2007
|
|
ONDORIOAK EDO a. Euskara i (ra) kastea
|
bera
ere euskararen alde asko egiteko modua izan daiteke. b. Helduen euskalduntzeak funtzio argia dauka normalizazioan, baina bere jarduera horretara begira jarri behar du, eta horretarako bere lana euskalgintzaren barruan ondo integratu behar da. c. Erabilera sustatzea eta praktika sustatzea ez dira nahastu behar.
|
2008
|
|
Gauza baliagarri berri batzuk egituratu ditu Euskararen Erakunde Publikoak. Euskararen teknikari sare bat garatu du sei lanposturekin herri elkargo edo hiritan, soldaten erdia beregain hartuz27 EPPko talde profesionala
|
bera
ere azkartu da zazpi langilekin orain. Giza-eremu berri bat ireki zaio euskarari, haur txikien harrerarena haurtzaindegi elebidun edo euskaradunetan28.
|
2009
|
|
Telebista analogikoaren sistematik Telebista digitalera pasatzearekin, administrazio zentralak Tokiko Telebista Digitalerako Plan Tekniko Nazionala diseinatu eta onetsi zuen 2004an36, sektorea arautzeko. Planak 266 barruti ezarri ditu, eta horietako bost Nafarroarako dira; bat
|
bera
ere ez euskal eremurako. Araudi berria kontuan hartuta, eta barruti berri guztiak eremu euskaldunetik kanpo daudenez, bi Telebistek ez dute haien lana babestuko duen legezko esparrurik izanen eta administrazioak ez ditu aintzat hartuko.
|
|
Batetik, komunikabideen osagai lehenetsia baita hizkuntza; bestetik, haiek bezala, hizkuntza ere talde nortasunaren eraikuntzako hiru dimentsiotan agertzen baita: taldea zedarritzen duten ezaugarri objektiboak hedatzen ditu (kultur transmisoreaz gain
|
bera
ere ezaugarri objektiboa da); ikurrak hedatzen ditu (kontzeptuak); eta harremanetan jartzen ditu hiztunak (hizkuntza komunitatea). ezberdin dituen Kamerunen futbola lehen mailako eragile bihurtu den nolabaiteko nazio nortasuna eraikitzeko (Vidacs 1997). Bestalde, komunikabideek era guztietako eredu eta ikurrak zabaltzen dituzte, talde nortasun txikiago eta arinagoak eraikitzeko, banakoei beren inguruan nor agertzeko:
|
|
Batetik, komunikabideen osagai lehenetsia baita hizkuntza; bestetik, haiek bezala, hizkuntza ere talde nortasunaren eraikuntzako hiru dimentsiotan agertzen baita: taldea zedarritzen duten ezaugarri objektiboak hedatzen ditu (kultur transmisoreaz gain
|
bera
ere ezaugarri objektiboa da); ikurrak hedatzen ditu (kontzeptuak); eta harremanetan jartzen ditu hiztunak (hizkuntza komunitatea). ❚
|
|
Nazioarteko testuinguru horretan, EEBB eta Japoniarekin hobeto lehiatzearren, eskualde eremuak eraikitzen ahalegintzen dira bai Hegoeta Ertamerikako estatuak bai Europar Batasuna
|
bera
ere. Eskualde eremuak sortzeko lantegi horretan, Europar Batasunak garraio, energiaeta telekomunikazio azpiegitura handiak behar ditu, estatu nazioen gainetik jarduteko tresna egokiak behar dituenez gero.
|
|
— 2) Eta identitatea, berriz, euskararekiko identitate etnolinguistikoa, zenbait bestelako prozesu psiko sozialak (hautemateak, motibazioak, jarrerak, emozioak,... baita euskararen gaitasun altua edo osoa ere (Txepetxek dion bezala, Un futuro para nuestro pasado (1987) argitalpenean11)), eta portaera psiko sozialak ere (euskararen aldeko aukerak, parte hartzeak,..., erabilera
|
bera
ere) azaltzeko.
|
|
Tesi hori okerra da, eta Irlanda da horren frogarik garbiena: botereak, besterik gabe, ez du hizkuntza minorizatua normalizatzeko gaitasunik, boterea
|
bera
ere hizkuntzaeta kultura identitateari dagokienez, ez delako neutroa.
|
|
Tesi hori okerra da, eta Irlanda da horren frogarik garbiena: botereak, besterik gabe, ez du hizkuntza minorizatua normalizatzeko gaitasunik, boterea
|
bera
ere hizkuntzaeta kultura identitateari dagokienez, ez delako neutroa. Botere kontzeptuaren abstrakzioa egiten du euskal abertzaletasunak oro har, alde batetik, eta, bestetik, botere hori aktibatuta salbu ikusten du herri euskaldunaren zoria.
|
|
Tailerraren alderdi operatiboa ongi joan zen, bai antolaketa, bai koordinazioa. Guraso taldea
|
bera
ere oso ona izan zen, elkarrekin esperientziak konpartitzeko aukera eta jarrera erakutsi zuten. Bestetik, irakaslearen lana ere egokia izan zen.
|
2010
|
|
Sei elkartea (euskal Soziolinguistika institutua Sortzen izenekoa) babesle zuela, berariaz horretarako sortua. ondoren Soziolinguistika klusterra etorri zen, Sei ren garapenaren ondorioz. garai bakoitzean zuzendariak (txillardegi eta Maria Jose azurmendi), koordinatzaileak, argitalpen batzordeko kideak berritzen joan dira, eta horrek berarekin ekarri du garapena. ez nuke puntu honetan gehiegi luzatu nahi, uste baitut bakoitzak bere neurrian zuen onena eman zuela, baina uste dut bat aldizkariaren" intra historia" azpimarratzekoa dela arlo honetan, izan ere bere iraupen eta bilakaeraren gako nagusia bertan dago. zorroztasun akademikoa, esperientzia aplikatua, militantzia eta zabaltasuna uztartzen asmatu dute aldizkariaren sustapenean lan egin dutenek. denona eta inorena ez, txikia baina ezinbestekoa, hori da bat aldizkaria izan dena eta horretan ahalegindu dira, produktuan ikus daitekeenez, bertara bildutakoak. 1996an esku bateko hatzak aski ziren aldizkariaren iraupenarekin konprometitutako pertsonak zenbatzeko, egun, ordea, bat desagertuko balitz bat berria sortu litzateke euskalgintzak bere eremu desberdinetatik dakarrenari bide emateko. ingurumaria aldatu bada, bat
|
bera
ere aldatzen joan da, ez beharbada nahi izan den moduan, bai, ordea, ahal izan den neurrian. Formatu aldetik aldaketa bistakoa da, baina aldaketa nagusia edukietan dago.
|
|
hain zuzen, poza lizentziatuak Malon etxaideren liburuaren aurreko urtean kaleratu zuen berea (1587). galderak ez du, noski, hemen nahiko litzatekeen erantzunik. garai haietan egon zen euskal herrian baliozko eliz gizonik zinezko literatura erlijiosoa euskaraz ere abiarazi zezakeenik. agian, horrelako lana sustatzeko ideia zuzenak bazituzten batzuek, nahiz eta baldintza pertsonal eta instituzionalak ez ziren egokienak gertatzen. taxuzko unibertsitate tradiziorik ez genuen, euskararen lurraldean jaiotako elizgizon baliozkoenak erbesteko zerbitzuetan jarri zituzten, eta, aldiz, gehienetan kanpotarra izan zen bertako hierarkia, gure hizkuntzarik gabea. hala ere, elizgizon euskaldun eta ia euskaldunen artean bazeuden izen handiak trento aurreko, inguruko eta ondoko garai haietan: ...(†1641), axular eta lagunen babeslea. horietako zenbait agintean egon zen, edo besteak idazle izan ziren. aipatutako ia guztiok euskararen lurraldean edo elebidunetan jaioak genituen, eta inori buruz ere ez nuke esango euskara ez zekitenik (hain zuzen, Malon etxaide eta beharbada diego lizarrakoaren kasuak izan ziren bestelakoak); kalahorrako gotzain d� az de luku k ama zuen lukukoa eta
|
bera
ere herri horri oso atxikia ageri zaigu, eta predikari euskaldunen bila ibili zen. izendatutakook erreforma zaleen artean jarri behar ditugu, eliztarren heziketan herri hizkuntzen erabilpena gogo onez ikusten zutenak. ezaguna dugu luku eta San ignazioren arteko eskutizketa. zoritxarrez, zumarraga, karrantza, azpilikueta edo ignazio ez ziren izan euskal herriko gotzain, hori da gure ahulezietako b... zein tradizio idatzi izan zuten erlijiosoek orduan?
