Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 188

2000
‎Baina belar eta edabeak ederki bildu eta etiketatuak erosi ohi ditugu belar dendatan. Gure arbasoek, ordea, inguruetan biltzen zituzten pasmo belar, berbena,, asun, arbi hosto eta intsusa loreak. Eta ez ziren soilik landareetera mugatzen, suge, zorri, apo eta marraskiloak ere erabili ohi zituzten osasun arazo anitzen konponbide gisara.
Gure arbasoen historia ilun hura ote zuen aitona Nikolasek buruan, bere aitak —jaun Albert Etxegoienek— ezabatu nahi izan zuena Nafarroako erregeordearen barkamendua erdietsi ondoren, jauregiak, halatan, aitzina egin ahal izan zezan. Edo, bertzela erranik:
‎Lege erromatarrek osaturiko zuzenbide idatziak Europa eraman du goiko mailara. Gure arbasoek Justinianoren Bilduma idoro zutenean, halako goi argibidea izan zuten. Aldi hartan hartu zuten gure epaitegiek molde arautuagoa, eta epaitzeko botere ikaragarria ere oinarri batzuen menpe jarri zen.
2001
‎Sagardoa egiten hasi ziren lehenengo euskaldunek sagarra txikitzeko zein tresna erabiltzen zuten ez dakigu. Gure arbasoengandik jaso ditugun lehenengo tresnak mailua, trabesa eta eskuzko pisa edo pisoia izan dira. Mailuarekin edota pisoiarekin dolare barruko askan bertan zanpatzen zuten sagarra.
‎2 Gure arbasoak.
Gure arbasoak freak hutsak ziren.
‎Geurezko genituen eskubideak ez ziren (sekula, beharbada) etxeko hizkuntzaren alde erabiliak izan, gorengo gobernu mailan behintzat. Gure arbasoek ez zuten, halaz guztiz, gogor hartu hizkuntza, nik axalekotzat jotzen ditudan kasu batzuetan baizik. Ukatu izan didate hori horrela zela, baina lehengoan irauten dut eta iraungo, aski den adinako kontrako frogarik erakusten ez didateino.
‎Gure hunen irudiko mendea zen duela 1600 urthe. Gure arbasoak behin zoin borthizki Erromanoer oldarturik, ondikotz arras Erromakotuak ginituen, heien soldado jarriak. Eta Erromak leher egiterat zohan, asaldatuak ziren Eskualdunak.
2002
‎Gernikako Parlamentuazko gure loturea, Foruen ezereztutea arte, 1876 garren urtean. Gure arbasoengandik ekanduak, gure abizenak asko behintzat, gure ibaien, iturrien, soloen, eta basetxeen euskal izenak.
2003
Gure arbasoen zeruari begira
‎Sortu zenean Espainiako planetariorik handiena zenak makina bat lan burutu du penintsulan diren besteekin elkarlanean. Hain zuzen, Donostiako Zientziaren Kutxagunearekin batera jarri berri du martxan Gure arbasoen zerua izeneko egitaraua. Bertan, gizakiaren historiaren azken 26.000 urteak errepasa daitezke.
Gure arbasoen osasunagatiko kezka gaixotasuna agertzean pizten bazen ere, egun herritar askok prebentzioz jokatzea deliberatu dugu, gure kanpo aldeko itxuraz gainera, elikadura eta ongizate emozionalaz ere biziki arduratzen garelarik.
‎Oi! Gure arbasoak, ez otoi, ez beira
2004
Gure arbasoen hilerri zaharra bisitatu ondoren, Altxanga muinoko ipar mazela zeharkatuko dugu ekialderantz, Koralhandia banatzen duen lepora iristeko. Koralhandiako muinoak gotorleku zahar baten hondarrak gordetzen ditu.
Gure arbasoen mapa genetikoa
‎Hori horrela izatekotan, zerk itsutzen gaitu euskaltasunaren gorputza ahuleziaz eta flakeziaz jota dagoela ez ikusteko? Gure arbasoen euskaltasuna diglosikoa izango zen, hori badakigu. Guztiarekin ere, ahozko kulturaren eremu osoa aditzera emateko gauza zen mintzabidea genuen euskara orduan.
