2002
|
|
¡ Zenen ezi gaizto ta biotz gogorra izan
|
bear
zuen burnia baño burniago arrek! Ordutikakuak dira gizon iltziak, aurrez aurre alkarri ekin eta odol isuritziak une artan asi baiziran.
|
|
Begiratu zidan bai, ta azkenean etorri ere zitzaidan Galatee k utzi ta Amarili k artu nindunez gero. Ala ere, aitortu
|
bear
dut, Galatee k nendukanean ez neukan askatasunaren itxarorik, ezta diruaren ardurarik ere. Alperrik ateratzen nitun esi artetik urirako opalgaiak, baita gaztai guriak ere.
|
|
Zuk berriz oraindik bizia duzu, munduen izan diteken bitxirik ederrena, ta bizitza hori zaintzea dagokizu lehenbizi; zure buruari begiratuz, beste aldameneko gauzak oro bertan behera utzi, senarraren eriotza bera ere, gauza hoiekin naste sarturik. Orain, jan eta edan egin
|
bear
duzu eta munduko gauzetara biotza; ezin dizu zure senarraren gorpuak berak ere, beste gauzarik agindu».
|
|
Bein sabela ongi betez gero, badakizute gorputza zertara etortzen dan usu. Bere bizia zaindu
|
bear
zuela ta, jan egin zuen, edan ere zertxobait; gero gudari gazteak berriz biotzera itz egin zion eta biotz osoa makurtu zan mutil gaztearen aldera; biotza irabazi nai ukhan zion, eta beingo baten egin zan emakumearen biotzaren jaube. «Ezta ba, gazte hau, hain itsusia eta mukerra» erraiten zuen andereak gudariari begitartera maitekiro begiratuz, eta mirabeak itz hauien antzeko batzu erraiten zizkion bitartean:
|
|
Bai ta, Pubili Errutili gazte gaztearen eta Aul Vergini, ren kutuntasunaz gozatzen naiz, ere. Baiña, gure bizi ta izaeraren arauz, belaunaldi bat beste batetik etorri bear dan ezkero, obetsi
|
bear
dugu, noski, adiñekoakin yomugara iristea, ots, uxtua asi dugun aiekin berekin.
|
|
Alperric zapalduco dezu itzez, ta oyuz Soldadu erquin, coldar, ta milicatua; ez du cirquinduco ondo esanac, ez aguiraca gogorrac. Berdin berez
|
bear
du, ta jatorriz becela ecarri biotzeco azcortasuna. Deitu zaituztet bada, ò ene Soldaduac, itzcho bi esateco, ta certaraco dán adierazotzeco.
|
|
Garaillariac ipinten ditu mugac, ta aguindu cer eguin. Macaltzen danac artu
|
bear
du ematen zayona. Osasuna billatcea iguesa artuaz, eraqueria andia.
|
|
Zer aberriari eta adizkideai zor dion, nola aita ama, anai ta arrotza maitetu bear diran, zeintzu bete
|
bear
dituzten legarkide, epaille ta gudari buruak ikasi zunak, onexek, ezpairik gabe, bakoitzari dagozkienak erasten daki.
|
2006
|
|
Legez ik jun
|
bear
duk;
|
2009
|
|
Euskal etxe batzuetan eztakite dotriña buruz, ez gazte ta ez zarrak. (?) ZERUKO ARGIAk
|
bear
ditu ba txoko oiek argiz bete, buru oietako illunak aienatu ta ez jakiñen begi aurrean jakin bear guztiak argi argi jarri.
|
2011
|
|
Etzitzaien aski iduritzen, aldegiñeri ta illeri ordezkoak ipintzea. Gauzak oker egiñik zeudela ta, lengo Euskalzaindia eraberritu
|
bear
zutela. Ori ere!
|
|
Gaurko mundua geretu
|
bear
dugu: gogoak ernai ditugula, asko lor dezakegu ta noranai joan gaitezke.
|
|
Ez da aski apurtxo bat idazten jakitea. (...) Izlariak gaia sakonki ezagutu
|
bear
du ta euskera euskalariek soillik ezagutzen dute bear den neurrian» (Intxausti, 1962: 310).
|
|
«Adibidez, zer egin
|
bear
lukete euskalzale askok: gure artean argitaratu oi ditugun liburu oietako bati eldu ala Zubiri' ren. Naturaleza, Dios, Historia?
|
|
Beraz, euskeraz erabil ditezken eta
|
bear
ditugun gaiek ere biltzar edo zerbait berririk eskatzen dute (Intxausti, 1962: 313) [beltzak gureak dira].
|
|
Villasanteren sarrera hitzaldiaren haritik Euzko Gogoan argitaratutako artikuluan honakoa zioen: «Bigarren, tenika arazoetan, itz nagusienak beintzat, euskerak, izkera landu guzien antzera, griego latiñetik artu
|
bear
dituala; noiz eta ingles edo beste jatorrikoak ez diran./ Ortan uste degu idazle geienok iritzi bateko gerala. Bidezko deritzaigu alegia:
|
|
Ez dut iñoiz hatxez idatzi. Ala ere Euskaltzaindia' k nai ta nai ez artu
|
bear
dugula esaten digunean, ni hatxez idazten asiko naiz eta ez dut utziko (Laspiur, 1968: 57).
|
|
«Eusko Gogoa»k aspaldi ikasi zuen gure izkera ta kultura zaitu ta azkartzeko bidea. Zuek ere, euskera betiko eortzi nai ez baldin ba, duzue, gure bidetik ibilli
|
bear
duzue. Zuen zuhurtzia txurikeri utsal eta ilgarria baita, gure zorotasuna berriz, euskera indarberrituko duen kemen ta oldarra118 [beltzak gureak dira].
|
|
Baliteke izkera oso garbia ez izatea. Bizia ta adierazkorra baldin bada, zertarako
|
bear
du garbia izan. Euskerarekiko kontuak ere garbiro egin bearrean arkitzen gera.
|
|
Euskerarekiko kontuak ere garbiro egin bearrean arkitzen gera. Zertarako nai eta
|
bear
dugu euskera. Gure mundukoa ezten oroigarri xaar kuttun bat iduki genezakeen moduan idukitzeko?
|
|
Leenik, erruz erabilli
|
bear
genuke latera eta gerkeratik datorren kultur terminologia. Oneri onela erantzun oi zaio:
|
|
Euskera illobira bultzatzen ari zaizkigu zenbait euskal idazle, nai dan borondate onenarekin bada ere. (...) Euskera jauregian ez dugu antxiñako irudi, arri, ezur eta abarrentzako ikusleku txukunik bear, ez; jauregi kolkoa bizitzaz, lantegiz, laboratorioz, jakintzaz bete
|
bear
dugu: bizitza, bizitza bear da (Intxausti, 1959a:
|
|
Horixe bera esan zion Txillardegik Intxaustiri eskutitzean: «Beraz, bi gauza
|
bear
ditugu derrigor: 1) esan bearra [dena azpimarratua,, bearra?
|
|
idazterik, orrek, euZkera? izan
|
bear
du, ta arrezkerotik (ja, ja, ja!!!) asko dituzu filologiko problema ori politika bidez erabaki dutenak: Maixuak esan baitzuen, ta orain beti, euZkera?
|
|
Kristauak MUNDUAN sarturik, gaia jaso ta goratu egin
|
bear
dugun bezelaxe, euskaltzaleak ere euskera MUNDUAN sartu bear dugula iruditzen zait. Mendi tontorrera eraman ez, baña kalera,, jalgi adi plazara?
|
|
Kristauak MUNDUAN sarturik, gaia jaso ta goratu egin bear dugun bezelaxe, euskaltzaleak ere euskera MUNDUAN sartu
|
bear
dugula iruditzen zait. Mendi tontorrera eraman ez, baña kalera,, jalgi adi plazara?
|
|
Batzuek uste dutenez, abertzale garbi ta zintzoak ezin ditezke iñola ere mordoillo (barkatu, ez da itz egokia baiño) tankerako izan, aberri aurkakoa baita jora (sic) au: Aberriak garbia izan
|
bear
du, bai odolez bai izkuntzaz. Gu konturatu gabe, m... tu egin gera; ta au ez da nik esana, entzuna baiño.
|
|
bere euskera. Ba dakit, ez luke orrela izan bear, Yakin' en leenengo buru austea bere gaia, mamia, izan
|
bear
luke; baiña lankide askoren, orixekeriak? (ixo!, gero, entzuten badigute, kopeta zimurtuak ikusi bearrean gaude-eta!) jeroglifiko biurtu digute ia euskera, eta emen dago orain koxka:
|
|
Luze erantzun du jendeak. Barkatuko digute guzien iritziak ez argitaratzea; bear ere errebista osoa
|
bear
genuke ortarako eta» (Enbeita, 1960: 81).
|
|
Literaturizkuntza normalizatua, unifikatua, tink ezarria eta aldakaitz biurtua. Au
|
bear
dugu euskaldunak»
|
|
Alper alperrik da guk gerok gere buruak, gere begiak itxutzea eta ez ikusi nai izatea gauzak nola dauden. Gauzak sendatu bear baldin baditugu, lenbizi jakin
|
bear
dugu nola dauden gauzak. Beraz, jakiteak eztigu kalterik ekarriko (Mitxelena, 1998:
|
|
Bear bada eztegu izan aukerarik ortarako, baiña lenbailen egin bear degun gauza da, eta albait sakonen ezagutu izkuntza, autore zaarrak ere bai, batasunak ezpaitu izan bear oraingo eremukoa bakarrik. Batasunak izan
|
bear
du askozaz ere sakonagoa, sustraitsuagoa, denboraren lerroa ere gogoan izan bear degu eta or ere batasun muga batzuetatik atera gabe aritu, esi sendo batzuek jarririk (Euskaltzaindia, 1960: 162).
|
|
Asmo ori onela tajutu dugu, gutxi gora beera: liburuak bi izkuntzetan agertu
|
bear
luke, euskaldunentzat eta batez ere euskaltzaleentzat euskeraz, eta gazteleraz gaiñerako guztientzat. Bi izkuntzak parez pare joan ditezke (Iztueta, 2002a:
|
|
Hauxe esan zion Txillardegik Joseba Intxaustiri eskutitzean: «Beraz, bi gauza
|
bear
ditugu derrigor: 1) esan bearra [dena azpimarratua,, bearra?
|
2012
|
|
Burniaren edo lokatzarenMendeko latiña da ori. Itz orrek
|
bear
du, nai ta nai ez, izkera iakintsuetan, uztar laguna: agri cultura, hominis cultura, mentis cultura. 6Zergatik?
|
|
Ibilli nai du, ibilli
|
bear
du, bañan ez dakus ezer; zentzuz autatu nai du, ta zentzuak ezdiotsa ezer, izua baizik. [...]
|
2014
|
|
B: Pues baserriko bizimodua batzuendako bizimodugogorra dela esten dute, beste batzukberriz bizimodu lasaia dela, neretako lotura anitzeko bizimodua da zeren egunero eguneroor egon
|
bear
duzu ez dago besta egunik ezta oporrik ez zubik deuserez. Eee, normalkiBaztango baserrietan azienda klase guztietaik bada:
|
|
A: Ba, gelditu ginen moduan in
|
bear
dugu orain solas pixket zu gaztia zinenekogaraitik, ta aber, hasteko, ba al duzu ola nolabaiteko oroitzapen berezirik edo politikgarai horretatik edo...
|