2015
|
|
Proposamenaren lehen atalari arreta berezia jartzea merezi
|
duela
uste dugu: ETB1= euskal kultura eta euskararen sustapena eta ETB2= euskal gizartea informatzea eta kohesionatzea ikuspegi dikotomikoa gainditzeari, alegia.
|
|
Kate jeneralista bakarraz ari gara, gaztelaniari ere leku egin baina, azpitituluak, audio bikoitza eta ikus baliabideak oro baliatuta, euskararen hegemonia bermatuko lukeen kate bakarraz, gainerako hirurak euskarazko tematikoei utzita (adibidez, umeentzako bata, kirol eta albisteentzako bestea eta lehenago botatako telesailentzako hirugarrena). Egitea baino errazagoa da esatea, badakigu, baina gaiak hausnarketa merezi
|
duela
uste dugu.
|
2016
|
|
47). Lehen testua garaian oso usu erabili ohi ziren poemen azalpen gisa(. Godalet dantza, k badu berea) ulertu behar
|
genukeela
uste dut, eta ez zuzenean kontakizun gisa. Bigarrenak, ordea,. Zuberotar maskarada, k delako. Suite?
|
|
Lauaxeta da protagonistari laguntzen dion mamua, modernitateko abertzale eta Gerra Zibileko martiri. Liburu hau ere lagungarri gerta dakioke XXI mendeko euskal identitateak oroimen kritikoa, anitza eta dinamikoa behar
|
duela
uste duenari.
|
2018
|
|
Hor deamucho hitzaren esanahia garrantzitsua da: ‘gehiegi’ edo ‘asko’ esan nahi
|
duela
uste dut (cf. gazt. de a mucho, amuchar...). DRAEren arabera Hego Ameriketako hitza da amuchar, eta deamucho k ere bertakoa dirudi, baina euskaraz deamutxoan dago behin OEHn, (s.v. deamutxo) Peñafloridako kondearen ahotan, eta Penintsulako hitza ere izan zitekeen inoiz, nahiz eta guk ez dugun alerik aurkitu.
|
2019
|
|
Mitxelena aurreko saio hits horietan zenbait euskal hitzek kaukasierazko, iberierazko, afrikar leinu ezberdinetako, paleosiberiar edo bestelako hizkuntzetakoekin
|
lukeen
ustezko eta axaleko antza da oinarri (aitzakia, hobe) kasu bakoitzean botatako ahaidetasun aldarrikapenetan. Horietan bildu ohi dira gainerako tradizioetan zaletu eta amateurren lanetan markatu hainbat huts, akats eta bidegabekeria, metodo erkatuaren zorroztasunetik urruti:
|
|
Baina zer egin hiru" letra" baino gehiago
|
zituzten
ustezko erroekin,* ieug‘uztartu’ (gr. zeug numi, cf. lat. iugum ‘uztarria’) edo* sneigwh‘elurra egin’ (lat. ninguit, esl. zah. snegt ‘elurra’) bezalakoekin. Benvenistek dio ez direla benetako erroak, baizik eta erroa gehi luzapena:
|
|
" Ni neu behintzat, egia esateko, gogait eginda nago Axularrez eta Leizarragaz. Euskararen historian[...] oso interesgarriak izango dira, euskararen aldakuntzak ikusteko, euskara zaharra ezagutzeko, baina gaurko euskara bizi batu egoki bat egiteko ez
|
dut
uste egokienak direnik, eta gutxiago nahi eta nahi ez leku guztietan sartzeko. Askosaz egokiagoak dira ta askosaz gaurkoagoak, nire ustez, erdi bazterturik ditugun Larramenditarren giroko idazleak:
|
|
Oharra: Elbete (a), oraingo izendapena, bertze izen baten bilakaera bada ere, XVI. menderako dokumentatzen denez gero, ez
|
dugu
uste modernotzat hartzekoa denik, erran izan den bezala: " El nombre de esta localidad[...] parece moderno" (Belasko, 1996:
|
|
Atal bakoitzeko sarrerak (toponimoak) hurrenkera alfabetikoan zerrendatu ditugu, izenburu bakoitza dagokion forma ofizialaren arabera emanez eta izaera ofiziala ez
|
dutenak
ustezko forma estandarrean idatziz.
|
2020
|
|
Ondoren, datu horien azterketa egin da, non bi hizkera mailetako ahoskerak erkatu diren eta, hizkera maila zainduko jardunen kasuan, EBAZ arau edo proposamenak betetzen diren edo ez adierazi den. Honekin batera, galdetegiaren bidez jasotako informazioa baliatu da zenbaitetan, bereziki, hiztunek EBAZ arau edo proposamenen inguruan
|
dituzten
uste edo jarrerak agerian jartzeko.
|
|
Laburbilduz, orain arteko esperientzia oinarri hartuta, gazteok hiztun gazte gisa ikertu eta ulertu behar
|
ditugula
uste dugu, esaten dutenari eta hori zein hizkuntzatan egiten dutenari baino, hizkuntzekin egiten dutenari erreparatuz. Hitz eta ekintza horien bidez euren (gazte) mundua irudikatzen eta egiten dute; hori guztia, helduok diseinatutako eta sortutako gizarte eta kultura batekin elkarrizketan.
|
2022
|
|
Hizkuntzei atxikitako usteak, irakaslearen jardunean islatzeaz gain, hizkuntza irakaskuntzarako giltzarri dira informazioa sailkatu, iragazi eta egokitzeko (Li 2012). Usteek isla dute hizkuntzetan eta jardunetan, eta, beraz, garrantzi handikoak dira irakasleek curriculumeko hizkuntzekin
|
dituzten
usteak arakatzea (euskararen kasuan, bereziki); izan ere, irakasleek hizkuntza gutxituarekin dituzten usteak ikertzeak termometroaren funtzioa izango luke, horri lotutako ezkutuko pentsamendua argitan jartzeko euskararen ezagutzan, transmisioan eta erabileran hain funtsezko diren eragileen artean: Haur eta Lehen Hezkuntzako irakasleenak, alegia.
|
|
Hizkuntzei atxikitako usteak, irakaslearen jardunean islatzeaz gain, hizkuntza irakaskuntzarako giltzarri dira informazioa sailkatu, iragazi eta egokitzeko (Li 2012). Usteek isla dute hizkuntzetan eta jardunetan, eta, beraz, garrantzi handikoak dira irakasleek curriculumeko hizkuntzekin dituzten usteak arakatzea (euskararen kasuan, bereziki); izan ere, irakasleek hizkuntza gutxituarekin
|
dituzten
usteak ikertzeak termometroaren funtzioa izango luke, horri lotutako ezkutuko pentsamendua argitan jartzeko euskararen ezagutzan, transmisioan eta erabileran hain funtsezko diren eragileen artean: Haur eta Lehen Hezkuntzako irakasleenak, alegia.
|
|
Honako atal honetan, esku arteko ikerketa honen emaitza esanguratsuenak eztabaidatu eta ondorio azpimarragarrienak nabarmenduko ditugu. Oinarri kuantitatiboko lana izaki, aztergai izan dira 418 irakasleren hizkuntza usteak, hau da, irakasleek hizkuntzei euskarari berezikiatxikita
|
dituzten
usteak aztertzea honako bost aspektu hauetan: hizkuntza mailan, garrantzi mailan, zailtasun mailan, galdetegirako hizkuntza hautaketan eta horretarako arrazoietan.
|
|
Lehenik eta behin, irakasleen hizkuntza mailei buruzko usteei erreparatuz gero, emaitzek ondorio garbiak adierazten dituzte. Irakasleek, hurrenez hurren, gaztelaniaeta euskara maila handia
|
dutela
uste dute. Hain zuzen ere, hamar irakasletik bederatzik dute uste hori.
|
|
Irakasleek, hurrenez hurren, gaztelaniaeta euskara maila handia dutela uste dute. Hain zuzen ere, hamar irakasletik bederatzik
|
dute
uste hori. Datuetan sakondurik, erabat azpimarragarria da oso txikia dela euskara maila apala duela uste duen irakasleria, eta gaztelaniaz ez dagoela irakaslerik bere buruari maila apala aitortu dionik.
|
|
Hain zuzen ere, hamar irakasletik bederatzik dute uste hori. Datuetan sakondurik, erabat azpimarragarria da oso txikia dela euskara maila apala
|
duela
uste duen irakasleria, eta gaztelaniaz ez dagoela irakaslerik bere buruari maila apala aitortu dionik. Txanponaren ifrentzuan, ingelesa eta frantsesa leudeke.
|
|
Azken ondorioak bat egiten du Amonarrizek (2019) azaldutakoarekin, izan ere, gizartearen usteetan sakon erroturik dago euskarak berezko ezaugarri duela ikasten zaila den hizkuntza izatea. Geroari begira, interes handikoa litzateke orain Haur eta Lehen Hezkuntzako graduetan diren ikasleek (etorkizuneko irakasleek)
|
dituzten
usteak ikertzea eta bien arteko konparaketa egitea, euskarari buruzko zailtasun usteen joera ezagutze aldera.
|