Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 40

2000
‎Publizitate mugatu batekin bete behar dugu horien zeregina. Egia esan, publizitateak ezin du sortu herritar bakoitzarengan eta une berean, herritar horrek bete behar duen lege horren ezagutza. Hala ere, nahikoa izan luke aurreko publizitate mugatu horrek legea noiz betearazi behar den horretan edozein nahikeria saihesteko.
2003
‎Igogailua instalatzeko interesa dutenek Lege horren 17 artikulua (jabekide guztien 3/ 5ek harturiko erabakiak denen behartzen ditu, beraz, instalazioa denek ordaindu behar dute) baliatzen dute argudiotzat.
2005
‎1 Prozedura Zibilaren Legeko 1489 artikuluak ezarritakoa betetzeko eman den ziurtagiriaren ostean, erregistratzaileak adierazi behar du lege horren 1490 artikuluko komunikazioak egin dituela, eta zehaztu behar du nola egin dituen komunikazio horiek.
2008
‎Hortaz, baiezta dezakegu legeria arruntak eta konstituzio antolamenduak ez dutela debekatzen tributu legeen atzeraeragintasuna. Atzeraeraginezko ondoreak dituen legea Konstituzioaren aurkakoa izan dadin, Konstituzioan bertan jasotako beste printzipio batzuk urratu behar ditu lege horrek (hala nola, ekonomi ahalbidea, ziurtasun juridikoa edo nahierarakotasunaren debekua).
‎Behin legea zein lurraldetan den eragingarria jakin eta gero, bi ondorio jazotzen dira: lehenik eta behin, lurralde horretako auzitegi eta epaile guztiek aplikatu behar dute lege hori, antolamendu juridikoaren beste osagai bat izanik; bigarrenik, lege hori, antolamendu juridikoan sartutakoan, kontuan hartu behar da edozein xedapenen interpretazioa egiterakoan. Gure kasuan, garrantzi handikoak dira Euskal Herriko Ekonomi Ituna eta Nafarroako Ekonomi Hitzarmena, arau horietan tributuak banatzeko lotuneak ezartzen direlako, baita autonomia erkidegoko erakunde eskudunek esparru honetan emaniko arauak ere.
‎Milaka laguni eragin zion arraza garbitzea helburu zuen lege horrek. Alemaniako Justizia Ministerioko estatistiken arabera, indarrean jarri zen urtean bertan 56.244 ebakuntza egin zituzten naziek; 28.286 gizon igaro ziren operazio gelatik eta 27.958 emakume.
‎Euskararen Legea aldatzeko baldintzak jarri ditu orain PSNk. Alderdi sozialistak behin eta berriz defendatu du Nafarroako Parlamentuan eremu mistoa Iruñerrira zabaltzeko Nafarroako Ezker Batuak proposatu eta Nafarroa Baik babestutako ekimena; orain, ordea, sozialistek uste dute lege horren aldaketa ez dela beharrezkoa. Araudiak berak dakartzan bideak jarraitu behar direla esan dute (legearen aukera bat da, adibidez, eredua eremu erdaldunean jartzea).
2009
‎Espainiak bere garaian berretsi zuen nazioarteko itun hori. Gure herrialdean, 2008ko maiatzaren 3an sartu zen indarrean, eta, horren arabera, onartzen diren lege guztiek “unibertsaltasun zigilua izan behar dute, eta indarrean ditugun legeak horretara egokitu behar dira, ezgaitasuna duten pertsonen kolektiboa eskubide osoko herritar gisa behin betiko onar dadin munduko herrialde guztietan”, gogoratu du COCEMFEko lehendakariak. Hala ere, legegintzarako egokitzapena ez da behar bezain azkar egiten, nahiz eta “aurtengo martxoan, Diputatuen Kongresuak aho batez onartu zuen lege proposamen bat aintzat hartzea, Espainiako legedia NBEren Hitzarmenera egokitzeko zeharkako araudi bat bultzatzeko eskatzen baitzion Gobernuari”.
‎Gipuzkoako Erraustearen Aurkako Plataformen Koordinakundeak deituta, manifestazioa egingo dute gaur Donostian. Manifestazioa 17:00etan abiatuko da Bulebarretik; salatu nahi dute Eusko Legebiltzarrak ez eztabaidatu nahi izana eurek aurkeztu zuten Hondakinen Lege egitasmo herritarra, eta aldarrikatu nahi dute lege hori inoiz baino beharrezkoagoa dela. Herritarrok zaborrak sortzearen eta tratatzearen inguruan informatuta egoteko eta parte hartzeko eskubide osoa dugu, adierazi dute antolatzaileek.
2010
‎egongo litzateke organo exekutiboa, adibidez, Eusko Jaurlaritzako eta Nafarroako Gobernuko bina ordezkarirekin; eta gero zuk egin dezakezu organo legegilea, demagun, hamar euskal parlamentarirekin eta hamar parlamentari nafarrekin, indar erlazioen araberako proportzioan. Esan nahi dut legearen aldetik horrek ez zuela inolako arazorik izango?.
‎Garbi esana dago EAEko erakunde amankomunei dagokiela eskola munduko hizkuntza politika nagusia definitzea. Norbanako irizpidea izan arren gidari, hortaz, EAE mailako lurralde osagairik ere badu lege horrek berekin92.
‎2001 urteko hauteskundeetan izandako porrotak alternatiba hobetzera bultzatu zituen bi alderdiak, hau da alternatibari koska bat gehiago estutzera, eta Alderdien Legea onartu zuten. Helburu bakarra zuen lege horrek, hala du gaur ere?, euskal gizartearen gehiengoa, hots hautesleen gehiengoa kontrolatzea, hautesleen zati bat botoa nori eman aukerarik gabe utzita; hartara, Eusko Legebiltzarrean gehiengoa lortzeko aukera izango zuten.
‎legeak izaera orokorra badu, baina lege horren asmoa engainagarria bada, pertsona zehatz bati kalte egin nahi diolako, orduan legea bidegabea da ala baliogabea? Legelariek esan ohi dute lege hori bidegabea dela, eta, ondorenez, horren aurkako errekurtsoa jar daitekeela, edo, bestela, haren kontra dolo salbuespena alega daitekeela. Hori ikus daiteke, besteak beste, Sassoferratoko Bartolo, Nicolas Tudeschi, Felino Sandeo, Maynoko Jason eta Gregorio Lopezengan.
‎Eragozpenei erantzuteko, esango dugu giza legeak agindutako ekintzaren zuzentasuna edo justizia berez ez dela nahikoa legea bete beharrekoa izateko. Legeak emateko zuhurtzia behar da, eta, ohitura den legez, jakintsuek ere euren aholkuekin parte hartu behar dute lege horretan, baina hori guztia ez da nahikoa, boterea duenak borondaterik ez badauka; boterea eta borondatea behar dira, legeari izatea eta indarra emateko, lehenago azaldu bezala. Horrenbestez, legeak jakintsuen irizpenak, arrazoian oinarritutako kontzeptuak edo antzeko gauzak direla esaten denean, izendazio hori derrigorreko ezaugarri baten ondorio baino ez da; agian, berori aukeratu da, ezaugarri hori beharrezkoa dela ikustarazteko, baina ez bera bakarrik nahikoa delako.
‎Legeak emateko zuhurtzia behar da, eta, ohitura den legez, jakintsuek ere euren aholkuekin parte hartu behar dute lege horretan, baina hori guztia ez da nahikoa, boterea duenak borondaterik ez badauka; boterea eta borondatea behar dira, legeari izatea eta indarra emateko, lehenago azaldu bezala. Horrenbestez, legeak jakintsuen irizpenak, arrazoian oinarritutako kontzeptuak edo antzeko gauzak direla esaten denean, izendazio hori derrigorreko ezaugarri baten ondorio baino ez da; agian, berori aukeratu da, ezaugarri hori beharrezkoa dela ikustarazteko, baina ez bera bakarrik nahikoa delako (De legibus, 1 lib., VIII. kap., 10).
2011
‎arautzen du. Adingabearen interesak errespetatuko dituen prozedura zigortzaile hezitzaile bat aplikatu nahi du lege horrek, baina kaltetutako pertsonen edo adingabeak egindako ekintzaren biktimen interes propioa ahaztu gabe.
‎Ez du zertan «izendapen sozialarekin» bat egin, hau da, enpresa batek izendapen sozial bat izanda ere, beste bat eduki ahal du produktu edo zerbitzuak merkaturatzeko orduan. Ikerketari dagokionez, nabarmendu behar dugu lege horrek espresuki debekatzen duela honako hau:
2012
‎Inpunitatea ezarri dute lege horiek. Justizia indarkeria politiko baten biktimei bakarrik zor zaiela esan nahi du lege horrek, eta hiltzaile zapaltzaile askoren inpunitatea bedeinkatu du.
‎Ezkerreko abertzaleentzat, berriz, lege hori Bergarako Besarkada doilorraren ondorio zuzena da, hots, zitalkeria espainolista guztien laburbilduma. Agirreazkuenagak, aldiz, oso iritzi positiboa du lege horretaz: " foruzaletasunaren eraberritzea eta etorkizuna bideratzeko aukera bat zen" (121 or.). Gaiak euskaldunon artean betidanik izan duen garrantzia kontuan hartuz, ez da alferrikakoa izango legea osorik kopiatzea:
2013
‎Espainiako Gobernuaren hezkuntza erreformari aurre egiteko tresna eraginkorrena Hezkuntza Legea izango dela uste du EAJk. Andoni Ortuzar EBBko presidenteak adierazi du «euskal curriculuma ongi zehaztuta» jaso behar duela lege horrek. «Uste dut, gainera, adostasun handi batekin lortuko dugula hori egitea», erantsi du.
‎Ildo horretatik, Tito Livio historialariak legeari buruz adierazi zuen, zuzenbide publiko eta pribatu osoaren iturria? zela; eta Zizeronek baieztatu zuen haur guztiek buruz ikasi behar zutela lege hori.
2014
‎Emeki emeki da, apez eta apezpikuak ezkonduak ez zirenetan hautatzeko ohidura sartu Elizan. Erran ditake Latrango 1 kontzilioak zuela lege hori finkatu 1123an. Bainan ez Eliza osoarentzat.
2015
‎MSA, gure asurantza kutxa, laborariek askotan ez dakite ere gure abantailetan hazten dugula eta bagenukeela legez horren eramateko dretxoa. Eta horretarako direla boz horiek; beraz, geroaren eta gazteen onetan ere... kutxa horiek iraultza batzuk izan ziren, erdietsi zirenak lehengoen borrokaz.
2016
‎Ez dutela ordainduko jakinarazi dute Lopezek eta aldizkariak. «Pentsatzen dugu lege horri aurre egiteko modurik onena dela desobeditzea. Guk hau onartuko bagenu, atea irekiko genuke.
‎«Beste politika batzuk garatzen ahal dira lege horren babesean, legea aldatzen ez den bitartean. Gehiago ematen ahal du lege horrek, zalantzarik gabe. Borondate politikoa behar da, eta euskara atera behar da eztabaida politiko zeken horretatik».
‎EAEko udal legea da nagusia, EAJren eta EH Bilduren arteko akordioarekin 2016ko apirilean onartua. Euskarari buruzko hainbat artikulu ditu lege horrek; zenbait adituren iritzian, euskararen legea gainditu egiten du udal legeak. Besteak beste, izan ere, hautsi egin du derrigorrezko elebitasun simetrikoa, udalek modua izango baitute agiriak bi hizkuntza ofizialetako batean egiteko.
2017
‎Nahiz eta legeak pista interesgarri batzuk ireki, euskalgintzak ez luke bere bar nean gatibu egon behar, desbideratzen baliteke oinarrizko helburutik; baka rrik jakin behar du lege hori behar bezala baliatzen, bere helburuetara egokitzekotan, erran nahi baita, baldin eta aukera ematen badu euskara normalizazio bidean jartzeko Euskal Elkargoaren baitan.
2020
‎Uste dut berak uste zuela lege hori egitea politika ona zela.
2021
‎Badakigu, Jakes, lehen, ehorzketetan kantatzen zen bezala" bizia labur, hiltzea segur, gauza dudarik gabea" dela. Bizi girenek jasaiten dugun lege hori zuzenkontrakoa zenuen, hainbeste egiteko lanekin baitzinen oraindik. Errepikatu behar dut hor goraki zure mezua:
‎Jeltzaleen diputatu Iñigo Barandiaranek adierazi zuen hemizikloan «minez» baina «behartuta» bozkatu zutela aurka. EAJk uste du lege hori ontzea ez dela Kongresuaren egitekoa. «Babestuko dugu Eusko Legebiltzarraren egitasmoa denean», gehitu zuen Barandiaranek.
‎Lege hori 1933ko" alferren eta gaizkileen legea" osatzera zetorren eta 1935eko azaroaren 28an argitaratu zen Gaceta de Madrid aldizkari ofizialean. Kutsu cedista zuen lege horretan ez zen batere zehaztu zertan zeutzan aurreikusitako" terrorismoko delituak", ez eta haien goraipamenak ere (Gaceta de Madrid, 1935: 1.715).
2022
‎Garizuma garaian etortzen dira egunero, eta, gero, tarte batez etortzeari uzten diote normalean. Ez dakit jarraituko duten, dirudienez erpin asko baititu lege horrek. Oraingoz ez dira etorri Garizuma bukatu delako, baina ikusi dugu maiatzaren 7an berriro datozela.
‎Arauaren helburu nagusia izanen da «abortatzeko eskubidea bermatzeko trabak kentzea», baina askoz harago doa: ministroak azaldu duenez, «ugaltzearekin, sexualitatearekin eta menstruazioarekin lotutako eskubide gehiago» bermatu nahi dituzte lege horren bitartez.
‎Hortaz, arauaren helburu nagusia izanen da «abortatzeko eskubidea bermatzeko bidean gaur egun dauden trabak kentzea», baina askoz harago joanen da. Ministroak atzoko agerraldian azaldu zuenez, «ugaltzearekin, sexualitatearekin eta menstruazioarekin lotutako eskubide gehiago» bermatu nahi dituzte lege horren bitartez.
‎Hiru alderdi eskuindar horiek ohartarazia dute lege horri buruzko eztabaida eta gatazka ez dela amaitu, eta Espainiako Auzitegi Konstituzionaleraino eramango dutela testua.
‎Arauaren helburu nagusia izango da «abortatzeko eskubidea bermatzeko trabak kentzea», baina askoz harago doa: ministroak azaldu duenez, «ugaltzearekin, sexualitatearekin eta menstruazioarekin lotutako eskubide gehiago» bermatu nahi dituzte lege horren bitartez.
2023
‎Zer uste duzue lege horren ondorioz alderdi politikoen artean sortu den polemikari buruz?
‎Hortaz, baiezta dezakegu legeria arruntak eta konstituzio antolamenduak ez dutela debekatzen tributu legeen atzeraeragina. Atzeraeraginik duen legea Konstituzioaren aurkakoa izan dadin, Konstituzioan bertan jasotako beste printzipio batzuk urratu behar ditu lege horrek (hala nola, ekonomia ahalbidea, segurtasun juridikoa edo botere publikoen nahierakeriaren debekua).
‎Behin legea zein lurraldetan den eragingarria jakin eta gero, bi ondorio jazotzen dira: lehenik eta behin, lurralde horretako auzitegi eta epaile guztiek aplikatu behar dute lege hori, antolamendu juridikoaren beste osagai bat izanik; bigarrenik, lege hori, antolamendu juridikoan sartutakoan, kontuan hartu behar da edozein xedapenen interpretazioa egiterakoan. Gure kasuan, arauen lurralde eragingarritasuna garrantzi handikoa dira Euskadiko Ekonomia Itunari eta Nafarroako Ekonomia Hitzarmenari begira, arau horietan tributuak banatzeko lotuneak ezartzen direlako, baita autonomia erkidegoko erakunde eskudunek esparru honetan emaniko arauak ere, arauok alega daitezkeelako eta bete beharrekoak direlako Estatuko administrazio organoentzat berrikuspen prozeduretan edota arauok interpretatu eta aplikatu behar dituzten organo jurisdikzionalentzat, horien lurralde eskumena gorabehera.
‎Egoera horrela mantendu zen 1924ko Udal Estatutua heldu zen arte. Gogoratu behar dugu Lege horrek berrikuntza ugari ekarri zituela eta horien artean oso aipagarriak dira nazio gaitasuneko toki administrazioetako funtzionarioen sorrera, edo udal kredituaren sorrera. Esangura horretan, FARIÑA JAMARDOren arabera, Udal Estatutuaren arrakastarik handiena baliabide sistema propioa sortzea izan zen207.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia