2004
|
|
Alderdien adierazpena baloratzeari dagokionez, guztiz zentzuzkoa da oraindik kontuan hartzea, egitateak finka daitezen, egitateok egiazko gisa aitortu behar
|
dituela
horietan parte hartu eta horien ondorioz kalteak izan dituenak. Aitzitik, zentzugabea da legeak onarpen edo aitorpen horri erabateko froga balioa ematea beti.
|
|
1) Demandaren nahiz erantzunaren, edo, hala denean, epaiketa baino lehenagoko entzunaldiaren ondorengo data
|
dutenean
horiek, betiere agiri, bitarteko edo tresnok ezin izan badira prestatu edo lortu prozesuko une horiek baino lehenago.
|
|
Errekurtsoa bada auzitegi nagusiaren ardurapekoa izan behar
|
duen
horietakoa, orduan ere kasazio interesa dagoela ulertuko da, baldin eta errekurtsoa hartu duen epaia jurisprudentzia doktrinaren aurkakoa bada edo auzitegi nagusian halako doktrinarik ez badago, kasuan kasuko autonomia erkidegoaren zuzenbide bereziari buruzko arauei dagokienez.
|
|
6) Adingabeak babesteari dagokionez, administrazio ebazpenen aurka jartzea xedetzat
|
duten
horietan.
|
|
2 Titulu betearazleak zein ondasun higiezin ematera behartu eta hori okupatzen badute alderdi exekutatuaz nahiz berarekin ondasun higiezinaren erabilera
|
duten
horiez besteko gizabanakoek, auzitegiak betearazpena agindu dela edo hori erabakitzeko dagoela jakinaraziko die horiei, hamar eguneko epean, euren egoera egiaztatzeko tituluak aurkez diezazkioten. Auzitegiak pertsona horiei jakinarazpena egingo die, horiek ondasun higiezinean daudela jakin bezain laster.
|
|
Erregistroaren esparrua da, halaber, zuzenbidearen aldetik zorroztasun eta trebezia juridikorik nabariena behar
|
duten
horietarikoa. Erregistroaren ohiko jardunak idazkunetan eta liburuetan du oinarri, aspaldi aspalditik.
|
|
Espedienteari amaiera ematen dion ebazpenean adieraziko da horrek ordainsariak sorrarazten dituen eta nork
|
duen
horiek ordaintzeko betebeharra.
|
2005
|
|
Ikusten den bezala, etxe komertzial eta ekoizle askok arestian aipaturiko eskubideak urratzen dituzte inolako arazorik gabe. Osasunarentzako arriskutsuak diren produktu eta zerbitzuak kaleratzen dituzte, eta ez
|
dute
horiek sor ditzaketen arriskuen, ondorioen eta saihesteko moduaren berri behar bezala ematen.
|
|
Adierazi gabeko datuak ez direnean ziurtagirian zerrendatutakoen kontrakoak edo ez
|
dituztenean
horiek hutsaltzen, erregistratzaileak hori berori zehaztuko du.
|
|
Inskribatu beharreko egintza edo kontratuen ondoriozko zergen ordainagiriak Erregistroan aurkeztu eta artxibatu dira. Erregistratzaileak ez
|
baditu
horiek iraunarazten, zuzeneko erantzukizuna izango du Ogasunari ordaindu ez zaizkion zenbatekoen gain.
|
|
Pertsona batek aldi berean titulu bat baino gehiago emanez gero, berak zehaztu behar
|
du
horien arteko aurkezte hurrenkera, eta bi pertsonak edo gehiagok aurkeztu badituzte tituluok hurrenkerarik zehaztu gabe, titulu guztiei ordu berbera jarriko zaie eta ondoz ondo aurkeztuko dira, ordu berean beste bat edo batzuk aurkeztu direla agerraraziz eta horiei eman zaien edo eman behar zaien zenbakia aipatuz.
|
|
Bertan, aztertu ziren uztailaren 25eko 8/ 1990 Legea eta Lurzoruari buruzko Legearen Testu Bategina, 1992ko ekainaren 26ko legegintzazko Errege Dekretuaren bidez onetsia. Epaiak adierazi zuen legeotan Jabetza Erregistroaren inguruan jasotako manuak konstituzioaren araberakoak zirela, Espainiako Konstituzioaren 149.1.8 artikuluaren arabera estatuak
|
duelako
horien gaineko eskumen esklusiboa. Edu berean, testu honek gogoan izan ditu Estatu kontseiluaren manuzko txostenak ondorioztatu dituen iradokizunak, batik bat, erregelamenduaren erregistro izaerari buruzkoak, eta estilo autuen inguruko beste batzuk.
|
2006
|
|
Konkurtsopekoaren esku inoren jabetzako ondasunak badaude eta konkurtsopekoak ez
|
badu
horien gaineko erabilera, berme edo atxikitze eskubiderik, konkurtso administrazioak ondasunok emango dizkie zuzenbidearen arabera euren titular direnei, horiek hala eskatuta.
|
|
4 Epaileak edo auzitegiak erabakiko du zer den bidezkoa, espetxealdia edo fidantza ezartzea. Alderdietatik batek ere ez
|
baditu
horiek eskatzen, atxilotutako egotzia berehalakoan aske uztea erabaki du.
|
|
Sumarioaren instrukzioa egiten duen epaileak gauzatuko ditu Fiskaltzak edo bertaratutako alderdietatik edozeinek proposatutako eginbideak, baldin eta alferrekotzat edo kaltegarritzat jotzen ez
|
baditu
horiek.
|
|
Enbargatutako ondasunak abereak badira, auzipetuari eskatuko zaio berakegindako aukeraketa adieraztea; aukeran
|
du
horien besterentzea edo haiek gordailuan eta administraziopean gordetzea.
|
|
Auzipetuak adierazten badu ez
|
dituela
horiek administratu nahi, edo epailearen iritziz, ez bada komenigarria hark halakoak administratzea, orduan administrazioaren gaineko arduraduna izendatutako du, eta, kasu horretan, auzipetuak bere konfiantzako kontu hartzailea izendatu ahal izango du.
|
2007
|
|
...ntzako ikuskatzaileak bertara doala komunikatu behar die enpresaburuari edo horren ordezkariari zein ikuskatu beharreko pertsonari, segurtasun eta osasuneko batzordeari, prebentziorako eskuordeari edo, horrelakorik izan ezean, langileen lege ordezkariei, bisitak iraun bitartean horiek lagundu eta egokitzat jotzen dituzten oharrak egin diezazkioten; ikuskatzaileak ez ditu komunikazioak egingo, uste
|
badu
horiek kalte egin diezaioketela bere eginkizunen emaitza onari.
|
|
Lanean erabiltzen diren produktu eta substantia kimikoen fabrikatzaile, inportatzaile eta hornitzaileek nahitaez ontziratu eta etiketatu behar
|
dituzte
horiek, segurtasun baldintzetan kontserbatu eta maneiatzeko, eta halakoen edukia eta halakoak biltegiratzeak edo erabiltzeak langileen segurtasun edo osasunerako dituen arriskuak modu argian identifikatzeko.
|
|
1) Enpresaburuen zerbitzupean lan egiten hasiko diren edo hasi diren langileak ez badaude Gizarte Segurantzaren Sisteman afiliatuta, enpresaburuek betebeharra
|
dute
horien afiliazioa eskatzeko. Horrez gain, enpresaburuek komunikatu dute, euren enpresako langileen zerbitzu ematea hasi dela, edo, hala denean, zerbitzu emate horri utzi zaiola.
|
|
Horrez gain, enpresaburuek komunikatu dute, euren enpresako langileen zerbitzu ematea hasi dela, edo, hala denean, zerbitzu emate horri utzi zaiola. Komunikazio hori egin behar da, hurrenez hurren, langileriek enpresako jardueraren arabera
|
du
horiei alta edo baja emateko, langile hoten araubidean; alta edo baja horiek emango dira erregelamendu honek ezarri moduan eta baldintzetan.
|
|
Esparru juridikoaren adarretatik lan legeria da pisu handia
|
duten
horietako bat, gizartean dituen ondoreengatik. Hortaz, euskaraz erabili beharreko terminologia finkatzeko unean, ezin ahatz daitezke bilduma honetan aurretiaz argitaratutako tituluak, ezta UZEIren moduko erakundeen eskarmentua edota EUSKALTERM terminologia banku publikoaren antzeko tresnak ere.
|
|
Neurri horrek egoera batzuen gain du eragina; hartara, horiei dagozkien esrako errentari titularrak, lehenengo subrogazioko errentariak eta bigarren subrokubideen balizko edukiak desberdinak dira, besteak beste, kontratuaren hasiegazioko errentariak, eta, horregatik, arauak erantzun egokiak eskaini behar
|
ditu
horietako bakoitzean. Ondorenez, legeak kasu bakoitzean ezarritako eskubideen balizko edukia zenbat eta zabalagoa izan, orduan eta subrogazioen ezabaketak mailaz mailakoagoa izan behar, betiere horren horren abiapuntuan ezarrita gaur egungo errentariari eta beraren ezkontideari hil arte errentan emandako etxebizitza erabiltzen uzteko printzipioa, 1964ko legeriak eskubide hori aitortzen baldin badie.
|
|
Txandakako aprobetxamendu eskubideen titularrak modu profesionalean parte hartzen badu horien gain eratutako eskubide errealen eskualdaketan edo merkaturatzean, lege honen 2 artikuluan eta 8 artikulutik 12.erakoetan xedatutakoaren menpe egongo da. Eskubide hodearen titularrei dagozkien eskubideetan subrogatuko dira, eta, bereziki, ondasun higiezinaren jabearen aurrean
|
dituen
horien eskuratzaileak lege honen arabera txandakako aprobetxamendu eskubirietan.
|
|
Legearen 35 artikuluan organo horren eginkizunak ezarri dira: Erregistroari nahitaez eta izaera loteslearekin jakinarazi behar dio fundazioak eratzean xedeak egokiak diren eta zuzkidura behar bestekoa den, fundazio xedeak eragingarritasunez betetzen direla zaindu behar du, fundazioaren baliabide ekonomikoak fundazio xedeetarako aplikatu diren egiaztatu behar du, patronatuko kideen aurka erantzukizun ekintzak egikaritu behar
|
ditu
horien egintzengatik, patronatuko egintzak eta akordioak aurkaratu behar ditu legearen edo fundazio estatutuen aurkakoak badira, etab., baina fundazioko gobernu organoen zuzendaritza boterea ez du deuseztatu edo ez du horretan esku hartu behar, salbu eta irregulartasunak daudenean; izan ere, lege berriaren bidez, fundazioen funtzionamenduan botere publikoen esku hartzea albait gehiena murriztu na...
|
|
Hori aurkezteko epea hogei egunekoa da estatuko, autonomia erkidegoko eta lurralde, korporazio edo erakunde izaerako gainerako erakunde publikoek edo bertako funtzionario edo agenteek egindako eskubide eta askatasunen urratzearen kasuan, eta hogeita hamar egunekoa organo judizial baten ekintzen edo ez egiteen eraginez gertatutako urratzeen kasuan. ...buespena eskubideok urratu eta lege baliorik ez duten Gorte Nagusietako edo autonomia erkidegoetako legebiltzarretako xedapen edo egintzak dira; horien aurkako errekurtsoa Konstituzio Auzitegian jartzen da zuzenean, auzitegi arruntetatik igaro gabe eta, beraz, aurretiazko maila judizialak agortu gabe?, hiru hilabeteko epean; izan ere, parlamentu egintza edo xedapenak dira, eta auzitegi arruntek ez
|
dute
horien gaineko eskumenik. Babesa eskatzeko legitimazioa dute zuzenean ukitutako pertsonek, Herri Defendatzaileak eta Fiskaltzak.
|
|
Gai polemiko hau amaitu aurretik, esan behar da indarreko legeriaren arabera, administrazioarekiko auzietako auzitegi arruntek Legegintzako Dekretuak kontrolatzeko eskumena
|
dutela
horiek eskuordetzaren mugak gainditzen dituztenean (AAJLren 1.1 art., BJLOren 9.4 artikuluari lotuta). Horrez gain, Konstituzio Auzitegiak Legegintzako Dekretuak kasu guztietan konstituzioaren aurkakoak direla adieraz dezake, bai horien edukia Konstituzioarekin bateraezina denean, bai eskuordetzaren mugak gainditzen dituztenean (apirilaren 13ko 51/ 2004 KAE).
|
|
Generalitateko lehendakaria, Kataluniako agintari gorena, Parlamentuak hautatzen zuen, eta bere betearazpen eginkizunak (ez ordezkaritzakoak) Generalitateko kontseilari baten esku utzi zitzakeen. Lehendakariak eta kontseilariek betearazpen funtzioak zituzten eta dimisioa aurkeztera behartu zitzaketen Kataluniako Parlamentuak konfiantza modu esplizituan ukatuz gero, eta Konstituzio Bermeen Auzitegiak eskumena
|
zuen
horiek epaitzeko Konstituzioa, Estatutua edo Legeak urratuz gero eta Errepublikako eta Generalitateko agintarien artean jurisdikzio gatazkak ebazteko.
|
2008
|
|
d) Behingoan edo batean baino gehiagotan diruzkoak ez diren ekarpenak egitea aurreikusiz gero, egitarauak behar beste aipatu behar
|
ditu
horien izaera eta balioa, zein unetan edo uneetan ekarri behar diren eta, azkenik, halakoak ekarriko dituztenen izenak edo sozietate izendazioak. Edozein kasutan ere, esan-bidez aipatu behar da oroitidazki azaltzailea eta 38 artikuluko balioespenaren inguruko txosten teknikoa non izango diren bazkideen esku.
|
|
2 Merkataritza Kodearen 5 artikuluak aipatu adingabeko edo ezgaituen kasuan, inskripzioa eskatu behar
|
du
horien lege zaintza edo ordezkaritzaz arduratuko den pertsonak.
|
|
2 Aurreko paragrafoko debekua hautsi eta akzioak harpidetuz gero, sozietate harpidedunak izango du horien gaineko jabetza. Hala ere, sozietateak bere akzioak harpidetzen dituenean, bazkide eratzaileek edo sustatzaileek
|
dute
horiek ordaintzeko betebehar solidarioa, eta sozietate kapitala gehitzen denean, administratzaileek. Sozietate nagusiaren akzioak harpidetzen diren kasuan, sozietate eskuratzailearen eta sozietate nagusiaren administratzaileek euren gain hartzen dute, modu solidarioan, akzio horiek ordaintzeko betebeharra.
|
|
2 Aurreko paragrafoko debekua hautsi eta akzioak harpidetuz gero, sozietate harpidedunak izango du horien gaineko jabetza. Hala ere, sozietateak bere akzioak harpidetzen dituenean, bazkide eratzaileek edo sustatzaileek
|
dute
horiek ordaintzeko betebehar solidarioa, eta sozietate kapitala gehitzen denean, administratzaileek. Sozietate nagusiaren akzioak harpidetzen diren kasuan, sozietate eskuratzailearen eta sozietate nagusiaren administratzaileek euren gain hartzen dute, modu solidarioan, akzio horiek ordaintzeko betebeharra.
|
|
Zuzenbidearen oinarrizko betekizunak gauzatzen dituen konpainia kontratua baliozkoa eta bete beharrekoa da egiten dutenen artean, berori egiteko forma, baldintza eta konbinazio zilegi nahiz gizalegezkoak zeintzuk diren kontuan hartu gabe, baldin eta kode honek debekatzen ez
|
baditu
horiek.
|
|
Administrazioaren gaineko ardura zehatza duten bazkideak izanez gero, gainerakoek ezin
|
dute
horien kudeaketa egintzen kontra jo, egintzok oztopatu ezta halakoen ondoreak eragotzi ere.
|
|
4 Urripenaren helburua bada galeren ondorioz urritu den ondare garbiaren eta kapitalaren arteko oreka berrezartzea, urripen horrek akzio guztiak ukitu behar
|
ditu
horien balio izendatuaren arabera; edonola ere, errespetatu behar dira legeak edo estatutuek akzio mota bakoitzari eman ahal dizkioten pribilegioak.
|
|
Administrazio kudeatzaileak berak hasierako likidazio hori behin betiko likidazio bihur dezake. Behin betiko likidazioak, ostera, ezin aldaraz daitezke tributuak aplikatzeko bidean, prestazioaren zenbatekoari buruz Administrazioak duen azken adierazpenak baitira behin betiko likidazioak; beste hitz batzuez esateko, behin betiko likidazioak aldarazi ahal izateko, subjektuak aurkaratu behar
|
ditu
horiek, edota berrikuspen prozedura bereziak erabili behar dira. Aldaezintasunak badu bere azalpena:
|
2009
|
|
Kontratugileek nahi adina salbuespen hizpatu ahal dituzte, baina ez
|
badituzte
horiek polizan sartzen, salbuespenok eragingabeak izango dira.
|
|
Kapitain eta patroiak espainiarrak izan behar dira, betebeharrak bereganatzeko kodeak ezarri duen lege gaitasuna izan behar dute, ontzia agindu eta zuzentzeko beharrezko diren trebetasun, gaitasun eta baldintzak agerrarazi behar dituzte, itsas eta marinako lege, ordenantza eta erregelamenduek ezarritakoaren arabera, eta ezin
|
dute
horien ondoriozko desgaikuntzarik izan, kargua betetzeko.
|
|
Artikulu honek zehaztuko neurriak hartu arren garraiaturiko efektuak galtzeko arriskua badago, horien izaeraren ondorioz edo istripu saihestezinaren ondorioz, eta efektuen jabeek ez
|
badute
horiek xedatzeko denborarik, eroaleak efektuok sal ditzake; horretarako, efektuak jarri behar dira epailearen edo xedapen bereziek zehaztutako funtzionarioen zainpean.
|
|
Matxuren ondorioz gaiak ezin badira saldu edo kontsumitu, kontsignatarioaktugaiok eta egun horretan merkatugaiek duten prezioa eska diezaioke berari. ez
|
du
horiek jasotzeko betebeharrik; eroalearen kontura utz ditzake merka
|
|
Gaiak jaso dituen kontsignatarioak atzerapenik gabe ordaindu behar
|
ditu
horiek eragindako gastu eta garraio kostuak, ematea gauzatu eta hogeita lau ordu igarotakoan; ordainketa atzeratzen bada, garraiaturiko gaien judiziorraioaren prezio eta gastuei aurre egite bidezko salmenta eska dezake eroaleak, eta salmenta horren bidez, gako beste lortu behar du.
|
|
Zuzenbidearen oinarrizko betekizunak gauzatzen dituen konpainia kontratua baliozkoa eta bete beharrekoa da egiten dutenen artean, berori egiteko forma, baldintza eta konbinazio zilegi nahiz gizalegezkoak zeintzuk diren kontuan hartu gabe, baldin eta kode honek debekatzen ez
|
baditu
horiek.
|
|
Administrazioaren gaineko ardura zehatza duten bazkideak izanez gero, gainerakoek ezin
|
dute
horien kudeaketa egintzen kontra jo, egintzok oztopatu ezta halakoen ondoreak eragotzi ere.
|
|
4 Aurreko paragrafoetan aipatu ez diren sozietateen izena eta egoitza, baldin eta bateratzean sartutako sozietateek ehuneko 5etik gorako portzentajea
|
badute
horien kapitalean, dela zuzenean, dela bere izenean baina sozietate horien kontura diharduen pertsonaren bitartez. Halakoetan, kapital partaidetza eta boto eskubideen portzentajea zehaztu behar da, baita zein sozietateren kontuak onetsi eta horren ondare garbiaren nahiz azken ekitaldiko emaitzaren zenbatekoa ere.
|
2011
|
|
Hobekuntza onuragarri eta borondatezkoei dagokienez, lagapen hartzaileak ez
|
du
horien ordainketa jasotzeko eskubiderik, halakoak ez badira egin lurraren ugazabak idatziz emandako adostasunarekin eta horiek ordaintzeko betebeharra hartuz. Kasu horretan, hobekuntzok ordainduko dira, finka itzultzean horiek duten balioaren arabera.
|
|
Kontratuak ez
|
baditu
horiek finkatzen, ordainketa egin da saldutako gauzaren ematea gauzatzen den epe eta lekuan.
|
|
Hartzekoduna ezin da jabetu bahi edo hipoteka gisa jasotako gauzez, eta ezin
|
ditu
horiek xedatu.
|
|
Gauza higigarriak ebatsi edo lapurtzen dituztenek, eta sopikunek eta estaltzaileek, ezin
|
dituzte
horiek preskribatu, baldin eta ez bada gertatu delitu edo faltaren preskripzioa, edo haren zigorrarena, eta delitu edo falta horretatik sortutako erantzukizun zibila eskatzeko akzioarena.
|