Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 21

2000
‎limitearena, deribatuarena edo zenbaki konplexuarena, adibidez. Baina beste urrats bat eman behar zuen zientzia formalak, zenbaki kontzeptua bera logikoki argitzearena, alegia. Lana —batere ez erdeinagarria— aritmetikaren oinarri logikoen ikerketara bideratu zen, bere metodoa zenbakiaren analisi logikoa izanez.
‎Hitz baten esanahia finkatzeko modu bat definizioaren bitartekoa da, hots, esanahi ezaguna duten beste hitz batzuk erabiliz. Baina beste hitz hauek prozedura berbera jaso lukete, azkenean hitz definigaitzekin topo egin arte, hau da, bakarrik ostentsioaren bidez finka daitezkeen kontzeptu primitiboekin. Hauek, azken finean, ezin dira definitu, baizik eta soilik erakutsi:
2001
‎Adibidez, egiaren bila, egiaren baten ikerketan eta aurkitu nahian gabiltzanean maitatzen dihardugu, dudarik gabe. Baina beste gauza bat da ondorengoa: egia aurkitua edo argitua gure lagun hurkoari eskaini nahi izatea, maitasunez.
‎Maitasun betearen gogo biziak erantzun eske ipintzen gaitu, Jaungoikoaren gose, bai. Baina beste gauza bat da —nahiz eta litekeena izan120— gogoeta hutsez, geu hutsez Jaungoikoa aurkitu dugula esatea, badela baiestea.
2003
‎Gure erabilerak ere beste batzuk hartu ditu, denbora politikari dagozkionak. Baina beste batzuei muzin egiten diegu, gure erabileran izan ez edota Frantziako elizaren zuzenbide eta askatasunen aurkakoak direlako.
2006
Baina bestetik Liburu hori ez da gizaki bat izango. Aldatu gabe agertuko du bere edukia.
2007
‎Bestea nirekin ados dagoenean bakarrik dakit, zinez, nik egiazko zerbait aurkitu dudala. Baina besteak eragozpenak jartzen badizkit, orduan, nahitaez egin ditut zuzenketak, eta ustekabeko isiltasun horietan —pentsatzearen" frikzio" horietan— pizten da hain zuzen mugimendu sortzailea. Pentsatze isolatuak bere norabide bakarreko kontsekuentzian soilik ahal dezake aurrera egin.
2008
‎• Autokontzientziatzat ezartzea edo nia bestea ukatzea da. Baina bestea ukatzea nire burua ukatzea da, nire autoezartzea ukatzea. Orduan, ni izatea (berbaitan eta berbaitarako) da beste batentzat izatea.
2009
‎Eta geure burua kokatzeko berriro errepikatuz, Kantengandik tiraka, izpirituaren ildotik tiratu dutenak izan dira Hegel eta Marx. Baina beste alde batetik, berbaitango gauza errekuperatu duen beste bide bat zabalduko da, Schopenhauerrengandik Nietzscherengana doan haria: nahimenaren filosofia.
2014
‎Hala, musikan, joan den mendean, konposatzaile askok, euren abildadeari esker eta boladan zegoen horretan oinarrituta, kalitate artistiko susmagarriko opera ugari idatzi eta aberastea lortu zuten. Baina beste batzuek, masentzako artea zen operaren baldintza guztiak onartuta, publiko burgesaren menpe, istorio melodramatikoekin, luxuzko eszenografiekin eta bel canto ko izarrekiko kontzesio ugarirekin, musikaren historian leku nabarmena duten maisulanak idatzi zituzten. Eta aipa ditzakegu Bellini, Verdi, Bizet edo Puccini.
‎ikuskizun hori ez zelako lana zeuretzat, eta ordea antzezten duten aktoreentzat, abeslarientzat, ahalegin erraldoiaren prezioa dauka; musikarientzat, teknikarientzat, zeure emozioarentzat lan egin duten guztientzat. Baina beste zentzu batean, zuk zeuk ere ‘lan’ bat egin duzu, ez dizute horregatik ordaindu, baina ‘lan’ bat izan da ere. Ulertzeko egin duzu lan, aztertzeko.
2017
Baina Bestea oraindik objektua da niretzat. Nire distantziei dagokie:
‎Izan ere, ni naizenez Bestea egotea ahalbidetzen duena nire ipseitatearen baieztapenaz, Ni objektua nirea da eta aldarrikatu egiten dut, zeren Bestearen eta nire arteko bereizketa ez baita inoiz emana eta, nire izatean, ni betiro bainaiz bereizketa horren erantzule. Baina Bestea ko erantzulea denez gure arteko oinarrizko bereizketan, Ni horrek ihes egiten dit, Besteak ez izatera jotzen duen nia baita. Hortaz, nirea bezala eta niretzat aldarrikatzen dut ihes egiten didan ni bat eta, nik Bestea ez izatera jotzen dudanez, Besteak nire bat batekotasun bertsua duelarik, Ni objektu hori ihes egiten didan Ni gisa aldarrikatzen dut, hain zuzen.
‎Egia esateko, hortxe zegoen hasieratik, baina Besteak ezkutatua, gorde egiten baitzen Bestea agerrarazteko. Baina Bestea, hain zuzen ere, ezeztapen berria agertzeko arrazoia da: ezen, baldin eta Beste bat badago jokoz kanpo jartzen nauena eta nire transzendentzia, besterik gabe, kontenplatutako transzendentzia bezala ezartzen duena, horrek esan nahi du Besteagandik askatu egiten naizela nire muga aitortuz.
‎zoko ilunak korridorean ezkutatzeko aukera zekarkidan, bere iluntasunaren ezaugarri potentzial gisa, bere ilunpearen gonbite gisa; objektuaren nolakotasun edo tresnatasun hori objektuari bakarrik zegokion eta ezaugarri objektibo eta ideal bezala agertzen zen, situazio deitu dugun sare horren benetako parte bat zela adierazten zuen. Baina Bestearen begiradarekin sarearen antolaketa berri bat gainjarri zaio lehengoari. Nire burua ikusitzat hartzea munduan ikusitzat hartzea da, eta mundutik abiatuta.
‎Ikusten dudan jendea, noski, objektutan finkatzen dut; beraientzat ni naiz Bestea niretzat den modukoa; beraiei begiratuz, nire ahalmena neurtzen dut. Baina Besteak begiratzen badie eta badit, nire begiradak indarra galtzen du, luke bihurtu jende hori Bestearentzako objektu, jadanik bere begiradaren objektu baitira. Nire begiradak erlazio bat adierazten du bakarrik, munduaren barruan, objektu niaren eta objektu begiratuaren artean, bi masak elkar erakartzen duten bezala distantzian, nolabait esateko.
Baina Bestearen begirada ez da hartzen espazioaren zabaltzailetzat bakarrik, denboraren zabaltzailea ere bada. Bestearen begirada ‘Erlebnis’ baten modura agertzen zait, bakartasunean ezin nezakeena printzipioz atzeman:
‎horra atetik hamabost pausora nagoela, leihotik sei metrora. Baina Bestea bila datorkit berarekiko distantzia jakin batera eratzeko. Besteak eratzen nauenez berarekiko sei metrora, bera niri distantziarik gabe egiten zait presente.
‎Jakina, Husserlek erakutsi duenez, ‘nire’ munduaren egitura ontologikoak eskatzen du mundu hori Bestearentzako mundu ere izatea. Baina Besteak nire munduko objektuei objektibotasun mota jakin bat aitortzen dien heinean, horrek adierazten du bera jada mundu horretan dagoela objektu gisa. Egia bada Pierrek, nire aurrean irakurtzen, objektibotasun partikular bat ematen diola bere aldera biratzen den liburu azalari, printzipioz nik ere ikus dezakedan liburu azal bat da (nahiz eta ihes egiten didan, ikusi dugun bezala, hain zuzen, berak irakurria den neurrian), ni nagoen munduari dagokiona eta, horrenbestez, Pierre objekturekin uztartzen dena distantziaz harago eta lotura magiko batez.
‎Ni lotsa naiz nirekin Bestearen aurrean, genioen.12 Erredukzio fenomenologikoak lotsaren objektua jokoz kanpo uztea izan behar du ondorio, lotsa bera hobeto agerrarazteko, bere subjektibotasun absolutuan. Baina Bestea ez da lotsaren objektua: lotsaren objektua da nire ekintza eta nire situazioa munduan.
2022
‎Ahalmenak eta ezintasunak bat egiten dute geure baitan, eta gorespenak gaitzespena ordezkatzen du eta konfiantzak susmoa. Baina beste alde batetik gu geu eta geure bizi aukerak kritikatzeko erremintak zorroztu egiten dira. Beharrizana, gaixotasuna, lana, ugalketa eta heriotza, baita zentzumenak eta pasioak ere, hala, ez dira gainditu beharreko zigorrak, baizik geroni pentsatzeko errealitateak eta gu hori historikoki, sozialki eta politikoki zehatz egiteko baldintzak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia