2005
|
|
" Hizkuntza guztiak, edonola eta edonon aurki daitezkeen hizkuntz aztarna guztiak, elkarren artean konparatu behar ditugu eta, egiaz, printzipio berberen arabera" 157 Hizkuntza bat bera ere ez dago sobera, ze hutsalena dirudienak ere beti erakuts diezaguke zerbait giza-izakiari buruz, alegia, haren baitan bakarrik dagoen eta beste hizkuntzetan aurkitzen ez dugun zerbait. Horrela, bada, ondare linguistiko osoa" ahalik eta konpletoen bildu" behar dugu eta, honekin batera," hizkuntza guztiak pentsagarriak diren analogiaren arau guztien arabera konparatu" 158 Era honetan burututako ikerketak, azken batean, garbi
|
du
hizkuntza ez dela gizakiarentzako tresna hutsa baizik eta, aldi berean, beronen jardueraren" kausa" eta" efektua". Honengatik dirudi posible eta beharrezkoa" hizkuntzaren formazioa" eta" gizakiaren formazioa" modu parekatuan aztertzea:
|
2009
|
|
Edo nik emandako masaileko pedagogikoa gaizki interpretatua izan da, ez baitzara aski tolerantea. Edo zuek
|
duzuen
hizkuntza ez dut piperrik ulertzen amorruz betetzen nau baina toleratzen dut, ze ni oso, oso tolerantea bainaiz. Edo erbesteko jendeak gureak ez bezalako ohitura (txarrak) ditu eta saiatzen naiz konprenitzen, tolerante izan behar dugu gure alabekin ezkontzen ez den bitartean.
|
|
Europar Batasuneko herrialdeen eleaniztasuna ez baita gaur egungo 23 hizkuntza ofizialetara mugatzen: badira gutxi gorabehera beste 60 hizkuntza, badira milioika europar estaturik gabeko herrietako hizkuntzak erabiltzen dituztenak, eta badira estatu hizkuntza izate hutsak ematen duen merezimenduagatik ofizialak diren zenbait hizkuntzek baino hiztun gehiago
|
dituzten
hizkuntza ez ofizialak (katalanarena da kasu nabarmena, baita neurri txikiagoan bada ere euskararena eta galegoarena ere). Eleaniztasuna errespetatu eta bermatzearen ikuspegitik ez diogu inolako zentzurik ikusten Europako zenbait lurraldetan ofizialak diren hizkuntzak Europako erakundeetan ofizialak ez izateari.
|
2011
|
|
Eta gertatu egin da, Xabier Montoia ilehoria guganantz oihuka dator aurpegia frantsesei gorritzen zaien eran koloreztaturik. Ez
|
dugu
hizkuntza ez berak ez nik ulertzen, gutxiago abiadura horretan eta tonu horrek belarrietan sortzen didan tapoiarekin. Irteerako bidea seinalatzen du begiraleak, pauso azkarrez hurbiltzen zaigula.
|
|
–Gailegoaren etsaiek berebiziko interesa
|
dute
hizkuntza ez dadin baliagarria izan?. Xosé Luis Méndez Ferrín idazlearen adierazpen hori Anjel Lertxundik jasoa da:
|
|
espainola, ingelesa, portugesa eta errusiera. Taula honetan 3 milioitik gorako hiztun kopuruak dituzten hizkuntzak bakarrik hartu dira kontuan, beraz, hortik beherako hiztun kopuruak
|
dituzten
hizkuntzak ez dira sartu, euskara esaterako. Argi dago, halaber, hizkuntza asko direla 10 milioitik beherako hiztun kopuruak dituztenak.
|
|
Azpimarra liteke, bukatzeko, hiztun kopuru handienak
|
dituzten
hizkuntzak ez direla zazpi milioi hiztunetara ere iristen (katalana eta tartaroa). Beste muturrean daude 10.000 hiztun ere ez dituzten hainbat eta hainbat hizkuntza:
|
2012
|
|
Orain dela 40 urte zuek zeundeten bezala gaude gu orain Ekuadorren. " Hitz egidazu kristauera…
|
Zuen
hizkuntzak ez du deusetarako balio… Laborarien hizkuntza da… Ez du unibertsitaterako balio…" Oinarrizko hezkuntzan ez da kitxuarik irakasten, lau herri egunkari ditugu eta batek ere ez du kitxuaz publikatzen, 50 irrati emisore ditugu baina bakarra elebidun ezta kitxua hutsez ere!, lau telebista kate eta batek ere ez du saiorik kitxuan… Horregatik esan dizut orain dela 40 ... Eta, naski, zuek orain duzuen egoera dugu helburu.
|
2014
|
|
Orduko garaiko erromantikoen ezaugarria da herri poesiari indarra ematea. Gaur eguneko begietatik begiratuta inozokeria dirudi, baina uste
|
zuten
hizkuntza ez zela aldatu ezer ehunka eta ehunka urtetan, eta kantuak ere ez. Kantu bat biltzen bazuten, uste zuten antzinaterik zaharrenekoa zela, mila urteko kantua, izozturik balego bezala, izozturik hizkuntza, eta izozturik tradizio guztia.
|
2015
|
|
Euskal komunikabideok gure buruari eskatu behar diogu dinamika eraikitzaile bat, euskarari dagokionez. Positiboak izanez, gauden lekua eredu ere badela jakitun, gure moduan estaturik ez
|
duen
hizkuntza ez hegemoniko hainbatentzat. Gogora datozkit, esaterako, kitxuak, nasak, nahualtlak, kaqchiquelak, aimarak, maputxeak...
|
2018
|
|
Ez gara pertsona koloredunak, ezta beltzarantxoak ere. Andreok hizkuntza ez sexista baten alde borrokatzen garen bezala, borrokatu behar
|
dugu
hizkuntza ez arrazista baten alde.Ildo horretatik, bigarren edo hirugarren belaunaldia terminoen erabilera ere salatu duzu.Adjektibo hori gehitzeak betiereko kanpotar bihurtzen gaitu. Nahiz eta legez estatu bateko herritarrak izan, termino horren bitartez argi utzi nahi digute ez garela nazionalak.
|
2019
|
|
Munduko beste hizkuntza nagusien kasuan ere ez dago orekarik Interneteko bizitasun digitala eta hizkuntzaren errealitate soziolinguistikoaren artean. Hurrengo grafikan ikus daitekeen moduan, hiztun gehien
|
dituzten
hizkuntzak ez dira sarean gehien erabiltzen direnak. Hemen ere ingelesaren nagusitasunak gainerako hizkuntzak gailentzen ditu. hau ikusita, euskararen kasuan sarean dugun eskaintza eskariarekin alderatzea ezinbestekoa dugu. ez du ezertarako balio euskarazko edukiak argitaratzea euskaraz kontsumitzeko ohiturak indartzen ez badira. esaterako, webgune askok erabiltzaileak bere nabigatzailean ezarritako nabigazio hizkuntzan erakusten dute edukia, baina euskal herriko erabiltzaileen %3k dauka nabigazio hizkuntza moduan euskara lehenetsita. ondorioz, edukia erdaraz jasotzen dute erabiltzaile gehienek modu lehenetsian. mugikorren kasuan egoera antzekoa da:
|
|
euskal wikipediaren osasuna bikaina da. euskararen tamaina kontuan hartuta, oso komunitate aktiboa du: munduko aktiboenetarikoa. harritzekoa da munduan hizlari gehien
|
dituzten
hizkuntzak ez izatea taula honen lehen postuetan daudenak: edonork espero lezake lehen hiru hizkuntzak txinera, ingelesa eta gaztelania izatea, munduko hizkuntza handienak izateagatik, eta, hortaz, komunitate handiagoak dituztelako, baita wikipedian ere.
|
2022
|
|
Neri iruditzen zait progre hiper argituek konturatu behar
|
luketela
hizkuntza ez dela inorena, eta beraiek hitzekin egindako eragiketa edo bestelakotze horiek ez dituela mundu guztiak egin, eta ez daukala zertan eginik. Nolanahi ere, progreek azkenerako asmatzen dute hitzak beren erara jartzen; hitzetan ontasun ezin haratagoko bat itsasten.
|