‎Horizonte historikoa goratuz, txostenak dio “bioteknologia mota batzuk duela milurtekotik egiten direla. Gure arbasoak ogia, ardoa eta gazta egiteko mikroorganismoak erabiltzen hasi zirenetik”. Prabhu Pingali FAOko ekonomia garapeneko zuzendariaren arabera, “ez du zentzurik bioteknologiaren alde edo aurka egoteak.
2005
‎Cuento vasco de Navidad narrazioak basajaunak gure artean bizi ziren garaira garamatza. Gure arbasoak euskal lurretara etorri aurretik jada hemen ziren beraiek, askoz denbora gehiago zeramatelako bertako basoetan bizitzen. Mesfidantzaz begiratu zieten etorri berriei, eta gauza bera gertatu zen haiekiko gure arbasoen partetik.
Gure arbasoak aspalditik ohartu baitira, zahartzearekin gazteen beharra bazutela, haurrek aita amena baduten bezala ttipiak direlarik. Haurrak ziren (eta dira, mundu honetako jende gehienentzat) zahar arranda.
Gure arbasoetan gaitz egin duenik,
‎Gaur bai. Gure arbasoek, izkribu horretan argi azaltzen zenez, ez zuten" merkatu" berba idatzi, eta" azoka" berba bera ere ez. Zeia zaharra, hain zuzen.
Gure arbasoek ez zuten euskara aintzakotzat hartzen, bera ren balioa ezagutzen ez zutelako. Nik ikusi izan dut baserri batzuetan, aspaldiko kutxa zoragarriak, zaharrak zirela eta, errekara botatzen edo ijitoei merke baino merkeago saltzen.
2006
‎13 kilometroa pasa eta ezkerrera sartuko gara. Gure arbasoen aztarnak topatuko ditugu bertan. Oielekuko Cromlech a ikusgarriena eta egoera onenean dagoena da.
Gure arbasoek konfirmatzen digute orain seigarren eguzkia ari dela ateratzen Andeetako munduan. Seigarren eguzki hau indigenen eta jatorrizko populuen berpizkundeari dagokio.
Gure arbasoak duela 49.000 urte inguru iritsi ziren Ekialde Hurbilera, duela 46.000 urte Bosforoa zeharkatu zuten, eta duela 41.000 urte Frantzia eta Espainia zapaldu zituzten.
‎– Gure arbasoak aurkitzeko metodoa
2007
‎Betiko platerak eta era zaharrekoak dira azkenean berrienak. Gure arbasoen kulturan jatea beti izan da hortzekin mastekatzea, ez arrainek bezala jakiak xurgatzea. Errezeta klasiko hauek oinarri hartuta, beste fase batean bestelako platerak egin litezke, baina oinarria ondo jartzea garrantzitsua da».
‎Alabaina, lau ala bost mila urte k.a.tik jendeak erabiltzen hasitako eskualdean baikabiltza. Gure arbaso abeltzainek ordutik hona daukate mendiaren burua zuhaitzez garbitua, lehenbizi ardien, geroago zaldi eta behien belar toki egiteaz nahituak. Dilin dalan joarea lepoan, gaur egungo Erdizagan, Baztango bazkaleku handienean, mila bostehun abere buru entzun daitezke ekainaren lehena eta urriko elurtadak artean.
Gure arbaso zuzenak, orain dakigunez, Afrikatik etorri ziren Europara. Eta bertako europarrak, neanderthaldarrak, ordezkatu egin zituzten.
‎(off) Jateko hauek guztiak prestatuko ditut boluntarioentzat. Gure arbasoek jaten zituzten gauzetan oinarritutako dieta egingo dute. (on) Orain dela sei milioi urteraino joko dugu atzerantz.
Gure arbasoak oihanean libre ibiliko ziren, elkarrekin lotura handirik gabe. Ehizan hildakoaren inguruan batuko ziren.
‎Bilakaera biologikoaren erritmoa tempo geologikoaren abiaduran doa; aldiz, bilakaera kulturala argia baino azkarragoa da gaur egun. Gure arbaso primateenmaila genetikoak egungo gizabanakoarenengan sarturik dauden bezala, XXI.mendeko eginkizunak betetzeko, gaur egungo giza taldeetan elkarrekin ageri diragarai tradizional, industrial edo birtualeko kultura geruzak, bizitzak ez baitakisaltorik egiten, eboluzionatu egiten duelako. Geneen mutazioek aldaketa nabarmenik eskainiko badigute, gizabanakoen belaunaldi askoren sekuentzia behar dute.
‎Pertsonaren bizitza kulturalak ez du horren neurri handiko estalkirik, gizatamainakoa baizik. Gure arbasoek jada bazekiten bezala, burua burusiarekin estalinahi izatekotan, oinak agerian utziko ditugu. Horrexegatik, sekula baino kontuhandiagoa eduki behar dugu kultur elikagaiekin; haiek kontserbatu, jan etadigeritzeko moduarekin, onerako izatea nahi badugu bai gizabanakoarendako etabai jendartearendako ere.
Gure arbasoen dietak aztertu
‎Eta gauza bera egin dezagun itzulpenekin. Euskaratik beste hizkuntzetara itzulitako testuak ere sarigarri bihur ditzagun... edo jadanik ez du inork gogoan Mitxelenaren" Gure arbaso zaharren baratza" artikulu haren irakurketa?
2008
‎Zazpi disko argitaratu ditugu jada. Gure arbasoen abesti ahaztuak berreskuratzen ditugu, edo txikitan entzuten genituenak. Entzun duzunak mendebaldeko eragina du, baina ekialdeko joera bete betea duten diskoak ere baditugu; lurralde honetako bost mendeko oinordetza da".
‎Anbotoko Marik bizilekuz aldatu eta Oizeko bidea hartzen zuela zioten antzinako euskaldunek. Gure arbasoentzat leku esanguratsua zen zalantza barik. Arinago San Kristobal ondoko dolmena aipatu dugu.
‎Bizi gaituenak egiten gaitu. Gure arbasoak euskaldunak ziren, euskaraz bizi zirelako. Bizitza euskaldunarekin zerikusirik ez duen abertzaletasunak errituetan oinarritutako aberria asmatu izan du; balizko herriaren ikur sinbolikoek ordezkatzen dute duela gutxi arte izandako herri euskaldunaren izaera.
Gure arbasoek animalia asko harrapatzen zuten, animalien espirituekin amets egiten zutelako. Tapir espirituarekin amets egiten zuten, esate baterako, eta hurrengo egunean tapirra ehizatzen zuten.
‎Animalia espezie bakoitzak funtzio bereziak dituzten gorputz atalak ditu. Gure arbasoek, hankabikotasuna sortu aurretik, aurreko gorputz adarrak ibiltzeko erabiltzen zituzten, baina, esan bezala, hankabikotasunarekin, gorputz atal horiek funtzio berezirik gabe gelditu ziren; hau da, askatu egin ziren. Askatze horrek eskuen forma aldatzea ekarri zuen.
Gure arbasoen elikadura
2009
‎Lurzati bertsuan Arriluze megalitoa dago, Arrizabale baino arean beherago, eta horrexek ematen dio izena ingurune guztiari ere. Gure arbasoen ondare diren historia aurreko eraikin bi horiei jazotako gorabeherak mitologiari buruzko atalean zehaztuko ditugu.
‎Onerako zein txarrerako, klimaren garapena baldintzatuko gaitu datozen urteetan, adierazi du, azkenik, Viñasek, hala izan da gure sorreratik. Gure arbasoek zeruari begiratzen zioten eta klimaren arabera antolatzen zen bizitza. Eta orain, nahiz eta urteak igaro, joera honi eutsiko diogu, eguraldiak gizakiaren erabateko kontrolpetik ihes egiten baitu.
‎Onerako zein txarrerako, klimaren garapena baldintzatuko gaitu datozen urteetan, adierazi du, azkenik, Viñasek, hala izan da gure sorreratik. Gure arbasoek zeruari begiratzen zioten eta klimaren arabera antolatzen zen bizitza. Eta orain, nahiz eta urteak igaro, joera honi eutsiko diogu, eguraldiak gizakiaren erabateko kontrolpetik ihes egiten baitu.
‎Egia esan, mende asko dira garai hartako modaren arabera azala mantentzeko mota guztietako produktuak erabiltzen direla. Gure arbasoek azala zuritzeko erabiltzen zituzten arroz hautsez gain, beste erremedio batzuk ere erabili izan dira, hala nola oliba olioa, iodoa zaurietarako eta limoi zukua. Azken kasu horretan, eguzkia ahalik eta lasterren sartuko da larruazalean, eta espero zen efektua eragingo du:
‎Euskara jalgi hadi plazara oraindik ere entzun dezakegu. Gure arbasoek belaunaldiz belaunaldi erakutsi diguten euskara da. Gaur bat egin dezagun euskaldun guztiekin.
‎Jentilen garaikoa. Gure arbasoen etxe zabal bezain bilbatua. Urbian bezala, han ere, su eta bizigune, duela milaka urte jende ausarta bizitako txokoa.
‎Ez gara erromantikoak. Gure arbasoen kultura asko estimatzen dugu, baina ez da gurea. Ez dugu inolako jatorrizko inkontziente kolektibo salbatzailean ere sinesten.
‎• Baliabide pedagogikoak (Eusko Ikaskuntza) (www.eus ko/ colecciones/ electroni cas/ pedagogicos). Gure arbasoen ingurunea, bizimoduak eta ohiturak era atsegin eta erakargarrian erakustea da gazteei zuzenduriko multimedia produktu hauen helburua. CD ROM bakoitzean joko batek Euskal Herriaren historia jolas eginez ezagutzea ahalbidetzen du:
2010
‎Eta jarraidura printzipio horretatik abiatuta egin diegu aurre mendeei. Gure arbasoek emandakoari gero bat emateko sena daukagu naturaz, baina emango duguna ez da jaso genuena izango: 8ko handian kantatuko dugu gure aurrekoek bezala, baina ez haiek kantatzen zutena.
Gure arbasoek burua lantzen zuten, baina dieta zaintzen zuten?
‎Nire bizitza osoan helburu bakar batek bizi izan nau. Gure arbasoek utzitako harrizko aztarnen hizkuntza zaharra ikastea eta merezi duten moduan gurtzea, ulertzea, gizateriari transmititzea. Ume mokoa nintzen deia jaso nuenean, baina ordutik?
‎Espres ari zira ba, Ameriketarik? Gure arbaso urrundu zenbaiten berri amets. Justo egun?
Gure arbaso batzuk" muera nazioa" oihuka ibili zirelako mendietan, danbolinteroen eta abade ilunen atzetik. Beste arbaso batzuk ere, zelan deitu ez bada Iztuetak bezala," haize belatz" eta" txoriburu puztu doilorrak", euren hizkuntza estimatzeko gauza ere ez baitziren izan inprenta hasi eta lau mendetan zehar.
2011
‎Horrenbestez, inguruan zituzten landare jangarriak aukeratzeko eta digeritzeko errazagoak izan zitezen haiek eraldatzeko gai zirela baieztatu dute ikertzaileek. Gure arbasoek egiten zuten bezalaxe, hain juxtu.
‎–Harri puta zaharra, Niceto? Gure arbasoen mintzoa da hori!
‎(33: 41) Gure arbasoak hementxe bizi ziren. Baina ez zuten ezelako
‎Dudarik gabe ekonomikoak baino pisu handiagoa du ingurugiro eta kultur ikuspegitik, ekonomiko aldetik ez baita etekin handirik ateratzen. Urkizu inguruan egin dira azken urteetan moarraketak eta han paisaia oso berezia da, bordak, artzaintzari eta abeltzaintzari oso lotua dago eremu hori… pagoak eta haritzak han hemenka dituen larre bat da, historikoki zuhaitz horiek moarratzen zituzten altura batean, aziendek landarea ez galtzeko… Gure arbasoek egurraren produktibitate bat bilatzen zuten, baina zuhaitza bera hil gabe. Biologoek demostratua dute horrela lantzen diren zuhaitzak gehiago bizitzen direla.
‎Aratuste hitzak ere ideia bera transmititzen duela dio, Bizkaian erabiltzen den haraztu hitzak kimatutako zuhaitzak lantzea esan nahi duelako. Gure arbasoek kimatze lanak zomorroak zuhaitzetatik kentzeko helburuarekin egiten zituztela ere badio, eta horrela otsailean ez dela zomorrorik izaten. Hor ikusten du mozorrotzearen beste arrazoiketa bat:
2012
Gure arbasoak, duela bi milioi urte, arkakuso, zorri eta eulien bizikide izan ziren, seguru asko; halaxe pentsa genezake ikusita gaur egungo primateek ere zomorro horiek beren inguruan dituztela.
‎—Hiru burgu edo auzo ditu, eta haietako bakoitzak bere defentsarako dorre gotorrak. Gure arbasoen jauregia Nabarreriako burguan dago, eta jauregia babesten duen harresiak zuk baizik konpontzen ez dituzun problemetako bati isilean eta zeure baitaraturik heltzean zure lepoak duen forma eta malda bera du. Ipar aldean, mendi bat du babes, mendi ez oso altua, baina zure festa jantzi hoberenaren kolore berde bizi berekoa.
‎Jausten garen bakoitzean, hitz fereka begirada bati esker, barruko amorruari esker, jaiki eta abiatzen gara langa ezagunegien atzean dauden infernuetara. Gure arbasoek ezagututako sufrimenduak ahantzi dituztenek ez dute ulertzen gure kondenaren zioa. Jausten garen bakoitzean azken hitza, laztana, begirada, sugarra aski dira jaiki eta langa horien atzean dauden infernu ezagunegietan irauteko.
‎Berrogei ta hamar bat urteko frantses kanadiano horrek erran zautan autoan ginoatzilarik, beste ainitz solasen artean: Zergatik behar ginikek Frantzia maitatu? Gure arbasoak umezurtz, inglesen menpean utzi zituelakotz. Uste duzu Cyrius, zuen arbasoek zorte hobea izanen zuten berriz gibelera ereman baliuzte. Ez duk Frantzia baitan sinesterik. Hau aitortuko dizut Cyrius, ahoan bilorik gabe: Frantzia lur aldea maiteago dutala Kanada lur aldea baino; horrek ez du erran nahi, nihaur frantses ekarria, jende frantsesa maiteago dutala kanadianoa baino... Jitez ez haizelakotz frantsesa eta mihi bereko kalakeriak ez ditukalakotz maite?
‎dio Elie k, horren hastapenaz ere bada ixtorio ederrik. Gure arbasoen ganik eroriak zaizkigun ipuin batzuek diote, alegiazko edo ez, nola 16garren mende ondarrera bizi izan zen Jean de la Croix Marron, bertsularia. Hau ezkondu zen Arresrac, armadako aintzindari aberats baten alabarekin.
2013
‎«Haiek gu ziren. Gure arbaso zuzenak ziren. Plano berean gaude sentsibilitate aldetik», ohartarazi du Normandek.
‎Zergatik iraun du, bada, gure leinuak mendeetan? Gure arbasoak gerlari onak zirelako, eta gu geu ere bai, nahiz eta hondar urteotan ez dugun horrelakorik erakutsi behar izan, eta, bizitzan entzundako hainbat iritzi bere egiten zituela, jarraitu zuen?:
‎– Gure arbasoak al Andalustik egotziak izan ziren, Abu. Abd Allah rekin batera, Al Magrib era, Granadako erresuma galduta gero. Handik hiru mendera, berriz, XII. mendearen azken aldean 3, ondorengoetarik bat, Farid Musallem, legegizona zena, gure Herrira igorria izan zen Al Magrib etik, zeregin diplomatikoetan:
‎Otsoen gatik othe du bere izena hilabethe berri hunek? Gure arbasoek bazakiten naski etsai hoien berri, elhurrak jauts arazten zituelarik oihan eta mendi zokhoetarik. Bi zangoetako otsoekin ditugu egungo egitekoak:, ipharraldeko ordoki zabaletan.
‎Taldeak oso desberdinak dira, baina denek daukate euskara ikasteko gogoa. Gure arbasoen hizkuntza erabiltzeko gogoa daukate, eta hori oso polita da. Horrek poztasun handia ematen dit, oso talde atseginak dira.
‎Maria Keys Erregeen manjarak: hiru mila urte baino gehiago kontserban Gure arbasoen ohitura gastronomikoak deszifratzen lagundu du paleobotanikak Gure arbasoen elikadura definitzen duten testigantzak metatzen dituzte antropologoek eta arkeologoek. Tresna, tresna eta baxera asko daude sukaldaritzako trebetasunei buruz.
‎Maria Keys Erregeen manjarak: hiru mila urte baino gehiago kontserban Gure arbasoen ohitura gastronomikoak deszifratzen lagundu du paleobotanikak Gure arbasoen elikadura definitzen duten testigantzak metatzen dituzte antropologoek eta arkeologoek. Tresna, tresna eta baxera asko daude sukaldaritzako trebetasunei buruz.
‎Zergatik iraun du, bada, gure leinuak mendeetan? Gure arbasoak gerlari onak zirelako, eta gu geu ere bai... nahiz eta hondar urteotan ez dugun horrelakorik erakutsi behar izan –eta, bizitzan entzundako hainbat iritzi bere egiten zituela, jarraitu zuen–: Baina bakea ona da.
Gure arbasoek egin zuten bezala, lurra zaintzen, defenditzen ari zira, hemendik arras urrun joan dadila, inposatu nahi diguten AHT a.
2014
‎Animalia espezie bakoitzak funtzio bereziak dituzten gorputz atalak ditu. Gure arbasoek, hankabikotasuna sortu aurretik, aurreko gorputz adarrak ibiltzeko erabiltzen zituzten, baina, esan bezala, hankabikotasunarekin, gorputz atal horiek funtzio berezirik gabe gelditu ziren; hau da, askatu egin ziren. Askatze horrek eskuen forma aldatzea ekarri zuen.
‎Zergatik eta betidanik praktikatu izan delako. Gure arbasoek jateko ehizatu izan ez balute, gu ez geundeke hemen. Elikatzeko beharra ase izan du.
‎Bereizketa honen beharrezkotasuna adierazten duen adibide mordoa baldin badago ere Mendebaldeko historiaren baitan, munduko bestelako bazterretan ere antzeko adibideak topa ditzakegu; zenbait kasutan, hobeak. Gure arbasoen jokaera sexual asko harrigarriak iruditzen bazaizkigu, munduko bestelako jokaerak ere harrigarriak bezain argigarriak izan daitezke.
Gure arbasoak harro egongo dira.
‎Nolazbait, Britxiko ezkilek erakutsiko zu (ke) ten historia eta oroitzapena gu guziena dela, ona eta txarra, ez eta auzapezen gauza, iritzi hertsi batek bahitua. Gure arbasoen historia guziaren aipatzea eta oroitaraztea abertzaletasuna da eta hori dela eta nazionalismoa pozoina dela sala ginezake, ala 1914koa ala 2014koa. Beha diezaiogun bada, gaur egun, nola jendek bozkatzen duten, gero eta gehiago desafioz.
2015
‎Jabetza pribatu batean izanik ere, inork ez gaitu hemendik haizatuko eta, hortaz, benetan balio du lasaitasunez eta misterio kutsu batez beteta dagoen leku honetan une luze batean geratzea. Gure arbasoak hortxe bizi izanaren giro zerbait antzeman daitekeela ematen du.
Gure arbasoek horrela ikasi dute, eta guri ere, hain zuzenean ez bada ere, mezu hori iritsi zaigu. Mendeetan errepikatu izan dutena:
Gure arbasoak
‎Horregatik harritzen nau Kassen jarrerak, «natural» delako horretan duen konfiantzak normatiboki zuzena zer den eta zer ez den sailkatu nahi duenean. Gure arbasoek Kassi jaramon egin izan baliote, baliteke oraindik gauza oso basatiak egiten jarraitzea. Edo egiten ditugunak baino basatiagoak.
‎Hara non harrizko Eleizate honetan harriek bizirik dirauten. Gure arbasoen ahotsak ha hor berriz ere gure artean. Belarria zoli zoli jarri dut eta entzun dudana zuei dirautsuet.
Gure arbasoak leize zuloetan bizi zirenean hasitako ohitura dela dioenik ere bada. Izan ere, literatura hasiera batean ahozkoa izan zen, eta idatzizko bihurtu zen askoz ere geroago.
‎Liburuek eta dokumentalek ez dute aipatzen, baina okre koloreak lortzeko, lurrez eta buztinez gain, gorozkiz baliatzen ziren margolari haiek. Gure arbaso haiek euren kakarekin margotzen zituzten nahiak eta ametsak.
Gure arbasoen arbasoak
‎Ikerketaz ikerketa gauza asko argitu da azken ehun urte horietan. Gure arbasoen arbaso lehenak," homo sapiens" familiakoak, hemen gaindi jarri ziren duela nunbait han berrogoi mila urte. Ikaragarriko aldaketa izan zen gero, duela hamabost edo hogoi mila urte, alimaleko izotzaldi batekin, eskualde frango hustu baitziren, jendeak ezin gehiago bizi, bainan gurea preseski hein bat begiratua izan zen.
‎Zer ikasi den azken berrehun urtetan akulatu ikerketa guzieri esker. Gure arbasoek nola ikusten zuten mundua eta nola ikusten ere jendartea...
2016
‎Polita da halako elementu bat aurkitzea, prozesu batzuk askoz hobeto ulertu ahal izateko. Gure arbasoen paisaia hobeto ulertzen laguntzen digute halakoek, beraien bizimoduaren berri gehiago izaten.
Gure arbasoak lehen aldiz bakean elkartu ziren bertan eta adierazi zuten edonor izan daitekeela edozer.
Gure arbasoen jainkoak ez zuen sakrifizioa onartu.
Gure arbasoen garaian, gure herriaren zikloa haurren eskuetan zegoen.
Gure arbasoek biziarazten zutela
2017
‎Bizirauteko, gurea ez den sistema batera egokitu behar izan dugu. Gure arbasoek, baliabide ekonomiko guztiak eskura zituzten. Orain oihana suntsitzen ari dira, eta ibaian ez dago arrainik, presak egin dituztelako.
Gure arbaso eroriak
‎San Fermin, Ama Zuria, Santo Tomas, Karmengo Ama, Santioak… Eliza katolikoak ekarri zituen, bai santuak bai eta gauza sakratuak ere, baina festak lehenagokoak dira. Gure arbasoen jaiei dagokienez, urtaroek, arrantzak, uzta biltzeak, eguzkiaren eta ilargiaren faseak eta abar ageri dira haien egutegian. Ostera, gaur egun gehienak desagertu egin dira gure gizarte balioetatik, denak ez esatearren.
‎Burdin Aroa burdinaren lanketa zabaldu zeneko historiaurreko aroa da eta kristo aurreko lehen milurtekoa hartzen du. Gure arbasoek leku estrategikoa delako eraiki zuten harresiz inguratutako herrixka Morun, bailararen sarreran dagoelako eta defendatzeko leku oso aproposa delako. Gaur egun harresi haien aztarnak ikus daitezke, Burdin Aroko kastro baten (gutxi gora behera K.a. 800 urtekoa) aztarnak, esaterako, baina beste zati batzuk lurpean daude.
‎Azkar sumatu genuen ez geundela besteren etxean, lehenagotik sekula ikusi ez bagenuen ere. Gure arbaso zaharrenen bizitokia izan omen zen. Eta halaxe behar zuen.
‎Victor Navalskyk (2013), marrazki satirikoen funtzioak zehazteko unean, zenbait ideia azpimarratu du. Gure arbasoek kobazuloetan eginiko irudiak ikuspegi antropologikotik aztertu direnean ere antzeko azalpenak luzatu dira: 7
‎2015. " Gure arbasoek zomorroen kontrako konjurua egiten zuten inauterietan, horiek uztatik kentzeko". Gara Gaur8; elkarrizketa.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
gu arbaso ez 5 (0,03)
gu arbaso utzi 5 (0,03)
gu arbaso zahar 5 (0,03)
gu arbaso egin 4 (0,03)
gu arbaso zeru 4 (0,03)
gu arbaso historia 3 (0,02)
gu arbaso arbaso 2 (0,01)
gu arbaso elikadura 2 (0,01)
gu arbaso etxe 2 (0,01)
gu arbaso euskaldun 2 (0,01)
gu arbaso ezagutu 2 (0,01)
gu arbaso garai 2 (0,01)
gu arbaso garaipen 2 (0,01)
gu arbaso gerlari 2 (0,01)
gu arbaso hizkuntza 2 (0,01)
gu arbaso jainko 2 (0,01)
gu arbaso jan 2 (0,01)
gu arbaso kultura 2 (0,01)
gu arbaso laga 2 (0,01)
gu arbaso lehen 2 (0,01)
gu arbaso leku 2 (0,01)
gu arbaso memoria 2 (0,01)
gu arbaso mintzo 2 (0,01)
gu arbaso nola 2 (0,01)
gu arbaso ondare 2 (0,01)
gu arbaso ukan 2 (0,01)
gu arbaso uste 2 (0,01)
gu arbaso zuzen 2 (0,01)
gu arbaso abeltzain 1 (0,01)
gu arbaso abesti 1 (0,01)
gu arbaso aburu 1 (0,01)
gu arbaso agure 1 (0,01)
gu arbaso ahots 1 (0,01)
gu arbaso al 1 (0,01)
gu arbaso animalia 1 (0,01)
gu arbaso aspalditik 1 (0,01)
gu arbaso aurkitu 1 (0,01)
gu arbaso azal 1 (0,01)
gu arbaso aztarna 1 (0,01)
gu arbaso baino 1 (0,01)
gu arbaso baso 1 (0,01)
gu arbaso batzuk 1 (0,01)
gu arbaso begirada 1 (0,01)
gu arbaso behin 1 (0,01)
gu arbaso belaunaldi 1 (0,01)
gu arbaso bera 1 (0,01)
gu arbaso biologiko 1 (0,01)
gu arbaso bisita 1 (0,01)
gu arbaso biziarazi 1 (0,01)
gu arbaso buru 1 (0,01)
gu arbaso dieta 1 (0,01)
gu arbaso egur 1 (0,01)
gu arbaso ekandu 1 (0,01)
gu arbaso elkar 1 (0,01)
gu arbaso eman 1 (0,01)
gu arbaso ere 1 (0,01)
gu arbaso erori 1 (0,01)
gu arbaso erromatar 1 (0,01)
gu arbaso euskal 1 (0,01)
gu arbaso euskaltasun 1 (0,01)
gu arbaso ezin 1 (0,01)
gu arbaso gaitz 1 (0,01)
gu arbaso galiar 1 (0,01)
gu arbaso garaitu 1 (0,01)
gu arbaso gogo 1 (0,01)
gu arbaso gogor 1 (0,01)
gu arbaso haiek 1 (0,01)
gu arbaso harro 1 (0,01)
gu arbaso hementxe 1 (0,01)
gu arbaso hezur 1 (0,01)
gu arbaso hilarri 1 (0,01)
gu arbaso hilerri 1 (0,01)
gu arbaso honela 1 (0,01)
gu arbaso horrela 1 (0,01)
gu arbaso hortxe 1 (0,01)
gu arbaso hura 1 (0,01)
gu arbaso hurbil 1 (0,01)
gu arbaso ia 1 (0,01)
gu arbaso ildo 1 (0,01)
gu arbaso ingurune 1 (0,01)
gu arbaso inperialista 1 (0,01)
gu arbaso irauli 1 (0,01)
gu arbaso izaki 1 (0,01)
gu arbaso jada 1 (0,01)
gu arbaso jai 1 (0,01)
gu arbaso jaiotetxe 1 (0,01)
gu arbaso jakin 1 (0,01)
gu arbaso jaso 1 (0,01)
gu arbaso jauregi 1 (0,01)
gu arbaso jokaera 1 (0,01)
gu arbaso Justiniano 1 (0,01)
gu arbaso kimatu 1 (0,01)
gu arbaso kobazulo 1 (0,01)
gu arbaso konfirmatu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia