Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 159

2000
‎Alegia, esan nahian bezala asko duela liburuak jolasetik, jolasa delako askatasun osoa lortzeko era bakarra, eta jolasa delako, azken finean, paradisuaren ispilu. Eta bere teoria egiaztatze aldera, Nietzsche du orain: " Ez dut egitasmo jasoei aurre egiteko beste erarik ezagutzen jolasa baizik".
‎Erabateko itxuraldaketa esan dugu, oker ez bagaude, baina ez dugu orain kolpetik adieraziko zertan zetzan aldaketa bitxia; epeka emango dugu horren berri, apurka apurka, hitz lasterraren harmoniara egokiturik, ez horrenbeste intrigari eustearren izan ere, kontakizun honetan, intriga ez baitago itxu  raldaketaren zernolakotasunean, beste zerbaitetan baizik, ezpada kontaeraren arnasa bere gradazio egokian ematearren. Beraz, eta on  tzat jo dugun apiril euritsuaren buruan, lehen aldaketa hatz txikietako azazkalena izan zen.
‎Noragaldua sentitu zen une batez, hala ere, Brown jauna, zein arrastori jarraitu ongi ikusten ez zuela. Zer egin behar zuen orain. Zer egin behar zuen has zedin arte?
‎Baina orduantxe, ehiztariak horrenbeste ordu untxiaren zain egin ondoren, eskopeta prestatzen duen irrika amorruzkoarekin bezalaxe, piztu egin ziren argi guztiak sekulako zalapartaz, eta ni ahoa bete hortz gelditu nintzen (zentzu figuratuan har bedi, mesedez, adierazpidea), esaldi hasi berri bat alboan neukan gizasemeari ulertezin egin zitzaiona, dudarik gabe, zeren, oker ez banago, medikuak erretzea debekatua ziola erantzun baitzidan xalo xalo, sekula ikusi dudan esku keinurik tristeena eginez, bai, orduantxe esaldi hasi berri bat airean gelditu zelarik, edo, hobe esan, aireak eraman zuelarik. Gertakari txiki ezusteko hark nire baitan sortu zuen ondoeza ez dut orain aditzera emango; soil soilik esan behar dut, betidanik gogaitu izan nauen komunikazio inkomunikazio dikotomiak sortzen dituen arazo nire ustez konponezinekin akordatu nintzela orduan ere ezinbestean, eta, atzera, nire teoria ezkorra, nahi bada, eta agian atzerakoi samarra ere bai, baina ez horregatik okerra edota enpirismorik gabea sendotu egin zen, kasik errefutaezin bihurtzeraino.... Mila froga eman nitzakeen gizakion arteko komunikazio ezintasunari buruz; horietatik bat aukeratzekotan, nire izate guztia aspaldidanik zauritzen duen adibidea aukeratuko nuke zalantzarik gabe, ezinago argi adierazten zuelako nire teoriaren funtsa batetik, eta, bestetik, ni neurrigabeki eta desesperatuki mintzen ninduelako.
‎Estiloari dagokionez, estimutan ditut orain  dik ere narrazioan zehar ageri diren elipsirako, iradokizunerako eta,, estilizaziorako joerak. Estimutan dut, baita ere, noizbehinka ageri den ironia:
2001
‎Lehenago ere aritua naiz lan horretan, hala beharrik, eta ez neure burua besterik baino neurtzaile hobetzat neukalako. Aski dugu orain hor ere zenbait lore eder aurki daitezkeela jakitearekin. Baita ere, gainera, besterentzat ximel xamar agertu arren guretzat atsegin, begiko eta kuttun direnak ugari. Â
‎Badirudi, belaunaldiak direla eta ez direla, X ek nonbait (ez dut orain pasartea aurkitzen) Ortegaren segiziokotzat hartu nauela, eta ez naiz larriki poztu, horren kulturalismoa gogaikarri (ez dut gogorragorik esan nahi) izan baitzait beti. Besterik da hor eta bestetan esan dudana edo esan nahi nuena:
‎Euskara, hain eskuko duen euskara? alde batera utzirik, nobela aldera zorroztu behar luke orain arreta Etxaidek. Nobela da, beste edozein irakurgai baino gehiago, oraingo irakurle arruntaren janaria.
‎Bestela badirudi ere, inoiz baino begirago egon behar genuke orain aldi igaroari, etorkizunaz atzendu gabe noski eta etorkizunaren zain gaudelako, hain justu. Besteak beste, lehen egin izan dena egina dago, nahiz gaizki egina iruditu guri; lehen esana esana dago, oker esana dagoela baderitzagu ere.
‎Erregelen arabera eginak ez daudelako lehenbizi, frantsesez berak dioenez: " Euskaldunek, poesiara aski emanak izanagatik, ez dituzte orain arte honen legeak bete; bete ez ezik, bai baitirudi haien berririk ere ez dutela izan". Bi huts aurki  tzen ditu ikusi dituen kobletan:
‎Arlo honetan saiatu ziren Axularrez kanpora beste asko, artean Oihenart zutela. Esan dezagun, hitzak hizpidea ekarrita, Axular luzaro baztertua behar ez bezala goratu nahi duela orain zenbaitek, beste guztiak azpiratuz. Gorostiaga euskaltzain jaunak, adibidez, honako hitz harrigarri hauek ezarri ditu bere azken liburuan:
‎Argitara dituen liburuak izendatu behar ditut orain, baina horretan hasi baino lehenago, aitortu beharrean naiz ezin bestean baztertuz egin ditudala, zenbait aldizkaritan agertu dituen lanak. Halaz guztiz, eta nahiz artikuluak isilpean utzi, bada, haatik, beste zerbait aldez aurretik, eta besterik baino lehenago, oihukatu nahi nukeena, ea han edo hemen oihartzunik sortzen ote duen.
‎Hura da harrigarri, ez hau. Hor aipatzen nuen lurrikara etxean dugu orain eta nola ez genuke izango horrelakorik. Ez gaitezen gehiago mundu honetako, garai honetako munduko, ez diren Paradisu galduen bila ibil.
‎Zenbait herritarren kezkak eta goganbeharrak arindu nahi nituzke orain, arin ahal banitza. Badakit badela gure artean buru langile eta Unibertsitateetan barrena ibiliei zeharka begiratzen dienik:
‎1934an" ondu" nuen Memorias de un jelkide zeritzana. Nahiz ez zen idazlan bikaina, baluke orain baliorik, oker ez banago, urte haietako kondaira, jende xumearen aldetik, egin nahi lukeenarentzat.
‎Gogora datozkit Humboldt (ez lituzke orain gutaz, ez hurrik eman ere, orduan esan zituenak esango), Tallien gerran etsaia eta, lehentxeago, Agirre, Manuel, 1748an jaioa omen. Bere Cartas y discursos del militar ingenuo deritzan idazki bilduma A. Elorzari eskerrak eta A. Elorzaren sarrerarekin azaldua izan da Donostian, 1974an.
‎Direlako bertsook, dioena ongi hartu badut, Berlinen 1857an agertu bezala argitara omen ditu Irigoyenek (396 or.). Mähn en Denkmäler der baskischen Sprache ezagunetan irten omen ziren: liburuxka ez dut orain helmenean15 Nolanahi ere, ikus daiteke, geroxeago, Xabier Altzibar," Bizenta Antonia Mogelen biziaz eta lanaz zenbait argibide", Euskera 27 (1982), 457
‎Larresororekin edo ari banintz, bestelako arrazoibideak atera nituzke, baina bat gatozela uste dut orain dihardugunok zenbait oinarriri buruz. Hizkuntzak, hizkuntza bakoitzak, alegia, ez gizontzen gaituen mintzatzeko gaitasunak?
‎Irakaskintzan Aita Mokoroak euskarari ipintzen dizkion zedarriak, ordea (ik. 57 or. eta hurrengoak), murritzegiak iruditzen zaizkit28 Bestela esan, Aita Mokoroak uste du orain ere (eta ez 1936an) muga horietarik irten gabe bizirik iraungo duela. Nik, ez.
‎Oker nengoen, oker baino okerrago, eta biziro poztu naiz: badut orain, etxeratzen naizenetan, nora jo neure egarria berdintzeko. Hemen bainabil, linguistikan agertzen diren bide berriez, urrutitik eta berandu bederen, jabetu nahian eta ez dut sekula horrelako argirik ikusi.
‎Hango eta orduko hizkuntza ere ezagutu behar, bai alajaina, eta ez ezagutzetik etorri dira gure artean  lehen eta are orain bertan ere irakur daitezkeen hainbat bitxikeria. Eta hizkuntza hori per definitionem hizkuntza idatzia dugunez gero orain, ezagutu behar dira, eta errotik bururaino ezagutu, orduko, lehenago eta geroagoko idazlegeak; grafia moldeak, letra bakunak edo letra multzo bakoi  tzak zer adieraz zezakeen igartzen ez badiogu, ez baitugu gauza zuzenik aterako gure edizioetan. Badute bekatu bat baino gehiago gure orain  tsuko argitaratzaileek ere.
‎Bistan daukagu euskarak erro sendoak zituela gure herrian landatuak, eta komeni genuke orain artekoak baino ikerlan sakonagoei ekingo bagenie zer nolakoak ziren jakiteko. Fergusonek ez zekien ongi zer gerta zitekeen hedatu zuen" diglosia" hitzarekin eta hitzak azaltzen edo estal  tzen duen gogoetarekin:
‎ETAren jarduera militarra geldian, itun politikoen moldeak errotik aldatuak eta ezker abertzalea itun horien barruan dauzkan eszenatoki batek aldaketa kopernikar baten aurrean jartzen gaitu inolaz ere. Eszenatoki berri horretan, aurrekoetan bezala, hedabideak dira betiere kontestaezinezko autoreetako batzuk eta haien inguruan bultzatzen diren prozesuek garrantzi handia dute oraina ulertu eta etorkizunari begiratzerakoan.
2002
‎Horixe bakarrik behar duzu orain, gaixotzea. Kendu arropa busti horiek gainetik.
‎Hau argi ikusten ez duena, lehenago esan dudan gisa, ez da mundu honetan bizi. Euskaldunon hizkuntza eskubideek inoiz baino errespetu handiagoa dute; orduan eskubiderik ez zen, eta sekula ere argia ikusi ez duten euskal esparru batzuk, esparru berriak, ditugu orain eskura. Horien artean daude, esaterako, zuk edo zure adiskideren batek egunero esku artean erabiltzen dituen eskola liburuak.
‎Euskaltzaindiak ongi bete du orain arte zeregin hori, historian zehar eta askotan garairik ilunenetan, erakunde honek hartu baitu bere gain euskararen kandelari pizturik eusteko ardura zail eta neketsua. Eta, gainera, anitzetan bere barnean bildu ditu urteen joan etorrietan euskararen egoerarekin kezkarik handiena erakutsi izan duten idazle, ikertzaile eta euskaltzaleak.
2003
‎–Uste dut orain Zegamako tunelik luzeenean sartu garela, esan nion.
‎–Zer egin behar duzue orain? –galdetu die Aitorrek, agurra gozotu nahian.
‎Lehenengo kapituluan, Erregimen Zaharraren krisialdiaz aritzean, aipatu ditugu puntu horietako asko, eta ez dut orain nondik norako nagusi batzuk marraztea beste asmorik. Euskal gizartean nekazaritzak pisu handia izan zuen XVI. mendeko azken herenetik hasi eta XIX. mendeko lehen herena bitartean.
‎1956, ia osorik lanaren zama gizarte zibileko borondate eta baliabideek eraman zuten; azken data horretatik hona, Herri Erakundeen politika ere tartean egon da. Batak nahiz besteak (edo biek batera) egindakoa ez da noski aski etorkizuna segurtatzeko, baina burututako emaitza bazterrezina dugu orain eta gero97". Begiak baizik ez ditu zabaldu mende berriak, jaioberriak koskortu beharra du; eta, denon laguntza izango al du horretan?
2005
‎Eta zer egin behar zuen orain Adelak, bere gaztaro guztia borroka politikoari eskaini eta gero?
2006
‎–Zer egin behar duzu orain?
‎–Hobe duzu orain joatea. Eta kontuz ibili kalea zeharkatzean.
‎Komuna erabili beharra dut. Errespetu falta litzatekeela uste dut orain halakorik hemen eskatzea. Eutsi egin diot.
‎Mauritaniako gizaki urdinen ohiturari jarraituz, emakume ezkonberriak gurinez igurzten ditu dendako hagak, joritasuna etor dadin bere etxera. Nik ez nuen halakorik egin, eta ondorioak jasan behar ditut orain, antza.
‎Ardiz mozorrotutako otsoak dira juduak, lo baleude bezala egon dira orain arte kuzkurtuta; beren makilak astindu eta munduaren jabe egin nahi dute orain eta beti. Ez diegu utziko.
‎ez genuen tokitara irits gaitezkeelako. Aurki dezakegu, esaterako, gailurrera paraje gordeetatik eramanen gaituen bide alternatibo eder liluragarria; aurki dezakegu, baita ere, tontorrera iristeko aukera zuzen eta gogorra; aurki dezakegu mendiari oinarritik buelta eman eta toki berera ekarriko gaituen ibilbidea; eta aurki dezakegu, eta horixe dugu orain hizpide, inora eramanen ez gaituen bidea, heldulekurik gabeko pareta baten azpian jarriko gaituen xenda, edota bat batean desagertzen den itxurazko bidezidorra.
2007
‎Crousera heltzean dagoen mendixkatik ezin hobeki ikusten da Groya. Alimaleko irla luzearen itzalak badu orain zerbait bitxi. Arriskutsu bilakatzen ari balitz bezala.
‎Halere, diote haren gorputza Paradisuan dela aurkitzen eta haren hilobia horretarako dela hutsa. Bidaiariak jakin behar du orain, lehen Asia Ttipia deitzen zen lurralde honetan, sartu direla Turkoak eta horretarakotz dela leku hau Turkia deitzen orain.
‎Ordea, irakurle eta beharbada bihar lur berrien deskubritzaile izanen zaren horri, utza  dazu hemen kontseilu batzuen emateko lekua, handia izan da orain arte ene fortuna, baina adina ere dut orain handia, eta luzarako ez bizia.
2008
‎Nire burua egoera honetan ezagutu ezin dudan bezala. Nola esplikatu, nola esan, orain, zuregana joan nahi dudala, zurekin egon nahi dudala orain, Â eta bihar, eta etzi, eta datorren astean, eta hilabete barru... denborak desafiatu nauenean.
‎–Denda itxi behar dut orain, nahi al duzu garagardo bat hartu hemen inguruan?
‎Lotta kontalaria izan da txiki txikitatik. Sei urte ditu orain, hiztun ezin hobea da, eta hurrengo asteetan erabakiko du epaitegiak norekin biziko den.
‎ez dut sekula amaitu Foucaulten liburu bat, behin baino gehiagotan saiatu naizen arren, inguratzen nauen giro intelektual zein sentimentalak bultzatuta. Baina horrek axola gutxi du orain, Euskal Herrira itzuliko naizen honetan. Nire gelaxkari azkeneko begirada eman, damuz, sutegiek lehenengo egunean bezain beltz jarraitzen dutela konturatu naiz, edo are beltzago, ziurrenik?, Mark eta Harrison agurtzen saiatu, ez dizkidate haien ateak zabaldu:
‎Eta larrua jo dugu. Uste dut sekretu bat dudala orain.
‎[Adimen emozionala.] Geure buruaren jabe izaten erakutsi nahi izan ziguten; geure bihotzaren jabe egin nahi gaituzte orain. Gaitzetik gaitzagora gabiltza.
‎(Oraintxe ere aditzen dut nik erre usaina bertan; neure gogoaren kontra, auskalo zerk bultza eginik," txispaz armaturik" jarri nuen behin neure burua, Inaziok bere lagundia bezala, eta erremedio zaila du orain honek).
2009
‎Joanak dira egun txar haiek. Hemen duzu orain senarra eta ondo zainduko zaitu.
‎–Badakit nola sentitzen zaren. Ezin duzu orain etsi, zulo horretatik atera behar duzu. Tira, laztana!
Bazuen orain zeruko ateen berri, bazekien nondik zetorren une bateko heriotza bizi izandakoek adierazten duten argi hori. Urtxintxa baten arintasunez jaitsi zen sokan behera, inguruko edertasunaz gozatuz, ñabardura liluragarriei begira, hala haitzetan nola landareetan eta gerturatuz eta urrunduz zebiltzan hegaztietan; ñabardura haietaz ez zen ordura arte jabetu, nahiz eta Lurreko mendi eta haran ederrenetarikoetan barrena ibilia zen hainbat aldiz.
‎Ananda, badakizu barru argitzea zer den, zuk zeuk ezagutu duzu zeure baitan; orduan, zertarako nire laguntza?, edozerez harago iristeko ahalmena duzularik, zergatik ba sufritu zure atzetik jarraitzerik nahi ez dudala eta?, ez zenuke inoren laguntzarik behar zure betegintzarre espirituala lortzeko; eta kontu horiek guztiak ipuin huts balira, zer?, zer da ba Kailas mendi sinboliko hori, zer Cervino Materhon gailurraren pareraino lebitatzea?, neuk ere ikusi zintudan lebitatzen Kumbamelan, egia da, lurretik hamar bat zentimetrora, baina orain ez nago erabat ziur, agian ilusio optiko hutsa izan zen; zer da energia zurrunbilo konikoen kontu hori, hor zehar irakurri duzun literatura merke hutsaren emaitza, horixe, lelokeria lelokeriaren atzetik, gaizkiulertuaren atzetik, paranoia paranoiaren atzetik, bai, Ananda, ez zara jabetzen ez zaudela zeure onean, hitzez hitz hartzen dituzula sinboloak; zer diozu, Sara, zuk zeuk ikusi zenuen nola lebitatu nuen Kumbamelako santoi haren aurrean, zuk zeuk ikusi zenuen; berriro esango dizut, Ananda, ilusio optiko hutsa izan zitekeen, beste ezer ez, eta, gainera, eman dezagun lebitatu zenuela, eta zer, argidun bihurtzen ote zaitu horrek, jeloskortasun soil bat gainditzeko gauza ez zara eta, ea konturatzen zaren behingoz segurtasun faltaren konplexuz beterik zaudela, amaren eza nozitzen duzula, zeuretzat bakarrik nahi nauzula, arnasa hartzen ez uzteraino, maite zintudan eta maite zaitut oraindik ere, Ananda, bizitzan gertatu zaidan gauzarik onena zaitut, baina gure harremana itotzen ari zara, ez didazu arnasa hartzen uzten, ez didazu arnasa hartzen uzten, ulertzen, ostia; ez esan hitz zatarrik, Sara; titietatik ateratzen zaidana esango dut, ostia, ostia, ezin dut arnasarik hartu, zu eta zure paranoiak, eman dezagun benetakoa dela zuk esaten duzun hori guztia, orduan bihotz zabala izan zenuke, lasaia, eta zer ipuin da beste hori ere: ...itekorra izan behar duzu nirekin, fidatu nitaz, leial natzaizu, beste inorekin ez nintzateke oheratuko inola ere, non aurkitu zu bezalakorik, galduta nengoen, nerbio arazoekin, bizitzan aurrerabiderik gabe, kaka hutsa nintzen, eta zu ezagutu eta eraldatu egin nintzen, bai, zuri zor dizut dena, buruz ongi samar jantziriko emakumea bilakatu nauzu, eskalatzaile bikaina, yoga irakaslea, eta bizi gogoa dut orain, ez nazazu hain estu hartu beraz, ez ezazu ito nigan jaioarazi zenuen ilusioa, zu ezagutu zintudanean erabat aldatu zen nire bizitza, orduan bezala jarraitu nahi dut, ongi dago, saiatuko gara beste urrats bat aitzina egiten, baina emadazu denbora pixka bat, ulertu egin nahi dut, ez diozu beldurrik izan behar ni galtzeari, heldutasun eta jakinduria handiko pertsona zara, ez utzi ezeri gure h... nire laguntza behar omen duzula argitze iraunkor bat biontzat lortzeko, nola jar dezakezu horrelako proiektu baten oinarrian ni zuri loturik eusteko behar konpultsibo hori, ez al zara jabetzen ama galdu zenuen bezala ni galtzeko beldur zarela; ez jarraitu, Sara, zital hori, erotu egingo nauzu; ikusten nola galtzen duzun kontrola, Ananda, ez erantsi eskurik niri, ostia, nazkaturik nago zure mehatxuez, a zer kaka argia zurea, ez ukitu ni gero, ulertzen, bortxatzailea, ama putaren semea; ez hitz egin horrela, Sara, dena zikintzen duzu, dena pikutara bidaltzen duzu; pikutara bota zer, Ananda, zure paranoiak?, Iñigo eta Xabierren ustekeriak?, nik bizitza bizi besterik ez dut nahi, behin batean ezagutu nuen gazte ezti eta jakintsu haren ondoan, berrogei urteko asko baino helduagoa eta tinkoagoa zinen, segurtasuna eskaintzen zenidan eskalatzen ari ginela, yogako klaseak antolatzen ari ginela, diru arazoren bat gertatzen zenean, hantxe eusten zenion lasai, neurritsu, neba Kandidorengandik eta haren jokabide bortitz eta intoleranteetatik babesten ninduzun, desarmaturik uzten zenuen zeure ahots harmoniatsu horrekin, zer ostia gertatu zaizu, orduan bai zinela maisu handia niretzat, argiduna, ez al zara konturatzen zeu izan zarela dena kakaztu duena, eman dezagun zuk adierazi bezala direla gauzak, bizimodu argitsu eta zoriontsu bat dugula zain, zuk eta zure lagun berri horiek seinalaturiko bide horretan barrena, baina ezin dut itsu itsuan aurrera egin, Ananda, zugan soilik fedea dudala, jainko ahalguztiduna bazina bezala, eta areago Iñigo eta Xabierrengan fidaturik, horiek ez daude burutik sano, ezin dut, ikusten baitut argi eta garbi nora zoazen, horra non agertu zaizun barruan gorderik zeneraman haur abandonatu eta beldurtia, eta nik ezin diot jarraitu esklabo egin nahi nauen ume apetatsu horri, amaren hutsunea betetzeko baino ez nau-eta behar; nor zara zu nire amaz mintzatzeko, urdanga, ezta hitz erdi bat ere hari buruz, edo bertan hilko zaitut, entzun?; hil nazazu, ez duzu potrorik, hil nazazu, aurpegian zartako bat emateko baino ez zara gauza, ume negarti baten pare, jo nazazu ukabilez, potrorik baldin baduzu, eta amaitu dezagun hau guztia, ez nazazu besarkatu, ez ezazu negarrik egin, ostia, ume puta, aska nazazu, kendu zeure aho hori nire tititik, aska nazazu, ume gaixo bat besterik ez zara, ez ezazu negarrik egin, tira, zatoz, jarri hemen, kulunkatu egingo zaitut, baina ez jo ni berriro, ez didazu minik egiten, baina umiliatu egiten nauzu, ez didazu minik egiten, baina egunen batean kontrola erabat galduko duzu, zatoz, ez egin negar, maite zaitut, laguntza bilatu behar dugu, espezialista batengana jo, ez begiratu horrela, ongi, ez gara joango, ez baduzu nahi ez gara joango, ez zaitut inoiz utziko, ez izan beldurrik, ez zaitut utziko, maitekorra izan behar duzu nirekin, fidatu nitaz, leial natzaizu, beste inorekin ez nintzateke oheratuko inola ere, non aurkitu zu bezalakorik, galduta nengoen, nerbio arazoekin, bizitzan aurrerabiderik gabe, kaka hutsa nintzen, eta zu ezagutu eta eraldatu egin nintzen, bai, zuri zor dizut dena, buruz ongi samar jantziriko emakumea bilakatu nauzu, eskalatzaile bikaina, yoga irakaslea, eta bizi gogoa dut orain, ez nazazu hain estu hartu beraz, ez ezazu ito nigan jaioarazi zenuen ilusioa, zu ezagutu zintudanean erabat aldatu zen nire bizitza, orduan bezala jarraitu nahi dut, ongi dago, saiatuko gara beste urrats bat aitzina egiten, baina emadazu denbora pixka bat, ulertu egin nahi dut, ez diozu beldurrik izan behar ni galtzeari, heldutasun eta jakinduria handiko pertsona zara, ez utzi ezeri gure harremana zapuzten, gure bide espirituala eteten, egin negar, egin negar, badakit, uste duzu ez dudala ezer ulertzen, zuk dena argi duzu, badakizu nondik jo behar dugun betegintzarrea lortzeko, mendiak eskalatzen ditugunean bezala, halakoetan sokaren buruan jartzen uzten didazu batzuetan, utzidazu orain ere bidea urratzen, jomugara heltzeko denbora gehiago behar badugu ere, maite zaitut, bizitzan ezagutu dudan pertsonarik onena zara, gure artekoa konpondu behar dugu, konponduko dugu, egin negar, hartu titia, har ezazu behar duzun kontsolamendu guztia.
‎nire laguntza behar omen duzula argitze iraunkor bat biontzat lortzeko, nola jar dezakezu horrelako proiektu baten oinarrian ni zuri loturik eusteko behar konpultsibo hori, ez al zara jabetzen ama galdu zenuen bezala ni galtzeko beldur zarela; ez jarraitu, Sara, zital hori, erotu egingo nauzu; ikusten nola galtzen duzun kontrola, Ananda, ez erantsi eskurik niri, ostia, nazkaturik nago zure mehatxuez, a zer kaka argia zurea, ez ukitu ni gero, ulertzen, bortxatzailea, ama putaren semea; ez hitz egin horrela, Sara, dena zikintzen duzu, dena pikutara bidaltzen duzu; pikutara bota zer, Ananda, zure paranoiak?, Iñigo eta Xabierren ustekeriak?, nik bizitza bizi besterik ez dut nahi, behin batean ezagutu nuen gazte ezti eta jakintsu haren ondoan, berrogei urteko asko baino helduagoa eta tinkoagoa zinen, segurtasuna eskaintzen zenidan eskalatzen ari ginela, yogako klaseak antolatzen ari ginela, diru arazoren bat gertatzen zenean, hantxe eusten zenion lasai, neurritsu, neba Kandidorengandik eta haren jokabide bortitz eta intoleranteetatik babesten ninduzun, desarmaturik uzten zenuen zeure ahots harmoniatsu horrekin, zer ostia gertatu zaizu, orduan bai zinela maisu handia niretzat, argiduna, ez al zara konturatzen zeu izan zarela dena kakaztu duena, eman dezagun zuk adierazi bezala direla gauzak, bizimodu argitsu eta zoriontsu bat dugula zain, zuk eta zure lagun berri horiek seinalaturiko bide horretan barrena, baina ezin dut itsu itsuan aurrera egin, Ananda, zugan soilik fedea dudala, jainko ahalguztiduna bazina bezala, eta areago Iñigo eta Xabierrengan fidaturik, horiek ez daude burutik sano, ezin dut, ikusten baitut argi eta garbi nora zoazen, horra non agertu zaizun barruan gorderik zeneraman haur abandonatu eta beldurtia, eta nik ezin diot jarraitu esklabo egin nahi nauen ume apetatsu horri, amaren hutsunea betetzeko baino ez nau-eta behar; nor zara zu nire amaz mintzatzeko, urdanga, ezta hitz erdi bat ere hari buruz, edo bertan hilko zaitut, entzun?; hil nazazu, ez duzu potrorik, hil nazazu, aurpegian zartako bat emateko baino ez zara gauza, ume negarti baten pare, jo nazazu ukabilez, potrorik baldin baduzu, eta amaitu dezagun hau guztia, ez nazazu besarkatu, ez ezazu negarrik egin, ostia, ume puta, aska nazazu, kendu zeure aho hori nire tititik, aska nazazu, ume gaixo bat besterik ez zara, ez ezazu negarrik egin, tira, zatoz, jarri hemen, kulunkatu egingo zaitut, baina ez jo ni berriro, ez didazu minik egiten, baina umiliatu egiten nauzu, ez didazu minik egiten, baina egunen batean kontrola erabat galduko duzu, zatoz, ez egin negar, maite zaitut, laguntza bilatu behar dugu, espezialista batengana jo, ez begiratu horrela, ongi, ez gara joango, ez baduzu nahi ez gara joango, ez zaitut inoiz utziko, ez izan beldurrik, ez zaitut utziko, maitekorra izan behar duzu nirekin, fidatu nitaz, leial natzaizu, beste inorekin ez nintzateke oheratuko inola ere, non aurkitu zu bezalakorik, galduta nengoen, nerbio arazoekin, bizitzan aurrerabiderik gabe, kaka hutsa nintzen, eta zu ezagutu eta eraldatu egin nintzen, bai, zuri zor dizut dena, buruz ongi samar jantziriko emakumea bilakatu nauzu, eskalatzaile bikaina, yoga irakaslea, eta bizi gogoa dut orain, ez nazazu hain estu hartu beraz, ez ezazu ito nigan jaioarazi zenuen ilusioa, zu ezagutu zintudanean erabat aldatu zen nire bizitza, orduan bezala jarraitu nahi dut, ongi dago, saiatuko gara beste urrats bat aitzina egiten, baina emadazu denbora pixka bat, ulertu egin nahi dut, ez diozu beldurrik izan behar ni galtzeari, heldutasun eta jakinduria handiko pertsona zara, ez utzi ezeri gure harremana zapuzten, gure bide espirituala eteten, egin negar, egin negar, badakit, uste duzu ez dudala ezer ulertzen, zuk dena argi duzu, badakizu nondik jo behar dugun betegintzarrea lortzeko, mendiak eskalatzen ditugunean ...itekorra izan behar duzu nirekin, fidatu nitaz, leial natzaizu, beste inorekin ez nintzateke oheratuko inola ere, non aurkitu zu bezalakorik, galduta nengoen, nerbio arazoekin, bizitzan aurrerabiderik gabe, kaka hutsa nintzen, eta zu ezagutu eta eraldatu egin nintzen, bai, zuri zor dizut dena, buruz ongi samar jantziriko emakumea bilakatu nauzu, eskalatzaile bikaina, yoga irakaslea, eta bizi gogoa dut orain, ez nazazu hain estu hartu beraz, ez ezazu ito nigan jaioarazi zenuen ilusioa, zu ezagutu zintudanean erabat aldatu zen nire bizitza, orduan bezala jarraitu nahi dut, ongi dago, saiatuko gara beste urrats bat aitzina egiten, baina emadazu denbora pixka bat, ulertu egin nahi dut, ez diozu beldurrik izan behar ni galtzeari, heldutasun eta jakinduria handiko pertsona zara, ez utzi ezeri gure h...
‎". Dei iezadak Kalipso, ninfa ezti gozoa nauk-eta orain. Ez, dei iezadak Selene, ilargizko eta elurrezko musu epelez lokartuko haut eta.
‎zure aita beste gizon guztiak bezalakoa zen, bazituen grinak, ahuleziak, denok bezalako egoa, besteok ez bezala mozorrotua agian, inozoak liluratu eta bereganatzen baitzituen; galdetu al diozu inoiz zeure buruari ea benetan hilik ote duzun ama, ez ote zuen ihes egin senarraren etengabeko desleialtasun" mistikoak" jasan ezinik, beharbada Aurovillen ere efeboak eta dontzeila samurrak limurtzen ibiliko zen yoghi zintzoa. ...zestuaren usaina hartzen diot...; urde halakoa, zerria, zerria, zure gogoa gorotzez beterik dago, berriro iradokitzen baduzu aitak bortxatu egiten ninduela, hil egingo zaitut; nik ez dut halakorik esan, Ananda; hil egingo zaitut, Sara, jainkoa, zer gertatu zaigu, hain ondo zihoan dena; ez mehatxurik niri, gero, Ananda, dena ondo zihoan nik guztiari men egiten nion bitartean, baina ni neu izan nahi dut orain, eta begira zer esango dizudan, prest nago yogaren bidean sakontzeko eta Iñigok eta Xabierrek proposatzen duten zorakeria hori ere errespetatuko dut, muga bateraino behintzat, baina aldi berean ni neu izan nahi dut, jende guztiak bezala gozatu sexuaz, larrua aurretik eta atzetik jotzen didazula sentitu, zergatik da hori zikina, orgasmoak izatea, gozamenez eztanda egitea, zure sabelaren gai... Gogamen lohia duzu, Sara, ez zara konturatzen haizeak nondik jotzen duen ere, zertarako landu ditugu hainbeste yoga liburu, honetarako?, ez duzu zipitzik ere ulertu; zeu zara, Ananda, ezer ulertzen ez duena, yoga liburuek ezin dituzte ezabatu sentimenduak eta giza grinak; horixe da, ordea, kontua, Sara, egoaren uholdeei eusteko sortua baita yoga; baina, Ananda, nola sinets ditzakezu oraindik horrelako asmakeriak, gertatu den guztia gertatu eta gero, zer uste duzu, liburu horiek maitagarrien ipuinak direla?, eta zure aita sentimendu ororen nagusi, ipotxen errege balitz bezala?; berriro iraintzen nauzu, Sara, eta nire aita ere bai, hura gizon betea zen, behin eta berriz erakutsi zuen hori; ez dizut esaten hala ez zenik, Ananda, baina hark ere zakil tentekorra zuen, ar gehienek bezala, eta neska eta mutil gaztetxoak atsegin zituen, pederastiaren mugaraino, eta ez dakit zuon bion arteko harremana bera ere oso sanoa izan ote zen, intzestuaren usaina hartzen diot...; urde halakoa, zerria, zerria, zure gogoa gorotzez beterik dago, berriro iradokitzen baduzu aitak bortxatu egiten ninduela, hil egingo zaitut; nik ez dut halakorik esan, Ananda; hil egingo zaitut, Sara, jainkoa, zer gertatu zaigu, hain ondo zihoan dena; ez mehatxurik niri, gero, Ananda, dena ondo zihoan nik guztiari men egiten nion bitartean, baina ni neu izan nahi dut orain, eta begira zer esango dizudan, prest nago yogaren bidean sakontzeko eta Iñigok eta Xabierrek proposatzen duten zorakeria hori ere errespetatuko dut, muga bateraino behintzat, baina aldi berean ni neu izan nahi dut, jende guztiak bezala gozatu sexuaz, larrua aurretik eta atzetik jotzen didazula sentitu, zergatik da hori zikina, orgasmoak izatea, gozamenez eztanda egitea, zure sabelaren gainean lokartzea eta esnatzean zakila miazkatu eta berriro gure gaztetasunaren sua berpiztea, ekin, bizi, eta ez soilik zure zakila barruan dudala geldirik iraun, tantra meditazioan, otoitzean, eta garbiketa praktika amaigabeak eginez larrutan egin behar dugun bakoitzean, pentsatuz ez dakit zer eroriko zaigula zerutik, gauzarik ederrena balitz ere ez leukake zertan ito gure grina eta gure egoa, bai, egoa, Ananda, ni neu izan nahi dut, ego hutsa; zu zeu, Sara, zu zeu, zeurekeria horretan itoko zara, ez duzu ikusten lakioan erortzen ari zarela, ez duzu ikusten liluramenduaren infernura arrastatzen nauzula; eta gustura asko irristatzen zara nirekin batera, memelo alaena, baina onartu egin behar duzu, obsesionaturik bizi zara, naturalago jokatu behar dugu, normalago, Ananda, hainbeste nahasmen mistikorik gabe; nahasmen mistikoa diozu, milaka urtean milaka pertsona zintzok eta hainbat santuk ondutako jakintzari nahasmen mistikoa deritzozu; beharbada ez dira irakaspen okerrak, Ananda, agian dena egia da, baina gu hemen eta orain bizi gara, geure gurari eta ametsekin, eta ezin dugu amildegian behera bota geure nortasuna, ez iezadazu eskatu ni neu izateari uko egiteko, hori inoiz ez, izan ere modu ezkutu bat baino ez da emakumearen zapalkuntza puta hau luzatzeko, ulertzen, polit horrek?; zeu zara, Sara, ezer ulertzen ez duena, emakumearen zapalkuntza diozu benetako askatasun osoa eskaintzen ari natzaizularik, bai baitakit nora noan, behin izan nintzen-eta hantxe, Kailas mendian, nire izatearen gailurrik gorenean, nortasun oroz harago, eta gailur hura bion artean iraunkor bihur dezakegu, hantxe geratu betiko, eta handik euskal arraza berria hedatu mundura, eguzkiaren errainuen antzera, fida zaitez nitaz; erabili egin nahi nauzu, Ananda, igo zaitez zeu bakarrik mendi arraro horretara, behin han izan bazara berriro ere igoko zara, nahi duzun denbora guztian geratu, lagunduko dizute Iñigo eta besteek euskal zera horretan, eta ni hemen behean zain geratuko natzaizu, bihotz zabalik, ez zaitut gorroto, Ananda, nire bizitzako gauzarik onena zara, baina ezin dizut jarraitu amildegira; amildegi deitzen diozu gailurrari, burugabe horrek, baliteke bakarrik berriro igotzea lortzea, baina zuri loturik nago, zutaz maitemindurik, eta nuke bakarrik egin bidaia hori zurekikoa eten gabe, zu nire bizitzatik ezabatu gabe, eta ez zaitut galdu nahi, maite izan dudan emakume bakarra zara, eta bizitza osoan dudan bakarra; hori desira da, Ananda, hara; ez, Sara, maitasuna da; desira, Ananda, ego hutsa, niri aurpegiratzen didazun berbera.
‎Gogamen lohia duzu, Sara, ez zara konturatzen haizeak nondik jotzen duen ere, zertarako landu ditugu hainbeste yoga liburu, honetarako?, ez duzu zipitzik ere ulertu; zeu zara, Ananda, ezer ulertzen ez duena, yoga liburuek ezin dituzte ezabatu sentimenduak eta giza grinak; horixe da, ordea, kontua, Sara, egoaren uholdeei eusteko sortua baita yoga; baina, Ananda, nola sinets ditzakezu oraindik horrelako asmakeriak, gertatu den guztia gertatu eta gero, zer uste duzu, liburu horiek maitagarrien ipuinak direla?, eta zure aita sentimendu ororen nagusi, ipotxen errege balitz bezala?; berriro iraintzen nauzu, Sara, eta nire aita ere bai, hura gizon betea zen, behin eta berriz erakutsi zuen hori; ez dizut esaten hala ez zenik, Ananda, baina hark ere zakil tentekorra zuen, ar gehienek bezala, eta neska eta mutil gaztetxoak atsegin zituen, pederastiaren mugaraino, eta ez dakit zuon bion arteko harremana bera ere oso sanoa izan ote zen, intzestuaren usaina hartzen diot...; urde halakoa, zerria, zerria, zure gogoa gorotzez beterik dago, berriro iradokitzen baduzu aitak bortxatu egiten ninduela, hil egingo zaitut; nik ez dut halakorik esan, Ananda; hil egingo zaitut, Sara, jainkoa, zer gertatu zaigu, hain ondo zihoan dena; ez mehatxurik niri, gero, Ananda, dena ondo zihoan nik guztiari men egiten nion bitartean, baina ni neu izan nahi dut orain, eta begira zer esango dizudan, prest nago yogaren bidean sakontzeko eta Iñigok eta Xabierrek proposatzen duten zorakeria hori ere errespetatuko dut, muga bateraino behintzat, baina aldi berean ni neu izan nahi dut, jende guztiak bezala gozatu sexuaz, larrua aurretik eta atzetik jotzen didazula sentitu, zergatik da hori zikina, orgasmoak izatea, gozamenez eztanda egitea, zure sabelaren gainean lokartzea eta esnatzean zakila miazkatu eta berriro gure gaztetasunaren sua berpiztea, ekin, bizi, eta ez soilik zure zakila barruan dudala geldirik iraun, tantra meditazioan, otoitzean, eta garbiketa praktika amaigabeak eginez larrutan egin behar dugun bakoitzean, pentsatuz ez dakit zer eroriko zaigula zerutik, gauzarik ederrena balitz ere ez leukake zertan ito gure grina eta gure egoa, bai, egoa, Ananda, ni neu izan nahi dut, ego hutsa; zu zeu, Sara, zu zeu, zeurekeria horretan itoko zara, ez duzu ikusten lakioan erortzen ari zarela, ez duzu ikusten liluramenduaren infernura arrastatzen nauzula; eta gustura asko irristatzen zara nirekin batera, memelo alaena, baina onartu egin behar duzu, obsesionaturik bizi zara, naturalago jokatu behar dugu, normalago, Ananda, hainbeste nahasmen mistikorik gabe; nahasmen mistikoa diozu, milaka urtean milaka pertsona zintzok eta hainbat santuk ondutako jakintzari nahasmen mistikoa deritzozu; beharbada ez dira irakaspen okerrak, Ananda, agian dena egia da, baina gu hemen eta orain bizi gara, geure gurari eta ametsekin, eta ezin dugu amildegian behera bota geure nortasuna, ez iezadazu eskatu ni neu izateari uko egiteko, hori inoiz ez, izan ere modu ezkutu bat baino ez da emakumearen zapalkuntza puta hau luzatzeko, ulertzen, polit horrek?; zeu zara, Sara, ezer ulertzen ez duena, emakumearen zapalkuntza diozu benetako askatasun osoa eskaintzen ari natzaizularik, bai baitakit nora noan, behin izan nintzen-eta hantxe, Kailas mendian, nire izatearen gailurrik gorenean, nortasun oroz harago, eta gailur hura bion artean iraunkor bihur dezakegu, hantxe geratu betiko, eta handik euskal arraza berria hedatu mundura, eguzkiaren errainuen antzera, fida zaitez nitaz; erabili egin nahi nauzu, Ananda, igo zaitez zeu bakarrik mendi arraro horretara, behin han izan bazara berriro ere igoko zara, nahi duzun denbora guztian geratu, lagunduko dizute Iñigo eta besteek euskal zera horretan, eta ni hemen behean zain geratuko natzaizu, bihotz zabalik, ez zaitut gorroto, Ananda, nire bizitzako gauzarik onena zara, baina ezin dizut jarraitu amildegira; amildegi deitzen diozu gailurrari, ...zestuaren usaina hartzen diot...; urde halakoa, zerria, zerria, zure gogoa gorotzez beterik dago, berriro iradokitzen baduzu aitak bortxatu egiten ninduela, hil egingo zaitut; nik ez dut halakorik esan, Ananda; hil egingo zaitut, Sara, jainkoa, zer gertatu zaigu, hain ondo zihoan dena; ez mehatxurik niri, gero, Ananda, dena ondo zihoan nik guztiari men egiten nion bitartean, baina ni neu izan nahi dut orain, eta begira zer esango dizudan, prest nago yogaren bidean sakontzeko eta Iñigok eta Xabierrek proposatzen duten zorakeria hori ere errespetatuko dut, muga bateraino behintzat, baina aldi berean ni neu izan nahi dut, jende guztiak bezala gozatu sexuaz, larrua aurretik eta atzetik jotzen didazula sentitu, zergatik da hori zikina, orgasmoak izatea, gozamenez eztanda egitea, zure sabelaren gai...
‎Aspaldi honetan, jakin ezazu, ikasi dut negar egiten. Beharbada hurrengo batean egingo dizut berba gai horri buruz, hartutako haritik jarraitu nahi dut orain.)
‎Beharbada arrazoi izango duzu, ezer gutxi baitakit nik bizitza horretaz; gainerakoaz ere, egia esan, gero eta gutxiago. Ez ezazu pentsa zure jokabidea epaitzen ari naizenik; uste dut orain artean ere esan dudala ez dizudala ezer aurpegiratu gura. Ez dakit zer egin jakin izango nukeen zure larruan egon izan banintz; neure larruan egonda ere ama izaten, behintzat, ez dut jakin.
‎Hasita gaude aldaketon emaitzak ikusten, eta oso epe laburrean gertatuko den iraultza sekulakoa izango da. Industria kulturalek ez dute berdin planifikatuko, orain arte erabiltzen genituen kulturaren parametro ekonomikoak oso bestelakoak izango dira, irakurleek ez dute orain arte irakurri dugun bezala irakurriko, eta idazleek ere beste modu batean idatziko dute. Eta dinamika horretatik kanpo geratzen den guztia guztiz marjinala izatera deitua dago.
‎Progrea pobre, modernitateak bere ametsei buruzko zalantza bizi du orain, eta zuloz betea dago ezkerraren eustazpia. Moderniaren hantustea gutxitu egin da, mehetu batzuentzat, birrindu bestetzuentzat.
‎Zahartzen ari naiz, ez daramat garai bateko bizitza, baina susmoa dut orain ez ote dugun justu horixe, literaturaz jardutea alegia, saihesten.
‎Gure harira itzuliz, kantagintzak proiektatu dituen irudi mitikoak eta heroikoak aztertu behar ditugu orain, haiei nolako erabilera eman zaien eta haietatik eratorritako estereotipoak nolakoak diren ikusteko.
2010
‎Gertatu duk jadanik gero laboratorio horietan tronpatzea, esneak nahastea... eta menturaz gaxura gutirekin gasna frango egitea ere!... Gero, nahiago diat eritasuna balute orain. Ba, ideia horri jarria nuk, hihaurek errana duk, balin badut, badiat, ez diat beste menturarik!
‎Peio: Lasai, zihaurek ikusiko duzue, adinean zirezte, eta hobe duzue orain ondotik baino... Ez, ez nauk hortako ari.
‎Eta horien guztien fruitua ondorioa zen: " herri honek antz gutxi du orain dela hamalau urtekoarekin. Orain, Lehendakariak, alderdiarekin batera?
‎Iraganean bezala, gizon eta emakumeen berdintasunaren alde lan egin nahi dut orain, nire bizimodu berrian, grina eta indar guztiarekin.
‎Horixe da Jorge Oteizak argiaz eta trenaz esaten zuena. Egia da, orain arte, tunel ilunean ikusi ditugun argi guztiak trenarenak zirela, baina pentsatu behar dugu orain ikusten duguna tunelaren amaierako argia dela.
‎Berriz ere, ukatu egin zuen ordea Txamorako nagusiak: ...ategia saldu ondoren behar gorrian tokatu zela Fraixkuren familia, eta horrez gainera dicho Fco padecio una dilatada enfermedad y que por esta urgencia y otras obligaciones le instaron a que comprase la otra mitad de la tercera parte de dicho meneral por igual suma de otros seiscientos ducados, eta mesede egiteagatik erosi ziola beste erdia ere, baina sin que hubiese echo escritura, eta horregatik duela orain Iñarrak dena berea. Eta azken 60 dukat horien truke les entrego varias cantidades durante la dilatada y prolixa enfermedad a dicho Fco; a quien permitio fuese enterrado en su sepultura y dio a dicha Brijida quanto fuera nezesario para su entierro.
2011
‎heriotza data. Hau bezalako kasuetan oso zaila da asmatzen; hala ere, eta behin behineko ondorioa bada ere, uste dugu orain dela urte erdi inguru hil zutela: sei hilabete, gutxi gorabehera.
‎Autopsia, emakumearen identifikazioa, balizko lekukoen galdeketak, polizia zientifikoaren lanak... horiek guztiak ondorengo orduetan hasiko ziren; kasu horietan eman beharreko urratsak emanda zeuden: zorte apur bat behar zuten orain. TomᨠNovák ek etxera joateko eta lo pixka bat egiteko agindu zion:
‎–Batzuk erreta hil zituzten, baina baita egosita, larrututa, zulatuta, zatituta... ere. Nik uste dut orain arte azaldutakoa mendi punta besterik ez dela: hildako gehiago izango dira, ehiztaria berehala harrapatzen ez baduzue.
‎Guk ere diagu armakaz bakarrik guztia irabazi. Armen indarra ezinbestekoa duk orain, baina, egunen batean, arrazoien indarra erakutsi diagu, eta nork jakin jesuita horien laguntasuna ez ote dugun izango onuragarri!
‎–Zergatik joan behar duzu orain?
‎Makroalbiste horiekin gogaitu antzean (Le Monde Diplomatiqueren 2008ko atlasa dut orain esku artean eta bertako artikuluetan duela bost urtekoetan baino dramatismo gehiago antzematen da, gauzek hobera egin ez duten seinale), kontu ustez xumeagoetan jarri nuen arreta. Josu anaiak eta amak limoi arbola ekarri berria zuten herriko baserri azokatik; hori aipatu zidatenean, garai batean hilean behin zapatuetan egin ohi zen baserritarren topaleku bizi hura etorri zitzaidan akordura.
‎Amodioan bezala izango litzateke, hasieran apasionatua, gero urratua, eta azkenean beharbada leiala. Eta uste dut orain ni horra ari naizela hurbiltzen, leialtasunera. Azken finean, pentsatzen dut gure lurraldea, gure nazioa edo nahi den bezala esan, nik ez nuke hitz hori erabiliko baina, gure sorlekua, gure Euskal Herria den bezalakoa da.
‎aurrerapen gehiago, modernizazio gehiago, hazkunde gehiago, teknologia gehiago, diru gehiago, energia gehiago, abiadura gehiago. Horiek izan dira orain arteko aterabide" onak", eta zaila zaigu barneratzea ikasitakoa desikasi behar dugula, lehen desiragarritzat genuena orain arriskutsua eta patologikoa dela. Galbidea, gordin esanda.
2012
‎–Lanaz lepo nabil, gainezka. Baditut orain bi urte hartutako enkarguak, ez dakit noiz beteko ditudan ere. Atera kontuak.
‎ez dudalako orain janzteko lihozko traje zurixkarik,
‎Liburu honetan irakur daitezken poema batzuk lehenago argitaratu ditut aldizkari eta egunkari batzuetan, edo antologietan; beste batzuk jendaurrean irakurtzeko aukera izan dut. Ez dut orain egunkari, aldizkari eta antologia horiek guztiak arakatzeko gogorik, ezta irakurraldiak non eta noiz egin ziren zehazteko gogorik ere, baina, liburu honen jatorria diren poemekin zor modukoa sentitzen dudanez, zehaztapen pare bat egiteko beharra daukat: 1999ko maiatzean, Talaia aldizkariaren 4 zenbakian, Esperoan izenburupean, poema sorta bat argitaratu nuen, Ekaitzak eta Hiriko palmondoak, liburuaren lehendabiziko atalari hasiera ematen dioten poemak aldizkari horretan agertu ziren eta atalaren oinarri dira; aipatu aldizkarian Amodiozko poema zegoen, liburu honetan Amodiozko poema edo, I izenburua duena, eta bigarren atalaren jatorri bilakatu zena.
2018
‎Hilabeteak ziren New Yorkeko kaleetan instalatutako megafonian Wagnerren musika besterik entzuten ez zela. Charlie Parker, Dizzy Gillespie eta 52 kaleko gainerako jazz musikari guztiak Wagner jotzen jarriak zituen orain, zuriz jantzita, esbastikadun besoko banarekin, Radio City Halletik zuzenean emititzen.
‎Baina bukatu zitzaien ingelesei ere  barre egiteko tenorea. Wimbledon eta Sheffieldeko itxitura zelaietan bazuten orain aurreragoko lanik.
‎Ganibetari ere odolaren azken aztarnak kendu zizkion, eta zorrozteari ekin zion berriro, presa barik. Zailena egin behar zuen orain. Buruz behera jarri zuen gorpua, eta ebaki bat egin zion aiztoarekin, zuzen zuzena, ezkerrean hasi eta eskuinera, bizkarraren goialdetik.
‎Bai, bera zen. Betiko moduan jokatu behar zuen orain. Zalantzari zirrikiturik utzi gabe.
‎Ezin ditut orain loaldiko ametsak eta lo etenetan iruditutako gertakizunak bereizi, baina, begiak errenditu bezain laster, danbor  hotsak entzun ditut gero eta gertuago. Fraide doktrinoek ohi zuten monodia ilaun haietako baten izarak estali du gauaren aire geldia:
‎–Hasteko tenore diagu. Okerrik gabe bete behar dituzue orain emango dizkizuedan agindu guztiak: Nik konjurua esan bezain pronto, igo gelara, eta behin gelan, biluzik oheratuko zarete, eta zakila pronto eta tantai edukitzen saiatuko, baina hazia isuri gabe.
‎–Eta orain? Zer nahi duk orain, berriro nigana etorrita. Zerbait biribila izan dik, ez zagok-eta munduan matxinorik, ez fraide doktrinorik, Pette Baronetenak baino bortzegi puntadunagorik duenik.
‎ipuin bilduma bat alde batetik; bestea, berriz, nobela baten hasiera. Garrantzi handirik ez du orain, eta Anjel ezagututa, ez dut ilusio handirik egiten nik hala esan niolako hartu zuela hartu zuen bidea, baina gogoratzen naiz Antibes eta Ivreara bidali nuela segituan, Erret Hiria gerorako utzita. Eta hala egin nuen, une hartan niretzat interesgarriago iruditu zitzaidalako proiektu hura; nik irakurri nahi nuen liburua hura zelako, edo, nork daki, nik idatzi nahi nuen liburua ez ote zen hura agian.
2019
‎Ez alferrik, Gitak kezkatan eman du arratsalde osoa bere lagunek nola hartuko ote zuten lankidea, hura aski giro erosoan ari dela kontuan izanda. Ez lieke ezer leporatuko zeloak izan balituzte bestelako lana duelako orain, edo jada ez dela beretako bat pentsatu izan balute.
‎Errusiar batez maitemindu zen, eta ezkonduta daude. Sokolov deitura du orain Goldiek. Senarra kanpoan dago lanean, eta handik egun batzuetara itzuliko da.
‎–Sentitzen dut, jauna, baina nire lankideak esan dizun bezala, informazio hori ezin dizugu eman, mutil gazte bat zuen orain aurrean, bi eguneko bizarra, azal zurbila eta pikor pare bat zituena?. Horrelako galderei erantzungo bagenie, negozioa bi egunetan itxi genuke, hori esanda, eskutan ekarri zituen paperak antolatzen hasi zen.
‎Hantxe zuen orain sudurrandia, bere aurrean. Oraindik zain zegoen.
‎Esana dago, isilune idor baten ondoren jarraitu zuen?: Bi aukera dituzu orain: ni bezain zikin atera hemendik edo hiru hauen konpainian bertan geratu betiko.
‎Felixen magalean kabitzeko saioa egin zuen. Ohitura intimo horiek ezagutzen zituen, bazuelako orain, hemezortzi urte elkarrekin zebiltzala, hamarkada oso bat ezkondurik.
‎Richard senidea ere Jakintsua da. Nola aitak beste erantzukizun batzuk dituen orain, objektiboa izan behar du nirekiko, eta konfiantza izan behar du beste pertsona batengan, nire erlijio heziketa haren esku uzteko. Amak Richarden etxean uzten nau arratsaldeko aurreneko orduan.
‎Lehorte makur urduriak ekarrita, inondik ere. Moda haren aziertoa ikusi nahi nuke orain.
‎Telebistaren zaindariari esaten badiogu, hor goiko konjuru xelebre antzeko hori, aizu, zer dirudizu? Baietz zentzu gehiago ukan orain: Santa Klara, Santa Krutz, Jauna balia zakiguz; iñuzenten ogi, iñuzenten ogi...
2020
‎Ironiak ironia, ezin dut lotu aurrean daukadan Lizartza adeitsua nik orain arte ezagutzen nuenarekin. Ez dakit ze aginpide duen orain kanpamenduan; ez dakit Urbinaren ordezko jarri duten agintari berri bat etorri arte, ala mal  tzurrean ari den aginpideaz jabetzen soldaduen konfiantza irabazteko, horrek Urbina ordezkatzea erraztuko diolakoan. Ez dakit nola izaten diren gauzok.
‎Orain Urbina ez dago hemen. Lizartza dut orain kezka, eta biak hemen elkarrekin egongo balira baino gehiago kezkatzen nau Lizartzak bakarrik eta solte. Karpatik irten naizenean, errezelo txarren kabitu ezina nerabilen nire atorran, Lizartzak esaten duen guztia pantomima izan baita.
‎Altsasuko señorita etorri al zaigu? Ez ote dun orain finegia gure baserriko lanetarako?
‎–Amarekin utzi behar duzu orain, biak ondo daudela ematen du, esan zion Felisari haren begirada galduaz ohartu zenean; Mikela izutu egin zen andreak zeukan itxurarekin: zurrun, trantzean balego bezala.
‎Espainia berriarekin bat egiten ez zuten asmo txarreko pertsonak esparru jakin batean biltzea aldi baterako, haiekin zer egin erabakitzen zuten bitartean; orain, Covelo tenientea hemen dagoenetik, jakina da San Simongo Lazaretora eramango dituztela, aurki presondegi militarra bihurtuko den ospitalera, Vigoko itsasadarrean. Pazoak horretarako balio du orain, baina paseoak edo fusilamenduak azkar azkar egiteko ere balio du, eta halakorik egiten ez bada ere, halakorik izan eta gertatzen ez bada ere, egin egiten dira, izan badira eta gertatu gertatzen dira.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
dut 38 (0,25)
du 16 (0,11)
dugu 13 (0,09)
duzu 12 (0,08)
zuen 9 (0,06)
ditut 5 (0,03)
duk 5 (0,03)
duela 4 (0,03)
dute 4 (0,03)
duzue 4 (0,03)
ditu 3 (0,02)
ditugu 2 (0,01)
dituzte 2 (0,01)
dudala 2 (0,01)
dun 2 (0,01)
genuke 2 (0,01)
luke 2 (0,01)
zuten 2 (0,01)
Baditut 1 (0,01)
Bazuen 1 (0,01)
badu 1 (0,01)
badut 1 (0,01)
baluke 1 (0,01)
balute 1 (0,01)
bazuelako 1 (0,01)
bazuten 1 (0,01)
dituen 1 (0,01)
ditut-eta 1 (0,01)
dituzu 1 (0,01)
dituzue 1 (0,01)
dudalako 1 (0,01)
duelako 1 (0,01)
duen 1 (0,01)
dugun 1 (0,01)
dugunez gero 1 (0,01)
gaituk 1 (0,01)
gaitun 1 (0,01)
gaituzte 1 (0,01)
genuen 1 (0,01)
genuena 1 (0,01)
huke 1 (0,01)
lituzke 1 (0,01)
lukeen 1 (0,01)
nauk-eta 1 (0,01)
naun 1 (0,01)
nauzu 1 (0,01)
nituzke 1 (0,01)
nuke 1 (0,01)
ukan 1 (0,01)
zituen 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ukan orain arte 11 (0,07)
ukan orain ere 2 (0,01)
ukan orain esku 2 (0,01)
ukan orain gu 2 (0,01)
ukan orain hitz 2 (0,01)
ukan orain ni 2 (0,01)
ukan orain Adela 1 (0,01)
ukan orain aditu 1 (0,01)
ukan orain aldi 1 (0,01)
ukan orain arreta 1 (0,01)
ukan orain arriskutsu 1 (0,01)
ukan orain artio 1 (0,01)
ukan orain atera 1 (0,01)
ukan orain aurre 1 (0,01)
ukan orain aurreragoko 1 (0,01)
ukan orain balio 1 (0,01)
ukan orain bat 1 (0,01)
ukan orain bi 1 (0,01)
ukan orain buruargi 1 (0,01)
ukan orain den 1 (0,01)
ukan orain egia 1 (0,01)
ukan orain egunkari 1 (0,01)
ukan orain eman 1 (0,01)
ukan orain eskaini 1 (0,01)
ukan orain etsi 1 (0,01)
ukan orain ez 1 (0,01)
ukan orain ezagutu 1 (0,01)
ukan orain fin 1 (0,01)
ukan orain gogo 1 (0,01)
ukan orain halako 1 (0,01)
ukan orain handi 1 (0,01)
ukan orain hau 1 (0,01)
ukan orain hizpide 1 (0,01)
ukan orain hor 1 (0,01)
ukan orain hori 1 (0,01)
ukan orain hurko 1 (0,01)
ukan orain ikusi 1 (0,01)
ukan orain ikusmen 1 (0,01)
ukan orain jantzi 1 (0,01)
ukan orain jardun 1 (0,01)
ukan orain joan 1 (0,01)
ukan orain kanpamentu 1 (0,01)
ukan orain kezka 1 (0,01)
ukan orain kolpe 1 (0,01)
ukan orain krak 1 (0,01)
ukan orain loaldi 1 (0,01)
ukan orain Mario 1 (0,01)
ukan orain mundu 1 (0,01)
ukan orain neska 1 (0,01)
ukan orain nola 1 (0,01)
ukan orain nondik 1 (0,01)
ukan orain ondotik 1 (0,01)
ukan orain pasarte 1 (0,01)
ukan orain rally 1 (0,01)
ukan orain senar 1 (0,01)
ukan orain sor 1 (0,01)
ukan orain sudurrandi 1 (0,01)
ukan orain txantxangorri 1 (0,01)
ukan orain ulertu 1 (0,01)
ukan orain Zegama 1 (0,01)
ukan orain zenbait 1 (0,01)
ukan orain zerbait 1 (0,01)
ukan orain zeru 1 (0,01)
ukan orain zu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia