Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 40

2000
‎Dena den, justiziarik eta zentzurik gabekoa litzateke halako akzioak negozio zibiletan ez onartzea. Negozio zibil horiek, ia beti, ondasun higiezinen gainekoak dira eta ondasun horiek leku finko batean daude, pertsegitzeko modukoak dira, edonoren eskuetan direla ere; iraunkortasunaren bidez, egingarri eta errazak egiten dituzte justiziaren interesak galda ditzakeen eztabaida guztiak.
‎" Ez dago ezer heriotza bezain hilda; ez dago ezer edertasuna bezain eder". Edertasuna, heriotza, besteak beste, substantzia hutsak (kontzentratuak) direla baina gauza eder batean daudenean nahastuta agertzen direla, errealitatea ulertzeko irudia baino ez da. —Eta ez ditut" objektu" eta" konplexuari" buruzko neure hausnarketak antzematen hemen? 9
‎Baina zerbait lortzen da izenak gaelikoz jarriz: haiei esker ikusten dugu herri atzerritar batean gaudela. Dublin ez da bakarrik beste probintzia ingeles bat:
‎Ohar hauen lehenengo zatia irakurketa hauetan jaio zen eta 1931ko lehenengo erdian Wittgensteinek idatzitako eskuizkribu batean daude, MS 110 izenekoan. Beranduago, oharrak bildu zituen eta 771 orrialdeko testu mekanografiatuan, TS 221 izenekoan, jarri zituen.
2001
‎Espazioa bera koloreen behaketarako eta beste edozein behaketarako halabeharrezko aurrebaldintza delako. Edozer gauzak beti espazio batean egon behar du, kokapen bat izan behar du; baina espazioak berak ez du kokapenik. Beraz, ezberdintasun nabarmena dago espazioan kokatzen diren gauzen eta espazioaren artean, maila ezberdinetan daude.
‎Baina adigai soilekin berehalako sintetikotasun hori ezin da inolaz ere lortu, adigaitik irten behar delako beste osagai baten bila. Filosofian axiomak ezinezkoak dira, Matematikan soilik dira posible eraikuntzaren bidez." Gertatzen den guztiak kausa bat du" esaten badugu alde batetik eta" hiru puntu plano batean daude" bestetik, bigarren esakuneak espazioan egiten den eraikuntzaren baldintzak aurkezten ditu eta espazioaren begiespena baino ez du behar; lehenengoak, ordea, adigai soiletatik irten eta denboraren segida behar du, hau da, dedukzio edo froga bat du bere baliotasuna argitzeko.
2003
‎Itxuraz behinik behin, ematen du, horren ondorioz, haren sustraiak osterantzekoak direla. Hori guztia gorabehera, oinarrizko lege horiek gizakiek urratu arren, eta gizartean oinarri eta batasun horretan eutsi, eta izan lukeen egoera baino guztiz bestelako batean badago ere, beti da egiazkoa, gizakiaren izaerari dagokiona, hots, halako lege jainkotiar eta oinarrizkoak aldaezinak direla, guztiok bete behar dituztela; era berean, zin zinezkoa da hurrengo kapituluetan adieraziko den bezalaxe, gizartearen konponketarako legeak, egoera horretan bada ere, lehen bi horien ondoreak baino ez direla. Beharrena, beraz, lehen printzipio horiek ezartzea; bestela, ulertezina litzateke nola bizirauten duen gizarteak, aurretiaz jakin gabe hala berorrek izan lukeen tenorea nola gizakien banaketak hautsi eta irauli duen batasuna eta ordena.
2004
‎Ez dago eguzkiaren neurriko ezer nire buruan, nire ideien hozberoa neurtezina den bezala. Neurria, bolumena, beroa, argitasuna... guztiek modu abstraktu batean egon dute nire adimenean, loturarik eta menpetasunik izan gabe eurei dagozkien sentipenekin.
‎Descartesek, dena dela, askatasuna norberaren baitan sartzen du, kontzientziaren eremuan, Niarengan, eta horrela bizitza praktikoaren eremutik urruntzen du eta gehiago lotuko du pentsamenduarekin ekintzarekin baino. Berak askatasuna erabateko bezala bururatuko du, ez du kanpoko mugatasunik izango geure barruan egongo delako guztiz, beste inorentzat helezina den instantzia batean egongo delako. du inongo agintek muturra sartu bertan, ez dago inongo baldintzarik bera mugatuko duenik:
2005
‎Gehienenak, areagotu dut, doi doi aurkitzen baita zuzenbiderik, naturaletik —jendeen artekoa ere deitzen dena— at, herri guztientzat erkide. Sarritan lurbiraren alde batean baitago beste inon ez dagoen jendeen zuzenbide mota bat, gerrako preso eta postlimio direlakoei buruz hitz egitean azalduko dugun legez.
‎Horrela, bada, era honetan gizakiaren dimentsio linguistikoaz eta hizkuntzaren dimentsio antropologikoaz jabetzen delarik, ahalegin serioa egiten du bere jatorrizko" giza-teoria" orokorra, hemendik aurrera," hizkuntz teoria" sakon eta zabal baten bidez eta bitartez garatzeko. Gizakia etengabeko formazio prozesu batean dago eta, bertan, hizkuntza indar eragile garrantzitsuena da, alegia, hizkuntzari esker bakarrik ahal dezake gizakiak bere burua osatuz eta aberastuz joan, eta baita berau inguratzen duen mundua ezagutuz eta bereganatuz ere. Kontua da hizkuntza, gizakiarekin gertatzen den moduan, aniztasun historiko batean bakarrik dela erreala, alegia, giza-talde ezberdinen mintzaira propioetan edota pertsona ezberdinen hizketa ekintza singularretan.
‎Honela bakarrik izango du posible" zientzia" honek benetan" teleologikoa" izatea, ideia erregulatibo hermeneutikoen moduko erreferenteak proposatzea eta, hauekin, gizabanakoari bere formazio pertsonalean laguntzea. Hain zuzen jarduera honek" ez du naturaren objektu bat bilatzen baizik eta baldintzarik gabeko zerbait", alegia," gizabanakoekiko erlazio berezi batean dauden eta hauentzako helburu bihurtzen diren idealak" 37. " Karaktereak ezagutzen" eta" gida filosofikoak eskaintzen" dituen antropologia hau, beti ere, askorentzat da probetxugarria, bai" gizakia erabili eta menperatu nahi duen tratulariarentzat" bai" berau hobetzen eta osatzen saiatzen den hezitzaile eta filosofoarentzat" 38 Horrela, bada, tresna edo bitarteko egoki baten aurrean gaude, baina honek —bestelako tresna eta bitarteko guztiekin gertatzen den bezalaxe— ez du erabilera on bat bermatzen.
2006
‎‘Gure familian hori herentziazko ezaugarria da. Nire senideetako bi deitu zituzten iritzia eman zezaten kupel batean zegoen ardoari buruz; itxura guztien arabera, ardo bikaina, urtetsua eta uzta onekoa zen. Senideetako batek dastatu zuen, aztertu, eta hausnarrean aritu eta gero, ardoa ona litzatekeela adierazi zuen, berak sumatutako larru zapore ñimiñoarengatik ez balitz.
‎Nahiz eta ziurra den edertasuna eta deformazioa, gozoa eta mikatza bezala, objektuetan dauden tasunak ez direla eta sentimenduarenak direla guztiz, bai barnekoarenak bai kanpokoarenak, onartu beharra dago objektuetan badaudela zenbait tasun sentipen partikular horiek ekoizteko egokiak direnak izatez. Dena dela, tasun horiek neurri txikiago batean egon daitezkeenez gero, edo beste tasunekin nahastuta egon daitezkeenez gero, sarritan gertatzen da horrelako tasun ñimiñoek gustuan ez dutela inongo eraginik izaten, edo modu nahasian agertutako zapore partikular guztiak bereizteko gauza ez dela gustua. Organoak ezeri ihes egiten ez uzteko behar bezain zoliak baldin badira, eta aldi berean konposizioaren osagai guztiak hautemateko behar bezain zehatzak, orduan gustuaren fintasunaz mintza gaitezke, hitz horiek zentzu literalean nahiz metaforikoan erabiliz.
‎Egarriak gaudenean, edo minez edo gaixo, zerbait sumatzen dugu (gogo egoera batean gaude), baina sumatzen dugun horrek ez dio beste ezeri so egiten, ez du beste ezer errepresentatzen. Badirudi gogo egoera hori ez dela intentzionala.
‎Badirudi gogo egoera hori ez dela intentzionala. Aitzitik, uste bat dudanean (Jon etorriko delako ustea, kasu) gogo egoera batean nago; eta gogo egoera horrek eduki bat dauka, Jon etorriko dela errepresentatzen duen edukia, hain zuzen ere. Beraz, grinek izaera ez errepresentatzailea dute, eta ondorioz, grinak ez dira ez egiazkoak ez faltsuak eta grinek ez diote kontra egiten arrazoimenari edo adimenari, beste izaera bat baitute (T 2.3.3.6).
‎Pitxerra inoiz eta inon ere existitzen ez dela esana dugu, oso izateari utzi diolarik eta hautsi aurretik. Hortaz, pitxer hori edozein kokagunetik berex dagoen eremu enigmatikoren batean dago, eta edozein aldi tartetik at" dirau". Inoiz existitzen ez den pitxerrak" bitartean" bakarrik iraun luke, alegia," jarraikako" une biren artean, une hauek bereizirik baitaude" une" gisa, baina ez uneren batek bereizirik.
‎Kojeveren erantzuna: pentsamenduan" soilik" existitzen dena ere gauzatua dago, eta ondorioz kokagune batean dago eta aldi tarte batean dirau, nire gorputzaren barnean pentsatzen baitut, ez beste inon, eta denbora tarte jakin batean pentsatzen baitut. Agian honako kasu honetan aipatu morfema ni neu naizela esan beharra dago.
2007
‎168 Ikus F. Moreno Fernandez, 1998: 204 Kontzeptu horiek, beti ere, inklusio erlazio batean egongo lirateke, alegia, komunikatiboak linguistikoa bilduko luke eta kulturalak berriz beste biak.
2009
‎Puntu bat guztiz atzera urrundua eta edozein ezagutza positibo baino lehenagokoa da, jakintza posible egingo lukeena, nahiz eta jakintzak berak egia estaltzen eta bere hitzontzikerian murgildua egia etengabe ukatzen duen ere. Egiaren lekua ezinbestez galdua dagoen artikulazio batean egongo litzateke: gauzen egia eta egia bera ilundu eta galbidean jartzen duen diskurtsoaren egia lotzen diren artikulazioan.
2010
‎ez da beharrezkoa legea erkidego osoarentzat izatea. Hainbatez, erkidego horren zati batean egon daiteke legea iraunarazteko gai den taldea, hain zuzen ere, erkidegoaren gobernuarekin zuzeneko lotura duen jurisdikzio politikoak sortutakoa.
‎Planifikazio eta politika linguistikoak, horrenbestez, gizarte batean dagoen hizkuntz aniztasuna kudeatu nahi du, hain zuzen, printzipio batzuen haritik eta helburu batzuen arabera; jakina, horrek bestelako planteamendu eta proiekzio ideologikoetara garamatza. Fasoldek, hemen, bi" ikuspegi" posible bereizten ditu:
2011
‎Hala, sukaldeko mahaiaren edo eski zahar pare baten guretzako esanahiak, izate faktikoak, ez duela zerikusirik batere horien izatearekin zermugaketa zientifikoan. Bestetik, ingurumunduko gauzekin topatzen dena ez dela ni bat inertea, betibata, baizik ere beti aldarteren batean dagoena, gogaldiren batean, tonalitate afektibo aldagarriren batean, eta horren araberako hartzaile dena. Gaur pozten gaituen fenomeno berak bihar trista gaitzake:
2012
‎Iraunkorra izateak ez du esan nahi harremana mantendu edo haurrak izan behar direnik soilik. Amodioak bizitzan beste modu batean egon ahal izateko aukera asmatzen du; eta horretan datza bere iraunkortasuna. Bestalde, amodioa" desiotik" ere guztiz ezberdintzen da.
‎Badiou tesi horrek suposatzen duenaz oso kontziente da, zer esanik ez Foucaultek testuinguru askotan egiaren kontzeptuaren aldarrikapenak duen kutsu ideologikoaren inguruan egindako azterketek duten eragina hain handia den testuinguru batean gaudela aintzat hartuta. Baina, Badiouren lana ideologikotzat deuseztatzetik urrun, egungo filosofiak hain gustuko dituen gisa horretako ideiekin duen aurkaritzak Badiouren lanari Foucaulten ondorengoaren lekua esleituko dion izaera kritikoagoa ematen dio.
‎Posible da beste objektuetatik ezberdintzen duen hori atzematea, bere identitatea eta ezberdintasunak identifikatzea. Baina gauza bat ez da oraindik objektua; ezen gauza batek, objektu izatera iristeko, mundu batean egon behar du. Lehenbizi, eta bere objektutasuna mundu zehatz batean pentsatu aurretik, gauza bera pentsatu behar dugu.
2013
‎Hortaz, erlijioak bi prozesu horiek abiarazten ditu, sinesmenen sarea osatzea eta emozio/ sentimenduak piztea. Oro har, fikzioaren kasuan ere (pentsa dezagun, esaterako, zinema areto batean gaudela) aipatu bi prozesu horiek funtsezkoak dira. Baina zer gertatzen da fikzio prozesu horiek fikziotik kanpora eramaten ditugunean?
‎Txinatar gelaren ariketatxoaz ari naiz. Gela batean badago pertsona bat txineraz ez dakiena. Bertan dauzka liburu asko eta asko, esaten diotenak txinerazko ikur kate bati zein txinerazko beste kate bat dagokion.
‎Laizismoa, gaur askotan suposatu ohi den bezala gutxienez, Estatuaren eta politikaren teologia kamuflatu handi batean egoten da oinarritua (151).
