2000
|
|
normalizazioaren behar larriaz. 22 zk. (1982), 5 Mitxelena UZEI arazoa: Bibliografia. 23 zk. (1982), 121 JAKINen zilarrezko ezteiak direla eta. 25 zk. (1982), 153 Inkesta baten inguruan. 26/ 27 zk. (1983), 5 EIKE eta
|
Euskal
Eskola Publikoa. 28 zk. (1983), 61 Liburu zerrendak osatzen. 28 zk. (1983), 204" Kontuak argi eta garbi". 33 zk. (1984), 131 Harpidedunei eskaintza: " Euskal Herria" liburua. 34 zk. (1985), 219 NATO:
|
|
ZUZENDARITZA EIKE eta
|
Euskal
Eskola Publikoa. 28 zk. (1983), 61
|
2001
|
|
Alde batetik, Herri Urratseko antolatzaileek Senpereko lakuan biltzen direnak" Doinuz eta hitzez" hornituko dituzte. Bestalde, Bilboko Etxebarria Parkera hurbiltzen direnek" Mugak gainditu" nahiko dituzte
|
Euskal
Eskola Publikoaren festan. Lehenak bere hemezortzigarren urteurrena ospatuko du, bigarrenak berriz hamargarrena.
|
|
Maiatzaren 6an Bilboko Etxebarria Parkean
|
Euskal
Eskola Publikoaren festa egingo da. X. urteurrena den honetan antolatzaileek mezu bat zabaldu nahi dute jendearen artean, XXI. mende honetan oraindik gainditu beharreko mugak ugariak direla.
|
|
|
Euskal
Eskola Publikoa XXI. mendean sartu da eta ongi etorria eman nahi dio erronka eta itxaropen berriekin. Horregatik Hizkuntzen Urte Europarra ospatzen den 2001 urte honetan jai handia prestatu du maiatzaren 6rako Bilboko Etxebarria Parkean.
|
|
|
Euskal
Eskola Publikoa, gaur ezagutzen dugun bezala, Euskal Autonomia Erkidegoan behintzat 1993ko lege batekin sortu zen, ordura arte ez baitzegoen irakaskuntzari buruzko euskal lege autonomikorik, nahiz eta horren eztabaidak dozena erdi urte lehenago hasi. Urte horretara arte zeuden hiru sareak (publikoa, pribatua eta ikastolen mugimendua) bi bihurtu ziren, ikastolei publikotasunaren edo sare pribatuan sartzearen alternatiben artean erabakiarazi zitzaienean.
|
|
Dena den, berak aitortzen du, oraindik gauza asko egiteke dagoela: "
|
Euskal
Eskola Publikoaren legea beharrezkoa zen eta ateratzea garrantzitsua izan zen, baina oraindik gauza garrantzitsuak geratu dira bidean, hala nola, gure hezkuntza sistemarekin egin nahi duguna; koska zera da, zer nolako hezkuntza sistema nahi dugu. Horri heltzeko, legean gauza dezente aldatu lirateke, eta egiten ditugun kanpainak hortik joaten dira, eztabaida hori sortu asmoz".
|
|
Hori guztia kontuan hartuz, oraingo helburua eta baita leloa ere legeak, bizitzak eta lurraldetasunak sortzen dituzten mugak eta oztopoak gainditzea dute, muga pertsonal, sozial, administratibo zein legalak alegia, eta horixe bera aldarrikatuko dute
|
Euskal
Eskola Publikoaren X. Jai honetan.
|
2002
|
|
Sortzen Ikasbatuazek ekainaren 9an, Iruñeko Takonera parkean, egingo du
|
Euskal
Eskola Publikoaren VII. festa. " Eskola berria haundituz" lelopean egingo den jaian ereduko ikastetxe publikoetan ikasten duten ikasle, guraso, irakasle, ikastetxeetako langile eta, oro har, euskal eskola publikoaren alde dagoen edonork hartuko du parte.
|
|
Gobernu espainola eta frantsesa gero eta ausartagoak izaten ari dira beraien nortasuna bermatzeko mekanismoak eta jarrerak inposatzerakoan. Eskola eremuari dagokionez, argi ikusi bagenuen Erkidegoko
|
Euskal
Eskola Publikoaren legean, zer esanik ez, PPren eskutik ondoren etorri diren dekretu eta legeetan.
|
|
Alde batetik, ikastolok sorreratik egindako lan guztien emaitzak Administrazioaren esku ez utzita. Horregatik Erkidegoko 1993ko
|
Euskal
Eskola Publikoaren legea alde batera uztea erabaki genuen. Ikastolen izaerari eustera bultzatu gaituen beste arrazoi bat ere badugu.
|
2003
|
|
Hamar urte geroago,
|
Euskal
Eskola Publikoaren Legea onartu zen EAEko Legebiltzarrean, gizartearen sektore handi bat haren aurka azaldu arren. Lege horrek ikastolen pribatizazio edo publifikazio bidea eskatzen zuen.
|
|
Euskal Autonomia Estatutua onartzeko prozesuan, zera azpimarratu zuen alderdi honek argitaratzen zuen Arnasa aldizkariaren 2 zenbakiak: Estatutua ez zela ez Euskal Unibertsitatea, ezta
|
Euskal
Eskola Publikoa lortzeko tresna miragarria, baina bai euskal hezkuntza sistema hemendik antolatzeko baliabidea16 Hurrengo hausnarketetan, ordea, ez zen Euskal Unibertsitateari buruzko aipamen zuzenik. Espainiako gobernua prestatzen ari zen Unibertsitate Autonomiaren Legea (LAU) aztertzean, Arnasa ren 4 zenbakiak Nafarroaren urruntzea kritikatu zuen, baina ez zen euskararen inguruko inongo aipamenik egiten17 Urtebete geroagoko Hitz Irakaskuntza aldizkarian LAUren zirriborro berriari buruzko analisiak hizkuntza eskubideen desagertzea salatu zuen18 1982an kaleratutako Arnasa 10 dugu Euskadi-ko Ezkerraren unibertsitateari buruzko azterketarik sakonena19 Berriro LAU legea kritikatu ondoren, EHUren egoera azaltzen zuen, eta unibertsitateak bizi zuen krisia salatzen zuen.
|
2004
|
|
687 Anjeles Iztueta: Gizarteak eleaniztasunaren aldeko apustua egin du,
|
Euskal
Eskola Publikoaren XII. Jaia, Irutxulo, 2003.
|
|
690 Paulo Iztueta:
|
Euskal
eskola publikoaren legea: hamar urteko balantzea, Hik hasi, 2003, 11.
|
2005
|
|
Seaskako zentroetan euskara batua irakasten da baina horrez gain, eskola bakoitzak tokiko euskalkia eta hizkera lantzen ditu.
|
Euskal
eskola publikoa egitea dute helburu nagusi baina egungo sistema publikoak hainbat gabezia ditu Seaskakoen iritziz eta diru pribatuak finantzaturiko zentroa da. Hala ere, oztopo guztien gainetik, gogoak indar handia du Iparraldean eta ohiko hezkuntza programa eskaintzeaz gain, integrazioari ere garrantzia handia ematen diote Seaskan.
|
|
X. Garagorri. Euskararen Erabilera Arautzeko Oinarrizko Legean (1982), LOGSEren Dekretuetan (1990) eta
|
Euskal
Eskola Publikoaren Legean (1993) esaten da zerbait, baina oso oso zehaztasun gabeko formulazioak dira. Euskal Eskola Publikoaren Legearen 18 atalean, adibidez, hau dator:
|
|
Euskararen Erabilera Arautzeko Oinarrizko Legean (1982), LOGSEren Dekretuetan (1990) eta Euskal Eskola Publikoaren Legean (1993) esaten da zerbait, baina oso oso zehaztasun gabeko formulazioak dira.
|
Euskal
Eskola Publikoaren Legearen 18 atalean, adibidez, hau dator: «Euskara eta gaztelania nahitaez sartuko dira euskal eskola publikoan gara daitezen programetan, bi hizkuntzen ahozko zein idatzizko ulermena eta adierazpena benetakoa izan eta gutxienez ohiko harremanetarako eta erabilerarako hizkuntza gisa erabili ahal izan daitezen».
|
|
1993 urtean
|
Euskal
Eskola Publikoaren legea onartu ondoren, derrigorrezkoirakaskuntzan sare publikoak eta itunpeko sareak izan dute arrakasta gehien.
|
|
3.2 Euskal Autonomia Erkidegoko
|
Euskal
Eskola Publikoaren legea
|
|
Jarraian, EAEn 1993ko
|
Euskal
Eskola Publikoaren Legeak ezarritako eskolapribatuaren eta publikoaren arteko banaketaren ondorioak aztertuko ditugu. , aipatu lege horrek ikastetxe publikoetan gurasoei eskaini dizkien aukerak ere aipatuko ditugu.
|
|
1993ko
|
Euskal
Eskola Publikoaren Legearen ondorioz, Ikastolak desagertuegin ziren eta Euskal Autonomia Erkidegoko ikastetxeak hiru saretan sailkatuakizatetik, alegia:
|
|
1993ko
|
Euskal
Eskola Publikoaren Legearen ondorioz, gurasoen partaidetzaorganoak funtsezkoak dira ikastetxeen gobernuan.
|
|
Sortzen taldearen inguruan antolatutako dinamika eta elkarlanak aintzathartzekoak dira euskal eskolaren eraikuntzan. Hain zuzen, Auzmendik dioenbezala (1998: 38), 1992 EAEn onartzear zegoen Euskal Eskola Publikoarenlegea zela eta,?
|
Euskal
Eskola Publiko Berria, lelotzat hartuta, Sortzen taldea eratuzen, eta ondoren DENON ARTEAN plataforma gauzatu zen (Sortzen IkastolenElkartea FAPK EHUko Hezkuntza Mintegia EILAS Irakasle Elkartea LAB). 1993ko Euskal Eskola Publikoaren Legea onartu zenean, DENON ARTEAN plataforma desegin egin zen eta Nafarroako Erkidegoan Sortzen ekimenak jarraibideaizan zuen.
|
|
IKASBATUAZ Elkartea 1993 ikasturtean sortu zen. Hain zuzen, 1993anEAEko Legebiltzarrean onartu zen
|
Euskal
Eskola Publikoaren Legearen ondorioz, Konfederazioan zeuden Ikastolek aukera publikoa egin bazuten ere, eskaini zeneredu publikoa ez zetorren bat euren nahiarekin; orduan, Ikastola bakoitzak, ekonomia baliabideen arabera, batik bat, aukera egin zuen. Horregatik, SarePublikora bilduriko Ikastolek elkarrekin antolatuta jarraitzeko behar larria nabaridute:
|
|
5
|
Euskal
Eskola Publikoaren Legearen ondorioak azaltzea.
|
|
3 ETAPA. Euskararen antolaketa eskolarraren hazkundea(): 3.1 Euskararen herrian, hezkuntzaren hizkuntza egoera.3.2 Euskal Autonomia Erkidegoko
|
Euskal
Eskola Publikoaren Legea.3.2.1 Eskola sareak(). 3.2.2 Familiaren parte hartzea eskolan.3.3 Pedagogia taldeak, eta gizarte eta hezkuntza arloko erakundeak EuskalHerrian.
|
|
Hain zuzen, Auzmendik dioenbezala (1998: 38), 1992 EAEn onartzear zegoen Euskal Eskola Publikoarenlegea zela eta,. Euskal Eskola Publiko Berria? lelotzat hartuta, Sortzen taldea eratuzen, eta ondoren DENON ARTEAN plataforma gauzatu zen (Sortzen IkastolenElkartea FAPK EHUko Hezkuntza Mintegia EILAS Irakasle Elkartea LAB). 1993ko
|
Euskal
Eskola Publikoaren Legea onartu zenean, DENON ARTEAN plataforma desegin egin zen eta Nafarroako Erkidegoan Sortzen ekimenak jarraibideaizan zuen.
|
|
|
Euskal
Eskola Publikoaren Legeak (1993) 46 artikuluan, hauxe dio: «Ikastetxearen Hezkuntza Proiektuak hezkuntza komunitatearen heziketa aukera definitzen du, horren balioak eta helburuak zehazten baititu».
|
|
Eusko Jaurlaritza (1993):
|
Euskal
Eskola Publikoa, Gasteiz.
|
|
|
Euskal
Eskola Publikoko ikastetxeen gobernuan Ordezkaritza Organo Gorenada eskola elkarteko kideen partaidetza organoa, eta beroni dagokio eskola bizitzarako funtsezkoak diren erabakiak hartzea; ikastetxearen autonomia esparruan, ikastetxearen jardueraren azken erantzulea da.
|
|
e. Ordezkaritza Organo Gorenari
|
Euskal
Eskola Publikoko beste zenbaitikastetxerekin lankidetza harremanak izateko proposamena egitea eta, halaber, kultura eta hezkuntza xedez, erakundeekin itunak izenpetzekoproposamenak egitea, organo horrek, egoki baderitzo, HezkuntzaAdministrazioari aurkez diezazkion.
|
|
|
Euskal
Eskola Publikoko ikastetxeetan administratzaile bat izango da, zuzendariari aurrekontua betetzen laguntzeko, baita ikastetxeko kudeaketa egitarauan etaurteko kudeaketa planean jasotako diru kudeaketazko gainerako alderdietan ere.
|
|
Ondoren, Lontxo ahalik eta erarik objektiboenean saiatzen da azaltzen, pausoz pauso, 1993ko
|
Euskal
Eskola Publikoaren Legea abiapuntutzat hartuta, nola garatu diren arian arian hezkuntza ereduak eta esparru honetan lan egiteko baldintzak zehazten dituzten ondorengo beste lege eta akordio batzuk.
|
2006
|
|
Familia batzuei seme alabek erabiltzen dituzten eskola materialen erosketak eragindako gastuei aurre egiteko nahikotasun ekonomikoa suposatzen zaien bitartean, besteei laguntza publikoak —bekak— eskatzera behartzen zaie. Gertaera hau, berez, bidegabekoa iruditzen zaigu,
|
Euskal
Eskola Publikoaren helburuetako bat ezberdintasun guztiak —ekonomikoak barne— gainditzea izan behar duelako, lukeelako.
|
|
|
Euskal
Eskola Publikoaren 1/ 1993 Legeak zenbait jarduera eta zerbitzu proposatzen ditu, eta hezkuntzaren kalitatea hobetzeko konpromisoa eta lege markoa eskaini. 4 artikuluan, e) atalean, hauxe zehazten da:
|
|
Nafarroako Gobernuko Hezkuntza Saileko argitalpenak PDF formatuan: www.pnte.cfnavarra.es/profesorado/recursos/biblioteca/coleccion blitz.php 1/ 1993 Legea, otsailaren 19koa,
|
Euskal
Eskola Publikoari buruzkoa (EHAA 38,).
|
2008
|
|
|
Euskal
Eskola Publiko Berriaren aldeko jaia Aian
|
|
|
Euskal
Eskola Publikoa Berriaren aldeko festa burutuko da Aia herrian apirilaren 20an, igandea. Bultza Euskal Hezkuntza lelopean, egun osoko egitaraua antolatu du Sortzen Elkarbatuaz elkarteak eta helburu horrekin bat egiten duten guztiak gonbidatu ditu.
|
|
Lehen aldiz egingo da horrelako jaia Gipuzkoan,
|
Euskal
Eskola Publiko Berriaren alde lanean diharduen Sortzen Ikasbatuak elkarteak proposatuta. Asmoa, hain zuzen ere, urtero Iruñeako Takoneran egiten den Nazio Festara Gipuzkoatik zubi bat eraikitzea da.
|
|
Eskolan irakasleek gurasoen laguntza behar dute, etxean beste gurasoen eta familiaren elkarlana eta kalean Ttakun bezalako elkarteek pisua badute ere, denon laguntzarik gabe ez da zer eginik. Guzti hori aldarrikatuko du Sortzen Ikasbatuak ek, hezkuntzako ereduen gainetik hezkuntza euskaldunaren garapena, guztien parte hartzea, Euskal Curriculuma,... eta festarekin lotuz, egun pasa bikain baterako proposamena luzatu du.Nafarroa Garaiko Sortzen eta EAEko Ikasbatuaz elkarteen bategitearen ondorioz sortu zen
|
Euskal
Eskola Publiko Berriaren aldeko elkarteak argi du euskal hezkuntza eredua: Euskalduna eta eleanitza izan behar du; erabat doakoa eta pedagogi berrikuntzan aitzindaria; Kalitatea ardatz duena, diskriminazio mota guztiak baztertzen dituena, laikoa, hezkidetzan oinarritua, eta integratzailea; Autonomoa, pedagogian zein kudeaketan; Langileen iraunkortasuna eta finkotasuna ziurtatuko duena eta erabat Demokratikoa, eskolako partaide guztiei (ikasle, guraso, irakasle eta langile) aukera emanez proiektuan zein kudeaketan eragiteko eta erabakiak hartzeko.
|
|
Euskadin, 1993ko
|
Euskal
Eskola Publikoaren Legeak bere 18 atalean dio: " Euskara eta gaztelania nahitaez sartuko dira euskal eskola publiko1951ez geroz, Frantziako lurraldeetako hizkuntzei aldeko berrogeita hamar bat baino gehiago lege proposamen aurkeztu izan dira Assemblée Nationale delakoan, hizkuntza horiek legeonarpena izan dezen, edo konstituzioaren 2 artikulu hori emendatzeko edo aldatzeko, edo Eskualdeetako edo Eremu Urriko Hizkuntzen Europako Gutuna berrestarazteko.
|
|
Egoera honen aurrean aldarrikapenak egiten jarraituko dugu, benetako eskola inklusiboa eraiki nahi dugulako, nahiz eta Hezkuntza Sailak, harrotasunez, ikur gisa erabiltzen duen Kalitatezko
|
Euskal
Eskola Publikoa eta Eskola Inklusiboa hutsunez eta faltsukeriaz puzturiko ikurra dela erakutsi behin eta berriz. Urrun dago Hezkuntza Saila Kalitatezko eskola denentzat helburutik.
|
|
Ikastolaren sorrera ez zen ohikoa izan; izan ere, Francoren heriotza eta urte horietako ikastola mugimendua aspaldi igaroak ziren. Armentia ikastolaren arabera, ikastolaren berezitasuna da Autonomia Estatutuaren eta
|
Euskal
Eskola Publikoen Legearen ostean sortu den ikastola bakarrenetakoa izatea. Hala ere, horrek ez du esan nahi bidean oztoporik izan ez duenik.
|
2009
|
|
|
Euskal
Eskola Publikoaren Legea, Euskararen Normalizazioa edota Erabileraren Legea aipatzean," PSEn ez gara aurka joango" bezalakoak entzuten dira.
|
|
...steman hizkuntza ofiziala edo ofizialak txertatzeko betebeharra hartzen dutela; izan ere, horrela, derrigorrezko hezkuntza bukatu ondoren, hizkuntza hori ikasleek jakingo dutela ziurtatzen da [honetara, gaur egun, oinarrizko legedian, 2/ 2006 Lege Organikoaren 2.1.j) eta 23.h) art.ek xedatzen dute aipatu betebeharra (ordura arteko LOGSEko 19.a) art. ordezkatuz) edo, Euskadiko Autonomia Erkidegoan,
|
Euskal
Eskola Publikoari buruzko 1/ 1993 Legeko 3.2.g) art. ak].
|
|
(1990): " Euskal Eskola, Asmo Zahar Bide Berri", in
|
Euskal
Eskola Publikoaren Lehen Kongresua (1 lib., 211). Vitoria Gasteiz:
|
|
2009/05/24 IRUÑEA 12:00etan Takoneran,
|
Euskal
Eskola Publiko Berriaren jaialdia.
|
|
|
Euskal
Eskola Publikoaren jaiak milaka lagun bildu ditu Bergaran
|
|
Milaka lagun bildu dira
|
Euskal
Eskola Publikoaren XVIII. jaian Bergaran. Obatu Euskal Eskola Publikoari lelopean antolatzaileek esan dute giro paregabean aritu direla egun osoan zehar.
|
|
Milaka lagun bildu dira Euskal Eskola Publikoaren XVIII. jaian Bergaran. Obatu
|
Euskal
Eskola Publikoari lelopean antolatzaileek esan dute giro paregabean aritu direla egun osoan zehar.
|
|
Agurne Barruso Bergarako alkatea eta alderdietako ordezkariak eta gizarte eragileetako kideak ere bertan izan dira.Mezu guztietan
|
Euskal
Eskola Publikoa bultzatzeko beharra zabaldu dugu eta Bergaran eraikin berri baten beharra azpimarratu dugu, azken urteotan matrikula kopurua bikoiztu egin baita, azaldu dute antolatzaileek.
|
|
Sozialistok gara egonkortasuna, benetako elkarrizketa eta desberdinen arteko akordioa eskaintzen dugun bakarrak. Pastorrek gogoratu du PSEk parte hartu duela egungo Euskadi eraikitzeko estrategikoak izan diren erabakietan; besteak beste aipatu ditu Osakidetza,
|
Euskal
Eskola Publikoa eta Guggenheim museoa. Halaber, esan du PSEk baduela gobernu bat kudeatzeko esperientzia ere.
|
|
Bestalde, heldu den maiatzaren 24an
|
Euskal
Eskola Publiko berriaren alde eta euskaldunen eskubideen alde, Bizi euskal eskola lelopean, egun osoko jaialdia antolatu du Sortzen Ikasbatuaz ek, Iruñeko Takonera parkean.
|
|
Bihar egingo dute
|
Euskal
Eskola Publikoaren aldeko festa, Iru, ean
|
|
|
Euskal
Eskola Publikoaren jaia hiru gune nagusitan banatuta egongo da. Hiru gune horiekin Iru, eko erdigunea girotzea espero du Martinezek.
|
|
|
Euskal
Eskola Publikoaren jaiaren hasiera ofiziala Taconera gunean izango da, 12:00etan. Ondoren, iaz bezala, Patrice Dumorek emanaldia eskainiko du, eta baita Fermin Valentziak ere.
|
|
Beraz, euskal herritar guztiei bihar Iru, era joateko gonbita egin die Martinezek,, guztion artean
|
Euskal
Eskola Publikoa aldarrikatzeko?.
|
|
XIV. aldia izango du bihar Sortzen Ikasbatuaz en jaiak. Aurten Antsoaingo (Nafarroa) Ezkaba ikastetxe publikoak antolatu du
|
Euskal
Eskola Publikoren aldeko jaia. Bizi euskal eskola lelopean, bihar, egun osoan hamaika ekintza eta ekitaldi izango dira, beti ere, euskara oinarri hartuta.
|
|
Aurten,
|
Euskal
Eskola Publikoaren aldeko jaiaren elastikoa kolore zurikoa izango da. Hala, haimetan horiek margotzeko aukera izango du edonork.
|
|
Astebururako eguraldi iragarpenak bestelakoak baziren ere, herenegun eguraldia lagun izan zuten Bergarara
|
Euskal
eskola publikoaren jaira hurbildu ziren milaka pertsonak. Euskal Herriko Ikasleen Gurasoen Elkarteak (EHIGE) urtero antolatzen duen festak familia arteko giro onean iragan zen, eta EHIGEko arduradunak pozik agertu ziren atzo.
|
|
|
Euskal
eskola publikoaren jaia familia artean pasatzeko festa dela diote antolatzaileek, eta herenegun Bergaran familia asko bildu ziren, haur eta heldu. 0 eta 6 urte bitarteko haurrentzat prestatuko tailer eta jolasetan askok hartu zuten parte, baita 6 eta 12 urte bitartekoentzat prestatutakoetan ere.
|
|
Aurrera, denok batera,
|
Euskal
Eskola Publiko Berri baten alde!
|
|
Geurea da bidea, badaukagu zer aldatu. Sortzen Ikasbatuazetik Euskal Egutegi propioaren aldeko dinamika indartu nahi dugu, gai horrekin ere
|
Euskal
Eskola Publiko Berriaren aldeko urrats sakonak egin behar ditugulako. Horretan protagonismo berezia hartu behar dugu Euskal Herriko eskola eta ikastola publikook, herri xehearen eskolak garelako; euskara eta Euskal Herriaz kontzientzia garatzeko espazio aktiboa garelako; guraso, hezkuntzako langile, ikasle guztiekin batera hezkuntza egitasmo propioak eraiki behar ditugulako auzoz auzo eta herriz herri.
|
|
Fishman, Joshua A (1991): " Eskolaren mugak hizkuntzak biziberritzeko saioan/ Limitaciones de la eficacia escolar para invertir el desplazamiento lingüÃstico", in
|
Euskal
Eskola Publikoaren Lehen Kongresua. Ponentziak eta komunikazioak.
|
|
Besterik da, lehenago esan dugunez, Euskararen Legeari dagokionez gertatzen dena. Euskararen Legearen eta, ondorioz,
|
Euskal
Eskola Publikoaren Legearen arabera, gurasoek aitortua dute seme alaben irakas hizkuntza aukeratzeko eskubidea. Gainera, eta hau ere esan dugu?, ez diogu abantailarik ikusten Euskadin eskubide hori ukatu eta indargabetzeari, nahiz eta konstituzionala eta legezkoa izango litzatekeen, Euskararen Legea hartarako aldatuz gero.
|
|
1983an plazaratu zen Euskadiko irakaskuntza ez unibertsitarioan hizkuntza ofizialen erabilera arautzen duen 138/ 83 Dekretua, ikasturtetik aurrera A, B eta D hizkuntza ikastereduak sortu eta ezarri zituena, irakaskuntza elebiduna garatzeko tresna gisa. Hamar urte geroago, 1993an, onartu zuen Eusko Legebiltzarrak
|
Euskal
Eskola Publikoaren Legea, eta hark ere jaso zituen hizkuntza ikastereduei buruzko zehaztapenak [60].
|
|
[60] Legeriaren arabera, A ereduan ikasgaiak batik bat gazteleraz emango dira, zenbait ekintza edo gai euskaraz eman ahal izango direlarik; ereduan zenbait gai euskaraz eta beste zenbait gaztelaniaz emango dira, eta ereduan, berriz, gai guztiak euskaraz emango dira, gaztelania eta gaztelaniazko literatura izan ezik, hauek gaztelaniaz emango baitira. Gainera," hiru ereduetan gaztelania eta gaztelaniazko literatura, euskara eta euskal literatura eta hizkuntza modernoak beren jatorrizko hizkuntzetan irakatsiko dira nagusiki" (ikus
|
Euskal
Eskola Publikoaren Legeko hamargarren xedapen gehigarria).
|
|
[69]
|
Euskal
Eskola Publikoaren Legearen arabera, A ereduan ikasgaiak batik bat gazteleraz emango dira, ez, beraz, gazteleraz bakarrik.
|
|
Abertzaleek, oso tonu kritikoa erabiliz, sarritan eskatzen diete euskal sozialistei Kataluniako sozialistek katalana defendatzen eta bultzatzen duten antzera defenda eta bultza dezatela euskara. Euskararen Legetik hasi eta Euskal Funtzio Publikoaren edo
|
Euskal
Eskola Publikoaren legeekin jarraituz, euskara babestu eta sustatzeko lege arau nagusien kontsentsuetan alderdi abertzaleekin batera parte hartzaile aktiboak izan badira ere, euskal sozialisten hainbat unetako jarrera politiko orokorraren argitan, salbuespenak salbuespen, esango genuke badutela arrazoirik abertzaleek sozialistei kritikoki eskaera hori egiterakoan.... Baina abertzaleek eurak ere ispiluari begiratu liokete, euskal abertzaletasun politikoa urrun xamar baitago Kataluniako abertzaleen hizkuntza jokabideetatik, eta makalagoa baita, oro har, euskararen erabilerarekin erakusten duten konpromiso praktikoa, katalan abertzaleek katalanaren erabilerarekin bistaratzen dutena baino.
|
|
Hortik aurrera, lege garapen oparoa izan du euskarak bere mesedean, 1982ko Euskararen Legea delarik guztiaren zutoi eta bizkarrezurra. Ondotik etorri dira zurkaitz sendoak izan diren Euskal Funtzio Publikoaren legea,
|
Euskal
Eskola Publikoaren legea, HABE sortzeko legea eta Herri Administrazioetako hizkuntza normalizazioko dekretua ere. Horiek guztiak gobernu eta oposizioko alderdi politiko ugarien arteko adostasun politikoaren fruituak dira; zehazki, EAJ PNV, PSE, EA eta orduko EEren artean ondutako adostasunaren emaitzak.
|
2010
|
|
88 Antzeko gauza dio otsailaren 19ko
|
Euskal
Eskola Publikoaren 1/ 93 Legeak, hizkuntza kontuez ari delarik. Honela dio, konkretuki, bere III. idazpuruan:
|
|
1/ 1993 Legea izan da bere garapen nagusia: hots,
|
Euskal
Eskola Publikoaren legea99 Berrikuntza hori ere ez da, gainera, alderik aldekoa: bizkarrezur nagusiari dagokionez hamaika urte lehenagoko EEN berresten du, funtsean, 1993ko EEP legeak.
|
|
|
Euskal
Eskola Publikoaren 1/ 1993 Legea. (EHAA, II)
|
|
Juan Luis Larrazaren esanetan,, mugimendu ideologikoa izan zen hura, Herri Batasuna (HB) eta Batzarre alderdiek bultzaturikoa,
|
Euskal
Eskola Publikoaren aldeko kanpainaren baitan?. Ondorio, baikorrak?
|
|
Ikastolen Titulartasun Ofizialerako Arautegiaren ondorioz, halaber,
|
Euskal
Eskola Publikoa kontzeptua bolo bolo entzun eta erabiltzen hasi zen. Ideia hori 70eko azken urteetan agertu zen lehen aldiz, Gipuzkoako Ikastolen Elkarteak Loiolako santutegian egindako batzar batean.
|
|
Ideia hori 70eko azken urteetan agertu zen lehen aldiz, Gipuzkoako Ikastolen Elkarteak Loiolako santutegian egindako batzar batean. Ikastolek
|
Euskal
Eskola Publikoa izan nahi zutela aldarrikatu zuten orduan, trantsizioaren testuinguru hartan Euskal Herriak botere politikoa eta, beraz, berezko eskola izateko aukera aurreikusten baitzen. Eta Espainiako Hezkuntza Ministerioarekin Arautegia negoziatu eta sinatu zenean ere behin eta berriro agertu zen ideia hori.
|
|
|
Euskal
Eskola Publikoaren, proiektu autonomoa, eraikitzearen alde agertu zen Eusko Jaurlaritza, 1980ko gobernu egitasmoan.
|
|
eraikitzearen alde agertu zen Eusko Jaurlaritza, 1980ko gobernu egitasmoan. Eta
|
Euskal
Eskola Publikoa sare bakarrekoa izango zela ere nabarmendu zuen.
|
|
Egoera hartatik abiatuta,
|
Euskal
Eskola Publikoa eskola transferituak eta ikastolak batzetik sortu behar zela iritzi zion Jaurlaritzak. Baina bateratzeak, ezinbestez, aldatzea eskatzen zuen.
|
|
Jaurlaritza jakitun zen horretaz eta, horregatik, EIKE aldi baterako zela argudiatzen zuen, behin behinekoa. Finean,
|
Euskal
Eskola Publikoaren bidean EIKE alternatiba bat zela zioen Jaurlaritzak: ikastolen berezitasunei eutsiz ikastolei lege marko bat eskaintzen zien, eta irakasleak EIKEren funtzionario bihurtuz ikastoletako irakaslegoaren lanpostuak mantentzen zituen.
|
|
Lege proiektu hark, beraz, Arabako, Bizkaiko eta Gipuzkoako ikastolentzako irtenbide bat erakutsi zuen batetik; eta
|
Euskal
Eskola Publikoaren ereduari buruzko eztabaida sortu zuen bestetik.
|
|
Ikastetxeko Batzarra eta Langileen Batzordea. Eta hirugarrenik, Euskadiko Ezkerraren ustez, EIKEk?
|
Euskal
Eskola Publikoaren kontrako estrategia, zekarrelako, bi sare sortuta Euskal Eskola Publikoaren aldeko estrategia, desaktibatu?
|
|
Eta hirugarrenik, Euskadiko Ezkerraren ustez, EIKEk. Euskal Eskola Publikoaren kontrako estrategia? zekarrelako, bi sare sortuta
|
Euskal
Eskola Publikoaren aldeko estrategia, desaktibatu, egiten zuelako.
|
|
egiten zuelako. Hargatik, EErentzat, gakoa ez zen ikastolentzako lege marko bat sortzea, baizik eta
|
Euskal
Eskola Publikoaren aldeko markoa sortzea,, ikastolak barruan egonda?.
|
|
|
Euskal
Eskola Publikoaren Alde (EEPA)
|
|
HBren eta EEren itzalean, halaber,
|
Euskal
Eskola Publikoaren Alde (EEPA) izeneko plataforma edo mugimendu zibilak ikusi zuen argia. Tasio Erkizia HBko mahaikide ohiaren hitzetan, ikastolen mugimendua indartsu zegoen 80ko hamarkadan.
|
|
|
Euskal
Eskola Publikoa, bi sarekoa ala sare bakarrekoa?
|
|
Eskolaren gestioaz ere bai, nahiz eta ez horrenbeste. Baina, batik bat,
|
Euskal
Eskola Publikoaren gainean eztabaidatu zen Jaurlaritzaren lege proiektu haren ondorioz. Euskal Eskola Publikoaren ereduaz, eta eredua nola osatu.
|
|
Baina, batik bat, Euskal Eskola Publikoaren gainean eztabaidatu zen Jaurlaritzaren lege proiektu haren ondorioz.
|
Euskal
Eskola Publikoaren ereduaz, eta eredua nola osatu. Hots, nolakoa izan behar zuen Euskal Eskola Publikoak?
|
|
Euskal Eskola Publikoaren ereduaz, eta eredua nola osatu. Hots, nolakoa izan behar zuen
|
Euskal
Eskola Publikoak. Bi sarekoa ala sare bakarrekoa?
|
|
Eta HB ere horren aldekoa zen. . Guk
|
Euskal
Eskola Publiko Berria defendatzen genuen?, dio Tasio Erkiziak. –Berria esatean, funtzionaritza eredu berri bat izatea defendatzen genuen.
|
|
Baina baita ikastolen mugimendua bera ere. Guztiek defendatzen zuten
|
Euskal
Eskola Publikoak sare bakarrekoa izan behar zuela, bi zutabeetan oinarrituta: eskola transferituak eta ikastolak.
|
|
Sare bakarra eratzeko denboran edo erritmoan zegoen ñabardura nagusia. Hots, nola iritsi
|
Euskal
Eskola Publikora. Izan ere, HBk, EEk eta EEPAk defendatzen eta eskatzen baitzuten sare bakarra orduan bertan osatzea, ikastolak sare publikoan integratuz.
|
|
Ikastolen mugimenduarentzat, berriz, orduko hartan ez zeuden lege baldintzak bi oinetan eraikitako sare bakarra bermatzeko. Eta hori baino garrantzitsuagoa zen ikastola kolektiboaren ustez, eskola transferituen eta ikastolen arteko batasun prozesu baten fruitu izan behar zen
|
Euskal
Eskola Publikoa, ez batak bestea anexionatzearen ondorioa: –Gaur egungo baldintza objektibo eta psikologikoetan oinarrituta, sare bakarra, nahiz eta asmo oso ederra izan, ezinezkoa da.
|
|
–Gaur egungo baldintza objektibo eta psikologikoetan oinarrituta, sare bakarra, nahiz eta asmo oso ederra izan, ezinezkoa da. Sare bakar hori osatzeko integrazio plangintza bat egitea proposatzen dugu; ikastola eta eskola transferituen artean egingo den integrazio plangintza,
|
Euskal
Eskola Publiko bakarraren diseinuaren arabera, bitarteko pausoak eta epeak markatuko dituen plangintza?. Sare bakarrean elkartzeko prozesua, beraz, ezin zen gauetik goizera egin, eta ezinbestekoa zen bi oinen edo aldeen artean zeuden ezberdintasunak kontuan hartzea.
|
|
Hori egin zuten, hain zuzen, Arabako, Bizkaiko eta Gipuzkoako ikastolen elkarteek, 1983ko martxoko txosten batean
|
Euskal
Eskola Publikoaren oinarriak zehaztu zituztenean: euskalduna, demokratikoa, plurala eta jatorri eta helburu berezkoak izatea.
|
|
Eta ikastolak, oro har, eta salbuespenak salbuespen, pribatutzat hartuak izan baldin badira, denok ongi aski ezagutzen ditugun zirkunstantzia politikoengatik izan da?. Horregatik, dokumentu hartan argi aldarrikatzen zen, ikastolak,
|
Euskal
Eskola Publikoaren ezaugarriak jasotzen dituztenez gero, egoera normalizatu batean aintzat hartuak izan behar dutela eta dagokien tratamendu juridikoa eta ekonomikoa eman behar zaiela?.
|
|
Gaur egun, pentsatzen dut tresna hura hartu izan bagenu ondorengo guztia diferentea izango zela. Guk nahi genuen
|
Euskal
Eskola Publiko berri hori hortik errazago lortuko genuela iruditzen zait?.
|
|
|
Euskal
Eskola Publikoaren oinarriak definitzeaz gain, ikastolen normalizazioari buruz Hegoaldeko federazioek zuten jarrera jasotzen zen lan hartan, sei ideia nagusi garatuz. Hauexek ziren sei ideiak:
|