Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 34

2003
‎Polizi elaberrien tankerakoa. Elaberri honetako dialogoetan, euskara nagusi izan arren, frantsesak ere badu bere lekua, Poirot detektibearen aitzakiaz, eta gaztelaniak ere bai, guardia zibilak bitarte direla. Beste narraziolanetatik hastantzen den puntua, dialogoetako eta narrazioko euskara berdina edo berdintsua izatean datza; euskalki edo azpieuskalkiek apenas dute tokirik hemen.
‎· Paulo VI.a: " Sarritan esan ohi da, gaur eguneko erlijino liburu askok ez deutsala bere lekurik emoten Espiritu Santuari. Guk, geure aldetik, dei hau egiten deutsegu guztiei, baina, batez be, eleiz artzain eta teologoei:
‎Altarako Liburua altara ganean, eta Irakurgaiak bere tokian. Bakotxari bere lekua emon behar jako. Horixe da gaurko liturgi legeak eskatzen dabena, ahal dan neurrian.
‎Ez sarritan, lantzean behin baino ez. Egia da, bai, gure Bilbo Herri Irratian euskerea bere leku estu laburra lortzen hasi zanean gorago esan dodanez, Julián Olazabalaga izan zan honetan aurrelari eta bultzegile, neuri be laguntza apurren bat eskatu eusten.
‎Esan beharreko gehiena esanda dagoala uste dot. Apurkaapurka euskereak bere lekua egin eban Derioko Seminarioan:
‎Neu be irrikan nago, jakiteko zer gertatu dan tramankulu horreekaz. Yankien akats bat izan ei da irakasle gazteenak bere lekua hartu zuen berriak lasai entzuteko. Azkenean heldu zen eurek nahi zutena.
‎Ia estropezuka zuzendu zen bere lekutik irakaslearen mahaira. Arantxa azterketari eusten zegoen, eta berak ere urduri zirudien.
‎Egizu nire moduan: planak gaurko gauetik aurrera ez dira igaroten Arantxak nabarmendu nahi gabe begiratu zion bere lekutik, hau entzunda.
2008
‎Erpekada batzuk gorabehera ez dau atzerarik egingo. Badaki bere lekuaz jabetu beharra daukala: askaurre, ateta, korta, etxeoste...
2009
‎Bidegorri esaten diote bertakoek gorantz doan bideari; Amestiko sakatara eramango gaitu bide horrek artezean, eta ezkerretara eginez gero, Arrizabale megalitoa ikusiko dugu. Jatatxikerra baino beherago dago eta indusmakinekin bere lekutik altxatu aurretik, hiru metro inguruko altuera eta horrenbesteko zabalera zeukan Arrizabalek. Zutunik ezagutu zutenek esana da bera zutela ekaitz eta afruntuetan lehorra.
‎Behin hesteak garbituta aurretik txikitu eta egositako ortuari eta odolarekin betetzen zituzten. Tipula, porruak eta odola izan dira betegarri nagusiak, arrozak ere bere lekua eduki duen arren. Odoleste esaten zaio heste mehearekin egiten denari, buzkentza heste lodiarekin egiten denari, eta lope heste nagusia beteta egiten zenari.
‎Gero, familiako gainontzeko kideak jartzen ziren mahaiaren inguruan. Bakoitzak bere lekua izaten zuen, eta beti mantentzen zuten, egoera berezietan izan ezik, leku hori.
2011
‎Badirudi hezi egin gura dela kritiken irakurlea, itzulpenak bere lekua behar duela ikas dezan, itzultzailearena ez dela langintza erraza; itzultzaileari errekonozimendua zor zaiola aldarrikatu gura da. Ekarri ditugun txatalak bezalakoak kritiketan txertatuta, itzulpen prozesua gerturatu egin gura zaio kritikairakurleari.
‎Esandakoa, bai literaturaren aldetik narrazio teknikaren aldetik, bai gaiarenetik ere, ondo irabazia du liburu honek bere lekua euskarara itzulitako liburuen ondarean, euskal literaturaren ondarean, azken finean.
‎Halantxe, harik eta eleizara sartu artean. Andrazkoak eta gizonezkoak banandu egiten ziran eleizara sartukeran, eta talde bakotxa bere lekura joaten zan. Etxean egozan erroparik onenak ipinten ziran Aste Santuko meza eta prozesinoetarako.
‎Adinekoek aho batez dinoskue, mahaian bakotxak bere lekua eukiten ebala jateko orduan. Ameriketara joaniko senitartekoek be, bisitan etozanean, etxean bizi ziran sasoian euki eben lekua hartzen ei eben mahaian.
‎" Gurien danak batera, oingo moduen barik, bat atzera, beste batzuk aurrera... (...) Bakotxak bere lekua eukan mahaian. Bai, ointxe be bai, da len be bai.
‎Don Jose Maria Dañobeitia etorten zan Durangotik, urte batzuetan. Gero, bidezkoa zanez, Iurretako abadeok hartu genduan bere lekua, eta neu joaten nintzan nire Iurretako azken aldian.
‎Liturgiakoak dira, bape zalantza barik, otoitzik garrantzitsuenak eta baliotsuenak. Baina, beti izan dau, gure etxeetan eta gure parrokietan, bere lekua errosarioak. Ordura arte lez, abadeek zuzendu behar ebela uste eben eleiztar askok, nagusiek batez be.
2012
‎Errotatxuko anteparea. guztiz, eta hori barik nekez altza leiz. Behin bere lekutik aterata, pikau egiten dira hagin fin findun pikamailu eta bufardeagaz.
2013
‎Aitak bere lekua eukan mahaian jesarteko. Aldi baten, etxe batzuetan, ohikoa zan danak erdi erdian ipinten zan plater batetik jatea, tenedore eta koilara banagaz.
‎Lehenago familia zabala izaten zan, ohikoa zan etxe berean aitita amamak, gurasoak eta seme alabak bizitea; eta osaba edo izeko ezkonbakoren bat baegoan, haxe be bai. Familiako kide bakotxak bere lekua eta funtzinoa eukan: errespetuan, zereginetan, arduretan, danean.
‎Hiru egunean errepikatzen eben euren egitekoa, errezitadu hau esaten eben bitartean: " Zantigitu, zana apurtu, zana bere lekuen sartu, zeuk ein eta Jangoikoak osatu". Inoiz ganaduari be egiten jakon hori antza.
‎Diru horregaz abadeak errespontsoa egiten eban. Etxe bakotxak bere lekua eukan luturkia edo sepulturea ipinteko. Urtebete pasetan zanean, kandeleru txikerra eta painelu txikiagoa eroaten ebezan.
2015
‎Besterik ere esan zidan (Arestik), arren eta arren, euskara bere lekuetan irakurri behar nuela, klasikoetan. Bazekiela alukeria gerta zitekeela Leizarraga irakurri beharra, edo aspergarria Asteasuko Agirre irakurri beharra.
‎Orrialdeak betetzea ez bait da aski. Komunikabide bakoitzak bere lekua aukeratu eta ongi betetzen saiatu behar du, eta zuek plataformarena aukeratu bazenuten (lehen aleko editorialea) saia zaitezte betetzen, baina gaur arte uste apalez baina bihotzetik ez duzue betetzen asmatu.
2018
‎Gauzak berez zihoazen sentsazioa zuen, berez, patuaren bidetik. Inausiriko zuhaitz adarrak halabeharrez lar arinegi ihartzen diren bezala, haizeak orbela, oztoporik arean ere ipini gabe, eramaten duen eran daramala ezinbestean txiri txiri bakoitza destinoak bere lekura.
2021
‎Eta, ez komunikazioa adiera konpetentzialari dagokionez soilik; arlo gisa komunikazioaren gizartean bere lekua topatu behar duela zalantzarik ez dago, beste hainbat adierazpidek egin izan dutenari jarraiki, literatura digitalaren littérature numérique28, frantsesez (Djandué, 2015) kontzepzioaren baitan komunikabideetan, interneten eta sare sozialetan:
‎Horren aurrean, euskal literaturak erronka hirukoitza dauka: lehenbizikoa, literatura gisa duena, eta hori edozein literaturari dagokio, oro har; bigarrena, literatur sistema moduan gainerako sistemen artean bere burua kokatzeko; eta, azkena, euskarazko adierazpide gisa, bere lekua kultur fluxu horretan aurkitzeko. Eta, hedaduraz, hezkuntzari ere badagokion auzia da, batetik, ikasle profila modu jakin batean edo bestean zedarritzen duelako, eta bestetik, horren barnean konpetentzia literarioak jite jakin bat edo beste bat har dezakeelako.
‎Egia da errealitate hori modu sinple samarrean deskribatzea dakarrela horrek eta ez duela gaiak duen konplexutasuna irudikatzen, baina egia da, halaber, bi joera nagusi antzeman daitezkeela horretan. Edonola ere, irakasleari prestakuntzari dagokionez bere lekua aurkitzen erraztuko dion proposamenak egin behar direla aldarrikatzen du, eta ibilbide propio batean sakontzen lagunduko diotenak.
‎Dagoeneko, ez da kultur edo euskal kultur ekoizpenen arteko norgehiagoka eta indar korrelazioa literatura vs bertsolaritza, antzerkigintza, musikagintza, etab. baizik eta kulturazkoak ez diren eta gehienetan euskaratik urrun dauden ekoizpenekin bizi behar duela. Lehen esaten zenari jarraiki, literatura edo, gutxienez orain arte ulertu dugun modu hertsi horretan, apurka apurka mesedetan bere lekua galtzen joango dela uste du IE7 k eta GIR1 ek:
‎Hau da, ezagutza, kultura eta aisialdia leku askotan daude, eta forma eta formatu askotarikoak dira gaur egun. Sarea da espazio nagusia nerabeentzat eta ez haientzat, soilik eta sare horrek, gainera, nolabaiteko autonomia eta baliabideak eskaintzen dizkie nahi dutena kontsumitzeko, baina baita sortzeko ere. Hartara, literaturak gaur gaurkoz interes handiagoa pizten duen eskaintza erraldoiarekin lehiatu behar du, batetik (NE1); bigarrenik, itsaso zabal horren erdian literaturak bere lekua egiteko eta egokitzeko zailtasunak dituela ematen du (GIR1); eta, azkenik, kultur sustapenak antzerkigintza, arte plastikoak, dantza, etab. behera egin duenez, horrek eragina izan du irakurzaletasunean ere (IE5): " Estatuan kultura espainola ez da asko sustatzen eta horrek eragina du irakurmenean.
‎Hagina hari sendo bategaz (listariagaz) lotu ei eutsan, eta haria sueteko ateari lotu. Atea zabalik egoala, segidu segiduan, ezetarako astirik izan orduko, emon eutsan ostikada bat ateari, zarratzeko, eta Pedro Julianen haginari lotuta egoan haria hantxe apurtu zan, baina haginak be urten ei eban bere lekutik.
2022
‎Lan xumea ematen du, baina itaxurako tantakada legez, ekinaren ekinez bere lekua egiten doa. Gure kultura eta jakintza zabaltzea da egitasmo honen helburua; eroso eta erraz irakurtzeko eta jabetzeko modukoa da gainera; adituentzat nahiz zaleentzat egokia.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia