2005
|
|
Bartzelonako Unibertsitate Autonomoko ekonomia aplikatuko katedradun Josep Oliverrek (UAB), txostena koordinatzeaz arduratzen denak, atzo zehaztu zuen soldata desberdintasunen heren bat “azaltzen” dela, “emakumeak gizonak baino %13 ordu gutxiago lan egiten duelako”. Beraz, aldagai hori kontuan hartuta, katedradunak uste
|
du
sektore publikoko soldata diferentzia “desagertu” egiten dela, baina sektore pribatuko desberdintasunaren heren bat baino ez du azaltzen. Gainerako “bi herenei” dagokienez, arrazoitzat jo zituen langilearen “ezaugarri indibidualen arteko desberdintasunak” edo “genero diskriminazioa”.
|
2007
|
|
Estatistikek hala adierazten dute: 30 urte arteko hamar gaztetik seik nahiago
|
dute
sektore publikoan lan egin enpresa pribatu batean baino soldata eta egonkortasun berarekin. Baina dena ez da paradisu bat, mota horretako enpleguak ere baditu bere desabantailak.
|
|
Espainiako gazteen% 65i funtzionario izatearen ideia ematea ez da joera berria, baina harrigarria da fenomeno hori —duela hamarkada batetik aztertzen ari da oraindik— gero eta handiagoa izatea belaunaldi berrien artean, Valentziako Ikerketa Ekonomikoen Institutuak egindako azterlan baten arabera. 30 urte bitarteko hamar gaztetik seik nahiago
|
dute
sektore publikoan lan egin enpresa pribatu batean baino soldata eta egonkortasun berarekin 200 plaza eskaintzen dituen deialdi publiko batean, milaka hautagai aurkez daitezke. Bilatzen dutena ez da eszentrikotasunik:
|
2008
|
|
Kontuen Auzitegiak egiaztatu behar
|
du
sektore publikoaren ekonomia finantzazko jarduerak legezkotasun, eragingarritasuneta ekonomia printzipioak betetzen dituela. Kontrol hori kontratazio publiko, erakundeen ondare eta aparteko kredituen gain egiten da, baita, modu berezian, aurrekontuetako kreditu aldarazpenen gain.
|
2009
|
|
Hori da, hain zuzen ere, Espainiako Berreskuratze Federazioak (FER) metalak birziklatzen dituzten enpresen patronala profesionalen erregistro bat jarri du abian, merkatuan material birziklagarriak (hala nola kobrea) garestiak direlako animatutako arrotzak ager ez daitezen. Ingurumenerako onuragarria izateaz gain, birziklapenaren industriak eragin handia
|
du
sektore publikoak zein pribatuak sustatutako lanpostuen sorreran. Bilketaren lehen mailatik kateko azkeneraino, zaborrak jarduera ugari eragiten ditu.
|
2012
|
|
Helburua PSOEk duela bi urte lege txepel eta koldar baten bidez onartutako proposamen eskas horiek atzera botatzea da, urteetan mugimendu feministak egindako aldarrikapenak jasotzen ez zituztenak eta emakumeon gorputzen gainean erabakitzeko erabateko ahalmena eta burujabetza bermatzen ez zutenak. Lege horrek emakumeen sexu eta ugalketa eskubideen erabilera mugatu du; ez
|
zuen
sektore publikoan abortua praktikatzea bermatzen zuen neurri zehatz eta argirik zehazten; eta, azkenik, ez zuen borondatezko abortua Zigor Kodetik ezabatzen. Orain PPk lege hori aldatu nahi du, eta, udazkenerako iragarri den araudi berri honen edukia zehatz mehatz ezagutu gabe ere, badakigu gure sexu eta ugalketa eskubideek inoiz izandako atzerakadarik handiena pairatuko dutela, eta baita gure gorputzaren gainean erabakitzeko eskubidearen urraketa ere.
|
|
Horrez gain, azpiegitura egokiak eskaintzen dizkie beren jardueraren garapenerako.Ekoizpen bideen jabetza pribatua da, mozkinak bezala, baina ekoizpenarenkostuen zati bat sozializatzen da (azpiegiturak, ingurumena, babes soziala, eta abar). Merkatuak erabateko lehentasuna
|
du
sektore publikoaren gainean; izan ere, sektore publikoak bakarrik betetzen du merkatuaren irismenetikkanpo dagoena baina berarentzat beharrezkoa dena (subsidiariotasunprintzipioa). Ekonomia kapitalista deritza horri.
|
2016
|
|
Azterketa soziologikoen arabera, Bizkaiko gizartea zahartzen ari da, eta gero eta gehiago du sektore publiko indartsu bat. Behar besteko giza baliabideak eta baliabide materialak
|
dituen
sektore publiko bat, areagotzen ari diren deserrotze, babesgabetasun, esklusio eta bazterkeria egoerei aurre egin ahal izateko
|
2017
|
|
balio
|
du
sektore publikoan, zein pribatuan. Europar Batasuneko Justizia Auzite
|
|
6·· Zer ezaugarri
|
du
sektore publikoko edozein kon traturen objektuak?
|
|
Teoria horren ildotik, kontuan hartuz sektore publikoko langileek baliabide gehiago dauzkatela sektore pribatuek baino, lan segurtasun handiagoa dutenez, konpentsazio handiagoak zuzendaritzatik, eta lan baldintza hobeak (Ozsoy et al., 2014), espero
|
dugu
sektore publikoko langileen gogobetetasunaren balioespena hobea izatea langile pribatuena baino. Azken buruan, sektore publikoko langileek LBK hobea izatea.
|
2018
|
|
Datuak Babesteko Erregelamendu Orokorrak (RGPD) estatu kide guztiei eragiten die. Eta horrek esan nahi
|
du
sektore publikoak ez duela bakarrik aurretik lan egiten. Konpainiek ere (bai on line bai offline) aldaketak egin behar dituzte bezeroen eta erabiltzaileen datuen kudeaketan, arauaren eskakizunak betetzeko.
|
2020
|
|
Gobernu berriak «diplomazia ekonomikoaren inguruko» pertsona bat nahi izan du Josep Borrell ordezkatzeko Atzerri Ministerioaren buruan, Moncloaren esanetan. Gonzalez aditua da «nazioarteko harremanetan, merkataritzan eta ekonomian», eta esperientzia zabala
|
du
sektore publikoan zein pribatuan, ITCren webguneko profilaren arabera. Haren lana izango da Espainiaren interes ekonomikoak defendatzea nazioartean.
|
|
Gonzalez aditua da nazioarteko harremanetan, merkataritzan eta ekonomian, eta esperientzia zabala
|
du
sektore publikoan zein pribatuan, ITCren webguneko profilaren arabera.
|
|
Erreformaren helburu nagusia" erregimen unibertsal bat" ezartzea da; hots, Gizarte Segurantzako 42 erregimenak ezabatzea eta erregimen orokor bakar bat sortzea 2025etik aurrera. 2019an hamar langiletik zortzik erregimen orokorrean kotizatzen bazuten ere, erregimen bereziak
|
zituzten
sektore publikoko langileek, laborariek, langile autonomoek, notarioek, Frantziako Bankuko langileek... Erregimen berezietako langile horiek onurak zituzten erretiro adinean eta kalkulu baldintzetan; batzuek, esaterako, 52 urterekin har zezaketen erretiroa.
|
2021
|
|
Etorkizunean nondik nora jo behar den ere erakutsi du: “Administrazioak eredu eta jarraibide izan behar du normalizazio prozesuan eta beste sektoreei lagundu behar die, sozio-ekonomikoei batez ere; Hizkuntza Politika bakarra behar
|
dugu
Sektore Publiko osoan, eta planak sinplifikatu egin behar ditugu; Hizkuntza Ofizialak Erabiltzeko Irizpideak izan behar dira gure plan guztien oinarria; Administrazioko langileak jakin behar du hizkuntza erabiltzeko eskubidea ez dela berea, herritarrarena baizik; edonork ulertzeko moduko euskara erabili behar dugu; testuak jatorritik euskaraz sortu behar dira, eta ez itzuli; itzultzaile neuronala...
|
2022
|
|
enpresa pribatuek ardura hori hartzekotan dirua irabazi behar dute eta, beraz, zerbitzuaren kalitatea jaisten dute. Bestalde, atzean interesak daude, enpresa pribatuek influentzia eta harreman zuzena
|
baitute
sektore publikoan sartzen uzten dietenekin.
|
|
Hurbilketa metodologiko misto baten bidez, maila anitzeko eta luzetarako ikuspegiarekin, kultura berritzaile eta parte hartzaileek, lidergo eraldatzaileek eta plangintzek jokabide berritzaileak sustatzen ote zituzten aztertu zen. Lagina, zerbitzuen eta ekoizpenaren sektoreetako jarduerak
|
dituzten
sektore publikoko zein pribatuko 8 erakundetako 14 taldek osatu zuten. Gure emaitzek iradokitzen dute kultura berritzailea funtsezkoa dela langileen jokabide berritzailea sustatzeko, betiere erabakietan parte hartzen badute.
|
2023
|
|
40 urteotako neoliberalismoaren bultzadaren aurrean gaude, eta bai, hor indar munstroak daude. Egun inbertsio gaitasuna, ezagutza, kontrola eta boterea esku pribatu gutxi batzuetan dago, ez
|
dugu
sektore publiko indartsurik. Eta disputa hori egin behar da.
|
|
Eta badaude interes pribatu korporatiboak dituzten multinazionalak, eta bai, joko zelai horretan jokatu behar dugu, eraldatuz. Zeren ez
|
dugu
sektore publiko indartsurik. Hori bidean lortu dugu.
|
|
Kontuen Auzitegiaren zereginik garrantzitsuena fiskalizazio eginkizuna betetzea da. Kontuen Auzitegiak egiaztatu behar
|
du
sektore publikoaren jarduera finantzario ekonomikoak legezkotasun, eragingarritasuneta ekonomia printzipioak betetzen dituela. Kontrol hori egiten da kontratazio publikoaren gain, erakunde fiskalizatuen ondare eta aparteko kredituen gain, baita, modu berezian, aurrekontuetako kreditu aldaketen gain ere.
|