2000
|
|
" esaten duen guztia ulertzen dut, baina nora arraio heldu nahi du?", edo hurrengoa pentsatzen du: " nora heldu nahi
|
duen
ikusten dut, baina nola arraio lortuko du?". Berriro, egin ahal dudan guztia da pazientzia handikoak izan zaiteztela eskatzea, bukaeran bai bidea bai horrek iritsi nahi duen helmuga ikusiko dituzuelako esperoan.
|
|
—Guztiaren gainetik: nondik hartu dugu ziurtasuna halako ohiturak zaharra izan behar
|
duela
ikusteko (zein dira gure datuak?, zein da beren egiaztapena?). Baina badaukagu ziurtasunik orduan?
|
|
Hori dela eta, beharrezkoa da esatea balioa harriduran datzala, balioen itsasoa hartzeko gure te kikara baino ez
|
dugula
ikustean. Latinoek ‘perplexitas’ deitu zioten harridura horri (latinez, ‘perplexio’ lotura edo lokarria da; ‘perplexitas’ lotura, lokarria da, baita anbiguotasuna ere; eta ‘perplexus’ bihurgunetsua, bihurria, ekibokoa, anbiguoa, enigmatikoa, iluna da).
|
2001
|
|
Platonen ideia errealitate orok duen iraunkortasun momentua da. Platonek edozein errealitatek —berdin dio zaborra, politika edo izaki bizidun baten antolamendu biologikoa den— beti bi alde
|
dituela
ikusten du: aldakorra den bat (bere kolorearen ñabardurak, bere pisu edo tamaina), eta beti egonkorra den bestea, ondorioz errealitate hori zer nor den adierazi eta gainerakoetatik ezberdintzea ahalbidetzen duena.
|
|
esperientzia lege enpiriko berezien sistema gisa pentsatu behar da bertan zerbait ulertu nahi bada. Izaki bizien osotasuna izaki goren batek ordenatu ahal izan
|
balu bezala
ikus dezakegu, mekanikoki uler ezin daitekeen hori ulertzearren. Azkenik, aipatu behar da Kantek geroago, argitaratu ez zituen idazki batzuetan, subjektuaren soina hartu zuela izaki biziez hitz egiteko euskarri gisa.
|
2004
|
|
Itzulpenak itzulpen, eta auziaren mamitik hurbilagotuz, zergatik esaten digu Wittgensteinek perpausek soilik dutela zentzurik eta izenek ez dutela zentzurik baizik eta esanahirik, baldin eta perpaus baten testuinguruan txertaturik badaude? Izena aipamen hutsa izango ez bada, perpaus baten testuingurua behar
|
duela
ikusia dugu. Egia esan, perpausik gabeko izenak zerbait adierazten du, ordezkatzen duen objektua adierazten du, bai, baina ez du objektuaren egoera adierazten; izenak ezin du gauzen egoera (Sachverhalt, Sachlage) bat adierazi, hori perpausaren zeregina da.
|
|
Jainko batean sinesteak esan nahi du bizitzak zentzu bat
|
duela
ikustea.
|
2005
|
|
Gure liburuska honen helburua, beti ere, ez zen Humboldten euskal ikerketen berri ematea, baizik eta berak hezkuntzari eta hizkuntzari buruz landutakoa elkarreraginean aztertzea eta aurkeztea. Bertan aipatu ditugun hitzei orokorrean gainbegirada bat botatzea nahikoa da, hala ere, horietako askok bi euskal testu hauekin lotura zuzena
|
dutela
ikusteko. " Testu zatiak" eta" iragarpena", beraz, ez dira inolaz ere esklusiboki euskalarien aztergaia, baizik eta baita autore honen pentsamendu antropologiko pedagogiko linguistikoa ulertu nahi duen edonorena ere.
|
2006
|
|
Idiak, zeruan, idia ikusiko lukeen bezala —eta zaldiak zaldia, eta lehoiak lehoia34—, giza abere borrokazaleak jainko borrokazaleak baino ezin
|
ditu
ikusi zeruan —hodeien arteko ispiluan—.
|
|
Kiron zentauroak irakatsi zizkionak ongi ikasita, indarra (katoj) du Akilesek gorentasun eta bertute (areth) 44; oldarkorra da, grinatsua45; loriatsua (kleoj) izan nahi du46, oroz gain; ez du zuhurtasuna (mhtij) maite, ez du hausnarketa abiarazten47; ezin
|
ditu
ikusi amarruak eta trikimailuak erabiltzen dituztenak48; ondorioz, borroka du mendeku hartzeko bide bakarra, aurrez aurrekoa, lantzarekin eta ezpatarekin gauzatzen dena49 Akiles zuzena da, buruz burukoa: ez du batere perifrasirik erakusten50 Tolesgabea da; oso osokoa; eite zaharrekoa.
|
|
Eman dezagun, A k ez bezala, B k ez diola eskaleari dirua eman laguntzeko asmotan. Aitzitik, dirua eman dio eskalearengana hurbiltze aldera eta eskaleak zenbat diru
|
duen
ikuste aldera, geroago eskaleak duen dirua lapurtu nahi baitu. Garbi dago D k motibo horiek ezagutu izan balitu, bestelako ebaluaketa morala egingo zukeela.
|
2009
|
|
Baina estetikara bueltatuz, eta laburki Nietzscheren perspektibismoak estetikan efektu berdina
|
duela
ikusteko, testu argigarri eta eder batek emango digu klabea estetika guztiaren kritika perspektibismo antropomorfiko baten gabeziaren afera dela ikusteko.
|
2011
|
|
Platonek" egia biribila" bakarrik onartzen duelako egiatzat, razionalki oinarritua eta aldaezina, absolutua. Horrela poesian ezin
|
du
ikusi bestelako egia bat, egiaren bestelako bilaketa bat, ezpada engainua eta gezurra soil soil. Heidegger, aldiz, Absolutua (letra larriz) hil eta geroko filosofoa da, eta poesian ez du ikusten filosofiaren arerio bat, aliatua baizik.
|
|
Galdetzen didatenean poesiaz zer pentsatzen dudan, edo zer funtzio bete behar duen poesiak, Auden poetaren hitzok datozkit burura: " Nola ezagutu dezaket pentsatzen dudana ez
|
badut
ikusten esaten dudana?". Oso erantzun borobila.
|
|
Eta hemen berriro Audenen hitzak gogoratu beharrean gaude: " nola ezagutu dezaket pentsatzen dudana ez
|
badut
ikusten esaten dudana?". Pentsatzea eta esatea lehia bizian daude poesiaren sorkuntzan, poesian hitzak baitu protagonismo osoa.
|
2012
|
|
Jaiotzan oraindik egia bat ez da unibertsala, oraindik orainaldi nahasiaren proba pasatu behar du. Gaur egun, esaterako, ezker muturreko (extreme gauche) talde batzuek talde islamista faxistoideekin (ez nahasi sustrai erlijiosoko taldeekin, Hamas edo Hezbollah bezalakoekin) elkartzeko tentazioa
|
dutela
ikusten da. Elkartasun horrek ez du inongo etorkizunik, eta, gainera, politika berriaren bultzatzaileak desmoralizatzen dituenez, Badiouren arabera onartezina da.
|
|
gizakia aberea (gorputza) besterik ez da. Baina materialismo demokratikoak ezin
|
du
ikusi terrorea eta angustia beste bien zerbitzuan daudela. Horregatik dago beti biolentziaren aurka (datorren lekutik datorrela).
|