Segurantzarekiko betebeharrak, berarekin elkarlanean diharduten enpresei ere galdatzen zaie GSDNri elkarlan horren
|
berri
ematea. Modu horretara, Gizarte Segurantzaren Administrazioak iturri desberdinetatik jasotzen du informazio bera, bere helburuak bete ditzan (SEMPERE NAVARRO).
|
|
...teko nahiz langileak afiliatzeko edo enpresak inskribatzeko; erakunde eskudunei eskatzea gizarte prestazioak, gizarte laguntzak edo diru-laguntzak etetea edo bertan behera uztea (ikusi LAZLTBren 46 artikulua); lan istripuen ondoriozko errekarguak edo prima murrizketak proposatzea, lan istripuek eratorritako prestazioetan, ez direnean bete egoki diren segurtasun neurriak; egiaztatutako ez betetzeen
|
berri
ematea erakunde eskudunei (poliziari, EEZPri); eta, bidezkoa denean, ofiziozko demandak jartzea jurisdikzio sozialean.
|
|
(e) Administrazio ebazpena jakinaraztea. Administrazio ebazpena interesdunei jakinaraziko zaie, horren aurka jar ditzaketen errekurtsoen
|
berri
emanez. Halaber, jakinaraziko zaie errekurtso horiek zein administrazio organotan edo organo judizialetan eta zein epetan aurkeztu ahal izango dituzten.
|
|
Bizkaiaren kasuan salbuespena beste modu batean zehazten du Bizkaiko foru arauaren 6.5 artikuluan: ...orraren helburua betetzen badu, baina egonkortasun helburua edo gastu araua betetzen ez badu, erakundearen finantza jasangarritasuna arriskuan jartzen ez duten gastuak diruzaintzako gerakinekin finantzatzeagatik, aurrekontua aurrezki garbi positiboarekin likidatzen badu, ekonomiaeta finantza planaren ordez, kontu hartzailetzako funtzioak betetzen dituen organoaren txosten bat egingo da, eta horren
|
berri
emango zaio Osoko Bilkurari. Bizkaiako foru arauak salbuespenerako kasua modu zehatzagoan jasotzen du jasangarritasun txostenaren erabilera gehiago mugatuz.
|
|
Artikuluan adierazten denez, lurralde historikoetako toki erakundeek likidazioarekin batera joan behar den dokumentazioa egingo dute likidatu behar den ekitaldiaren hurrengo ekitaldiko martxoaren 31 baino lehen, sozietateei dagokien epeak salbuetsirik. Likidazioa Alkateak dekretu bidez onetsiko du, aurretiaz toki erakundearen kontu hartzaileak egindako txostenarekin eta toki erakundearen osoko bilkurari
|
berri
emango zaio. Jarraian, foru arauen 49.4 artikuluan diruzaintza gerakin negatiboa duen likidazioaren aurrean toki erakundeek hartu beharreko konponbideen zerrenda egiten du:
|
|
Beraz, argi zegoen salmenta egin baino lehen jakinarazi behar zela. " Proyecte" hitza ez da erabiltzen manu berrietan, baina gure ustez kontrola prebentziozkoa da, eta, enkantearen iragarkia aldizkari ofizialetara bidali aurretik, besterendu nahi denaren
|
berri
eman behar da. 109 artikuluaren hitzez hitzeko interpretazioari jarraiki, egiten den besterentze ororen berri emango dela esan du.
|
|
" Proyecte" hitza ez da erabiltzen manu berrietan, baina gure ustez kontrola prebentziozkoa da, eta, enkantearen iragarkia aldizkari ofizialetara bidali aurretik, besterendu nahi denaren berri eman behar da. 109 artikuluaren hitzez hitzeko interpretazioari jarraiki, egiten den besterentze ororen
|
berri
emango dela esan du. Aditza subjuntiboan erabiltzen da, eta ekintza amaitu gabe dagoela adierazten du, orainaldi eta etorkizun gisa aldi berean; beraz, bistakoa da jakinarazpena ekintza burutu baino lehen egin behar dela" 477 Kontrako argumentua ere badago; horretan, informazioa ematea TAOLren 56 artikuluarekin bat egin behar du, eta informazioa eman behar da adostutako egintza edo ebazpenen gainean, eta prestatzea ez da ebazpena bera.
|
|
TAIXTBren 79 artikuluak bi kontrol teknika ezberdin aipatzen ditu: aurretiazko baimena eta kontu ematea edo
|
berri
ematea. Bi kontrol teknika ezberdin dira eta momentu ezberdinetan emango dira.
|
|
" 1 Aurrekontu egonkortasunaren helburua, zor publikoaren helburua edo autonomia erkidegoen edo toki korporazioen gastu araua ez betetzeko arriskua ikusten bada, Gobernuak, Ogasuneko eta Administrazio Publikoetako ministroaren proposamenez, ohartarazpen arrazoitua egingo dio administrazio arduradunari, hari entzun ondoren. Behin ohartarazpena eginda, Gobernuak horren
|
berri
emango die Zerga eta Finantza Politikako Kontseiluari (autonomia erkidegoa bada) eta Toki Administrazioko Batzorde Nazionalari (toki korporazioa bada). Ohartarazpen hori jendaurrean jarriko da, denek horren berri izan dezaten.
|
|
Udalak espedientea jorratu eta gero hiru betebehar izango ditu: Estatu kontseiluari edo autonomia erkidegoaren aholkularitza kontseiluari irizpena eskatu, Estatuko Administrazio Orokorrari prozeduraren
|
berri
eman eta finantza zaintzako organo eskudunari txostena eskatu. Ondorioz, hiru kontrol ezberdin jasotzen ditu espediente honek:
|
|
Azkenengoz 2022/ 06/ 05an ikusita. jaso behar diren dokumentuak adierazten ditu organo kontrolatzaileari bidali beharreko informazioaren errepasoa egitean463: Zorpetze eragiketa onartzen duen dokumentua (TOLTB 52 art.). Indarrean dagoen ekitaldiko aurrekontu estaldura egiaztatzea (TOLTB, 49 eta 50 art.). Aurreko ekitaldiko likidazioari buruzko kontu hartzailetzako txostena (TOLTB 191 art.). Aurrekontu arruntaren esku hartzeari buruzko txostena (TOLTB, 168.4 eta 177.2 art.). Esku hartzeko txostena, planteatutako eragiketari buruzkoa. ...ogramak (TOLTB 166 art.). Izapidetzen ari diren errekurtsoen ondorioz edo beste edozein arrazoiren ondorioz, epai judizialek toki erakundearentzat sor ditzaketen arrisku potentzialen ziurtagiria, baldin eta Korporazioaren kaudimenari eragin badiezaiokete, eta esku hartzearen ziurtagiriak, non toki erakundearen eta haren erakunde autonomoen aurrekontuari aplikatzeko dauden obligazioen zenbatekoaren
|
berri
ematen baita. Tituluen jaulkipenen kasuan, toki erakundeen zor publikoaren jaulkipenak baimentzea arautzen duen uztailaren 19ko 705/ 2002 Errege Dekretuaren 4 artikuluan eskatzen den dokumentazio gehigarria.
|
|
" Kontua da kontrola prebentiboa dela. Hau da, enkantea egin aurretik, espedientea hasi ondoren, edo ondasuna esleitu ondoren, toki erakundeak horren
|
berri
eman behar dio autonomia erkidegoari. 1955eko Toki Araubidearen Oinarriak arautzen dituen Legearen 189 artikuluak, indargabetuak, esaten zuen ondasun higiezinen besterentze ororen berri emango zela.
|
|
Hau da, enkantea egin aurretik, espedientea hasi ondoren, edo ondasuna esleitu ondoren, toki erakundeak horren berri eman behar dio autonomia erkidegoari. 1955eko Toki Araubidearen Oinarriak arautzen dituen Legearen 189 artikuluak, indargabetuak, esaten zuen ondasun higiezinen besterentze ororen
|
berri
emango zela. Beraz, argi zegoen salmenta egin baino lehen jakinarazi behar zela.
|