2009
|
|
Onettiren emaztea âwhiskya urtzen zion huraxe, Claudiori entzunda zekienezâ, biolin jotzailea zen eta orkestra batean jotzen zuen garai hartan. Hala, pieza ezagunak jotzen zituen idazleak
|
bere
testuak mekanografiatu bitartean. Batak biolina jo, eta besteak idazmakina:
|
|
Askotan datorkit gogora irudi hura: idazlea
|
bere
testu baten irakurle, baina lupa baten laguntzarekin. Erraztasun dezentearekin egin duzuna, zehaztasun zorrotzenarekin zuzentzen.
|
|
Gonbidatzeko esan ordez, Azkueren bertsioko gonbida zitzala erabili izan banu, oker nengoela esango zidan alabak. Berarentzat
|
bere
testua zen kanonikoa, sakratua, ukitu ezina. Gonbida zitzala, aldiz, sasikoa zen.
|
|
Egia esan, aurkezpenaren hau ez den beste edozein espaziotan, nioke eutsi Marc Bioscak?
|
bere
testuan, inplizituki, eztabaidan parte hartzeko egiten digun gonbitari erantzuteko tentazioari.
|
2010
|
|
Memoria hauek jorratzerakoan jatorrizko dokumentazioa, ofiziala eta pertsonala, izan dut nire esku. Horrekin batera, hemerotekara jo dut garaia
|
bere
testu inguruan jarri eta kontakizuna beste ikusmolde batzuekin aberasteko. Ezin ukatu lan horretan sorpresa bat baino gehiago atera zaidala bidera, harri bitxi moduan.
|
2019
|
|
Hortik abiaturik, idazleontzat munta handikoak diren kontuak esaten segitzen du Moralesek
|
bere
testuan, Jane Austenek pertsonaiei ematen dien trataeraren eskutik: hizkerak ezagutarazten gaitu.
|
|
Badago esatekorik baten eta bestearen itzultzeko moduari dagokionez ere. Montaignek
|
bere
testuetara ekarritako aipuen itzulpenak ekonomikoak dira; Axularrenak, oparoak. Montaignerenak, nahiko literalak; Axularrenak, ordea, egokituak dira sarrienetan, moldatuak bere estiloaren jariora.
|
|
Saiakera bat idazten jartzen naizenean, narrazioaren ukitua eman nahi izaten diot testuari. Horretarako, eskura dauzkat Koldo Mitxelenak
|
bere
testuetan sarri jariatzen dituen baliabide narratzaile llabur eraginkorrak. Interesa pizten dit Pello Salaburuk saiakera eta narrazioa lotzeko daukan abildadeak.
|
|
Gutxi asko, idi nekatuak dira gure testu asko, zeinek gurdi astun bat daramaten pendiz lokaztu batean gora. Idazleak saihets dezake hainbat eragozpen eta balia dezake beste hainbat estrategia
|
bere
testua arintzeko, baina itzultzaileak, ez. Itzultzen saiatu den orok daki zer nolako nekea ematen duen halako lan batek testu luze korapilatsuen aldapetan; eta satisfazioa, aldiz, urritan urri.
|
|
Geiserrek
|
bere
testuen eta lanen aurrean sentitzen duen urruntasunak antz handia du idazle askok sentitzen duenarekin argitaratutako lanak berriro irakurtzerakoan. Magnetofonoan nork bere ahotsa entzuten duenean bezalako arroztasun halako bat da.
|
2022
|
|
Aritz Galarragaren Gogoan dut, Joe Brainard en eta Georges Perec en Je me souviens liburuaren bidetik. " Ia ahaztutako oroitzapen bat, ez esentziala, komuna, ez agian denentzat baina bai gehienentzat" azaleratzen saiatzea da Perecentzat
|
bere
testua; ildo beretik, izenburutik hasita, Aritz Galarraga. Bere oroitzapenak, belaunaldi batenak; heziketa sentimentalaren flash trinko, garden eta labur emanak.
|
|
Hain zuzen, halako gauzez hitz egiteko erabili nahi nuen tarte hau, gauza garrantzitsuez, Mercè Ibarz idazleak
|
bere
testuetan egiten duen modura, adibidez literatura frantsesaz. Baina, nire sorpresarako, testu frankofiloak izateaz aparte âhori, ni tartean egonda, ezinbestekoa zenâ, aski mitteleuroparrak ere atera zaizkit.
|
2023
|
|
Adibidez, eskuz eta memoriaren bitartez batuketak egiten ez dakien haur bati kalkulagailu bat ematen badiogu, haur horrek ez ditu ondo ulertuko oinarrizko matematika kontzeptuak, eta, beste alde batetik, mendekotasun harreman kaltegarria eduki dezake teknologia horrekin. Era berean, subjektu batek ez badu irmo finkatzen eskuz idazteko trebetasuna, kaligrafia egokia, ortografia eta
|
bere
testuak sortzeko gaitasuna, eta boligrafoaren ordez teklatua ematen badiogu, ez ditu funtsezko hizkuntza trebetasunak eta trebetasun kognitiboak edukiko, eta horrek zaildu egingo dio, aurrerago, hizkuntz adierazpena eta ulermena, eta teknologia horrekiko mendekotasuna sortuko zaio.
|