2008
|
|
Hizkuntzak hamaika gauzatarako balio digu hizkuntzazko espeziea garen neurrian. Askok uste
|
dute
hizkuntzak hitzen esanahia komunikatzeko baino ez duela balio, alegia: " Etxea zuria da".
|
|
Zenbat eta estatus gehiago eman hizkuntza komunitate bati, orduan eta bizindar gehiago izango du ziur asko kolektibo gisa. Gizarte— eta psikologia ebidentziek azaldu dute estatus handia
|
duten
hizkuntzak hitz egiten dituztenek nortasun sozial positiboagoa dutela eta errazago mobiZenbat eta estatus gehiago eman hizkuntzakomunitate bati, orduan eta bizindar gehiago izango du ziur asko kolektibo gisa.
|
2009
|
|
Euskaldunak izan nahi dute, hori da haien nahia. Eta hemendik mila urte barru hor jarraituko dute, beste inon ezagutzen ez den kirola egiten, inork ulertzen ez duen k dun eta x
|
dun
hizkuntza hitz eginez. Baina bizirik irauten, Juan San Martinek esan zuen Euskaldun bizi nahiak bultzatuta?.
|
2010
|
|
Wittgenstein (1958) da lehenik aipatuko duguna, hain zuzen, bere" hizkuntza joko" eta" bizitza forma" kontzeptuek —beroriek hizketa ekintzen adierazle diren heinean— hizkuntzaren ikuspuntu pragmatikoa abian jartzen dutelako: " Hizkuntzak eta berarekin loturiko ekintzek osatzen duten multzoari", honela gure autorea," hizkuntza joko deituko diot", beti ere" espresio horrek agerian utzi behar
|
duelarik
hizkuntza hitz egitea, egiaz, jarduera edo bizitza forma baten parte dela" 51 Kontua da, bada," hizkuntza eta errealitatea" ez direla bi fenomeno paralelo —Agustinek uste zuen bezala52—, eta, hortik abiatuz, Wittgensteinek kontzeptu horiek erabiltzen dituela, labur esanda, hizkuntza fenomenoaren berezko dimentsio dinamikoa eta soziala agerian jartzeko.... Finean," hizkuntza jokoa" eta" bizitza forma", honela Camps, jarduera linguistikoaren" metafora egokiak" dira, hain zuzen," jokoa beti arau batzuen arabera gauzatzen delako" eta" jokatu ahal izateko —arauak ezagutzeaz gain— nola jokatzen den ere jakin behar delako" 53 Baina Wittgensteinek ez ditu biak —arauen ezagutza eta jokatzea bera— maila berean ikusten, baizik eta —Humboldtek aspaldi bezala— lehentasuna ematen dio bigarrenari.
|
2015
|
|
–Beno, ikusten dut ez didazula eta ezin didazula ezer erakutsi. Baina nahi ez baduzu ere,
|
zuen
hizkuntzako hitz bat eramango dut. Badakit zer esan nahi duen navajo hitzak.
|
2016
|
|
«Helburua izan luke euskaraz bizi nahi duena euskaraz bizi ahal izatea. Alferrik da esatea elebidunak nahi
|
duen
hizkuntzan hitz egin dezakeela, aurrean dagoenak euskaraz ez badaki. Bermatu genuke elebakarrik ez egotea hemen 25 urte barru».
|
2017
|
|
Indigenak altxatu ziren 1932 urtean, orduko diktadorearen aurka, eta milaka hil zituzten. Ezkutuan baino ezin
|
zuten
hizkuntza hitz egin, eta, hala eta guztiz ere, eutsi egin zioten.
|
2018
|
|
Herrirako" eta" Gogo pizgarri suertatu izana" aipatu zituzten. horrela bakarrik errespetatu daiteke bakoitzak nahi
|
duen
hizkuntzan hitz egiteko eskubidea.
|
|
Kontatzen diot erreportaje programa bat egiten ari naizela Turkiako telebista kate batentzat, baina ez du eskaintza onartzen. Telebistarako, berezkoen
|
duen
hizkuntzan hitz egin nahi du: kurdueraz.
|
2019
|
|
" Merezi
|
du
hizkuntzaz hitz egitea. " Hizkuntza da nire herria", erantzun nion 1979an nire koinata amerikarrari, behin eta berriz esaten baitzidan alde egiteko lehenbailehen Jormania sozialistatik.
|
2021
|
|
Beraiek ulertzen ez zuten hizkuntza batean eskolatu gintuzten ahizpa eta biok. Haiek ulertzen ez
|
zuten
hizkuntzan hitz egiten genuen ahizpak eta biok mahaiaren bueltan. Aitona amonek haien seme alabei ezkutatu zieten “aurrera egin zezaten” eta Gabonetan senideok elkartzen ginenean hizkuntza hartan jarduten genuen aitona amonak eta bilobok, aitarentzat eta bere anai arrebentzat marmar ulergaitza bilakatua zen hizkuntza mutilatuan.
|
2023
|
|
Besterik da, egin beharreko interbentzioak nolakoak izan behar duten. Nire ustez, euskararen erabileraren sustapenak bat egin behar du gela, ikastetxe eta herrietako aniztasunarekiko errespetuarekin, norberak nahi
|
duen
hizkuntzan hitz egiteko duen eskubidearekin eta oinarrizko balio demokratikoekin. Baina helburua izan litzateke Euskal Herriko hezkuntza sisteman euskaraz bizitzea eta ikasleen arteko hizkuntza komuna euskara izatea.
|