2014
‎ez" ez duzu egin behar!", baizik eta" ez zenuke egin behar!" (edo" ez zenuke egin beharko!"). Elsak egiten duen galderaren formulazioa plano ezberdin batean dago, ‘egin beharrarena’: formulatu ‘besterik ezin du’, ezin du besterik egin, hori da bere funtsezko izaera, behartuta dago pultsio ekidinezin batengatik (hain freudiarra den Trieb).
‎18 Bere germaniartasunari dagokionean, Wagnerrek konpositore handien artean leku berezia dauka. Txaikovskiri buruz Richard Taruskin ek azaldu zuen irtenbiderik gabeko bidezidor batean zeudela herrialde ‘periferikoetako’ (Europa ekialdea, Eskandinavia) konpositoreak: nazioarteko erakarpenaren ezaugarriak (sustrai nazionalak) dira, aldi berean, euren bigarren mailako estatusaren garantia ‘nazioarteko’ markarik gabeko konpositoreen aurrean (Alemaniakoak, Italiakoak edo Frantziakoak) (Richard Taruskin, Defining Russia Musically, Princeton University Press, Princeton, 1997, 48 or.). Bestela esanda:
‎Pertsona gizajoak madarikazioarentzako tresna osagarriak dira; gainera, jainkoen amaierarekin, sorginkeria balitz bezala desagertzen dira, ez dagokien heriotza batek gaindituta. Beste historiaurre arkaiko moduko batean gaude, lainotsua da, bizitzaren gauzak ez daude oraindik dagokien lekuan. Bere lekuan kokatzeko, munduak desagertu luke.
‎Ondorioz, dramaren eta musikaren arteko lotura erabakita zegoen, ez zen erabakiezina. Haustura gisa landutako eskema formal batean zegoen gauzatua. Wagnerren ostean arkaikotzat jo zen, haustura hori oso modu razionalean dramaren eta musikaren arteko lotura lantzeko modua zen.
2017
‎Lorategi publiko batean nago. Nigandik ez urrun, hara non zelai bat eta, zelai horretan zehar, aulkiak.
‎Eta horrela ulertuko dugu hemen, alegia, aldiberekotasunaren historiaz aurreko denboraren zabaltze bat bezala. Historiaz aurrekoa esatean, ez dugu ulertuko historiaren aurreko denbora batean dagoela, horrek ez bailuke zentzurik, baizik eta historia zabaltzen duen eta ahalbidetzen duen jatorrizko denbora zabaltze horri dagokiola. Egitate gisa aztertuko dugu hemen Bestearentzako izatea, egitate lehen eta betiereko gisa, eta ez esentziazko beharrezkotasun gisa.
‎Ordea, bera munduaren barruan dagoela jakin badakit ere, Frantzian, Parisen irakurtzen, bere nortasun agiria ikusi ezean, suposatu baino ez dezaket egin bera atzerritarra dela (horrek zera esan nahi du: pentsatu kontrol baten menpe dagoela, prefekturako zerrendaren batean dagoela, hitz egin behar zaiola holandesez, edo italieraz, bere aldetik jarrera bat edo beste lortzeko, nazioarteko posta gutun bide batetik edo bestetik heltzen dela bereganaino halako eta horrelako zigiluarekin, eta abar). Haatik, nortasun agiri hori printzipioz munduaren barruan ematen zait.
2022
‎Etengabe hitz egiten, eztabaidatzen, idazten eta irakurtzen da. Hala ere, horrek ez du esan nahi ideien arteko benetako eztabaida gertatzen den testuinguru ireki batean gaudenik. Pentsamendu oso estandarizatua eskaintzen da, iritzi eta kontsigna politiko merkataritzazko bihurtuta.
‎Arazoa beste leku batean dago. Malenkonia humanista oroz gaindi, jarrera defendatzaile eta kontserbazionista oroz gaindi, jokoan dagoena pentsamenduaren borroka da:
‎Akademikoa denaren eta basatia denaren arteko lotura falta gero eta handiagoa den momentu batean gaude. Lotura falta horretan, filosofiak, berez, ez du behar giza eta gizarte zientzietako diziplina izateagatik egiten dizkioten erasoetatik defenda edo salba dezaten.
‎Berriz ere, tentsioan diren erlazioek zeharkatutako muga gune batean gaude; ez oposizioen arteko mugan. Gaur ezagutzaren batasun saihetsezina planteatzeak muga gune hori aztertzera ausart gaitezen eskatzen du, aspaldiko zaurietan barneratzera eta aliantza berriekin esperimentatzera; betiere gure garaiko arazoek pentsatzea eskatzen digutenari jarriz arreta, nahiz eta ez jakin ez nola ez nondik egin hori.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia