Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 9

2005
‎Ohar hauen guztien helburua, azken finean, Humboldten ustetan hizkuntzak gizakiaren humanizazioan, formazioan edota hezkuntzan betetzen duen funtzioa antzematea eta agerian jartzea izan da. Lehen une batean, hizkuntzak garapen intelektualean edo kognitiboan duen paperaz aritu gara eta, honela, hark gutako bakoitzaren mundu ikuskera propioa zabaltzeko duen gaitasunaz jabetu gara. Jarraian, hizkuntza horrek aldi berean gizakiaren garapen pertsonalean edo etiko moralean duen zeregina aztertu dugu eta, honen eskutik, giza-formazioa bere osotasunean hobeto ulertzen saiatu gara.
2007
‎Horiek finantza arloan, heziketan, administrazioaneragingo dute, esan bezala, ikerketa zientifikoan, honen ekoizpenean zein erabileranhelburuak lortze aldera. Lehen une batean, zientzia eta politika bi esfera diferenteizango dira. Alde batetik, eremu politikoa legoke.
‎Horren oinarri kontzeptuala AEBn alfabetizazio zientifikoaridagokionetik hartuko da. Lehen une batean, ezagutza urriaren ondoriotzat jo izandira zientziarekiko irakurketa ezkorra eta, ondorioz, zientziaren aurkako mehatxuak (Davis, 1958; Hurd, 1958). Denborarekin, kontzeptu berriak eta hurbilketarenosatzea gauzatuko dira:
‎hain zuzen ere, ikerketetan atzeman diren neurrieskasak direla eta, nola egokitu zientzia eta teknologia gaiak hizpide dituztenpolitika publikoak testuinguru sozialera. Lehen une batean, heziketa zientifikoa dalehenetsiriko aukera politikoa. Azkenaldian, Europar Batasunaren White Paper onEuropean Governance (2000) eta Science and Society Action Plan (2002) txostenetan irakur daitekeenez, zientziaren ekarriak gizarteari jakinarazteko moduak ereproposatuko dira, hala nola, informazio zientifikoa hobetzea, Zientzia Astea antolatzea, Zientzia Museoak indartzea, zientzialarien agerraldi publikoak sustatzea, etab.
Lehen une batean, eraso honi bi arlotatik erantzungo zaio, hau da, gizazientzietatik eta biologiatik (Allen et al., 1975, erantzun azkarrarekin hasteko, edoLewontin, Levins & Rose, 1984, besteen arteko adibide esanguratsu gisa), etaaurreko posizio estandarrari eusten dio.
2009
‎Eremu anitzetatik etorritako zergatiak bildu ditu Espainiar eta Frantses Estatuekiko independentea izango den etorkizuna eraiki beharra oinarritzeko. Lehen une batean, arraza edo antropologia faktorea nabarmendu zuen; eta, gero, hizkuntzaren faktorea. Baina, gainera, ekonomiarekin, gizartearekin, politikarekin eta lurraldearekin lotutako arrazoiak ere gehitu dizkio diskurtsoari.
2010
Lehen une batean hipotesi nagusia defizit kognitiboarena izan da, horrek korrelazio bat ezarri du ezagutza mailaren eta iritzi sozialen artean, eta horrenbestez zientzia eta teknologiaren jardunbideei, berrikuntzei eta inpaktuei buruzko iritzi negatiboak ezagutza urria izatearekin esplikatu izan dira. Hori dela eta, goitik beherako informazio eta dibulgazio zientifikoa proposatuko dira, bai ikastetxeetan hiztegi eta metodo zientifikoan gaztetxoak heziz, bai eta ere zientzialariek beren gain hartuz herritargoari ariketa zientifikoaren berri ematea.
2013
‎Paretan kokatutako margo baten irudia erakusten zuen postalak, azal iluneko emakume baten erretratua. Lehen une batean, Frida Kahloren antza hartu nion; baina ez, bere aurpegiko ezpain eta matrailak mardulagoak ziren, eta bere espresioa, irribarretsua. Jantzita zeukan soinekoa txanponez josia zegoen erabat, lepotik orkatiletaraino.
2016
Lehen une batean, horraino behintzat zirriborra dezakegu Neronek tirako nizkin elebe­rriaren barne historia, Koldo Mitxelena kulturuneko Antonio Zavalaren funtsa baliatuz. Badugu beste testigantzarik, ordea, funts horretako paperez gain.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia