Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 130

2006
‎«6 Idatzoharretako Herri Zorraren Merkatua kudeatzen duen erakundearen konkurtsoa adierazitakoan, Espainiako Bankuak, berehala eta inbertitzailearentzat kosturik sorrarazi gabe, xedatu ahal izango du hirugarrenen izenean idatzohartutako baloreak beste erakunde kudeatzaile batzuetatik lekualdatzea. Era berean, baloreen titularrek eska dezakete horiek beste erakunde kudeatzaile batera lekualdatzea.
2007
‎1 Gobernuak legezko baimena du, Herri Zorra jaulki edo kreditua bere gain hartzeko.
‎2 Kredituak aurrekontuen gastu orrira biltzen direla ulertuko da beti, kreditu horien helburua denean Estatuaren Herri Zorrari dagozkion korrituak eta kapitala ordaintzea, eta horiei ezin izango zaizkie zuzenketak edo aldarazpenak egin, jaulkipen legearen baldintzak betetzen dituzten bitartean.
‎Heriotza zigorra Pena de muerte Herri Ogasuna Hacienda Pública Herri Zorra Deuda Pública
‎Derogación Indargabetzea Detención Atxilotzea Deuda Pública Herri Zorra Dictadura Diktadura
‎Dena den, Kubako arazoaren inguruan ez zuen babes nahiko lortu bere taldean eta, beraz, dimisioa aurkeztu zuen, eta Cánovas Kontseiluko buruzagitzara itzuli zen 1879ko abenduan. Bestalde, Sagastaren aldekoak boterea eskuratzeko gogotsu zeuden, eta azkenean lortu egin zuten; izan ere, erregeak Herri Zorraren Lege proiektua sinatzeari uko egin zion eta, horren eraginez, Cánovasek dimisioa aurkeztu eta Sagasta Ministroen Kontseiluko buru izendatu zuten 1881eko otsailean. Sagastaren Gobernuak merkataritza itun espainiar frantsesa erdietsi zuen, baina «Elkarte Errepublikar Militarra» ezkutuko erakundeak babestutako konspirazioaren barruan soldadu talde batzuen altxamenduek ukituta utzi zuten.
2008
‎Nolanahi den ere, zenbait kredituren kasuan, Gorte Nagusiek ezin dezakete egin inolako zuzenketa edo aldarazpenik (hain zuzen ere, Herri zorraren inguruko kredituekin gertatzen da hori).
‎Konstituzio Auzitegiak, urtarrilaren 16an emandako 3/ 2003 epaian, Eusko Legebiltzarreko 1/ 2002 Legea Konstituzioaren aurkakoa zela adierazi zuen aurrekontuaren luzapena zati batean aldatu zuelako. Aurrekontu luzatua ezin daiteke zati batean aldatu, ezpada aurrekontuaren kredituak eguneratzeko arauekin (funtzionarioak, Herri zorra, pentsioak...).
‎Eskubideen aldetik, lau erakunde juridikok osatzen dituzte ekonomi eskubideak: tributuek, monopolioek, Herri zorrak eta Ondareak.
‎Finantza zuzenbidearen eta Administrazio zuzenbidearen arteko harremanak, berbarako, nabariak dira oso. Ezbairik gabe, tributua, Herri zorraren jaulkipena, gastu publikoaren antolaketa eta abar Finantza zuzenbideari dagozkion erakundeak dira, baina erakundeok eragingarriak izan daitezen, administrazio prozedurak erabili behar dira; ondorenez, prozedura horien izaera juridikoa, printzipioak eta abar Administrazio zuzenbidean bilatu behar dira.
‎Barne Herri zorra Deuda pública interior
‎Bihurketa( Herri zorra) Conversión (Deuda pública)
Herri zorra Deuda Pública
‎Kanpoko Herri zorra Deuda Pública exterior
‎Kokatu( Herri zorra) Colocar (Deuda
‎Kokatzailea( Herri zorra) Colocador
‎( Herri zorra)
‎( Herri zorra)
‎Desestimación Desestimar Gaitz iritzi Desgravación Zerga arinketa Deuda Pública Herri zorra
‎Deuda pública interior Barne Herri zorra
‎§77 Herri zor motak. ...........................................
‎184 Barne Herri zorra eta Kanpoko Herri zorra................... 185 Estatuaren, autonomiadun erakundeen, autonomia erkidegoen eta toki korporazioen Herri zorra.............................
‎184 Barne Herri zorra eta Kanpoko Herri zorra................... 185 Estatuaren, autonomiadun erakundeen, autonomia erkidegoen eta toki korporazioen Herri zorra.............................
‎184 Barne Herri zorra eta Kanpoko Herri zorra................... 185 Estatuaren, autonomiadun erakundeen, autonomia erkidegoen eta toki korporazioen Herri zorra.............................
‎186 Herri zor orokorra eta berezia. .............................
‎187 Herri zor izenduna, eramailearentzakoa eta mistoa.............
‎188 Herri zorraren jaulkipena.................................
‎190 Herri zorraren bihurketa..................................
‎§77 Herri zor motak.? 184 Barne Herri zorra eta Kanpoko Herri zorra.? 185 Estatuaren, autonomiadun erakundeen, autonomia erkidegoen eta toki korporazioen Herri zorra.? 186 Herri zor orokorra eta berezia.? 187 Herri zor izenduna, eramailearentzakoa eta mistoa.? §78 Jesapenaren zikloa.? 188 Herri zorraren jaulkipena.? 189 Kontratuaren edukia: alderdien eginbeharrak eta zorraren bermeak.? 190 Herri zorraren bihurketa.? 191 Azkentzea.
‎§77 Herri zor motak.? 184 Barne Herri zorra eta Kanpoko Herri zorra.? 185 Estatuaren, autonomiadun erakundeen, autonomia erkidegoen eta toki korporazioen Herri zorra.? 186 Herri zor orokorra eta berezia.? 187 Herri zor izenduna, eramailearentzakoa eta mistoa.? §78 Jesapenaren zikloa.? 188 Herri zorraren jaulkipena.? 189 Kontratuaren edukia: alderdien eginbeharrak eta zorraren bermeak.? 190 Herri zorraren bihurketa.? 191 Azkentzea.
‎§77 Herri zor motak.? 184 Barne Herri zorra eta Kanpoko Herri zorra.? 185 Estatuaren, autonomiadun erakundeen, autonomia erkidegoen eta toki korporazioen Herri zorra.? 186 Herri zor orokorra eta berezia.? 187 Herri zor izenduna, eramailearentzakoa eta mistoa.? §78 Jesapenaren zikloa.? 188 Herri zorraren jaulkipena.? 189 Kontratuaren edukia: alderdien eginbeharrak eta zorraren bermeak.? 190 Herri zorraren bihurketa.? 191 Azkentzea.
‎§77 Herri zor motak.? 184 Barne Herri zorra eta Kanpoko Herri zorra.? 185 Estatuaren, autonomiadun erakundeen, autonomia erkidegoen eta toki korporazioen Herri zorra.? 186 Herri zor orokorra eta berezia.? 187 Herri zor izenduna, eramailearentzakoa eta mistoa.? §78 Jesapenaren zikloa.? 188 Herri zorraren jaulkipena.? 189 Kontratuaren edukia: alderdien eginbeharrak eta zorraren bermeak.? 190 Herri zorraren bihurketa.? 191 Azkentzea.
‎§77 Herri zor motak.? 184 Barne Herri zorra eta Kanpoko Herri zorra.? 185 Estatuaren, autonomiadun erakundeen, autonomia erkidegoen eta toki korporazioen Herri zorra.? 186 Herri zor orokorra eta berezia.? 187 Herri zor izenduna, eramailearentzakoa eta mistoa.? §78 Jesapenaren zikloa.? 188 Herri zorraren jaulkipena.? 189 Kontratuaren edukia: alderdien eginbeharrak eta zorraren bermeak.? 190 Herri zorraren bihurketa.? 191 Azkentzea.
‎§77 Herri zor motak.? 184 Barne Herri zorra eta Kanpoko Herri zorra.? 185 Estatuaren, autonomiadun erakundeen, autonomia erkidegoen eta toki korporazioen Herri zorra.? 186 Herri zor orokorra eta berezia.? 187 Herri zor izenduna, eramailearentzakoa eta mistoa.? §78 Jesapenaren zikloa.? 188 Herri zorraren jaulkipena.? 189 Kontratuaren edukia: alderdien eginbeharrak eta zorraren bermeak.? 190 Herri zorraren bihurketa.? 191 Azkentzea.
‎§77 Herri zor motak.? 184 Barne Herri zorra eta Kanpoko Herri zorra.? 185 Estatuaren, autonomiadun erakundeen, autonomia erkidegoen eta toki korporazioen Herri zorra.? 186 Herri zor orokorra eta berezia.? 187 Herri zor izenduna, eramailearentzakoa eta mistoa.? §78 Jesapenaren zikloa.? 188 Herri zorraren jaulkipena.? 189 Kontratuaren edukia: alderdien eginbeharrak eta zorraren bermeak.? 190 Herri zorraren bihurketa.? 191 Azkentzea.
‎§77 Herri zor motak.? 184 Barne Herri zorra eta Kanpoko Herri zorra.? 185 Estatuaren, autonomiadun erakundeen, autonomia erkidegoen eta toki korporazioen Herri zorra.? 186 Herri zor orokorra eta berezia.? 187 Herri zor izenduna, eramailearentzakoa eta mistoa.? §78 Jesapenaren zikloa.? 188 Herri zorraren jaulkipena.? 189 Kontratuaren edukia: alderdien eginbeharrak eta zorraren bermeak.? 190 Herri zorraren bihurketa.? 191 Azkentzea.
‎Ikus daitekeenez, Estatua zordun izan daiteke, egoera edo titulu desberdinen ondorioz. Herri zorra aipatzean, alabaina, horietarik bat bakarrik ekarri nahi dugu hizpidera: Estatuak mailegu kontratua egiteagatik bereganatzen duen betebeharra.
‎Ildo berari ekin dio Aurrekontuen Lege Orokorrak. Azaroaren 26ko 47/ 2003 Lege horren 92 artikuluak definitzen du Herri zorra. Artikulu horren arabera, Herri zorra da Estatuak maileguan hartzen dituen kapitalak Estatuko gastuak finantzatzeko edo diruzko egoera aktiboak sortzeko, hurrengo bideak erabilita:
‎Azaroaren 26ko 47/ 2003 Lege horren 92 artikuluak definitzen du Herri zorra. Artikulu horren arabera, Herri zorra da Estatuak maileguan hartzen dituen kapitalak Estatuko gastuak finantzatzeko edo diruzko egoera aktiboak sortzeko, hurrengo bideak erabilita: jaulkipen publikoaren bidez, kreditu eragiketak itunduz, hirugarrenaren zordun egoeran subrogatuz, edo oro har, Estatuaren bestelako finantza eragiketaren bidez. Mailegu hitza esangura zabalean ulertu behar da, ez da Zuzenbide zibileko kontzeptua.
‎Horrela, hartzekoduna subjektu zehatza denean, kontratua arazo juridiko larririk gabe burutu eta dokumentatu ahal da. Haatik, Estatuak kapitalen merkatura jotzen duenean jendeari Herri zorra ordezkatzen duten tituluak emanik, mailegu kontratuak arazo berezi gehiago azalarazten ditu.
‎Horrenbestez, gai honetan Herri zorra jorratzean, Herri zorraren kontzeptu tradizional eta murritza hartuko dugu abiapuntutzat: Estatuak eginiko mailegu kontratuen multzoa da Herri zorra, hain zuzen ere, kontuko idatzohar, balore titulu edo gainerako agirietan ordezkatuta egonik, jendeari eskaintzen zaizkion maileguen multzoa.
‎Horrenbestez, gai honetan Herri zorra jorratzean, Herri zorraren kontzeptu tradizional eta murritza hartuko dugu abiapuntutzat: Estatuak eginiko mailegu kontratuen multzoa da Herri zorra, hain zuzen ere, kontuko idatzohar, balore titulu edo gainerako agirietan ordezkatuta egonik, jendeari eskaintzen zaizkion maileguen multzoa.
‎Horrenbestez, gai honetan Herri zorra jorratzean, Herri zorraren kontzeptu tradizional eta murritza hartuko dugu abiapuntutzat: Estatuak eginiko mailegu kontratuen multzoa da Herri zorra, hain zuzen ere, kontuko idatzohar, balore titulu edo gainerako agirietan ordezkatuta egonik, jendeari eskaintzen zaizkion maileguen multzoa.
‎Izaerari dagokionez, Herri zorra kreditu eragiketa mota bat da, horren oinarria honako hau izanik: bihar etzi itzuli den diru kopurua jasotzea.
‎bihar etzi itzuli den diru kopurua jasotzea. Historian barrena aparteko sarrera publikotzat hartu bada ere, egungo egunean Herri zorra ohiko sarrera dela onartu du doktrinak ia aho batez.
‎Arean bere, ohiko sarrera gisa sailkatu dira ohikotasunez lortzen direnak, eta egungo aurrekontuetan Herri zorra beti agertzen da ekitaldi ekonomiko bakoitzean lortu beharreko sarreren artean. Gaur egun, bada, Herri zorra Ogasunaren baliabideetarik bat da, aparteko inguruabarrekin zerikusirik ez duena.
‎Arean bere, ohiko sarrera gisa sailkatu dira ohikotasunez lortzen direnak, eta egungo aurrekontuetan Herri zorra beti agertzen da ekitaldi ekonomiko bakoitzean lortu beharreko sarreren artean. Gaur egun, bada, Herri zorra Ogasunaren baliabideetarik bat da, aparteko inguruabarrekin zerikusirik ez duena.
‎Beste alde batetik, luze eta sakon eztabaidatu da Herri zorraren kontratu izaerari buruz.
‎Autore batzuen ustez, Herri zorra jaulkitzea subiranotasun egintza da, eta Estatu jaulkitzailearen eta harpidedunen arteko harremanak ez dira kontratu izaerakoak, ezpada subiranotasun harremanak. Herri zorraren kontratu izaera ezesten duten autore horien iritzirako, betebeharraren iturria Estatuaren aldebakarreko borondatea da, eta ez bi adostasunen pilaketak erakarritako kontratua.
‎Autore batzuen ustez, Herri zorra jaulkitzea subiranotasun egintza da, eta Estatu jaulkitzailearen eta harpidedunen arteko harremanak ez dira kontratu izaerakoak, ezpada subiranotasun harremanak. Herri zorraren kontratu izaera ezesten duten autore horien iritzirako, betebeharraren iturria Estatuaren aldebakarreko borondatea da, eta ez bi adostasunen pilaketak erakarritako kontratua. Autore gehienen aburuz, ordea, Herri zorra kontratua da, bi borondateren arteko adostasuna baitago (batetik, Estatuak bere kreditua eskaintzen du zorra ordezkatzen duten tituluen bidez eta, bestetik, norbanakoek eskaintza hori onartzen dute, titulu horiek harpidetuz); adostasun horrek ondore juridikoak dakartza (itzultzeko betebeharra, esaterako).
‎Herri zorraren kontratu izaera ezesten duten autore horien iritzirako, betebeharraren iturria Estatuaren aldebakarreko borondatea da, eta ez bi adostasunen pilaketak erakarritako kontratua. Autore gehienen aburuz, ordea, Herri zorra kontratua da, bi borondateren arteko adostasuna baitago (batetik, Estatuak bere kreditua eskaintzen du zorra ordezkatzen duten tituluen bidez eta, bestetik, norbanakoek eskaintza hori onartzen dute, titulu horiek harpidetuz); adostasun horrek ondore juridikoak dakartza (itzultzeko betebeharra, esaterako).
‎Zernahi gisaz, Herri zorraren kontratu izaera onartzen dutenen artean ere, desadostasunak sortzen dira, kontratu hori Zuzenbide publikoko kontratu moduan (administrazio kontratua) edo Zuzenbide pribatuko kontratu antzo (kontratu zibila) kalifikatzean. Autore gehienek administrazio kontratua dela diote eta ez, ordea, kontratu zibila.
‎Horrez landara, Administrazio zuzenbidea aplikatzeko, nahitaezkoa da alderdietarik bat Administrazioa izatea, eta horrek herri erakunde gisa jardutea, hau da, beraren onurabide eta pribilejioak erabilita. Ildo horretatik, Administrazioak Herri zorra jaulkitzen duenean, herri erakunde gisa dihardu, alegia, ez dago norbanakoen parean; ondorenez, Administrazio zuzenbidea arazorik gabe aplika daiteke, eta kontratu hori administrazio kontratutzat jo daiteke.
‎Labur zurrean, eta FERREIROren hitzei ekinez, honela deskriba dezakegu Herri zorra: Zuzenbide publikoko kontratua da, eta horren bitartez alderdi batek (norbanakoa nahiz bestelako erakundea izan) diru kopuru zehatza ematen dio herri erakundeari (Estatuari), horrek kopuru hori gehi korrituak, edo korrituak bakarrik?
‎Artikulu horren 1 lerrokadak legezkotasun edo lege erreserbaren printzipioa ezartzen du: «Gobernuak legezko baimena behar du, Herri zorra jaulki edo kreditua bere gain hartzeko».
‎Konstituzioak, bada, Herri zorra eta kreditua bereizten ditu, eta bereizketa hori bat dator goi mailako lege testua idatzi zen garaian ohikoa zen ulerkerarekin: batetik, Herri zorra zegoen, tituluak kapitalen merkatuan jartzeko eragiketekin parekatzen zena; eta, bestetik, gainerako kreditu formak.
‎Konstituzioak, bada, Herri zorra eta kreditua bereizten ditu, eta bereizketa hori bat dator goi mailako lege testua idatzi zen garaian ohikoa zen ulerkerarekin: batetik, Herri zorra zegoen, tituluak kapitalen merkatuan jartzeko eragiketekin parekatzen zena; eta, bestetik, gainerako kreditu formak. Egungo Herri zorraren kontzeptuak, esan bezala, erakunde bi horiek barneratzen ditu.
‎batetik, Herri zorra zegoen, tituluak kapitalen merkatuan jartzeko eragiketekin parekatzen zena; eta, bestetik, gainerako kreditu formak. Egungo Herri zorraren kontzeptuak, esan bezala, erakunde bi horiek barneratzen ditu.
‎Legezkotasun printzipio horren xedea da Parlamentuak sarrera eta gastu publikoen gain duen kontrola eta subiranotasuna bermatzea. Herri zorraren kasuan, printzipio horrek izugarrizko garrantzia du, eragiketa horrek bihar etziko gobernuen finantza kudeaketa baldintza dezakeelako.
‎«Kredituak aurrekontuen gastu orrira biltzen direla ulertuko da beti, kreditu horien helburua denean Estatuaren Herri zorrari dagozkion korrituak eta kapitala ordaintzea, eta horiei ezin izango zaizkie zuzenketak edo aldarazpenak egin, jaulkipen legearen baldintzak betetzen dituzten bitartean». Horretara, Herri zorraren harpidedunek euren kreditua jasotzea bermatzen da.
‎«Kredituak aurrekontuen gastu orrira biltzen direla ulertuko da beti, kreditu horien helburua denean Estatuaren Herri zorrari dagozkion korrituak eta kapitala ordaintzea, eta horiei ezin izango zaizkie zuzenketak edo aldarazpenak egin, jaulkipen legearen baldintzak betetzen dituzten bitartean». Horretara, Herri zorraren harpidedunek euren kreditua jasotzea bermatzen da.
Herri zorra sailkatzeko, hainbat irizpide erabil ditzakegu:
‎a) Jaulkipenaren arabera, Barne Herri zorra eta Kanpoko Herri zorra bereiz ditzakegu.
‎a) Jaulkipenaren arabera, Barne Herri zorra eta Kanpoko Herri zorra bereiz ditzakegu.
‎b) Erakunde jaulkitzailea kontuan hartuta, berriz, Herri zorra izan daiteke, Estatuarena, autonomiadun erakundeena, autonomia erkidegoena, Aldundiena edota toki korporazioena.
‎c) Mailegu hartzaileen kopuruaren ariora, zor orokorra eta zor berezia ditugu. d) Titulu mota aintzat hartuta, Herri zor izenduna, eramailearentzakoa eta mistoa bereiz ditzakegu.
‎184 Barne Herri zorra eta Kanpoko Herri zorra
‎184 Barne Herri zorra eta Kanpoko Herri zorra
Herri zorra jaulkitzeko tokiaren arabera, zor hori izan daiteke barnekoa edo kanpokoa. Lehenengoan barne antolamenduak eraentzen du; bigarrenak, ostera, zorra zein merkatutan jarri eta merkatu horretako baldintza juridikoak izan behar ditu kontuan.
‎Bestalde ere, lehen kanpoko Herri zorra atzerriko monetan ordaindu behar zen; indarreko eraentzan, ordea, kanpokoa eta barrukoa eurotan zein atzerriko monetan ordain daitezke (ALOren 97 art.). Edozein kasutan ere, Kanpoko zorrak eta atzerriko monetan ordaindu beharrekoak trukaneurri kontrolaren arauak eta haiek negoziatzeko merkatuko arauak bete behar dituzte.
‎185 Estatuaren, autonomiadun erakundeen, autonomia erkidegoen eta toki korporazioen Herri zorra
‎Aurretiaz esan bezala, Herri zorra mailegu kontratua da, eta kontratu horretan, mailegu hartzailea herri erakundeen bat izan behar da, hots, zorra herri erakundeen batek jaulki behar du, Estatua, horren autonomiadun erakundeen bat, autonomia erkidegoa edo toki korporazioa izan.
‎186 Herri zor orokorra eta berezia
‎lehenik, kontratu hori subjektu jakin batekin buru dezake (edo batzuekin, partzuergoan baldin badaude); bigarrenik, zorra ordezkatzen duten tituluak kapitalen merkatu anonimoan jar ditzake. Lehenengo kasuan, Herri zor bereziaz ari gara, eta bigarrenean, aldiz, zor orokorraz. Nolanahi den ere, 1994az geroztik debekatuta dago Espainiako Bankuarekin itundutako Herri zor berezia; eskuarki, bada, zorra kapitalen merkatuari zuzentzen zaio.
‎Lehenengo kasuan, Herri zor bereziaz ari gara, eta bigarrenean, aldiz, zor orokorraz. Nolanahi den ere, 1994az geroztik debekatuta dago Espainiako Bankuarekin itundutako Herri zor berezia; eskuarki, bada, zorra kapitalen merkatuari zuzentzen zaio.
‎Horrez landara, Herri zor orokorraren barne, beste sailkapen bat egin daiteke, tituluen iraupenaren arabera: horrela, letrak eta ordaindukoak, bonuak eta obligazioak ditugu.
‎187 Herri zor izenduna, eramailearentzakoa eta mistoa
‎Horiez gain, Herri zor mistoa dugu, kapitala pertsona izendatuari eta korrituak eramaileari ordaindu behar zaizkionean.
‎188 Herri zorraren jaulkipena
Herri zorraren jaulkipena lege erreserbaren menpe dago, gorago aipatu izan dugun moduan: Konstituzioaren 135.1 artikuluaren arabera, Gobernuak lege eskuespena behar du Herri zorra jaulki edo kredituak bere gain hartzeko.
‎Herri zorraren jaulkipena lege erreserbaren menpe dago, gorago aipatu izan dugun moduan: Konstituzioaren 135.1 artikuluaren arabera, Gobernuak lege eskuespena behar du Herri zorra jaulki edo kredituak bere gain hartzeko.
‎Hartzekodunen eskubideak zaintzeko bermeak eskubideon euskarri garrantzitsu izaten dira, eta Herri zorraren kasuan ezin ahantz daiteke Estatuaren ondasun eta eskubideak enbargaezinak direla. Beraz, Estatuaren kaudimenean dugun konfiantza izango litzateke berme nagusia.
‎Horrezaz aparte, EKren 135.2 artikuluak babesten du mailegu emailea, ondokoa aginduta: Herri zorraren kapitala eta korrituak ordaintzeko kredituak aurrekontuen gastu orrian sartu behar dira beti, eta, jaulkipen legearekin bat badatoz, dira zuzendu edo aldarazi. Esan behar da manu horrek ukitzen dituela botere legegilea eta betearazlea.
‎Esan behar da manu horrek ukitzen dituela botere legegilea eta betearazlea. Batetik, Parlamentuan aurrekontuen tramitazioa gauzatzen den bitartean ezin da zuzendu edo aldarazi Herri zorraren zuzkidura; bestetik, Herri zorrak eratorritako betebeharrak gauzatu behar ditu Administrazioak, eta ezin aipa dezake krediturik ez dagoela, betebeharrok ez betetzeko aitzakia moduan.
‎Esan behar da manu horrek ukitzen dituela botere legegilea eta betearazlea. Batetik, Parlamentuan aurrekontuen tramitazioa gauzatzen den bitartean ezin da zuzendu edo aldarazi Herri zorraren zuzkidura; bestetik, Herri zorrak eratorritako betebeharrak gauzatu behar ditu Administrazioak, eta ezin aipa dezake krediturik ez dagoela, betebeharrok ez betetzeko aitzakia moduan.
‎190 Herri zorraren bihurketa
‎Dena den, trukea modu lokabean ere sor daiteke, zor desberdinak ordezkatzen dituzten tituluak bateratu nahi direnean, beste titulu batzuk berriztatu nahi direnean eta abar. Laburrean esateko, gehienetan bihurketak tituluen trukea dakar, baina trukeak ez du zertan ekarri Herri zorraren bihurketarik.
‎Hortaz, zinezko bihurketaren bidez, Herri zorraren oinarrizko ezaugarrietariko bat aldarazten da, hala nola, korritu tasa, itzuli beharreko kapitala edo amortizazio epea. Hiru motatako bihurketak daude:
‎Gaur egun, ez da behar legearen eskuespenik bihurketa egiteko. Ekonomia eta Ogasun ministroak, jaulkipenaren baldintzen arabera edo hartzekodunekin lorturiko adostasunaren ariora, heldu baino lehen Herri zorraren itzulketa zein jaulkipenaren baldintzak aldatzea erabaki dezake, baldin eta merkatuaren egoera edo beste inguruabarrek horretara bultzatzen badute. Horrez landara, ministroak baditu bestelako ahalmenik ere (ALOren 102.2 artikulua).
‎Horrez landara, ministroak baditu bestelako ahalmenik ere (ALOren 102.2 artikulua). Autore batzuen ustetan. FERREIRO LAPATZA?, ez da zentzuzkoa legea behar beharrezkoa izatea Herri zorra jaulkitzeko, eta ez, ordea, zor hori bihurtzeko. Edozein kasutan ere, bihurketak zorpeketa handitzea dakarrenean, lege eskuespena behar da.
Herri zorra azkentzeko biderik ohikoena kapitalaren amortizazioa edo maileguan hartutako zenbatekoaren itzulketa da. Zorra amortizakorra denean bakarrik erabil daiteke azkentze bide hori.
‎Kapitalaren itzulketa preskribatzeko, hiru epe ezarri dira: arau nagusia da Herri zorrak hogei urteko preskripzio epea duela, jardunik ez dagoenean; zorra bihurtu egin denean, epe hori hamar urtekoa da, bihurketan parte hartzeko azken egunetik zenbatzen hasita; azken buruan, itzuli beharreko kapitalei dagokienez, bost urteko epea dago, itzulketa egiteko deia zabaltzen den egunaren biharamunetik. Korrituak ordaintzeko epea ere bost urtekoa da, kobratzeko epemugatik zenbatzen hasita.
‎Estatuaren eta Estatuaz kanpoko beste Herri Administrazioei eginiko transferentziak; 0 taldea: Herri zorra.
‎Printzipio horren ariora, gastu publikoaren zenbatekoa ezin daiteke izan baliabide arrunten kopurua baino handiagoa; baliabide arrunt gisa kalifikatzen dira, oinarrian, tributuen sarrerak eta Estatuak ustiatzen dituen zerbitzuek emaniko errentak. Hala ere, zenbait autorek adierazi dutenez, gaur egun Herri zorraren ondoriozko sarrerak ere baliabide arrunt bihurtu dira.
‎b) Herri zorra. Autonomia erkidegoak finantzaketa bide hori erabil dezake helburu jakin batzuk lortzeko, hala nola, urtebetekoa baino epe luzeagoa duten inbertsioak egiteko.
2011
‎Batzuen eta besteen artean lehentasuna izango dute hildakoa lanbidez zein erakunderen kide izan eta jarduerarik gehiena zeinetan egin, eta erakunde horiek, nahiz eta halakoak estatu osorakoak izan. Beste herena Herri Zorraren Amortizazio Kutxarako destinatuko da, salbu eta, jarauntsiko ondasunen izaera dela medio, Ministroen Kontseiluak erabakitzen duenean jarauntsiko ondasunei, oso osorik zein zati batez, beste erabilera bat ematea.
2023
‎Ulerbidez, horrela gertatzen da kreditu zabalgarrien kasuan. Halakoetan, hasieran kredituak mugatzaileak izan arren, badago gerora haien zenbatekoa gehitzea aurrekontu orokorrei buruzko foru arauan( Herri zorraren interesak ordaintzeko, alegia). Ildo beretik, kredituen transferentziak aipa daitezke, horien bidez gastuen helburua aldatzen da eta hasieran onetsitakoa ez den beste xede batzuetarako erabil daitezke gastuak.
‎Halaber, finantza jasangarritasun izenarekin, Legeak behartzen du aurrekontu publikoak prestatzera eta onestera epe erdian aurrekontu egonkortasuna bete nahian eta gerta daitezkeen desbideraketak zuzendu nahian. Azkenik, gastu erregela gehitu da; horren arabera, Administrazio publikoen gastua ezin da igo BPGren hazkunde tasatik gora, Herri zorraren interesak ordaintzeko ez bada. Horiek horrela, aurrekontuetan jasotakotik gora lor daitezkeen sarrerak oso osorik erabili behar dira Herri zorraren kopurua gutxitzera.
‎Azkenik, gastu erregela gehitu da; horren arabera, Administrazio publikoen gastua ezin da igo BPGren hazkunde tasatik gora, Herri zorraren interesak ordaintzeko ez bada. Horiek horrela, aurrekontuetan jasotakotik gora lor daitezkeen sarrerak oso osorik erabili behar dira Herri zorraren kopurua gutxitzera.
‎Aurrekontuak eratzen hasi aurretik, Gobernu zentralak aurrekontu egonkortasunaren eta Herri zorraren helburuak zehaztu behar ditu aribideko urterako eta hurrengo hiru urteetarako. Helburu hori zehazteko, gastu erregela, Estatuko Aurrekontuetako finantzazkoa ez den gastuaren muga eta Europako erakundeek emandako iritzi eta gomendioak aintzat hartuko ditu Gobernuak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia