Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 72

2007
‎HEA bidegurutze batean dagoela uste dut benetan, zalantzak eta galderak hamaika ditugula, nora joko dugun eta zelan egingo dugun zehazki plazaratzea falta zaigula... Azken batean, etorkizuna ez dugula samurra. Baina honako hau ere esan beharra dago:
‎gorantz ala beherantz, aurrerantz ala atzerantz? Azken batean, euskararen normalkuntzan ongi ala gaizki ari gara. Hizkuntza baten errealitatea hain konplexua izanik, ikerlan horien datuek ere ez digute erantzun orokor gabirik eta erabatekorik ematen, baizik eta aurrerapausoak, geldiuneak eta atzerapausoak erakusten dituzte.
‎gorantz ala beherantz, aurrerantz ala atzerantz? Azken batean, euskararen normalkuntzan ongi ala gaizki ari gara. Hizkuntza baten errealitatea hain konplexua izanik, ikerlan horien datuek ere ez digute erantzun orokor gabirik eta erabatekorik ematen, baizik eta aurrerapausoak, geldiuneak eta atzerapausoak erakusten dituzte.
2008
‎Ikasleen eskura baliabide mordoska jartzen dira eta helburua da, hauek arazo edo egoera bati aurre egiteko, tresna horiek erabiltzen jakitea. Azken batean, aprendizaia esanguratsua lortuko badugu, ezinbestekoa da ikasleei bizitzaren egoera jakin batzuetan baliabide jakin batzuekin aurre egiten erakustea. Gauzak horrela, irakasleak, hainbat web 2.0 baliabide bitarteko, lanketaren jarraibideak eta esteka interesgarri eta baliagarriak ikaslearen esku ipintzen ditu.
‎Hau da, ordenadoreekin ibiltzen da, informazioa beste era batera jasotzen du, badaki zer den interaktibitatea, informazio mailak. Azken batean, apustua multimedialitatearen aldekoa, interaktibitatearen aldekoa, arintasun eta aldi berean sakontasunaren —eta pertsonalizazioaMunduan 112,8 milioi blog daude 2008an. Horien artean, gehienak japonieraz (%37) eta ingelesez (%36).
2011
‎Azkenik, euskal herrian diglosia terminoak izan duen arrakasta sozial itzelaren inguruko hausnarketa proposatzen du. Azken batean, bere iritziz, nahasmendua ere sortu du diglosia terminoaren polisemiak, eta gainerako zientzietan bezala, terminoaren argitze bat proposatu nahi du lan saio honen bitartez. Azpimarratzekoa da, nolanahi ere, hausnartzeaz gain, zalbidek diglosiaren formulazio berritu baten beharra aldarrikatzen duela, euskarak, hasi berria den mende honetan etorkizunik izango badu.
2012
Azken batean, hizkuntza sozializazioa momentu testuinguru zehatzari dagokio. hau da, hizkuntza (ar) en pertzepzioa edo hizkuntzen banaketa soziala bezalako faktoreen araberakoa da. Jendeak hizkuntzaren gainean dituen ideiek jendearen hizkuntza jokamoldeei eragiten diete.
Azken batean, dinamikak oinarri harturik ondo pasatzeari garrantzia ematen zaio, horrela euskarara hurbiltzea ludikotasunarekin lotzen da ekintza positibo gisa:
‎Aniztasuna du oinarri, euskal herrian hizkuntza eta kultura aniztasun errealitate baten aurrean gauden heinean. eta herritarrak, herritarren artean harremantzeko topaguneak sortzen ditu, kulturen arteko elkartrukeak bultzatuz. Azken batean, hizkuntz aniztasun honetan, euskara herritarren arteko komunikazio eta kohesio hizkuntza izan dadin ahalegintzen da. egitasmo pilotuak, euskal herriko sei herritan jarri dira martxan; Agurainen (Araba), Bergaran (Gipuzkoa), Berriatuan (Bizkaia), donostiako Antigua auzoan, orion (Gipuzkoa) eta zeanurin (Bizkaia). Auzoko egitasmoa Topaguneak, euskara elkarteen Federazioak eta ueMAk, udalerri euskaldunen Mankomunitateak, eginiko hausnarketa batetik abiatuta sortutako egitasmoa da.
‎Adibidez, herritarrei telebistan ikusten dituzten programei buruz galdetzen badiegu, askoz gehiagok erantzungo dute programa kulturalak edo dokumentalak ikusten dituztela, audiometro bidez egindako audientzia ikerketa fidagarriagoek adierazten digutena baino. Azken batean, era ez beti kontzientean baina geure burua ederresteko joera izan ohi dugu herritarrok gure portaeren berri galdetzen digutenean.
‎Bi iturri nagusi horietatik ez ezik, beste iturri batzuetatik ere edatea (zentsuak, CIES, irakaskuntzaren estatistikak...) euskararen erabileraren geroz eta argazki osoagoa, sistematikoagoa eta zehatzagoa egiteko. kundeentzat eta baita estatistika horien erabiltzaile garen guztiontzat ere. Azken batean, bi eragiketa horiek metodozko prozedura ezberdinekin eta eragile ezberdinek bultzatuta eta gauzatuta egin direla jakinda, emaitzetan kontraesan handirik ez izateak bi eragiketa horien sendotasuna frogatzen baitu.
Azken batean, gure ustez, beharrezkoa da guztion artean Euskal Herriko egoera soziolinguistikoari buruzko ikerketarako joko zelai bateratua eta bitarteko sistematiko iraunkorrak sortzen, frogatzen eta hobetzen joatea. Bide horretan, ekarpen xume gisa har bedi artikulu hau.
‎bai, datu asko, baina zer, orokorrean gora edo behera egin du euskararen erabilerak Euskal Herrian? Azken batean, ondo goaz edo oker gabiltza. Gure ustez, eskura ditugun datuek ez digute ematen osotasunezko erantzun argirik, lineal eta erabatekorik.
‎Adibidez, hori egin litzateke galesera eta Eskoziako gaelikoa ingelesarekin lehiatzeko; euskara frantsesarekin eta gaztelaniarekin lehiatzeko; bretoiera, katalana eta okzitaniera (gaskoiera, proventzera eta aranera) frantsesarekin lehiatzeko; samiera suedierarekin, norvegierarekin eta errusierarekin lehiatzeko; Frisian (Herbehereetako probintzia batean), frisiera nederlanderarekin lehiatzeko; Zeelanda Berriko eta Australiako jatorrizko hizkuntzak ingelesarekin lehiatzeko; Amerikako bertako hizkuntzak (besteak beste, kitxua, aimara eta guaraniera) ingelesarekin, gaztelaniarekin, frantsesarekin, portugesarekin eta nederlanderarekin lehiatzeko; eta Errusiako errepubliketako hizkuntzak errusierarekin lehiatzeko [Adibide gehiago nahi izanez gero, ikusi Fishman (2001)]. Gutxiengoaren hizkuntza horiek guztiak (B) hitz egiten dituen populazioaren ehunekoak gora egin behar du, eta gizarteko eremu guztietan hasi behar da erabiltzen B. Azken batean, ikuspegi enpirikotik eta teorikotik, B hizkuntzaren dinamika linguistikoa da garrantzitsua (populazio elebidunaren interakzioak).
‎I. jokalari elebiduna saiatzen da ez erabiltzen BA eta AA estrategiak, eta II. jokalari elebiduna saiatzen da ez erabiltzen eta AA estrategiak. Azken batean, ereduan, I. jokalari elebidunak erabiltzen dituen estrategia puruak SI={ BB, AB} dira, eta II. jokalari elebidunak erabiltzen dituenak, berriz, SII={ BB, BA}. Alde horretatik, Ia elebiduna eta GeH dira informazio multzo nagusiak.
Azken batean, hizkuntzek elkar ukitzen badute eta informazioa inperfektua bada, gutxiengoaren hizkuntzaren erabilera nabarmen txikiagoa da, eta hizkuntzaren gutxitu estatusa, are larriagoa. hitzarmen linguistiko bat, eta dagokion populazioaren erreplika dinamika asintotikoki egonkorra da5.
‎Adierazi dugunez, agente elebidunak B hitz egiteko irrikaz daudenean eta horretarako pizgarriak dituztenean ere gertatzen dira horrelakoak. Azken batean, hizkuntzek elkar ukitzen badute eta informazioa inperfektua bada, gutxiengoaren hizkuntzaren erabilera nabarmen txikiagoa da, eta hizkuntzaren gutxitu estatusa, are larriagoa.
Azken batean, honakoak dira gure ikerketaren helburu nagusiak, zerrendan emanak:
‎Horrekin batera, aktitudeek auto adierazpena eta pertsonen arteko hartueman soziala errazten dute (Kelman, 1958, 1961; Smith eta beste, 1956), eta ajuste sozial funtzioa (Kelman, 1958), balioadierazpen funtzioa (Katz, 1960) eta auto kontzeptuaren babes funtzioa (Katz, 1960; Smith eta beste, 1956) ere betetzen dituzte. Azken batean, aktitudeen bitartez, pertsonek gizarte onespena lortzen dute eta, aldi berean, beren identitatea eta estimu pertsonala indartzen dute (Shavitt, 1989). Aktitude guztiek funtzio horiek guztiak betetzen dituzte, baina kasu bakoitzean, testuinguruaren arabera, zein funtzio nagusitzen den jakitea da garrantzitsuena34.
‎Bestela esanda, edozein pertsuasio aldagaik aktitude aldaketa jakin bat eragin dezake, bi bideetakoren baten bitartez (barnekotik edo kanpokotik) edo prozesu psikologiko ezberdinen bitartez, hartzaileak mezuaz egiten duen lanketa kognitibo kopuruaren arabera. Azken batean, ELMak proposatzen duena da hartzaileak mezu pertsuasiboaz egingo duen lanketa probaPertsuasio prozesu guztietan iturri batek mezu bat bidaltzen dio hartzaile edo audientzia jakin bati, testuinguru zehatz batean, kanal jakin bat erabiliz eta aktitude aldaketa jakin bat eragiteko asmoarekin.
‎gehiago irauten dute, egonkorragoak dira eta eragin handiagoa dute jokabideetan (Petty eta Krosnick, 1995). Azken batean, aldagai batek rol ezberdinak joka ditzake testuinguru pertsuasiboan, eta aktitude aldaketa mota bat edo beste eragin dezake lanketa probabilitatearen arabera.
Azken batean, eta laburbilduz, gure ikerketa garrantzitsua eta baliagarria begitantzen zaigu, bizi dugun mundu globalizatu, hiperlehiakor eta gainkomunikatu honetan (Trout eta beste, 2010) aurrerantzean are garrantzia handiagoa izango duelako pertsuasio eraginkortasunak, komunikazioaren eta marketingaren eremuan, bai Euskal Herrian eta bai nazioartean. Testuinguru horretan, ziur gaude pertsuasio jardunetan tokian tokiko hizkuntza gutxituak (ere) erabiltzeak abantaila nabarmenak ekarriko lizkiekela alor eta maila guztietako pertsuaditzaileei.
Azken batean, horrek erakusten digu aztergai dugun eremuan aldagaiak eta faktore moderatzaileak asko eta askotarikoak izan daitezkeela kasu bakoitzean, eta kontuz ibili behar dela ondorio orokorrak ateratzeko garaian. Horregatik esan dugu lehenago, eta errepikatuko dugu hemen orain, ikerlan honetan hizkuntza gutxituen ikerketarako ekarpenen bat egiten eta hizkuntza gutxitu askorentzat baliagarria izan daitekeen ikerketa ildo bat sortzen saiatuko garela, baina gero ikerketa honen emaitzak direla inondik inora zuzenean estrapolatu.
2013
‎Eleaniztasunari ez diogu beldurrik izan behar, aberatsa delako, batetik, eta horixe baino ezin litekeelako izan euskararen plazako neurria. Azken batean, kontua da euskarak hiztun berriari mundu berri baterako eta harreman berrietarako, lanerako nahiz gizarte bizitzarako aukera gehiago ematea, trukean inolako ukaziorik eskatu gabe.
‎Askotariko hedabideek gure gizartean duten eragina kontuan harturik, euskarazko hedabideen garrantzi estrategikoa alboratu gabe eta estrategikotasunak dakarren lehentasuna ahantzi gabe bada ere, euskararekiko atxikimendua sendotzeko baliagarria dela uste dugu euskarak presentzia ahalik eta duinena izatea euskaldunek kontsumitzen dituzten hedabideetan, eta, beraz, erdara hutseko eta euskararentzako lekurik gabeko hedabiderik hemengoen artean egon ez dadin ahalegintzea. Azken batean, betikoan betiko egon ordez, bide berriak ere bilatu ditugu.
Azken batean, ebaluazio honek lagundu digu ikerketaren abiaburuan ezarritako galdera batzuei erantzuten. Ekar ditzagun, orain, erantzunak:
‎Hori aintzat hartuta, dudan jartzen dugu eraginkorra ote den euskararen erabileraren kateari, fisikoki eskolaz kanpo izanik ere, gazteen burmuinek eskolarekin lotura ikus dakiekeen ekintzen bitartez jarraipena ematen ahalegintzea. Azken batean, eskolaren ekimen izango diren aldetik, bideratutako ekintzak ere izango dira. Hau da, gazteek nahi duten autonomiaren kontrakoak.
‎EMUNen 2003tik dihardugu enpresetan ahozko erabilera neurtzen eta datu horietatik interbentzioak proposatzen. Azken batean, ahozko neurketetatik ateratzen zaizkigun adierazleak oso baliagarriak dira enpresa baten euskararen egoera aztertzeko eta ahozko erabileran eragiteko estrategiak definitzeko.
2015
‎Nork eskainiko die euskara asko entzuteko eta erabiltzeko aukera? Azken batean, nor dira zuzeneko eragileak?
‎Modu honetako tailer eta jarduerekin ikasleekin euskararen inguruan eta euskararen erabileraren inguruan hausnartzea bilatzen da, eta soziolinguistikako oinarrizko kontzeptu batzuetatik abiatuz testuinguruan bizi duten errealitateaz ohartzea eta hor eragile izan daitezkeela ikustea. Azken batean hizkuntza sozializazio prozesuaz jabetzea nahi da eta hor ematen diren egoerak aldakorrak direla eta beraiek aktiboki aldatu ditzaketela konturatzea bilatzen da. Plangintza hauetan garrantzia handia ematen zaio testuingurura egokitzeari, eta jarduerak eta hausnarketak modu ezberdinean bideratzen dira testuinguru euskaldunetan, erdaldunetan edo tartekoetan. gazteak eragile
‎Aldi berean, etxeak egin izanak inguruko herrietatik jende ugari erakarri du, haurrak izateko adinean dagoena edo helduagoa. Azken batean, komunitate hauetan eragin handiko aldaketak gertatu direla diote datuek. Aldaketa prozesu horretan, ordea, ez da kontrol neurririk izan eragin linguistikoa zaintzeko, ez erabileraren planifikazioari dagokionez, ez harrera prozesuari dagokionez.
‎Euskara erabiltzeak kostu handia suposa dezake askotan, eta horrek nekea sortzen du; gatazkak ere sor daitezke hainbat egoeratan, eta horren eraginez estresa sor daiteke; konnotazio politikoa ere izan dezake, aurkariak sor ditzake... Azken batean, deserosotasun egoeretan aurki gaitezke euskara erabiltze hutsagatik, eta hori geure buruarentzat zigorra da.
‎Euskara erabiltzeak kostu handia suposa dezake askotan, eta horrek nekea sortzen du; gatazkak ere sor daitezke hainbat egoeratan, eta horren eraginez estresa sor daiteke; konnotazio politikoa ere izan dezake, aurkariak sor ditzake... Azken batean, deserosotasun egoeretan aurki gaitezke euskara erabiltze hutsagatik, eta hori geure buruarentzat zigorra da. Gaztelerara joz gero, berriz, kontzientzia txarra izango dugu geurea den hizkuntza alde batera utzi dugulako, eta ondorio berdina izango du:
2016
Azken batean, tarteko ezagutzamailak dituzten herritarrak beren burua" ez dakitenen" edo" badakitenen" multzoan sailkatzera behartzen ditu galdera dikotomikoak, errealitate konplexuak gehiegi sinplifikatuz eta desitxuratuz. ezagutzen dutenen artean eta ezagutzen ez dutenen artean banatu al ditzakegu argi eta garbi eta soil soilik. Edo tarteko gaitasun mailak ere, grisen eskala zabala, onartzen dituen aldagaia da hizkuntza gaitasuna?
‎Izan ere, akatsa ere sistematikoki dakar berekin ikuspegi dikotomikoak, tarteko gaitasun mailak dituzten hiztunak sailkatzeko zailtasunagatik. Azken batean, tarteko ezagutza mailak dituzten herritarrak beren burua" ez dakitenen" edo" badakitenen" multzoan sailkatzera behartzen ditu galdera dikotomikoak, errealitate konplexuak gehiegi sinplifikatuz eta desitxuratuz4.
‎Gainera, gunekako datu horiek ondo ponderatzea ere ez da erraza. Azken batean, kostu handiko hurbilpena da, eta sistematikoki egiten zaila.
2018
‎Gizakia bukatua ez den bezalaxe, Euskal Herria ere ez da jada izate amaitu, definitu, zurrun eta itxia, baizik eta norbanakoen ekintza eta erabakiz egiten, eraikitzen eta bilakatzen joango dena. Azken batean, euskaltasuna etorkizunera begira jartzen da; hala jartzen da, halaber, euskaltzaletasuna, hala jarri behar du euskarak.
Azken batean, zoru diskurtsiboa berritzeko eta lantzeko oso neurrikoak zaizkion ideia, esanahi, balio eta praktika multzoa dauka eskura euskaltzaletasunak feminismoan. Are, esango nuke ohartu dela horretaz eta horren zantzuak gero eta gehiago ari garela ikusten.
‎Kontzeptu klinikoetarako nomenklatura sistematizatuak dira, alegia, gaixotasunen, zeinuen, sintomen, diagnostikoen eta tratamenduen hiztegi kontrolatuak, informazioa hizkuntzen artean eta sistemen artean transferitzea posible egiten dutenak. Azken batean, komunikazio naturalean gertatzen den baliabideen aberastasuna sakrifikatzen dute elkarreragingarritasunaren mesedetan.
‎Azken gogoeta gisa, aurrera begira, komenigarri izan daiteke herritarren ikuspuntua jasotzen duten bestelako tekniken lanketa metodologikoa ere egitea (hala nola, erabiltzaileei zuzenduriko inkestak), herri administrazioetan zerbitzu hizkuntzaren bermearen ebaluazioa osatzeko bidean. Azken batean, Administrazioak zerbitzu hizkuntza bermatzen duela ziurtatzeak ezin du izan aldebakarreko adierazpen hutsa, nahitaez erabiltzailearen bizipenarekin bat etorri beharreko errealitatea baizik. •
2019
Azken batean, egiten duguna egiten dugula ere, inportanteena da bereiztea zer den behinena eta zer bigarren mailakoa; eta inportantea ere bada balorazio neurritsuak egiten trebatzea; izan ere, ehunka ikaslek euskarazko film bat ikustea —hori bai, eskola orduetan— ez da saltoka hasteko modukoa; halaber, sagardotegira jende gutxitxo apuntatzeak ez gaitu zertan deprimitu. euforia hutsala eta fru... erlatibizatzen ikastea.
‎Lehen kolpean hala ez dirudien arren, auzia ez da hutsala, ez baita berdina neurtzea zenbateraino bete diren helburu orokorrak —neurketak aldizka egiten dira inkesten eta abarren bidez—, eta ekintza zehatzek zenbaterainoko eragina izan duten datu estatistikoen argitan. Azken batean arazoa da adierazleek helburuen betetze mailaren berri ematen digutela, baina ez, inola ere, ekintzen eraginkortasunaren tamaina. ezin dute. Izan ere, planaren arrakasta edo porrotaren neurria, praktikan, helburu finalisten araberakoa da. eta bien bitartean gauzatzen diren jarduera eta ekimenak (hau da, plan erreala) testuinguru global batean hezurmamitzen dira, non hainbat eta hainbat faktore estrinseko dauden azken ebaluazio" sumatiboa" baldintzatzen dutenak, zeharka edo zuzenean.
‎Azkenik, euskal musikaren baitan euskarak duen egoeraren inguruan musikari bakoitzak duen iritzia ere kontuan hartuko da. Azken batean, iraganeko taldeek egindako hizkuntza hautuak eurei zenbateraino eragin dien jakitea garrantzitsua izango da.
‎Beraz, euskara minorizatuta eta egoera diglosiko batean dagoenez, jarrerak eta motibazioak norbanakoaren hizkuntzarekiko jokaera baldintzatuko dute. hori dela eta, bi barne eragile hauei erreparatuko zaie musikarien hizkuntza hautua aztertzeko. Azken batean, musikariek, gainontzeko herritarrek nola, beraien hizkuntzarekiko motibazio eta jarreren arabera egingo baitute hautu hori.
‎" Motibazio gisa ulertu behar da, hizkuntza bat ikasi edo erabiltzera bideratzen dituen arrazoi, desio edo interesak" (in ibid) 2 hortaz, definizio hauei jarraiki, motibazioa norbanakoaren prozesu mentala da, hizkuntza hautuaren zergatia. Azken batean, norbere interes, desio eta arrazoien baitakoa izango baita, hizkuntza hautua eraginez eta baldintzatuz. dena den, jarrera eta motibazioen arteko muga oso fina dela kontutan izan behar da, bi kontzeptuak norbanakoaren portaeran eragingo duten eragileak izango direlako, bai pertsonen ekintzetan eta baita pentsamenduetan ere (erize 2016, 122). hala ere, esan liteke jarrera hizkuntza hautuare...
‎Beraz, garatu gabeko motibazio bat bada ere, aurrerantzean motibazio sinbolikoarekin batera hizkuntza hautua bideratzeko eragile izan daitezke bi motibazio hauek. eta en tol Sarmientoren kasuan bezala, eremu erdaldunetan izan dezake bide horrek arrakasta handiagoa. Azken batean, euskaraz kantatzeak gazteleraz egiteak baino plaza gehiagotarako bidea zabaltzen duela ikusarazten baldin badu, horrek hizkuntza hautuan eragina eduki ahal izango du erdal eremuan. horregatik guztiagatik, 2010eko hamarkadako abeslariek euskaraz kantatzerakoan identitatearekin lotura duten arrazoiak eman dituztela esan daiteke. hala ere, hizkuntza hautu artistiko gisa hartzen duenik bada, ... Jakitun dira euskararen egoera zein den, eta kezka azaltzen dute; badakite aurreko belaunaldietako musikariek euskaraz kantatzeko zein ahalegin egin zuten, eta horrek eurei bidea zabaldu diela badakite.
‎Ikerketaren helburu nagusia zein den ikusita, azterketa egiteko metodologiak kualitatiboa izan behar duela ondorioztatu da. Azken batean, hurbilpen kualitatiboaren bidez gizarte praktikak ulertzeko ahalegina egiten da. Jokaera sozial baten zentzua aztertzen da, eta era berean, baita ikerketako aktoreek adierazteko duten modua ere. horregatik, errealitate bat deskribatu baino, horren arrazoietan sakontzen saiatzen da metodologia hau, eta jokabide zehatz batzuk ingurune sozialaren testuinguruan kokatzen ditu (Martinez et al. 2019, 10). horregatik, euskal musikari batzuek hizkuntza hautuaren inguruan dituzten arrazoiak aztertu nahi direnez, ikuspegi kualitatiboa da egokiena. helburua ez baita argazki bat osatzea, baizik eta hautu eta diskurtso horien atzean egon litezkeen gizarte argudioak aztertzea. hau kontutan hartuta, elkarrizketa erdi egituratuaren teknika erabili da.
‎Ikusi denez, beraz, elkarrizketatuak eremu soziolinguistiko ezberdinetakoak dira, eta puntu hori interesgarria izango da ikerketarako. Azken batean, testuinguru euskaldun edo erdaldunekoak izanez gero, zein hizkuntzatan abestu erabakitzerakoan erabiltzen diren arrazoiak aldatzen ote diren ikusi ahal izango baita. dena den, elkarrizketatu hauek ez dira 2010eko hamarkadako abeslarien ordezkariak, baina eurek emandako erantzunetatik ondorio orokor batzuk atera ahal izango dira.
‎• euskara erabilera igo egiten da txio zuzenetan (euskaldunon txioen %48) eta %38 ingurura jaisten da birtxio nahiz erantzunetan. kontuan izan behar da twitter ez dela elkarrizketa luzeak izateko erremintarik aproposena bere mikroblogintza izaera tarteko. Azken batean, sare sozialeko mezuak motzak eta zehatzak dira, eta, hortaz, ez dago elkarrizketetara bideratuta (Castelló, 2013), eta baliteke halakoak gertatzean gaztelaniara jotzea horretarako erraztasunarengatik. era berean, baliteke mezuak gaztelaniaz idaztea horien hedapena handiagoa izateko rt erremintaren bidez.
‎Munduko hizkuntzen artean 31.a izatea artikulu kopuruari dagokionez poztekoa da euskara bezalako hizkuntza txiki batentzat. Azken batean, ethnologue atariaren arabera, hiztun kopuruari erreparatuta, euskara ez dago ezta munduko 100 hizkuntza handienen artean ere (ethnologue, 1999), eta 31 postuan dugu wikipediako artikulu kopuruari erreparatuta. hortaz, erkatu ditzagun hizkuntzen hiztun kopurua eta artikulu kopurua euskarak wikipedian duen bizitasuna neurtzeko (wikimedia, 2019b):
‎testu genero nahiz hizkuntza molde berriak sortu dira, komunikatzeko era aldatu da eta abar. Azken batean, gure bizimodua digitalizatu den heinean, hizkuntzek trantsizio bera jasan dute. hasieran, internet ingelesaren beste koloniatzat jo zitekeen, informatikaren hasieratik hura izan delako hizkuntza nagusia alorrean. Baina, denbora pasa ahala, beste hizkuntzek lekua lortu dute sarean eta aipatutako hizkuntzen digitalizazioa jazo da. kontua da digitalizazio hori ez dela berdina izan hizkuntza guztietan, eta, lan honetan, hizkuntza gutxituek jasandakoa izango da aztergai.
‎Ondoren Iktek euskararengan izandako eragina izan da aztergai. Azken batean, euskara trantsizio digitala egin duen hizkuntza gutxitua da, eta, bereziki euskarak interneten duen egoeraren bidez, hizkuntzaren egoera Iktetan nolakoa den argitu da. horretarako, euskararen Ikt egoera zenbait esparrutan nolakoa den aztertu da, besteak beste: sare sozialetan, wikipedian, domeinuetan eta abar.
2020
Azken batean, normalizazio proiektuak berekin zekarrena bazen katalanaren ezagutza eta erabilera orokortzea, ez al genbiltzan hitz egiten aldaketa prozesu bati buruz, eta orduan, ez al da logikoa jakin nahi izatea nork egiten edo jasaten duen aldaketa hori, nola egiten edo kudeatzen duen, non, noiz eta zergatik?
‎Azken urteotako dinamiken hersturez libreago eta, batez ere, gardenagoak izan duten prozesuez baliatuz, adostasunak gauzatzeko aukerak badaude. Azken batean, eragile hauek planaren beraren agente bihurtzeko aukera.
2021
‎besteen esperientziak hobeto ulertzeko azalpenak eskaintzen, mingarriak diren antzeko bizipenak edo bizipen positiboak konpartitzen, taldekideak entzuten, enpatia erakusten. Azken batez elkarrekin ikasi, partekatu eta hausnartu dute, baita elkarrengandik ikasi ere.
‎Aipatu den moduan, gure kasuan, babesgunearen kontzeptuaren sorrera ereduko kirola egitasmoan kokatzen da9 Nozioa bere testuinguruan jarri nahi dugu, eta, horretarako, aurrez aipatutako aktibazio garaiarekin bat datorren hiztun gazte profil zehatz batez jardun behar dugu; hau da, babesgunearen genealogia eta elementuez hitz egin baino lehen, ereduko kirola ikerketaren muinean zeuden hiztun gazteez mintzatuko gara, zehazki hiztun gazte horien artean nagusitzen zen profilaz, hiztun berrien profilaz, alegia, baita gazte hauen artean azken urteetan nabaritu ditugun hizkuntza diskurtsoez ere. Azken batean, garai eta giro jakin batean sozializatutako hiztunak dira, eta hizkuntza ideologia, praktika eta bizipenetan antzematen da hori.
‎Azken kontzeptu horrek hizkuntza gutxitu bat ikasteak, barneratzeak eta erabiltzeak berarekin dakarren ezaugarri eraldatzailean (eta, bere terminotan," konbertsio" gaitasunean) egiten du azpimarra. Azken batean, pertsonari bere osotasunean eragiten dion prozesu batez ari gara (Moralejo eta Ramallo 2019, 167):
‎128). Azken batean, bababesgune horiek zubi, bitartekari edo tranpolin modura (stepping stones or bridging places) 20 joka dezakete hizkuntza mudantza ahalbidetuko duten beste esparru batzuetara iristeko (ibid: 119).
Azken batean, kontraesana dirudien arren, babesgune bateko kide izatea estresagarria ere izan daiteke, partaideak esfortzu edo ahalegin bat burutzen ari direlako haustura (muda) gertatzeko. Batzuetan, erosoagoa litzateke babesgune bateko partaidearentzat gaztelaniaz jarraitzea eta hausturarako prest ez agertzea, euskaraz egiteko ahalegin hori egitea baino; izan ere, gizartearen ispiluan ez dira" hiztun natiboaren" autentikotasunera iritsiko.
Azken batean, biziberritze fase baten agortzeaz mintzatu dira euskalgintzan diharduten eragile ugari. " Aurreko faseak euskararen ezagutza sendotzea eta zabaltzea hartu zuen ardatz, ezagutza eta erabileraren artean harreman zuzen eta positiboa zegoela sinetsita, eta euskararen biziberritzea ezagutzak bermatuko zuela pentsatuta" (Goirigolzarri et al. 2017, 7).
‎Behin baino gehiagotan esan den bezala, mintzairan blai bizi gara eta mintzairaren bidez gauzatzen dira gure praktika komunikatiboak; horregatik da ezinbestekoa eskolako irakasgai guztietan haren garrantzia aintzat hartzea (Garcia Azkoaga, 2001; Garcia Azkoaga eta Zabala, 2015; Garcia Azkoaga, Bengoetxea eta Zabala, 2020). Azken batean, lobesteko irakasgaietan euskararen ahozko erabilera indartzen tura estua du aktibitate kognitiboekin eta eraikitzen diren ezagutzekin, esate baterako, arlo bakoitzean berezkoak diren terminoekin, egin daitezkeen hipotesiekin, generalizazioekin, kausazko arrazoibideekin, frogabideen eta problematizazioen formulazioekin...; horrela erakusten du, adibidez, Linneweber Lammerskittenek (2012) m...
‎Ikasleen ezagutzak, bizipenak eta interesak txertatu dira irakaslearen berbaldian. Azken batean, pertsonak kontuan hartzen dira haren berbaldian.
‎Oro har, ikasleen ezagutzak, bizipenak eta interesak txertatu dira irakaslearen berbaldian. Azken batean, pertsonak kontuan hartzen dira haren berbaldian. Halaber, esku hartze pertsonalizatuagoak egin dira, eta ikasle ikasle eta irakasle ikasleren arteko elkarrekintzak ugaritu dira.
‎Beharrezkoa da elkarrekintza egoerak aprobetxatzea eta egokiak eta aberatsak sortzea ikasleen ahozko adierazpen beharrei aurre egiteko eta haien garapenari ekarpena egiteko, eta finean, hizkuntza erabilera bere osotasunean lantzeko. Azken batean, ahozko erabilera da euskararen sozializaziorako gune garrantzizko bat; ahozko interakzio horien bitartez bideratzen dira ezagutzarekiko harremanak, irizpide didaktikoak, identitate harremanak, eta abar, labur esanda, ikasketa espezifikoak gauzatzeko baldintzak bideratzen dira ahozkoaren bitartez. Hori horrela izanik, ezin dira alferrik galdu arloek hizkuntza gaitasunak eta komunikaziorako trebetasunak lantzeko eskaintzen duten aukera.
‎Ikertzaileak dioen bezala, ez dago garapenaren helburuak betetzerik ez bada jartzen hizkuntza garapenaren erdigunean, eta ezinbestekoa da behar hori lehentasuntzat hartzea hezkuntzaren nazioarteko programetan zein garapen iraunkorrekoetan. Azken batean hizkuntzak harreman estua du bizitzako beste arlo batzuekin ere (osasuna, generoa, ingurugiroa...), eta harreman horiek, gainera, oso konplexuak dira, baina hala eta guztiz ere, ezinbestean aintzat hartu beharrekoak garapenerako agendak betetzeko, ikus, adibidez, argitaratu berri den lana (Garcia Azkoaga, Idiazabal, 2021) non Garapen Iraunkorreko 4 Helburutik (Kalitatezko Hezkuntza) abiatu...
Azken batean, mahaia honetan hainbat komunitaterekin eta horietan jarduten duten lagunekin sortu eta asmatzeko bide bat egiten ari gara, denok osatzen dugun ekosistemarentzat irtenbideak eta aukerak emateko. Prozesu gisa irudikatu nahi dugu mahai honen jarduna.
‎Ahalegin handiak behar izan ziren udala konbentzitzeko, ekologia ardatz eta aitzaki, bazegoela aukera testuinguru hura aprobetxatzeko hizkuntza ekologiari buruz eta iraunkortasunari buruz hitz egiteko. Azken batean, Iñaki Martinez de Lunak azaldutako ideiak zabaldu nahi genituen: ekologia erraz uler daitekeen teoria hedatua da, eta herritarrek, oro har, zabal onar dezaketen diskurtsoa.
2022
‎Mankomunitate honek garatu duen ELE (Eragin Linguistikoaren Ebaluazioa) erabili litzateke aurrera begirako garapenek herrian hizkuntzaren ikuspegitik ere izango duten eragina neurtzeko. Azken batean, ingurumenean bezala, prebentzio ikuspegia txertatu nahi da, garatu beharreko eremuak ez eragiteko kalterik gune euskal horien euskarazko gizarte bizitzan eta kultur garapenean. Hirigintza garapen berri batek Zumaian sortuko lukeen egoera soziolinguistikoaren aldaketa kontuan hartu litzateke, eragina aurreikusiz, identifikatuz eta ebaluatuz.
2023
‎Hau litzateke hizkuntza eskubideen alorrean nazioarteko erreferente nagusia. Azken batean, ordura arte ez bezala, propio hizkuntza eta hizkuntza eskubideak bere horretan tratatzen baititu. Horren adierazle dira estatuen, hizkuntza eskubideen eta hizkuntza komunitateen inguruan kokatzeko egiten dituen hainbat erreferentzia.
‎Beraz, azterketa honekin argi geratu da marko berdinaren baitan tokiko hizkuntzaren ofizialtasuna aldarrikatzea oso desberdina izan dela lurralde bakoitzean. Azken batean, hori izan da Konstituzioak proposatutakoa: hizkuntzen ofizialtasunak eta babes juridikoak autonomia erkidegoaren esku uztea (Pla, 2010: 98).
‎Azterketa honekin argi geratu da marko berdinaren baitan tokiko hizkuntzaren ofizialtasuna aldarrikatzea oso desberdina izan dela lurralde bakoitzean. Azken batean, hori izan da Konstituzioak proposatutakoa: hizkuntzen ofizialtasunak eta babes juridikoak autonomia erkidegoaren esku uztea.
Azken batean, nazioarteko erakundeek hizkuntza eskubideen inguruko araudi zehatza landuko balukete, estatuek hizkuntza politika asimilazionistak egitetik hizkuntzak berreskuratzeko politika aktiboak egitera pasa lukete. Ikusi da, orokorrean, aztertutako legedian estatuen gain utzi dela egitekoa, eta hori horrela izanda, askotan nazioen arteko desoreka edo gatazkak oztopatzen dutela hizkuntzen kudeaketa.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia