2000
|
|
Euskara irakasleei zuzendutako liburu honek, ataza edo zereginak
|
ditu
hizkuntzak ikasteko oinarri. Ataza hauen xedea da hizkuntza erabiltzeko benetako beharra sortzea eta hizkuntza ikasteko testuinguru naturala eskaintzea.
|
2001
|
|
Ezaugarri hau bereziki interesgarria
|
dute
hizkuntzak ikasten ari direnek edo, besterik gabe, pelikulak jatorrizko bertsioan ikustea nahiago dutenek.
|
|
Clement ek (1980) aurkezten duen bigarren hizkuntzaren jabekuntza ereduhonek garrantzi handia ematen dio ingurune kulturalari eta hizkuntz komunitateenbizitasun erlatiboari. Eredu horrek asumitzen du bigarren hizkuntzaren jabekuntzakez
|
duela
hizkuntza ikasteko gaitasuna bakarrik hartzen kontuan, baita bigarrenhizkuntza duen komunitatearekiko hartzen diren jokabide ereduak ere. Ondorioz, hizkuntzaren jabekuntzak norbanakoaren identitatearen aldaketak ere barneratzenditu.
|
2002
|
|
Hartara, euskaldunengana ez ezik, euskaltzaleengana, euskararekiko zeharkako harremana dutenengana zein hizkuntzarekiko inolako kezka berezirik ez dutenengana zuzentzen da Oinarriak elkargunearen egitasmo berri hau. " Errespetuaren izenean bada ere, guztiok onartu behar dugu edonork bere hizkuntza eskubideak dituela nahi
|
duen
hizkuntza ikasteko eta erabiltzeko, hizkuntza bat guztion ondarea den heinean", Aldasorok adierazten duenez.
|
|
Horiek guztiak kontuan izanik, ikaslea bere ikaskuntza prozesuaren erantzulebihurtu nahi badugu, ikaskuntzaren teoriaz hitz egin behar dugu berarekin, adostu egin behar
|
dugu
hizkuntza ikasteko erabili dugun metodologia, estrategiak, etab.?, eta baita hizkuntza bat ikasteko garatu eta erabili behar diren estrategiez ere. Estrategia horiek asko ikertu dira azken urteotan eta hemen horietakobatzuk aipatu baino ez ditugu egingo:
|
2008
|
|
Behin nerabetasuna pasata norbanakoen arteko aldea askoz handiagoa da. Horregatik nerabetasuna igarota badaude pertsonak erraztasun ikaragarria
|
dutenak
hizkuntzak ikasteko, eta beste batzuk ezinezkoa dutenak hizkuntza gehiago ikastea; topera heldu direnak.
|
|
Bourdieuk (1982, 2001) adierazi zuen hizkuntzak" merkatu linguistiko" batean lehiatzen direla, eta gutxiengoaren hizkuntza bat hitz egiten duten kideek beren hizkuntzak legitimitate gehiago edo gutxiago duela nabaritzen dutela, merkatu horretan duen balio sinbolikoaren arabera. Gutxiengoaren hizkuntza hitz egiten dutenek, ez badute uste beren hizkuntzak balio handirik duela merkatu horretan, gutxietsi egiten dute beren hizkuntza eta gizartean" legitimitate" gehiago duen hizkuntza edo
|
duten
hizkuntzak ikasten eta erabiltzen saiatzen dira (Bourhis, 1994b). Hortaz, lagitimitate ideologikoa ez dago gobernuaren babes instituzionalarekin soilik lotuta; talde barruko eta kanpoko hiritarren babesarekin ere lotuta dago, hau da, hiritar horiek gutxiengoaren hizkuntzarekiko jarrera positiboa izatearekin eta gutxiengoaren hizkuntza ikasi eta erabiltzearekin ere lotuta (O’keefe, 2001).
|
2009
|
|
Horrenbestez, esan genezake hizkuntza ikaskuntza bitarteko gisa erabiltzen denean gehiago erreparatu behar ziola esanahiari formari baino. Jakina, gaitasun kognitiboak eragin handia
|
du
hizkuntzak ikasteko orduan, baina elkarrekintza errazten duen gizarte inputa ezin da inolaz ere ahaztu. Gizarte elkarrekintza komunikazioaren funtsezko oinarri da, eta berekin dakartza informazioa, negoziazioa, interpretazioa, eskolatzea eta abar.
|
2010
|
|
Esate baterako, zenbait pentsalarik argudiatu dute hitz egiten ikasteko ere ezinbestekoa dela lekukotasuna. Lekukotasunik gabe, antza, umeak ezin
|
du
hizkuntzarik ikasi. Gurasoak esan behar dio umeari behi hitzaren bitartez honelako eta halako animalia mota izendatzen dela.
|
2011
|
|
Eta euskaraz. Ordutik 27 urte pasa diren arren, gaur egun ere honelakoak entzun ohi ditugu maiz: «Hauek behartu nahi
|
naute
hizkuntza ikastera eta erabiltzera», «borondatezko prozesua izan behar da», «denok euskaraz hitz egin behar dugula pentsarazi nahi digute», «sektario eta taliban hutsak dira, saltokietan euskaldunen hizkuntza eskubideak bete daitezen neurriak hartzearen aldekoak», «eskolari esker euskaldunduko da gizartea»... Baina errealitatea desberdina da, izan ere kontsumitzaile eta erabiltzaileen hizkuntza komunitate bat dago egoera guztietan bere hizkuntzan kontsumitzeko eta bizitzeko aukerarik ez duena.Urte hauetan nire egoera pertsonala aldatu da.
|
2012
|
|
Euskaltegiek jasotzen dituzten diru laguntzak nabarmen murriztu edo desagertu egin dira krisiaren aitzakiarekin, AEK ko arduradunek azaldu dutenez, eta, ondorioz, ikasleek «ahalegin ekonomiko handia» egin behar dute euskaltegian jarraitzeko. «Ez da onargarria, ezta ulergarria ere, berezkoa
|
dugun
hizkuntza ikasteko ordaindu behar izatea», erran du AEK ko koordinatzaile nagusi Mertxe Mugikak. Doakotasunaren alde egin du, eta botere publikoei ere, hori lortzeko urratsak egin ditzatela eskatu die.
|
|
Bernadette Maguire British Council eko Azterketa Saileko aholkulariak adierazi zuenez, “garrantzitsuena hizkuntza politikaren eta egiaztapenerako esparru bateratu estandarizatu eta arrazionala sortzeko aurrera egiteko borondatea da, eta are gehiago nazioartekotze unean”. Gainera, esan zuen gizarteak jabetu behar
|
duela
hizkuntzak ikasteak orain inoiz baino garrantzi handiagoa duela. “Guk ikasleei gomendatzen diegu hizkuntzak ikas ditzatela, zenbat eta hobeto, ez bakarrik lanbidean aberasteko, baita norberaren aberastasunerako ere”, esan zuen.
|
|
Horretarako, hartu beharreko neurrietariko bat da baliabideak jartzea, euskara ikastea doakoa izan dadin. Gaur egun, gezurra badirudi ere, herri honetan berezkoa
|
dugun
hizkuntza ikasteko ordaindu egin behar da. Gainera, bere garaian emandako pausu egoki batzuk (azterketak gainditzeagatik jarritako bekak, administrazioko langileendako laguntzak eta liberazioak...) oso ondo baloratuak izan arren, eta doakotasunerako bidean ezinbesteko hobekuntzak izan arren, azken urteotan murriztu edota desagertarazi dira krisiaren aitzakipean.
|
|
Horretarako, hartu beharreko neurrietariko bat da baliabideak jartzea, euskara ikastea doakoa izan dadin. Gaur egun, gezurra badirudi ere, herri honetan berezkoa
|
dugun
hizkuntza ikasteko ordaindu egin behar da. Gainera, bere garaian emandako pausu egoki batzuk (azterketak gainditzeagatik jarritako bekak, administrazioko langileendako laguntzak eta liberazioak...) oso ondo baloratuak izan arren, eta doakotasunerako bidean ezinbesteko hobekuntzak izan arren, azken urteotan murriztu edota desagertarazi dira krisiaren aitzakipean.
|
2013
|
|
Aurrez egindako ikerketak (Amorrortu eta al. 2009) erakutsi zuen hiztuna bizi den lur eremuan dagoen euskal hiztunportzentajeak garrantzi handia
|
duela
hizkuntza ikasteko esperientziaren nolakotasunean, eta euskara erabiltzeko aukera izateko, jakina.
|
|
Aurrez egindako ikerketak (Amorrortu eta al. 2009) erakutsi zuen hiztuna bizi den lur eremuan dagoen euskal hiztun portzentajeak garrantzi handia
|
duela
hizkuntza ikasteko esperientziaren nolakotasunean, Ane Ortega, Estibaliz Amorrortu, Jone Goirigolzarri, Jacqueline Urla eta Belen Uranga – Hiztun berrien hizkuntza identitatea: " nolako euskalduna naiz?" eta euskara erabiltzeko aukera izateko, jakina.
|
2016
|
|
Hala hobeki zitaikela sinetsirik, hango biztanle xehe ainitzek betetzen omen dute boteretsuen errana. Janari eta soinekoen erosteko ahal guti
|
dutenentzat
hizkuntzen ikastea ez da lehentasun bat. Halere, elektrikarik ez den lekuetan telebistarik ez baitute ikusten ahal, bertako hizkuntzak bizirik omen dirau.
|
2017
|
|
Euskaraz ikasten eman dute udaren parte bat gure herrietako barnetegietan. Atzerritarrekin egin dugu lotura edo ustez atzerritar genituenekin, bertan bizi den askok bazterrera utzia
|
duten
hizkuntza ikasteko bidean esatekoak dituztenen bila. Hauxe kontatu digute…
|
|
Berak aztertutako laginetan ikusi du britainiarrek uste dutela etorkinek ez
|
dutela
hizkuntza ikasi nahi, eleaniztasuna eta kultur arteko komunikazioa txarra dela herrialdean eta Britainia Handiaren britainiartasuna kolokan dagoela. Horren aurrean, dauden diskurtsoek bi joera dituzte:
|
|
Argi zegok, lehenak ez izateko beldur dituk, zeren uste baitute gaur lehen tokian daudenek egingo dutela lehen leku horretan egonez gero beraiek, frantsesek, egingo luketen gauza berbera, hau da, besteak suntziarazi. Ulertzen al duk. Ez duk erraza, mutil! Beharbada horrexegatik duk hain eragin gutxikoa frantsesek
|
duten
hizkuntzak ikasteko sistema, agian garraztasunak bultzatzen dizkik beste hizkuntzak mespretxatzera. Baina hik heuk ez al duk ikasi ingelesa eskola frantsesean. Doi bat, eskola frantsesetan ibili diren gehienek bezala. Zazpi urte luzez ingelesa ikasten eman, azkenean hiru hitz bata bestearen atzean murduskatzeko, lotsalotsa eginda.
|
2019
|
|
Berriketa eta kasketak gainditzeko trikimailuak Salmerónentzat, hau da, nire ama blogak sinatzen duenean, ez da pediatra, «haurrak ez du pantailarik behar», eta are gutxiago bi urtetik beherakoak: «ez
|
dute
hizkuntza ikasterik izango, tableta bat eman eta zerbait ingelesez ikusten dutelako. Gurasoen beharragatik gehiago erabiltzen da, entretenigarriak izateko eta ez molestatzeko, ‘haurpantailak’ balira bezala.
|
2021
|
|
Ez ginen jende anitz, baina hor zenak ongi sinesten zuen proiektuan. Bigarren mailan hastearekin, adibidez, anitz haur galtzen genituen, burasoak beldur baitziren beren haurrek ez
|
zutela
hizkuntza ikasiko edo gizartean nola ezarriko ziren ez zekitelako, edo zalantzak zituztelako. Gero, emeki emeki, burasoek haurrak ongi ari zirela ikusi zuten, eta beldur hori ez da gehiago.
|
|
Bada jendea hemen urteak daramana eta ez
|
duena
hizkuntza ikasi, ez gaztelania ez euskara, eta hori oztopo handi bat da harremanetarako, eta euren artean geratzen dira besterik gabe, [MA]
|
|
Horretarako prest ez bagaude, hizkuntzaren heriotza da alternatiba. Beraz, gainditu egin behar
|
ditugu
hizkuntzak ikasteari buruzko ideia zaharkituak eta bide eman hizkuntzen kontaktuari. Azkenean, interferentzia iturrien aniztasuna dela eta, ikusiko dugu hizkuntza autoerregulatu eta beste hizkuntzetatik bereiz mantentzen dela, eta horixe gertatzen da hain zuzen komunitate eleanitzetan:
|
2022
|
|
Ikasleak duen jarreraren araberakoa da hori, batez ere. Gero, egia da, batzuek gaitasun gehiago
|
dutela
hizkuntzak ikasteko besteek baino. Ni, adibidez, ongi moldatzen naiz".
|
|
23,2; A: 47,1), adierazten zuen irakasleen% 70,3k bat egiten zuela ikasle eleaniztunek abantaila kognitiboak
|
dituztela
hizkuntzak ikasteko garaian. Eta jarraian, 8 itemak," Hizkuntzak zenbat eta lehenago ikasi, orduan eta arrakasta handiagoa" (EA:
|