2006
|
|
Baina aski duzu inguruan so egitea, ikusteko garai bateko Euskal Herria zer dagoen bilakatua. Historialari eta soziologoak behingoz utzi eta, poetak esango dizu,
|
berak
nola bizi duen. Behiala Iparragirre legez, Gandiaga ere, zeruko aingeru bat izan arren, jende xumearentzat kanta xumeak ondu dituelako arrakasta handiz, Espainia frankistak Justiziaren Jauregira eraman zuen," politika egiteaz" salaturik.
|
2007
|
|
F., loc. cit., bol. XIII, 368 Aldiz, iparraldeko herrietan laranjondoak bezain arrotzak omen dira kantua eta musika. Ik., halaber, bol. XV, 170, hizkuntzak
|
berak
nola baldintzatzen omen duen musikan melodia eta erritmoa, italieraren eta alemanaren konparazioa. Ik., GOETHE, J.W. von, Werke, bol. XI, 477, italiarren ustea, alemana dela hizkuntza bat, non ezinezkoa omen baita kantatzea.
|
2009
|
|
Hala, beti arta deitzen duena da, nola esperientziaren mundu naturalena ere? eguna/ gaua, argia/ iluna?, eta Gandiagak horren esperientzia potente baterako gaitasuna daukan arren, hala ere
|
berak
nola bizitza familiarrarekin asoziatua bizi duen (haren bizitza familiarra baserriko edo komentukoa izaki). Mitoa ez dago aparte; bat bat da Naturarekin (hori bera etxe ingurukoa), eta biok bat bat familiarekin.
|
2011
|
|
alemanen errurik ez dago (kolektiboa), ez kriminala, ez politikoa, ez morala. Horrek ez du esan gura aleman bakoitzak ez duela bere kontzientzia aztertu behar, zein den bere hoben pertsonal posiblea, politikoa nahiz morala, arauz eta
|
berak
nola jokatu duen. Jaspersek bakoitzak bere barruan egin beharreko kontzientzi azterketa horri laguntza eman nahi dio bere meditazioarekin,, erruaren kontzientzia?
|
2012
|
|
alemanen errurik ez dago (kolektiboa), ez kriminala, ez politikoa, ez morala. Horrek ez du esan gura aleman bakoitzak ez duela bere kontzientzia aztertu behar, zein den bere hoben pertsonal posiblea, politikoa nahiz morala, arauz eta
|
berak
nola jokatu duen. Jaspersek bakoitzak bere barruan egin beharreko kontzientzi azterketa horri laguntza eman nahi dio bere meditazioarekin,, erruaren kontzientzia?
|
2014
|
|
(Logikoki Frantzia probintzia/ nazio ezberdinen konfederazio bat kontsideratu litzateke bere jatorrian). Oraindik esplikatu ez dena da, zeri deritzon zehazki probintzia (euskaldunak, bretoiak, alsaziar alemanak, etab.?), eta probintziak
|
berak
nola etorri diren euren nahiaren subjektuak izatera, eta euren nahi eta arimekin nazio frantsesaren arima eta nahia egitera. Zerk egiten du probintzia?
|
|
Frantsesek, bada, beren printzipioak hala agintzen die eta, Austriaren aurkako borrokan milandarrei eta veneziarrei laguntzen die, eta hungariarrei eta bohemiarrei (Inperio Austriarreko ez aleman guztiei, hitz batean); eta Turkiaren aurka, eslabiarrei, grekoei, etab., askatasunagatik borrokatzen diren jendaki guztiei1360 Zer da nazionalitateen printzipio hori? Renanek beti garbi adieragin du (eta askitan errepikatu izan du puntu hau)
|
berak
nola ulertzen duen, zer den nazioa, burujabetasun politikorako eskubidea duena, eta zer den nazionalitateen printzipioa: –Du moment qu, on a rejeté le principe du droit divin des dynasties, il n, y a plus de solide que le principe du droit des peuples; or les peuples n, ont d, existence qu, en tant qu, ils sont des groupes naturels formés par la communauté approximative de race et de langue, la communauté de l, histoire, la communauté des intérêts? 1361 Nazioa Renanentzat horixe da.
|
|
Hori problema larria da nazioaz gogoeta sistematiko serio bat agindu digunarentzat. Nazioa/ Estatua, esaten digu
|
berak
nola ulertzen duen; nola ulertzen du beste zer hori. Errealitate sozial eta historiko hori ez da inoiz ukatzen, hori ez da hautazko bezala inoiz definitzen, horren karakteristika, objektiboak?
|
|
epaitzen ditu R. Valls Plana, Entziklopediaren itzultzaile espainolak); eta, bi, hain zuzen Renanek oraindik 1890ean Hegeli egozten diona ez aski arrazialista izatea da, hots, gaztetan historia espirituaren erreinutzat gehiegi hartzera bideratu izana, gizakiaren aberetasun eta ezberdintasun arrazialak behar adina aintzat hartu gabe, ik. R: jr 59 Zibilizazioaren garapenaren filosofia hegeldarra
|
berak
nola arrazen sekuentziaren azalpenarekin gainditu duen (egiptoarra, semita, indoeuroparra), beraz, filosofia historiarekin?, ik. Histoire générale et système comparé des langues sémitiques, Paris 1858, 492
|
|
horiek kontsideratzen ditu bi, gizarte eredu modernoak?). Hona hemen
|
berak
nola ikusten duen eredu prusiarra: –Ici l, individu est pris, élevé, façonné, dressé, discipliné, requis sans cesse par une société dérivant du passé, moulée dans de vieilles institutions, s, arrogeant une maîtrise de moralité et de raison.
|
|
–esatea otu zaizu, entzuten duzuna ezin sinetsirik?. Gainera,
|
berak
nola dakizki Donapaleun gertatutakoak?
|
2015
|
|
Parisa iristeko berrehunen bat kilometro falta zirela, izotza agertu zen errepidean eta jendarmeek polikiago joateko egiten zuten keinu autopistaren ertzetatik. Joxe Elosegiri deitzea deliberatu nuen, T8a inguratu ote zuen jakiteko eta harriturik geratu nintzen nik T8a aipatzen nuen bakoitzean
|
berak
nola esaten zidan ez esateko halakorik telefonotik, edonork entzun zezakeela eta. –Zera hori?
|
2017
|
|
Azkenik, diferentea da norberak bere barrutik duen autoidentitatearen pertzepzioa eta kanpotik besteek dutena. Diferentea da tuterarrak edo kaskantearrak
|
berak
nola senti lezakeen (edo ez) bere burua Euskal Herritar, eta nik nola eduki nezakeen bera halakotzat (edo ez). Beraz, tuterar edo kaskantearra nola har daitekeen Euskal Herritartzat, ezin da egon erantzun bakarra.
|
|
Baina horrelako portreta pintatzeko, Mereschkowskiren nobelan Frantzisko I.a erregeak esaten duen bezala, ez da nahikoa pintore aparta izatea: bihotz emakumearen sekretu guztietan, Dedaloren labirinto horretan, deabruak
|
berak
nola askatu ez omen dakien matazan, barrueneraino behar da barrendu izan.
|
2018
|
|
Baina aski duzu inguruan so egitea, ikusteko garai bateko Euskal Herria zer dagoen bilakatua. Historialari eta soziologoak behingoz utzi eta, poetak esango dizu,
|
berak
nola bizi duen. Behiala Iparragirre legez, Gandiaga ere, zeruko aingeru bat izan arren, jende xumearentzat kanta xumeak ondu dituelako arrakasta handiz, Espainia frankistak Justiziaren Jauregira eraman zuen,, politika egiteaz?
|
|
–Abuztu bukaeran amonaren urtebetetzea ospatzeko azalduko zara behintzat, ezta? Badakizu
|
berak
nola estimatzen zaituen.
|
2019
|
|
Konturatu naiz, adin tarteagatik ez ezik, azken urteetan Hernanitik kanpo eragiten didala halako errealitatearekiko distantzia bat, eta Brayanek ondo baino hobeto bizi duela egunerokoa, besteak beste, esan baitit Kaxkoko taberna batean egiten duela lan. Beraz,
|
berak
nola bizi duen Hernaniko giroa eta transexualitatearekiko jarrera galdetu diot. –Bueno, nire kasuari dagokionez, hori ezagutzen baitut, esango nuke Hernanin nahiko ondo hartu dutela.
|
2020
|
|
Bost bat urte zituenean, Torreburu jaiotetxetik gertuen dagoen Epaltze auzoko jaietara joan zen anaia zaharragoaren atzetik San Antolin egunean. Ilunarekin bukatu zen erromeria, eta landa bazterrean zegoen taberna txosnara gerturatu zen ikusmiran, jendea hara bildu baitzen, eta,
|
berak
nola ez dakiela, korru baten erdian Kartzelas izeneko sasi bertsolari baten magalean aurkitu zen. Kartzelas bertsotan hasi zen, Torreburuko mutikoa tentatu behar zuela esanez.
|
|
Komunikatu, eztabaida ideologiko eta horrelakoak alde batera utzita, 1980 urtearen hasieran Naparrak bi talde zuzentzen ditu Tolosa aldean,
|
berak
nola edo hala antolatutakoak. 1980ko urtarriletik apirilera arte ekintza hauek burutu zituzten:
|
2021
|
|
Alde berritzailea lantzeko, dena den, nahiago dut artista eta eskulturagileengana hurbildu, arkitektura arautuaren mugak alde batera utzita. Jose Ramon Andak egindako eskultura lanak izugarri interesgarriak iruditzen zaizkit, ikusita
|
berak
nola erabiltzen dituen hemengo basoetako zurak, jasotzen dituen materialak... eta egiten dituen konposizioak, oso aurrerakoiak iruditzen zaizkit. Horregatik lan egiten dut nik neuk ere Victor Goikoetxea bezalako artistekin, ikuspuntu freskoa, ausarta eta berritzailea duten proiektuak esploratzeko.
|