2006
|
|
Hona dakargun txostenaren helburua Soziolinguistika ikasketak gaur egun, alegia ikasturtean, dauden egoeraren
|
berri
ematea da UPV/EHUko Filologia Fakultatean (Arabako Campusa, Gasteiz). Eremu honetako irakaskuntza, indarrean dauden Ikasketa Planen arabera, ondoko ikasketetan zehar banatzen da:
|
|
Azken buru Zentsu eta Udal Errolden helburuetariko bat, besteak beste, gizarte errealitateari labelak ezartzean datza. Horrela iharduera politikoa zenbait eremutan ebaluagarria suerta daiteke; hau da, Zentsu eta Udal Erroldetatik ateratako informazioa gizartearen hainbait parametro aldaketaren
|
berri
emateaz gain aldaketak sortarazteko diseinatutako plangitzen ebaluaketarako balio du.
|
|
Filosof� a eta Letren Fakultateko Filologia sailetik eta Soziologiatik. Txosten honetan bai irakats arloan bai ikerkuntzan gaur egun egiten denaren
|
berri
ematen dugu.
|
|
Bigarren aukera nazioartean euskal soziolinguistikari buruzko ikerketa eta lanen
|
berri
eman ahal izatea da. Ingelesez idatzitako liburuak (Amorrortu 2003) euskal soziolinguistikaren ikuspegi orokorra eskaintzen du, ingelesdunari begira, baina euskaldunentzat ere baliagarria izan daiteke, atzerrian euskal soziolinguistikari buruz aztertutakoaren berri ere ematen baita.
|
2007
|
|
ikasturtean AlfabetatzeEuskalduntze Koordinakundeak (AEK) jasotako ikasle fitxak Siadecok aztertu zituen (1978). Txosten hartan Euskal Herri osoan euskara ikasten ziharduten 30.000 helduren
|
berri
eman zen. Ikasleria oso zen gaztea.
|
|
2002ko BAT aldizkariaren 43 alean" Erabileraren kale neurketa. Ibilbidea eta metodologia" artikulua argitaratu zen, orduko IV. kale neurketaren nondik norakoen
|
berri
emateko (www.soziolinguistika.org web gunean kontsulta daiteke).
|
|
Izan ere, euskararen erabilerak gune soziolinguistiko erdaldunean eta ertainean gorantz egin badu ere, euskararen hauspoa den gune soziolinguistiko euskaldunenean zalantzak daude: Inkesta Soziolinguistikoaren arabera erabilerak atzerantz egin badu ere, Kale Neurketaren emaitzek igoeraren
|
berri
ematen dute. Beraz, metodologia eta gune soziolinguistikoen definizio ezberdinak tartean, kontraesaneko informazioak dira horiek.
|
2008
|
|
izugarri. Hala ere, aldaketa horren
|
berri
ematen duten datu batzuk eskuratzen saiatu naiz.
|
|
Baina horrelako aplikazio guztiak ingelesez erabili ahal badira ere, beste hizkuntzetarako ezin da berdin esan, kuantitatiboki eta kualitatiboki. Ondoko 1 taulan ikus daiteke zenbat produktu jaso diren zenbait hizkuntzarentzat, hizkuntza teknologiako produktuen
|
berri
ematen duten hiru gunetan.
|
|
" Hizkuntza bati buruzko ahalik eta informaziorik osatuena emateko prestatuta dagoen corpusari erreferentzia corpusa esaten zaio. Hizkuntzaren ahalik eta aldaera gehienen
|
berri
emateko, behar den adinako tamaina izan behar du. Tamaina garrantzitsua da, baina, gainera, eredu egoki baten arabera hautatutako testuak eduki behar ditu erabileremu, genero, erregistro eta gainerako bereizgarriak kontuan hartu eta orekatua izateko.
|
|
Tresna horren bidez eratu dira, adibidez, Wacky proiektuaren barruko ItWaC eta DeWaC italierazko eta alemanezko corpusak, 2 mila milioi eta 1,7 mila milioi hitzekoak, hurrenez hurren. Gainera, Corpus building for minority languages gunean12, K. P. Scannell ek An Crúbadán web crawler aren bidez osatutako 419 hizkuntzaren corpusen
|
berri
ematen du, eta, horien artean, euskarazko corpusen datu batzuk ematen ditu (Scannell 2007).
|
|
Txostena lau ataletan banatu du Behatokiak. Lehenik eta behin, kontzeptuak definitu ditu; bigarrenik, egungo ordenamendu juridikoaren azterketa egin du; hirugarrenik, Behatokiak azken urteotan eremu sozioekonomikoan jasotako kexen eta urraketen bilakaeraren
|
berri
eman nahi izan du. Eta azkenik, aurreko guztien azterketaren ondorioz Behatokiak ateratako ondorioak aurkeztu dira.
|
|
Bestetik, iritsitako kexa baten
|
berri
eman nahi dugu. Enpresa batek jo zuen kexa bat jartzeko asmoz.
|
|
Gainera, azpitituluak (euskara euskara, euskara gaztelania, jatorrizko hizkuntza euskara...) eta emisio dualaren bidez, kanalen arteko osagarritasunak eraiki daitezke eta euskararen presentzia kokatzen hasi, orain arte nagusiki gaztelerazkoak izan diren euskarrietan. c) Gainerako medioekiko sinergiak garatu: EITB taldekoak elkar elikatuz eta programa eta edukien
|
berri
emanez, lehenik. Tokiko emisio eremua duten medioekin koprodukzioak egin eta albistegietarako kolaborazio moduak sendotuz, bigarrenik.
|
|
Helburua: jende guztiari, norberak nahi duen eran, hizkuntzan eta estiloan munduko eta etxeko
|
berri
ematea da. Badirudi egunkari digitalek baztertu egin dutela inprimatutako kazetek eskaintzen duten eredua, eta horren ordez lengoaia propio baten bila dabiltzala.
|
|
Ez, behintzat, telebista ikusterakoan euskarak duen tokian halako jauzi izugarria azaltzeko modukoak. Tamalez, datu horiek ez digute adierazten joeretan euskararen aldeko aldaketa historikoa gertatzen ari dela, aitzitik, ‘bizitza ziklo’ tankerako fenomeno baten
|
berri
ematen digute zeinetan haurrak handitu ahala euskarak atzera egiten duen.
|
|
" Measuring Student Language Use in the School Context" (Ikasleen eskola giroko hizkuntza erabileraren azterketa). Artikuluak Arrue ikerketa programaren baitan egindako ikerketaren
|
berri
ematen du. ikasturtean LMH6ko mailako ikasleen hizkuntza erabilera neurtu da jolaslekuan (1325 ikasle EAEko 50 ikastetxetan), eta erabilera hori ikasleen zein aldagairekin dagoen lotuen aztertu da.
|
|
Ikastaroaren hasieran, hurbilpen teorikoa egiten da, egoera jakin batean norbanakoak hizkuntza nola aukeratzen duen ulertzeko ezagutza teorikoen
|
berri
emateko. Aukeratzeko prozesua eskura dauden aukeren
|
|
Pertsonek inguruneekin dituzten harremanetan (familia, harreman taldeak, identifikazioeta erreferentzia taldeak, etab.) oinarrituz eraikitzen dute nortasuna. ...idez) begirune gutxi jasotzen badute sistematikoki, edo baztertu egiten badira, norbanakoa ezaugarri horiek baztertzera behartuta sentitzen da, eta horrek egonezina eragiten dio —ezin da justifikatu—.Onartzen badugu hizkuntza, komunikazio bitartekoa ez ezik, nortasun adierazlea ere badela (Mar�, 1996; Adell 2003) eta autoestimu maila egokia lortzeko, besteak beste, gure nortasunaren
|
berri
eman eta inolako konplexurik gabe agertzeko beharra dugula, nortasun adierazpen hori etengabe baztertzen eta kontra jartzen bada, beste hizkuntza baten faboretan (eta, horrenbestez, beste nortasun baten faboretan), oso zaila da, ezinezkoa ez bada, autoestimuari eustea. Fenomeno hori bikain aztertu du, Kataluniako gizarteari erreparatuz, Victor Alexandrek (Alexandre 2003).
|
2009
|
|
Izan ere, oso bide estua gelditzen da egin beharreko indarraren eta inposiziotzat har daitekeenaren artean. Niri ez dagokit hemen eztabaida orokorrean sartzea, baina bai Kutxan hartu dudan eskarmentuaren
|
berri
ematea.
|
|
Hiztunen (une eta aldi jakineko hiztunen edota, toponimian adibidez, haien aurretikoen) hizkeraren ezaugarriak jasotzen dira hor, beti ere mintzajardunaren gizarte perspektiba osatzeko eta zehazteko lagungarri sendo diren neurrian. Dialektologiaren, onomastikaren, bai eta interferentziazein kode nahaste fenomenoen
|
berri
ematen duten aipuak berariaz jasoko dira zutabe horretan. EHS ez da hizkuntzalaritzan sartuko.
|
|
Esku artean duzun BAT aldizkariaren ale honek, soziolinguistikan interesa duenarentzat begi bistan izan beharreko artikulu mamitsuak biltzen ditu bere baitan. Alde batetik," Zein hizkuntza hitz egiten du komunikazio gizarteak?" ikastaroan landutakoen
|
berri
ematen da. Komunikazioaren eremuan ematen ari den eraldaketak euskararen osasuna eta etorkizunari ekartzen dienaz mintzo dira atal honetako idatziak.
|
|
Hasierako puntura itzuli behar dugu berriro, kontua biribiltze aldera baino ez bada ere. Parisko txolarreen
|
berri
eman digu lehen Lizardik, eta orain asaba zaharren baratzaz mintzol zaigu (2000: 47):
|
|
erakusleak eta ikurrak (Basterretxea 1997). Lehena zerbaitengandik eratorria da, eta haren presentziaren
|
berri
ematen digu: keak suaren presentzia adierazten duen bezalaxe, hizkuntza bat herri baten presentziaren erakuslea da.
|
|
Noizean behin, komunikabideek hizkuntza politikari buruzko azalpenen eta eztabaiden
|
berri
ematen digute. Honako gai hauetan jartzen dute arreta:
|
|
Heriotzak sakratutasuna galdu du, desozializatu egin da, eta senide sare txiki batera mugatu. Herriko kanpaiek jada ez dute heriotzaren
|
berri
ematen. Hirian, ospitalean, erakunde bateko langilez inguraturik hiltzen gara.
|
|
Irakurmenari dagokionez, ikasleek nahiago dute paperean aurkeztutako irakurgaiak lantzea, sarean daudenak baino. Hala ere, euskal literaturak blogetan duen presentzia gero eta handiagoa da, eta aukera dudan bakoitzean haren
|
berri
ematen diet ikasleei. Besteak beste, Bernardo Atxaga, Hasier Etxebarria eta Katixa Agirreren blogak erakusten dizkiet.
|
|
Jose Luis Alvarez Enparantzak soziolinguistika eta glotopolitika alorrean egindako lana urtetan iraunkorra, zabala eta askoratikoa izan da ordea. Bere curriculumari begiratu hutsak erakusten du lan handia egin duela bai bertako errealitatea ezagutu eta azaltzeko, bai atzerrikoaren
|
berri
emateko. Horra hor BAT aldizkarian egindako Zuzendari lana().
|
|
Gales herriarekikoa bukatzeko, eskolako zigor sistemaren
|
berri
eman zigun Txillardegik. Xehe xehe eman ere:
|
|
Nola jakin genuen gaeleraz mintzo zen herriaren atarramentu hitsa? Nik behintzat, beste inon baino zehazkiago, Euskararen Liburu Zurian1 Eta nola mintzo zitzaigun Txilardegi atzerriko hizkuntza menderatuen
|
berri
ematerakoan. Ikus dezagun lehen pasartea:
|
|
• Haur eta gazteei zuzendutako ekintza ugari bideratu dira arrakasta handiz, horietako asko Donostiako ikastetxeekin elkarlanean aurrera eramandakoak: Haur jaioberrien kanpaina: gutuna eta lo kanten CDa Guraso euskaldunentzako nahiz erdaldunentzako haurren hizkuntza jarreretan eragiteko hitzaldiak Egutegia eranskailuekin Haurrak beti jolasean Eskola antzerkia Euskara zine aretoetara Haurrentzako Asteburuko aisialdiko jardueren
|
berri
ematea Oporretan euskaraz Euskararen eguna: gazteak zinera Auzoka eskola prentsa Gaztezulo aldizkariaren" Irakurriz gozatu" ekimena laguntzea Ahozkotasuna eta bertsolaritza Donostiako eskolarteko literatur lehiaketa Koldo Mitxelena Euskarazko produktuen gida Mugi kirol hilabetekaria Lagunarteko hizkerarekin jolasean
|
|
Bestalde, ikasle horiek ez dute aipatu euskara edukien ikaskuntzarako eta gauzak egiteko tresna gisa erabili duteneko ikaskuntzaz, soilik euskara ikaskuntza gai modura tratatu denekoaz. " D" eredukoek, Euskara eskolako eginbehar guztietarako erabiltzen zutenez, ez dute modu esplizituan bere ikaskuntzaren
|
berri
eman. Euskaldun girokoenak euskararen ikaskuntza gramatikarekin lotzen duten bitartean, inguruan euskara gutxiago zutenek eskolaz kanpoko ekintzen garrantzia azaldu dute beren ikaskuntza prozesuan.
|
|
Hortaz, lehenik eta behin, gure esker beroenak Jose Luisi. Ekin diezaiogun, ondoren, izenburuak aipatzen duen tailer honen
|
berri
emateari.
|
|
Hala bada, giza sistema bat arakatu nahi dugunean, kideen elkarrizketak entzun behar dira, nolako elkarrizketa motak egiten dituzten aintzat hartuta. Hitzak gogoan hartzekoak dira jakina, baina ez beraiengatik soilik, baizik eta, batez ere, kideen zirraren mugimenduaren
|
berri
ematen digutelako. Zirraren sakoneko eremuan aurkituko ditugu sistemaren oinarriak, axiomak eta hastapenak.
|
|
Esperientziatik ikasi eta emaitzak zabaldu nahian ari da, besteak beste, Soziolinguistika Klusterra. UEUren udako ikastaroa lan horren
|
berri
emateko erakusleiho egokia izanda, 2009ko udako ikastaroetako gaitzat aukeratu zuen Soziolinguistika Klusterrak.
|
|
Proiektu hauen
|
berri
emateko, bakoitzaren zuzendariak izan genituen Baionan: Karmele Perezen eskutik (HUHEZI Mondragon Unibertsitatea), Normalizazio Kasu Aurreratuak:
|
|
Ondoren, Ipar Euskal Herrian garatzen hasi den 1 euskara planaren
|
berri
eman zuten Jojo Bordagarai eta Bea Salaberrik (AEKAhize). Euskal Herriko Laborantza Ganbara:
|
|
Euskal Herriko Laborantza Ganbara: euskararen erabilera sustatzeko plana izeneko hitzaldian, Iparraldean euskarak bizi duen egoeraren ikuspegi orokorra eman eta Euskal Herriko Laborantza Ganbarako (Ainhize Monjolose, Nafarroa Beherea) esperientziaren
|
berri
eman zuten.
|
|
Ordurako bagenbiltzan erakunde egokien bila. Haiek identifikatu, aukeratu, haien onespena jaso eta berriemaileak identifikatu ziren, alegia, aukeratutako enpresa bakoitzean enpresako ibilbidearen
|
berri
emango zuten pertsona egokiak: pertsonal burua, lehendakaria, aholku elkarteko hizkuntza teknikaria, erabilera taldeko partaidea...
|
|
Horrekin hedatu nahi izan ditugu euskararen normalizazioan baliagarriak diren ikuspegi eta praktikak, bai enpresa, bai hezkuntza eta bai administrazio arloetan. Eta horretarako, eredugarri jo ditugun erakundeak aukeratu, beraiek lortutako arrakastaren gakoak aztertu, eta horien
|
berri
emateko dibulgaziozko argitalpenak idatzi ditugu. Hori dira, azken batean, kasu aurreratuak, alegia, erakunde jakin batzuen esperientzien gakoak, beste erakunde batzuentzat normalizazio bidea egiteko baliagarri gerta daitezkeenak.
|
|
Eredu baten bila hasita aurkitu genituen Ezagutzaren Clusterraren" Kudeaketa aurreratuko enpresen kasuak". Alegia, bazeuden argitalpen labur batzuk enpresen kudeaketa esperientzia aurreratuen
|
berri
ematen zutenak, beste enpresa batzuekin praktika onen klabeak konpartitzen zituztenak. Eredu interesgarria zen guretzat eta egoki ikusi genuen ideia hura soziolinguistika arlora egokitzea, kudeaketa kasuen ordez euskararen normalizazio kasuak jaso, aztertu eta zabaltzeko.
|
|
Horrekin hedatu nahi izan ditugu euskararen normalizazioan baliagarriak diren ikuspegi eta praktikak, bai enpresa, bai hezkuntza eta bai administrazio arloetan. Eta horretarako, eredugarri jo ditugun erakundeak aukeratu, beraiek lortutako arrakastaren gakoak aztertu, eta horien
|
berri
emateko dibulgaziozko argitalpenak idatzi ditugu. Hori dira, azken batean, kasu aurreratuak, alegia, erakunde jakin batzuen esperientzien gakoak, beste erakunde batzuentzat normalizazio bidea egiteko baliagarri gerta daitezkeenak.
|
|
Eredu baten bila hasita aurkitu genituen Ezagutzaren Clusterraren" Kudeaketa aurreratuko enpresen kasuak". Alegia, bazeuden argitalpen labur batzuk enpresen kudeaketa esperientzia aurreratuen
|
berri
ematen zutenak, beste enpresa batzuekin praktika onen klabeak konpartitzen zituztenak. Eredu interesgarria zen guretzat eta egoki ikusi genuen ideia hura soziolinguistika arlora egokitzea, kudeaketa kasuen ordez euskararen normalizazio kasuak jaso, aztertu eta zabaltzeko.
|
|
Gainera, langile berriak sartu ahala, euskara koordinatzaileak HKSren gaineko laburpena, dekalogoa eta hizkuntza politikaren
|
berri
ematen die, eta sistema osora iristeko argibideak ere bai. Koordinatzaileari sistema osoaren kontrola dagokio, eta IMHko kide guztiei, aldiz, irizpideak betetzea eta horrela egiten dela bermatzea.
|
|
2005eko abenduan, berriz, aldizkariaren 57 alean," Euskararen erabilera enpresetan" dossierrean" IMH Fundazioaren egitasmoa: pertsonen konpromisoak, erakundearen arrakasta" artikuluan, planak ordurako egindakoak eta lortutakoak deskribatu eta arrakastarako lagungarri izan zitzaizkigun gakoen
|
berri
eman genizuen. Esku artean duzun alean, Goazenek 5 urtemuga bete duenean, orduan jaiotako haur horren urrats nabarmenenak zein izan diren saiatuko gara azaltzen, eta bidean topatu ditugun zailtasunei eta oztopoei aurre egiteko erabilitako bitartekoak eta ekintzak labur deskribatzen.
|
|
formazio orduak, softwarea, tailerreko makinak, dokumentu laburrak, parteak, mezu orokorrak, lanbileretako aktak, gai ordenak eta erabilitako hizkuntza... Horrek guztiak urteroko egoeraren
|
berri
ematen digu, eta 2005ean markatu genuen 2015eko helburura iristeko daramagun abiadura zein den esaten digu. Bide batez, urtez urteko datu horietan oinarrituta eraikitzen dugu hurrengo urteko kudeaketa plana.
|
|
Lehenengo, enpresa bakoitzeko koordinatzailearekin harremanetan jarri eta proiektuaren
|
berri
eman genion.
|
|
Galdetegiaren bidez identifikatu genituen faktoreak komunean jarri, azaldu eta besterik jarriko luketen galdetu genien. Hiru faktore
|
berri
eman zizkiguten.
|
|
Izan ere, hobekuntza eta berrikuntza dira gure oinarria, ziur gaude etengabeko ikerketak gure bidean mugarriren bat izango duela. Unea iristen denean haren
|
berri
emango dizuegu.
|
|
—" Euskaraz erostea konfiantzakoa": kontsumitzaile eta erabiltzaileen legearen
|
berri
emateko kanpaina.
|
2010
|
|
41 Bi munduko egoeran bizi diren erdaldunek duten gazteen erabilerarekiko pertzepzioen
|
berri
ematea. helburu hauek bete daitezen, bai ikerketa kualitatibotik bai kuantitatibotik ateratako emaitza batzuk aurkeztuko dira.
|
|
eta mundu politiko instituzionalera gatozela, iruñea, kalahorra edo baionako diozesiek zergatik eta nola ez zuten sustatu idazkuntza bortitz bat kristau herritarrak hezi eta apaiz jendeari lanabes teologiko pastoral duinak eskaintzeko; zeren eta etxauz en kasua salbuespen mugatu bakarra baitugu zerbait geroago()? ezaguna da, adibidez, nola araban herritarrei trenkoko asmoen
|
berri
eman zitzaien, parrokiaz parrokia. Jakitekoa litzateke ea lanbide horretan ezer idatzirik erabili zen?
|
2011
|
|
Dena dela litekeena da nahastu izana euskal musika izatea orriotako gaia eta web orri hori ingelesez, frantsesez eta gaztelaniaz egoteaz gain euskaraz egotearekin. Izan ere, beraiek esaten dute" Gaztea" n ez dela euskal musikaren
|
berri
ematen.
|
|
Dena dela litekeena da nahastu izana euskal musika izatea orriotako gaia eta web orri hori ingelesez, frantsesez eta gaztelaniaz egoteaz gain euskaraz egotearekin. Izan ere, beraiek esaten dute" Gaztea" n ez dela euskal musikaren
|
berri
ematen. Nahiz eta euskal talde batzuk agertzen diren, egiten denaren oso zati txikia dela diote.
|
|
" Lantxo onen amaitzat nere makaltasun baten
|
berri
emango dizutet. Iztegia egiteko arazo ta buruauste ta anka jasotze andiak artu bear izan nituenean, enuen kemenik izan ijito artean sartu ta ijito euskalkia beren ezpainetatik ikasten asteko.
|
|
Bide horretan, BAT aldizkariak berak, bere barne prozesuaren hausnarketaren ondorioz, aldizkari zientifikoen homologazioaren bila doan erreian sartu da. eta oso hurbiletik jarraitu nahi die egungo transmisio joera berrietan gertatzen ari diren aldaketei. horregatik bada, oso interesgarriak iruditu zaizkigun hiru artikulu eskaintzen ditugu zenbaki honetan: lehenak, Juan Carlos etxegoien Xamarrek bere ibilbideko burutazio eta erronkaren etengabeko tentsio horretan zentraturik eginiko elkarrizketa biltzen du; bigarrenak, garapen teorikoa hedatzeko gaur egungo eredu berrien inguruko eztabaida interesgarria jasotzen duena, Arkaitz zarragak zuzenduriko mahai inguruaren lekuko, eta azkenik katalunian soziolinguistikaren zabalkundean izandako ibilbidearen
|
berri
ematen duena, Jordi Solé i Camardons en eskutik ekarria. ondoren, Xabier Isasi soziologoak eusko Jaurlaritzaren prospekzio Soziologikoen kabineteak 2011ko hasieran argitaratutako euskara: erabilera, jarrerak, politika inkestaren harira idatzi du bere iruzkin kritikoa, inkestaren metodoaren inguruko gogoetatik abiatuta. zenbaki bikoitz honi amaiera emateko bi liburu erreseina ere bildu ditugu.
|
|
Ba ote da gure artean, ñabardurak ñabardura, azken mendea hartzen bada konparaziorako joera hirukoitz horren oinarrizko egia ukatuko duenik? ...arnean txertatzen dira bete betean garate irakaslearen hiru gertakariak9 Bat dator bere diagnostiko hori, hizkuntza soziologiak azken berrogeita hamar urteotan eskuratu, metatu eta zabaldu duen zientzia arauzko ezagutzarekin. horrezaz gainera deskribapena bera, zabalkunde jeneraleko kultura aldizkari batean azaltzekoa izanik bereziki, oso da argia eta argigarria. ezin ukatuzko egia hirukoitz baten
|
berri
ematen digu irakasle unibertsitario trebeak: euskararen erabilerak atzera egin du oro har, ez aurrera, XX. mendean10; euskal hiztun askoren gaitasun maila11 ahulduz joan da oro har; eta egungo egunean egiten den euskara hori erdal interferentziaz12 hornitua ageri ohi zaigu sarri. zuzen dabil horretan, zeharo zuzen, nahiz eta mila xehetasun erants dakiokeen koadro nagusi horri. oso bestelakoak dira, aldiz, artikulu haren beste zenbait puntu.
|
|
zehaztasun erabatekorik ez dugu aurkitu ohargileen iritzi azalpenetan. Agertu da ordea, han hemen, ardatz nagusiaren
|
berri
eman dezakeen ohar funtsezkorik. Iturri bitako urak elkartu dira, oker ez banago, baldintza ezaugarri horien formulazioan:
|
|
Besteak beste Lan ta Lan blogaren kudeatzailea da bertan. gainera, Garaigoikoa soziolinguistikari buruzko blogaren sortzailea eta gidaria ere bada. Bertan, BAT aldizkariko artikuluei buruzko iruzkinak egin ohi ditu eta soziolinguistikaren berripaperaren
|
berri
ematen du. horrez gain, alor honen inguruko material ugari topa daiteke bertan. derioko Tximintx euskara elUste dut BAT aldizkaria prekarietatean egindako aldizkaria dela eta, hori kontuan izanik, lortutakoa benetan gauza handia dela.
|
|
Baina zentzu horretan, bi hanka ditu gaiak Imanol esnaolak ere aipatzen duen moduan. esnaolak ez du ikusten aldizkari moduan BAT, baizik eta bi hankadun proiektu komunikatibo moduan: batak ezagutza zientifikoaren
|
berri
emango du eta besteak ezagutza zientifiko hori dibulgatzeko ahalegina egingo du.
|
|
Esnaolak ez du ikusten aldizkari moduan BAT, baizik eta bi hankadun proiektu komunikatibo moduan: batak ezagutza zientifikoaren
|
berri
emango du eta besteak ezagutza zientifiko hori dibulgatzeko ahalegina egingo du.
|
|
Miquel Siguan en elebitasunaren inguruko gogoetatik abiatuta Aracilen ekarpenak aipatzen ditu ondoren. ...e iritziz, gizarte hezkuntzari buruz, balioen hezkuntzari buruz, kultur arteko hezkuntzari eta kulturaniztunari buruz hitz egiten den bezala, heziketa soziolinguistikoaz ere hitz egin behar da. gainera, behar hori ez du ikasleengan soilik sumatzen, irakasleengan ere gabezi hori ikusi baitu. horrela bada, herrialde katalanetan argitara eman diren soziolinguistikako eskuliburu eta beste argitalpenen
|
berri
ematen du. • Hitz gakoak:
|
|
helburuak, datuak batzeko eta aztertzeko metodologia; lagineko partaideen berri; metodologia markoaren eraginkortasuna; eta liburua irakurtzeko argibideak. Bigarren kapituluan, euskararekiko jarreren izaerari buruzko pertzepzioen
|
berri
ematen da: euskararen balio instrumental, integratzaile eta ideologiari buruzkoak.
|
|
Izan ere, euskararekiko jarrera epela dutenak identifikatu eta hizkuntza egoera nola bizi duten deskribatzen baitigu. Azterketa hau egitea ezinbestekoa da, egoeraren analisi sakon batek ahalbideratuko duelako esku hartze egokiak garatu eta diseinatzea. horrenbestez, azterketa honek egoeraren nolakotasunaren
|
berri
emateaz gain, aurreiritzi horiek aldatu ahal izateko giltza eskaintzen digu. Badira aurretik zenbait lan euskararen egoera aztertzean, jarreretan atentzio berezia jarri dutenak, besteak beste:
|
|
Hizkuntza ekologia Euskal Herrian gaur egun, eragileen ikuspegia artikulupean, arestian aipaturiko mintegian landutako ideiak biltzen dira (Hizkuntza ekologiari buruzko Diziplinarteko Mintegia, Andoain). han, bertaraturikoen artean sorturiko hausnarketak, kezkak eta nondik norakoaren
|
berri
ematen da. zenbaki monografiko honi amaiera emateko Soziolinguistika klusterrak euskal herriko unibertsitateko udako ikastaroetan Hizkuntza ekologia; teoriatik praktikara izeneko ikastaroan eskainitako bi saio biltzen dituzten artikulu bana ekarri ditugu. Lehenak, Jon Sarasuak Euskaldungoaren egungo beharrak eta hizkuntza ekologia izenburupean eginiko hitzaldiaren muina biltzen du, eta bigarrenak, Hizkuntza ekologiaren diskurtsoaren onurak eta zailtasunak izenburupean eginiko mahai ingurukoarena.
|
|
Artikulu honetan, egileak kirol elkarte batetan hizkuntza eraldaketa eragin eta euskararen erabilera normalizatzeko gauzatzen ari den ekintza ikerkuntza proiektu baten
|
berri
ematen digu. Artikuluak lau atal nagusi ditu.
|
|
Ikusmira hau gogoan dugula, behar bada, eleaniztasuna lorgarriagoa izango da. Lantxo honetan, eta abiatzeko, eleaniztasuna giza mailan eta norbanakoaren baitan zer eta nola ulertu daitekeen aztertuko dugu. ondoren, eleaniztasunaren aldeko hainbat ekimenen edo praktika egokien
|
berri
emango dugu. eskolak ezin du bakarrik, ezinezkoa da, honelako erronka bati aurre egin. giza zientzien, eta bereziki hezkuntza aldetik eleaniztasunaren alde proposatzen diren printzipio batzuk eta egin daitezkeen zenbait jardun gogoratuko ditugu azken atalean. Agian, horrela, gure helburua ez da hain utopikoa izango.
|
2012
|
|
– Baserritarren euskara prestigiatu: ahozkotasunari garrantzia eman, euskararen estandarizatze berantiarraren
|
berri
eman, euskararen historia ezagutarazi... Mundu mailako hizkuntzen egoeraren pertzepzioa hartzeko balia daiteke baita hizkuntz ekologia korrontea ezagutzeko ere.
|
|
Begituk, bailara osoan zabaltzen den aldizkariak, zein herriz herri udalen laguntzez argitaratzen diren txosten eta liburuek itzelezko laguntza ematen digute. ez gaude ohituta geure lana goraipatzen edo norberak egindakoa nasai eta lasai ingurukoekin konpartitzen. horregatik eta horretarako da hain garrantzitsua lehen aipatu dugu eskualdeko ikastetxeen lan-taldea. Gure artean, bederen, bakoitzak bere ikastetxean egiten duenaren
|
berri
ematen diogu elkarri eta horri esker erraz hedatzen da herri batetik bestera. B06 Basauri Galdakaoko Berritzeguneak urtero antolatzen dituen Jardunbide egokiak deritzon jardunaldietan ere, orain arte egindakoaren berri azaltzen dugu Nerbioialde eta Galdakaoko irakasleen aurrean. euskal komunitate osoari egindako ekarpenaren zabalkundea:
|
|
5 euSKal zeRaRen eRaiKunTza mODeRniTaTean zeHaR oro har, substantziatik subjektura joan da euskal izatea modernizatu arau, edo proiekzioetatik proiektuetara. Baina orain interferentziaeta interbentzio historia luze baten
|
berri
eman nahi dut. Izan, Modernitatean euskara mintzaira interferitu eta interbenitua izan delako. erdara da, gaztelera eta frantsesa, interbentzio indarra. erdara da euskararen aferetan erabakiak hartzeko gunea. esan nahi baita, bere baitan zen bizimundu hartan euskaldunak ere bere baitan bizi zuen euskara, hots, euskaraz bizi zen bitartekaritzarik gabe. ezarian, erdararen artekaritza joan zen sartzen eta euskal jendeak euskararekin zuen lotura psikiko zuzeneko eta immanente hartan esku harturik zentzu emaile nagusia bilakatu zen erdara:
|
|
Informazio ontziak uste baino hizkuntz eragile axolazkoagoak dira. Ikerketa soziolongusitiko ugarik frogatu dute hedabideak tresna baliagarriak direla komunitatearen batasunerako, hau da, komunitatea trinkotzeko, sendoteko, eta indartzeko. hedabideen bidez, komunitatearen hiztunek elkarren berri izaten dute, eta beren buruaren
|
berri
ematen diote munduari. Leiho zabalak eta koloretsuak dira:
|
|
" komunikabide eta zerbitzu leku guztietan sartzen ez dugun bitartean euskara zertarako galdetuko du askok. Toki horietan denetan gaztelania erabiltzen den bitartean ez du inork euskararen premiarik sumatuko, erdararen beharra baizik.(...) hau ez dugu astean behingo telesaio edo egunkarietako orritxo batekin agertuko. euskal kazetaritza irmo bat sortu behar dugu. euskaldunon iritzi, lan arazo, jokabide eta ametsen
|
berri
emango duen kazetaritza behar dugu. euskal leihatilatik munduari so egingo dion kazetaritza. Munduko berriez gure herria hezetuko duen kazetaritza".
|
|
euskaldunok auzo zein munduko kulturek euren adierazpideak zabaltzeko eta kontsumiarazteko dituzten bitartekoen mailakorik ez dugunez, hurbiltasuna dateke gakoetako bat. egun, euskarazko herri aldizkari, irrati, telebista zein interneteko agerkarietan, euskal kulturari buruzko berriei protagonismo handiagoa eman dakieke, are gehiago lekuan lekuko kultur sorkuntzari. horrek, agian, gureaz arduratzeko beharrizana sortaraziko die euskal kultura ez beste kulturez arduratzen diren agerkariei. hedabide handien kamarak gureganantz enfokarazi behar genituzkeela uste dugu. Berbarako, telebista zabaltzeko aro analogikoaren desagerpenak atomizazioa ekar lezakeela uste dute adituek, hurrekoaz
|
berri
emateak garrantzia handia hartuko duela, gaikako telebista kateak nagusituko direla aurreikusten dute. orokorkeriatik, efe agentzismotik ihes egiteko aukera ekar liezaguke euskaldunoi, berton ekoitzitako berton jasotzeko. ekoizpen era digitalak merketzea dakar, merketzeak eskuera. Txikion besomotzaren neurrikoa, ziurrenik.
|
|
Antolatzaileak: eskaini beharrekoari buruzko ezagupena izan behar du, sortzaileagaz harremanetan jarri, zer behar duen jakin, herriko ezaugarrien
|
berri
eman, ohiko zein balizko hartzaileari sasoiz helarazi behar die informazioa, hartzaileari iritzia emateko bideak zabal ditzake (urteko plangintzak egiteko batzarretarako deiak luzatu, web/ blogak, buzoiak...).
|
|
Euskal Herri osoan euskararen egoera soziolinguistikoaren
|
berri
ematen diguten bi iturri nagusi ditugu: EHKN eta ISL.
|
|
euskararen ezagutza eta erabilera ez doaz abiadura berean. Hona hemen Berria egunkarian V. Inkesta Soziolinguistikoaren
|
berri
emateko erabilitako izenburua: Gazte elebidun gehiago egon arren, euskara gutxiago erabiltzen dute.
|
|
Asko egin dela eta nahikoa ote den jakitea, ezagutzea? Erantzunak ezagutu ahal izateko, konponbideak bilatzeko, beraiekin egon beharra dago, ikerketak egin, hitz egin eta, zergatik ez, orain arte euskararen normalizazioan egindako lan askoren
|
berri
eman, hots, jakin dezatela gaur egun dituzten aukerak aurreko urteotan egindako lanari esker lortu direla. Ikastolen, gau eskolen, euskara elkarteen... sorrera eta burututako lan eskerga ezagutu egin behar dute.
|
|
Bi arrazoi izan daitezke elebidunek B nahiago izateko. Poolek (1986) joko baten
|
berri
eman zuen: informazio perfektua duten jokalari elebidunek bakarrik hartzen dute parte jokoan, eta jokalari baten ama hizkuntza bestearen bigarren hizkuntza da.
|
|
gizarte psikologia eta pertsuasioaren teoria; soziolinguistika; psikolinguistika; eta, azkenik, publizitate elebidunaren eta eleanitzaren azterketa. Jakintza arlo horietatik gure ikergaiaren inguruan egin diren ikerlanen
|
berri
emango dugu atal honetan jarraian, gaingiroki bada ere.
|
|
— Ildo beretik euskaraz daude herri mailan udalak jarritako argibideak edota herriko ekimenen
|
berri
ematen duten kartelak.
|
2013
|
|
Maria Jose Azurmendik bere aldetik, Mart� nez de Lunaren lanaren sakontasuna aitortuta, gaiak Euskal Herrian izan duen ibilbidearen
|
berri
ematen du. Eredu berriaren azterketa egiterakoan aurkitzen dituen onura ukaezinen ondotik, aplikagarritasunean topatzen dituen zailtasun nagusienei ere erreparatu die.
|
|
Amaitzeko, BAT aldizkariaren 86 zenbaki honen GUREAN atalean argitara eman dugun artikuluak Kolonbiako enbera hizkuntzaren biziberritze prozesuan euskal lankidetza proiektu baten
|
berri
ematen dugu. " Enberera hizkuntza Kolonbian:
|
|
" Enberera hizkuntza Kolonbian: ahozkotasunetik idazterako bidean" izenburupeko artikuluan Andoni Barreñak eta Mikel Mendizabalek Kolonbiako Baltazar Mecharekin batera aurrera daramaten enbera hizkuntza erakusteko oinarrizko materialgintzaren
|
berri
ematen du. Proiektuaren helburu nagusia, hala ere, irakasle enberak alfabetatzea eta material sorkuntzan trebatzea eta gaitzea da, hemendik aurrerako lana euren esku izan dadin:
|
|
Artikulu honetan halako esperientzia xume baten
|
berri
emango da, enbera herriarena. Lehenengo eta behin enbera herria eta enberera hizkuntza aurkeztuko dira.
|
|
Lehenengo eta behin enbera herria eta enberera hizkuntza aurkeztuko dira. Ondoren, egitasmoaren
|
berri
emango da. Amaitzeko, egindako lanaren inguruko zenbait gogoeta azalduko dira.
|
|
Euskal Herriko unibertsitateetako fakultate desberdinetako kideak gonbidatu ditugu, Herri Administrazioko teknikariak parte har dezaten animatu eta gizarteko hainbat erakunde tekniko inplikatu. Hitz aurre honetan eskerrak eman nahi dizkiegu datu bilketa horretan euren lanaren
|
berri
eman nahi izan duten ikerlari guzti guztiei2.
|
|
Hitzaurre gisa – Belen Uranga artikulu baten euskarazko ordaina eskura jarriz BAT Aldizkariko irakurleari. Interesgarria da artikulua ikerkuntza soziolinguistikoaren egungo garapen egoeraren
|
berri
ematen duelako. Paradigma teoriko eta metodologiko bateratu bat eskaintzea oso zaila dirudien arren, hizkuntza gizartean ikertzen duten diziplina guztien zenbait ezaugarri identifikatu ditu:
|
|
Aldizkariaren hirugarren partera, GUREAN atalera, bi artikulu bildu ditugu. Alde batetik, aldizkari honen argitalpen batzordekide den Maria Jose Azurmendik eginiko gogoeta saioa, eta bestetik, Garabide Elkarteak nazioarteko garapen lankidetzaren hizkuntza ibilbidearen
|
berri
ematen duena.
|
|
" Hiztun berrien hizkuntza identitatea: ‘nolako euskalduna naiz? ’" artikuluak Ane Ortega, Estibaliz Amorrortu, Jone Goirigolzarri, Jacqueline Urla eta Belen Uranga burutzen ari diren ikerketaren
|
berri
ematen du. Ikerketan euskal hiztun berritzat hartu dira euskara familia giroa ez den beste modu batean ikasi dutenak.
|
|
Laburpena. 2007 urtetik hasi eta gaur egun arteko euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren
|
berri
eman nahi izan dugu artikulu honetan, helburu horrekin bildutako 175 fitxa tekniko labur baliatuz. Nolakoa da euskal ikerkuntza soziolinguistikoa?
|
|
Egoera ezagutzeko oztopo horiek beraiek are premiazkoago bihurtzen dute bilduma honekin bete nahi dugun helburua: euskal ikerkuntza soziolinguistikoan egiten ari denaren
|
berri
ematea, horren ekoizpena ezagutaraztea eta jendarteratzea, ezagutzaren zabaltze horrekin, beste ikertzaileei zein balizko erabiltzaileei ikerlanen fruituak baliatzeko parada areagotuko zaielakoan.
|
|
Honekin bete nahi dugun helburua: euskal ikerkuntza soziolinguistikoan egiten ari denaren
|
berri
ematea, horren ekoizpena ezagutaraztea eta jendarteratzea, ezagutzaren zabaltze horrekin, beste ikertzaileei zein balizko erabiltzaileei ikerlanen fruituak baliatzeko parada areagotuko zaielakoan.
|
|
Laburpena. hiznet hizkuntza plangintza graduondokoak 13 urteko ibilbidea bete du aurten. ondoko helburuak ditu ikastaroak: soziolinguistikaren oinarrizko ezagutza ematea, hizkuntza diagnosiak edo azterketak egiteko lanabesak ematea, euskararen egoera orokorra azaltzea eta abian diren hainbat hizkuntza plangintzen (udaletakoak, Eusko Jaurlaritzakoak, hezkuntza alorrekoak, lan mundukoak...)
|
berri
ematea. Ikastaroak baliabide interesgarriak ere eskaintzen dizkio gizarteari:
|
|
Laburpena. ikerkuntza soziolinguistikoaren egungo garapen egoeraren
|
berri
ematen du artikuluak, kontuan izanda hizkuntza gertakariaren dimentsio anitzeko ikuspegia. Paradigma teoriko eta metodologiko bateratu bat eskaintzea oso zaila dirudien arren, hizkuntza gizartean ikertzen duten diziplina guztien zenbait ezaugarri identifikatu daitezke.
|
|
Pablo Suberbiola, Iñaki Mart� nez de Luna etaMikel Zalbide – EAEko ikasleen eskola giroko hizkuntza erabilera aztertzen: 2011ko Arrueko azterketen aurretik eta ondoren horietako errealitatearen
|
berri
emango diguten datu enpirikoak biltzea. Hala ere, ikuspegi teoriko lagungarria dela uste dugu halako ikerketa batean, hizkuntza erabileraren gertaera soziala bere konplexutasun osoan kokatzen laguntzen baitu.
|
|
Artikuluaren sarreran aipatzen den moduan, 2011 urtean Arrue Proiektuaren baitan EAEko ikastetxeetan eginiko ikerketaren zenbait oinarriren
|
berri
eman da. Lan horren xehetasunak ezagutu nahi dituenak eskura ditu ikerketaren txostenean:
|
|
Halako lanak euskal testuinguruan egiten, haien
|
berri
ematen eta diziplina diferenteetatik hizkuntza erabileraren azterketari beren ekarpena egiten dioten adituekin batera lan berriak diseinatzen jarraitzea da lerro hauek sinatzen ditugunon asmoa. Eta horrekin batera, gorago aipatu dugunez, baita hizkuntza ukipenezko egoeran dauden beste errealitateetan egiten diren azterketen ezagutza zabaltzea eta gurearekiko alderaketa aintzinatzea.
|
|
Halako lanak euskal testuinguruan egiten, haien
|
berri
ematen eta diziplina diferenteetatik hizkuntzaerabileraren azterketari beren ekarpena egiten dioten adituekin batera lan berriak diseinatzen jarraitzea da lerro hauek sinatzen ditugunon asmoa.
|
|
Material didaktikoaren gaineko balorazioaren eta ikasleen ekoizpenen
|
berri
emateko oinarrituko gara bigarren etapako lehen eta bigarren ikasturtetako (eta) datuetan. Datuetatik jasotako emaitza esanguratsuenak azalduko dira:
|
|
Bereziki, herri euskaldun eta txikietako ikasleen kasuan nabarmena da beherapena. ...sakonagoa balu ere, honakoetan gogoetatu litzatekeela uste dugu: testuinguru akademikoak (egoera formala) eta arrazoi soziologikoak (herri txikietako ikasle izateak, non Tolosa gisako herri handiago batera doazen, eta" garbiago edo" hitz egiten den bertan) mugatu izana etxetik dakartzaten baliabide aberatsak ez erabiltzea; ez ondo asmatu izana helburu komunikatiboaren edo testuinguruaren
|
berri
ematen; irakasleak testuinguru komunikatiboaren gainean duen irudikapena hizkuntza idatzira gerturatzea, eta ez horrenbeste ahozko komunikaziora;
|