2010
|
|
Bide bat zein beste hartu, azken helburua asmatzen ez da oso zaila: , ahaztu ditzagun hizkuntza txikien kontuak eta bizi gaitezen lasai, gizartea bere osoan hartuta, guztiona bihurturik
|
dugun
hizkuntza handiaren magal erosoan! Gero, hortik aurrera eta maila indibidualean, nahi duenak nahi duena egin beza?.
|
2011
|
|
ekologiak espezieak eta haien habitata lotzen ditu. hainbat tresna kontzeptual eta eredu sortu ditu ekosistemak aztertzeko. ekosistema bat hainbat elementuren bat egitea da; bat egite horren helburua da funtzionalki integratutako sistema bat mantentzea. hau da, ekosistemak bereizi egiten ditu elementu nagusiak eta gainerako elementuak. Ideia hori hizkuntzen eremura ekartzen badugu, helburua da hizkuntza ekosistemaren elementu nagusiak zein diren identifikatzea; hau da, hizkuntza batek ezin
|
baditu
hizkuntza handi baten elementu guztiak izan, zer elementu dira funtsezkoak hizkuntza hori gordetzeko eta garatzeko?
|
|
Hizkuntza batek ezin
|
baditu
hizkuntza handi baten elementu guztiak izan, zer elementu dira funtsezkoak hizkuntza hori gordetzeko eta garatzeko, dugu. guk ez dugu isolatzerik nahi, ez dugu elebakar izan nahi.
|
|
Alegia, hizkuntza bakoitzaren zereginak ondo zehaztuta eta mugatuta daude. Horrek, noski, eskatzen du hizkuntza indarberritzen dihardutenek onartu egin behar
|
dutela
hizkuntza handiak bere esparruak dituela eta zentzu batean, euren bizitzaren parte ere badela (hori bai, hizkuntza indarberritzeko azken pausoetan (ikus 2.3 atala) hizkuntza handiaren esparruak murriztuta geratuko dira).
|
2021
|
|
Hezkuntzarentzat erronka handienak bertakoa edo etxeko hizkuntza gutxiagotua denean sortzen dira, horrelakoetan ez
|
baitute
hizkuntza handiekin sortu diren ereduek balio, bertarako sortu behar dira. hartu beharra aldarrikatzen da, eta hartarako UPV/EHU, zenbait udaletxe, eskola eta bestelako erakundeetan gabezia honen berri emateko ekimenak bideratzea erabaki zuen Katedrak aipatutako 2030 Agendak dirauen bitartean. Aldi berean, eta nazioartean bide beretik sortu diren egitasmoetan partaide eta haien zabalkunde bitarteko ere izan nahi du Katedrak.
|
|
Hezkuntzarentzat erronka handienak bertakoa edo etxeko hizkuntza gutxiagotua denean sortzen dira, horrelakoetan ez
|
baitute
hizkuntza handiekin sortu diren ereduek balio, bertarako sortu behar dira antolakuntza ereduak, lekuan lekuko ereduak, eta gehienetan, baliabide gutxi izan ohi dira hizkuntza gutxiagotu horietan behar diren neurriak dare m ateriagabe nagusiari nola eutsi hartzeko eta ezinbestekoak diren inbertsioak egiteko, dela eskola antolakuntzan, dela irakasleen prestakuntzan, dela eskolarako materialak sortz... Baina erronka horiei erantzuteko ahaleginak sortzen du, gure ustez, benetako garapena, bereziki hezkuntzaren kalitatean eragiten duena, baina baita giza harremanetan eta kultur aniztasunaren ezagutzan ere, eta besteak beste, hizkuntza horietako hiztunei zor zaizkien errespetu eta balioen onarpenean eta garapenean.
|
2023
|
|
Nahiago dut azken lerro hauetan galdera bezala utzi. Baina ziur esan dezakedana da bakoitza norbere hitz eta gorputzetik aritu zela, oholtzak berreskuratu (edo, hobe, ekarri)
|
genituen
hizkuntza handi, ertain zein txikietan, eta funtzionatu zuela.
|