|
|
XVii.ean iparraldean eta XViii.ean hegoaldean ezagutuko ziren susperraldiek ez ote zuten izan, zinez, XVi.eko hegoalde honetan aitzindaririk? azpimarratzekoa da Malon etxaideren sasoi hartan, eliz literaturgintza
|
bera
ere ez zela erabat eta bakarrik eliztarra; alderantziz, bazuela azpizoru zabalagoa, alde politiko sozialetara hedatua, testuinguru soziolinguistikoa esango genukeena, politikoa eta aldagarria. Jaso dugun testuaren azken pasarteak ongi erakutsi digu hori. euskal herriko elizak ez ezik gure gizarte zibilak ere ez zuen aintzakotzat hartu euskarak kultur garapenerako behar zuen babes instituzionalaren premia. egon ote zen halakoren kontzientziarik?
|
|
Malon etxaideren luma bizi eta irudimentsuak ez du galdu nahi guztiari eman nahi dion zientzi oinarria, exegesi eguneratu batetik dakarrena. herritar laikoentzat ari da idazten bere Libro de la conversión de la Magdalena hura (1588), baina oso gogoan ditu irakurle jantziak eta inkisizioa
|
bera
ere. ez da hura eleberri arin bat, dotrina zaindu eta trinkoa eskaini nahi duen liburua baizik. idazlanak irakurlego nahiko zabala irabazi zuen, nonbait, zeren eta urteetan hamabi argitaralditaraino aipatu izan baitira37 galdutako Malon etxaide ren idazkirik egon zela esan izan da38, eta berrikitan frogatu samartu denaren arabera, haren hilondokoan bestek bere izenez argitara emandakorik39 hemen ... emakume kristauaren inguruan eta eskritura Santuaren argitan, espiritualitatea landuz, modu literario eder batean idatzitako liburua da La conversión de la Magdalena hau, eta neurri handi batean emakumezko baten harira burututako gogoeta unibertsal kristaua izan nahi du. hortaz, gutxienez bost egiteko larri hartu behar zituen aintzakotzat idazleak:
|
2011
|
|
Desberdindu nahi hori, beraz, familia eta eskola ordezkatuko dituzten gizarte taldeekiko identifikazioak emango dio gazteari. Eta talde horiek, beti horrela ez bada ere, musikaren inguruan eratzen dira eta horietatik hartuko dituzte baloreak, sinismenak, jokaera ereduak eta, batzuetan, hizkuntza
|
bera
ere bai. Gainera, ia beti, musikari lotuta musikatik kanpo dauden balio eta praktika kultural asko ere agertzen dira.
|
|
Aisialdian egiten dituzten gauza askori lotuta dago musika (lagunekin kalean, tabernetan, ordenagailuan aritzean,...). Baina ez bakarrik denbora librean egiten direnekin, ikastolarako bidea, ikastolan bertako atsedenaldietan, etxeko lanak egitea edo ikastea
|
bera
ere musikarekin egiten baitute askok. Ordenagailutik egindako deskargak, telebistako bideo musikalak, musikarekin lotutako web orriak, irratiak, hainbeste hedatu diren kontzertuak, edozein festa edo, taberna zein kalean gauean dagoen giroa, besteak beste, musikarekin zuzenean erlazionatuta dauden gazteen aisialdi esparruak dira.
|
|
...dade horiek beroriek ez dute biderik ematen hizkuntzaren biziraupenaren berme guztizko giltzarriak aurkitzeko. ez dugu esan nahi gizarte zientziak alferrikakoak direnik, ezta urrik ere. gizarte zientziak, oro har, eta ikerketa sozialak, partikularki, gero eta baliagarriagoak eta argigarriagoak dira, soziolinguistikazkoak barne, gizarte alorreko problemei soluzioak aurkitzeko. euskararen biziraupen
|
bera
ere, esate baterako, ez dago ulertzerik linguistika eta soziolinguistika zientzien ekarpenetatik aparte; euskararen gaur eguneko egoera, ona edo txarra izan nork bere ikuspegiaren arabera, ez litzateke den hori izango euskara Batua existituko ez balitz, eta euskara Batua sortu ahal izan da, besteak beste, hizkuntzalariei esker. euskara Batua, hiztun elkartearen hizkuntza eredu estandarra izatea, ...
|
|
Aracilen arabera, hezitzaileek, hizkuntza pairatzen dugun arazotzat eduki beharrean, ulertu beharreko gaitzat hartzen saiatu lukete. hezkuntzan soziolinguistika lantzeko egiten ziren" kulturaeta jolas jarduerak" eskasegiak iruditzen zitzaizkion. ...stalde, hitzarekiko interesa, hezkuntza eramaile den aldetik, eta hizkuntza, ikasgai oinarrizkoagoa den aldetik, lotzea berebizikoa zela pentsatzen zuen. egilearen esanetan, hizkuntza erabileraren garrantzia ikusteko nahitaezkoa zen bi gai kontuan izatea; ez bakarrik hizkuntza erabiltzeko modua (kontu horrek azken ehun urteotako hizkuntzaren defendatzaileak itsutu ditu), baita hizkuntza erabiltzea
|
bera
ere, bere izatean eta izate horren baldintzetan, egituraz eta funtsaz gramatikariak arduratzen baitziren. hain zuzen ere, bere ustez, hizkuntza deskribatu baino gehiago kokatu egin behar zen; hau da, erabilera eremuetan, bai lurraldeari eta bai gizarteari dagokionez, hizkuntza jakin bat badagoen edo ez dagoen argitzea. Adibide bat jartzearren, Nova Cançó katalanaren iraultza soziolinguistikoa modu berezi batean aztertu beharreko fenomenoetariko bat izango litzateke.
|
2012
|
|
Alabaina, euskal nazionalismoaren eskutik sortu ziren eta sortu dira euskal zergintzaren ahalegin eraginkorrenak. Aditu sorta ederra jaio da ekimen horietan, Arana
|
bera
ere maisu izan zen sormen eta irudimen aldetik.
|
|
zein polita zuen euskara edo zein zatarra neurea... Bietan, azken finean, mundua ilundu eta urrundu egin zaigu, euskararen indar eratzailea formaren zulo beltzean barrena jausi eta hondoratzen zaigulako. eta horrela, sarritan euskaraz egiten dugun jardun nagusia euskarari buruz hitz egitea da. ez da txarra, txarragoa da" konnotatzeko gaitasuna"
|
bera
ere galtzen dugula" kodeaz" eta
|
|
Bestela, modernizatu barik eta hiritartasun osoa lortu gabe, arrotz eta motz geratuko ziren euren zokokeria primitiboan. esan barik doa, erdara da nazioaren sinkronia. ez bakarrik mintzaira. erdara da hiri jakintza modernoa, bizimodu zibilizatua, arrazoiaren eta aurrerapenaren estiloa. erdarazkoak dira kale asfaltatuak, autoak eta trenak, erdarazkoa hiritik datozen argindarra eta administrazioa, erdarazkoak direlako inbentu moderno guztiak: liburuak, soldaduska, zerga zentralizatuak, telebista, eta urrutizkina
|
bera
ere. euskara, berriz, tokiko anabasa eta aniztasun desinkronizatua da; euskara ez da bat, asko eta askotarikoa beti; euskara baserri jakintza lokala, euskara tradizioz eta ikasi gabe jaso den jakintza primitiboa, kasik naturala, baino ez da. ez du arterik, ezta artifiziorik ere; ez du inbentu handirik. Bizimodu sinple, tolesgabe eta xalo baten euskarria da. hiria ez da euskalduna.
|
|
Euskara beti izan da hemen eta aspalditxo dira hemen gaztelania eta frantsesa ere. Oraintsu ingelesa
|
bera
ere berebiziko indarra ari da hartzen. Eta etorkin heldu berriekin batera, beste makina bat hizkuntza eta kultura heldu zaizkigu.
|
|
2) diferentziak entseguetarako gelen banaketan, horien mantenimenduan, erosotasunetan... atzeman dira. diagnostikoan taldeen arteko harremanak bideratzea ona litzatekeela jaso den arren, ez da azpiegiturak konpartitzearen filosofia gailendu eta talde bakoitza bere gelan aritzen da. Baina hori
|
bera
ere, jarrera egokiarekin eginez gero behintzat, taldeen harremanak estutzeko bide izan zitekeen.
|
2013
|
|
Iñaki Martinez de Lunaren lanari erantzunez Patxi Baztarrikak bat egiten du haren oinarrizko kezkarekin. Oro har, framing aldarrikatzailea eta uzkurraren baitan ñabardura ugari egin daitekeen arren, euskararen diskurtsoari dagokionez euskararen mundua ez dela kolore bakarrekoa azpimarratzen du, abertzaletasuna
|
bera
ere askotarikoa den bezala; euskararen auzia gizarte bizikidetzaren muinean kokatu behar da, eta, hor euskara zein gaztelania" ez inposatzea, ez eragoztea, baizik eta egiazki bermatzea" hirukian kokatu dira. Hau da, bi hizkuntzen arteko osagarritasunean eta berdintasunean oinarrituriko hizkuntzen bizikidetzan.
|
|
Abertzaletasuna
|
bera
ere askotarikoa da euskararen diskurtsoari dagokionez. aurre egin, norabidea aldatu eta euskara itxaropen bideetan barrena abiarazteko. Aurrera begira jarrita, ordea, framing aldarrikatzaileak, gizartearen parte batentzat baliagarri izaten jarraitzen badu ere –ez dezagun hori gutxietsi, muga nabarmenak ditu euskara indarberritzearen aldeko jarrera eta jokabidea gizarte osora zabaltzeko eta gero eta herritar gehiagorena izaten laguntzeko.
|
|
Euskararen mundua ez da kolore bakarrekoa; mundua bainoago munduak ditu euskarak. Abertzaletasuna
|
bera
ere askotarikoa da euskararen diskurtsoari dagokionez.
|
|
Ildo horretatik, Abya Yala1 ko indigenak behin eta berriro aldarrikatzen ari dira jatorrizko hizkuntzak gizarteko arlo guztietara zabaltzea, bereziki hezkuntzara (López eta Sichra, 2008). Era berean, hezkuntzasistema
|
bera
ere euren kulturaren eta kosmobisioaren arabera moldatu ahal izatea eskatzen dute.
|
2014
|
|
Ikerketa horrek pentsamendu sistemikoa oinarri hartu da eta ikergunea Zaldibarko herria izan da, sistema ireki ertain modura ulertuta. Sistema horrek, jakina, azpisistema anitz biltzen ditu bere barnean eta, aldi berean,
|
bera
ere sistema handiago anitzen parte da.
|
|
XX mendeko azken hamarkadetan erresistentzia soziala garatu da gizartea alde batera uzten duen eta bere buruarengan kontzentratutako garapen ereduaren aurka, dituen ondorio kaltegarriengatik batez ere. Ondorioz garapena
|
bera
ere begi txarrez ikustea ekarri izan dute hainbat praktika kaltegarrik. Erresistentzia horiekiko erne, garapenak sortutako desoreka horiek garapen kualitatiboaren bidetik gainditu nahi dira.
|
2015
|
|
Ikerketaren hasierako etapetan ikasleek egiten zituzten aurrerapenak txikiagoak ziren. Agian, material didaktikoa ez ezik, denbora
|
bera
ere lagungarri gertatu da ikasle eta irakasleentzat: metodologia honetara gerturatzeko tartea izan dute, ikerketako dinamikak eurenganatu dituzte, ahozko ekoizpen gehiago egin dituzte, eta abar.
|
|
Esan dezakegu, beraz, gauza, egoera, pertsona eta abarrenganako jarrerak izaten ditugula; eta behin jarrera horiek ezagutuz gero, neurri batean portaera
|
bera
ere asma dezakegula (edo ulertu, behinik behin). Ulergaitzak gertatzen zaizkigun portaera askoren atzean ere jarrera bat egoten baita, portaera hori zein den ulertzen laguntzen diguna (Zupiria; 2008:
|
2016
|
|
Fishman-en aholkuari. oinordekoei ama hizkuntza transmititzen... ez da posible izango hizkuntza bat
|
bera
ere mantentzea" (Fishman 1991: 113).
|
|
Euskararen erronka batzuk, beraz, 1) Hiriak eta modernitateak euskara
|
bera
ere kolonizatu du. Hiritar hitzak herritar hitza ordezkatu behar du lehenbailehen, dugun gizartea ulertu nahi bada.
|
|
Laburpena. Beste edozein arlotan bezala, hizkuntzan ere ikasleek ez dute inondik inora ez habitus bera, ezta balio eta ideologia
|
bera
ere. Unibertsitateak nekez berdinduko ditu, ez da bere helburua eta ez du zertan izan.
|
2017
|
|
Euskara aplikazio bat baizik ez dela azpimarratu izan du Maialen Lujanbiok. Ez ote da euskalgintza
|
bera
ere aplikazio bat delako. Noiz osatuko dugu sistema eragile (libre?) oso bat, ondare komun multiformea, anitza eta dinamikoarekin, tokian tokiko behar eta errealitateei erantzuten dakiena, unibertso bat osatuz bezala?
|
|
egunero · bueno nire uniko lagunik onenetako bat unibertsitatekoa brasildarra da eta harekin hark niri gaztelaniaz hitz egiten dit eta nik katalanez hitz egiten diot beti[! ] eta orduan jendea asko harritzen da ikusten duenean baina ni erosoago nago horrela eta
|
bera
ere erosoago dago horrela · eta ez dago arazorik · bestela denbora osoan arduratuta nago ea gauzak ondo esaten ditudan edo gaizki adierazten ditudan gauzak eta horregatik unibertsitatean han nagoenean jende asko dago gaztelaniaz hitz egiten duena · eta orduan ados hitz egin dezakezu gaztelaniaz ulertzen ez dizun jendearekin baina · orduan ni egunero unibertsitatean batez ere lehenengo urtean ... katalanez?
|
2018
|
|
Baina, presente egon arren, ez da ardatza, geroago bezala. Diskurtso horretan, euskaltasuna eta baita euskara
|
bera
ere, agortzen ari den mundu bati eusteko bide izango dira. Gutxi asko, jendeon izatearen, identitatearen, ikuspegi esentzialista eta zurrun batekin lotuko da.
|
|
Ez dira nolanahiko kontuak, funtsean, eredu sozioekonomiko, politiko eta kulturalaren bestelakotzea: ondasunen ekoizpen, metatze eta zirkulatze eredu aldaketa, baita ondasuntzat hartzen diren horiena
|
bera
ere; hiritartzea; erlijioaren indar galera; ordura arte eguneroko bizitzari eusten zion instituzioena, besteak beste, familiarena; sexu/ genero sistemaren adar batzuen eraldaketa... Aldaketa horiek norberetasun edota subjektibitate berri bat dute ezinbesteko bultzatzaile, eta, era berean, norberetasun berri bat da aldaketa horien emaitza.
|
|
Mundu aldaketa horrek eta subjektibitate berri horrek dena zeharkatzen du, baita euskaltzaletasunaren ulermena, eta, horrenbestez, euskararen gaineko diskurtsoa
|
bera
ere. Aurreneko Euskal Pizkundearen oinordeko den diskurtsoarekin apurtzen du, hain zuzen, pentsamendu lerro haren bi adar nagusietan:
|
2019
|
|
Baina nik erran nion" duintasuna hor defendatuko dut, jakin ezak!", eta hor hasi zen negarrez... eta egiten dudan lanak, nonbait,
|
bera
ere laguntzen du. Sentitzen dut nola ari den anpletzen...
|
|
euskal komunitateko hiztunak traumatizatzen dituen fenomenoari izena jartzea: kolonialismoa. eritasun bat dagoela jakin badakigularik baina ezin izendatua delarik, zailtasunak biderkatu egiten dira, psikologikoki ezin izendatua baita eta, ondorioz, izatea
|
bera
ere dudan ezartzen baitu. gainera, eritasun bat izendatzeak bere izana eta bera ukaitearen onarpena ekartzen ditu, sendabidearen lehen urratsa ekarriz. haatik, hiztun eriari ez diogu behin betiko berehalako sendabiderik eskaintzen ahal, demagun hizkuntza soberania, behin behineko aringarriak baizik.
|
|
Enetako, egiazko begirazalea, ene egiazko ama, enfin, afektiboki. Alta
|
bera
ere bazen amiñi bat entrabal, baina hartu ditut hortik behar nituenak. Ama, amaren aldetik... ama zen jateko emailea, etxean bazen beti jateko hanitx.
|
|
Erronkalarien erdiek baino gehiagok egitasmoan izena eman soilik egin zuten, jarraipen inkesta bat
|
bera
ere bete gabe
|
|
Ekimenaren nondik norakoa eta emaitzak tore nagusia honakoa da: erronkalarien erdiek baino gehiagok egitasmoan izena eman soilik egin zuten, jarraipen inkesta bat
|
bera
ere bete gabe (634k, %56, 8k). hala ere, beste modu batera ikusita, 483 hernaniarrek parte hartu dute egitasmoan modu ez puntualean. Are gehiago, erronkalarien %13, 5ek bost inkesta edo gehiago erantzun dituzte.
|
|
Gure eskualdeko herri erreferentziazkoan plan estrategikoak ez du adierazle bat
|
bera
ere; eta zer esanik ez, irizpiderik ere ez. Beraz, ezin aztertu ebaluazioa.
|
|
Begiratu dut kostaldeko beste herri bateko plana (2 gunekoa
|
bera
ere), eta hona hemen zertzelada batzuk ebaluazioaren inguruan:
|
|
Modernitatearekin gizonak etxe inguruko fabriketara joan ziren lanera, esparru publikora eta han gainerako gizonekin toka aritzen ziren. Aldiz, emakumea etxean gelditu zen, esparru pribatuan, noka hitz egiteko aukera handirik gabe (Beitia, 2017, 155 or.). echeverria (2003) eta Aretxabaleta (2016) ere ildo beretik doaz, baina haiek diote baserriko emakume batzuk etxean gelditu beharrean hirietara joan zirela neskame. hirian gehienetan testuinguru erdaldunetan aritzen zirenez, hitanoa ez ezik, euskara
|
bera
ere alde batera utzi zuten emakumeek. euskarari uko egin eta gaztelaniara jotzeko joerari ispilu zaletasuna deitu izan zaio. Joera horren arabera, emakumeek kanpoko hizkuntza modak kopiatu ohi dituzte prestigioa lortzeko, zenbaiten ustez emakumeek ez dutelako behar adinako nortasunik (Azurmendi in Legorburu, 2018, 32 or.). halako argudioetan oinarrituta eraiki da emakumeari euskararen galeraren errua egozten dion diskurtsoa. eztabaida taldeetako mutil batzuek ere uste dute emakumeen errua izan dela noka galtzea eta indartzeko ahaleginik ez egitea.
|
2020
|
|
Ikusten da gazteek interesez jarraitu zutela koronabirusaren inguruko informazioa, gehienek eskaini baitzioten beraien denboraren tarte bat. Eta gehiengo handi batek, eskura zituen baliabide guzti guztiak erabili zituen bat
|
bera
ere baztertu gabe.
|
|
Edozelan ere, ikusten da gazteek interesez jarraitu zutela koronabirusaren inguruko informazioa, gehienek eskaini baitzioten beraien denboraren tarte bat. Eta gehiengo handi batek, eskura zituen baliabide guzti guztiak erabili zituen bat
|
bera
ere baztertu gabe.
|
|
Euskadi edo Kataluniako gizarteen modukoentzat, agertoki berri horretan are erabakigarriagoa izango da ikus entzunezko korporazio publikoen zeregina. Baina ez Euskal Irrati Telebistak (EITB) ez Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals ak (CCMA) dute euskararen edo katalanaren erabilera soziala hedatzearen alde ezer nabarmenik egin ez badute bultzada berri bat jasotzen, aukera emango diena beren posizioa indartzeko, eginkizuna birdefinitu eta berritzeko eta errotik eguneratzeko helburuak, errutinak eta lan moduak, baita enpresaren egitura
|
bera
ere.
|
|
Koch eta Oesterreicherek (2007) esan bezala, komunikazio egintzan parte hartze aktiboa duten igorlea eta hartzailea eremu deiktiko zabalaz daude inguratuta. Guzti honek eragin zuzena du komunikazio egintzan, komunikazio baldintzak aldatzean, ekintza
|
bera
ere aldatzen baita. Honegatik, hizketa egintza bere osotasunean ulertzeko testuinguruari erreparatzea beharrezkoa da.
|
2021
|
|
Testu hau gure lehenengo saiakera izan da babesgune nozioaren inguruan gogoeta teorikoa eta aplikatua osatzeko. Hasieratik aipatu dugun moduan," eraikuntza" prozesuan dagoen kontzeptua da, eta izendapena
|
bera
ere aztertzeke dagoela uste dugu. Halere, behin betikotasun hori alde batera utzita, pentsatzen dugu orain arte egindako bideak euskal soziolinguistikaren zenbait betebehar eta erronka seinalatzen dituela.
|
|
Halere, ikuspegi triunfalistetatik ihes egiteko gomendioa egin zuen. Carmek hainbat sintoma ikusi zituen, katalana
|
bera
ere arriskutan dagoela adierazten digutena. Hiztunen konpromisoa eta atxikipena aldarrikatu zuen beste ezeren gainek.
|
2022
|
|
Urte gutxian dezente aldatu da kontua: hitanoaren erabilera, solaskideari hika egiteko irizpideak, ikuspegiak, diskurtsoak, baita euskal hiztunaren profila
|
bera
ere.
|
|
Izan ere, urte gutxian dezente aldatu da kontua: hitanoaren erabilera, solaskideari hika egiteko irizpideak, ikuspegiak, diskurtsoak, baita euskal hiztunaren profila
|
bera
ere. Ez diegu inondik inora lehenagoko lanei garrantzirik kendu nahi, eta, bide batez, probestu nahi dugu hitanoaren gaineko ezagutzan oinarrizkoak izan diren bi lan aipatzeko eta goraipatzeko:
|
2023
|
|
Derioko euskaldunok lortu dugu euskararen aldeko mugimendu sozialaren zelanbaiteko babesa. Marikobasoren sorrera
|
bera
ere izan da Derioko euskaldun batzuentzat behinik behin, poztasunerako motibo. Izan ere, prozesu horrek erakutsi du Derion badagoela euskaraz bizitzeko gogoa, badagoela gauzak ganoraz egiteko kemena eta badagoela euskaraz eta euskaratik lan egiteko ilusioa.
|
|
Bestetik, Marikobasoko talde motorrera gerturatu zaizkigun lagun batzuek urtebete honetan euskaraz aritzeko gaitasuna eta argudioak biderkatu egin dituzte. Hirugarrenik, aipatuko nuke Marikobasoren sorrera
|
bera
ere izan dela Derioko euskaldun batzuentzat behinik behin, poztasunerako motibo. Izan ere, prozesu horrek erakutsi du Derion badagoela euskaraz bizitzeko gogoa, badagoela gauzak ganoraz egiteko kemena eta badagoela euskaraz eta euskaratik lan egiteko ilusioa.
|
|
Inguruko toponimia ezagutzeko egitasmoa da, eta bi hizkuntzak erabiltzea sustatzen du, bertako toponimoen ezaugarria hori baita. Espazio horretako paisaia linguistikoa, eko herrixka eta oraindik eraikitzen ari diren wawa wasi(" haurren etxea", kitxuaz)
|
bera
ere elebidunak dira, kitxua eta gaztelania. Oso garrantzitsua da azpimarratzea zenbat ekintzaile ari diren agertzen, kitxua hitz egiten ez duten arren, argi daukatenak berriz elkartu nahi dutela, berriz elkar ezagutu eta aldarrikatu hizkuntza mugimendu identitario eta soziopolitikoaren parte dela, eta mugimendu horrek bat egiten duela norbanakoaren eskubideen eta eskubide kolektiboen defentsarekin.
|