2003
|
|
nafarroako gobernuak atzerriko hizkuntzen garrantzia handitu nahi
|
du
hezkuntza ereduetan, euskararen kaltetan. Ekainaren 27an Euskara Kontseiluak egindako bilerak Gobernuak proposatutako dekretu hori aurrera ateratzeko baino ez zuela balio izan salatu du Oinarriak taldeak.
|
2005
|
|
Kontseiluak bere garaian aditzera eman zuenez," gizarte elebiduna sortzeaz" hitz egin zuten, eta" euskararen etorkizuna ziurtaturik ez dagoela" aitortu ere egiten zuten; baina gero ez
|
zuten
hezkuntza ereduak gainditzeaz ezer esan, hobekuntza baizik ez zuten proposatu. Bestaldetik, immigrazio politikari zegokionean, ez zuten aitortu hizkuntza integrazioak duen garrantzirik.
|
|
Eta bi puntutan aurkezten duten egoera larria da: Estatutu berria ren proposamenean ez dute jasotzen euskarakbeha rrezkoa duen estatusa, eta ez
|
dute
hezkuntza ereduen sistema gainditzearen aldeko apustu garbirik egiten.
|
2009
|
|
Estatuaren eta tokiko erakundeen arteko eginkizunak banatuko direla. Uste dugu bermatuko duela gaur egun
|
dugun
hezkuntza eredua garatzea; gutxi gorabehera, EEPren eredutik abiatuko dela legea. Eredu berezia sortu dugu hemen, Estatuan, tokiko erakundeetan eta elkarteetan oinarrituz.
|
2010
|
|
Eusko Jaurlaritzak bultzatu nahi
|
duen
hezkuntza eredu berriaz eztabaidatuko dute.
|
|
Baina, halaber, hurrengo bost urterako diru sail berezia eskatu zuen, bi argudiotan oinarrituta. Batetik, eremu erdaldunean eredua debekatuta dagoenez, ikastolek zerbitzu publiko bat eskaintzen dutela, herritar orok bere seme alabentzako nahi
|
duen
hezkuntza eredua aukeratzeko eskubidea gauzatuz. Bestetik, beharrezko baldintzak bete ahal izateko, ikastola haiek inbertsio handiak egin zituztela, inongo diru laguntza publikorik jaso gabe.
|
2012
|
|
Koalizioaren helburua Euskal Herriko ikasle guztiek euskara jakitea dela gaineratu zuen lehendakarigaiak. Horretarako, euskara beste hizkuntzen aldean «baztertzen»
|
duten
hezkuntza ereduak «alboratuko» dituela jakinarazi zuen. «Gure xedea euskararen erabilera bermatzea da, ez soilik horren berri izatea».
|
|
Euskal kulturaren eta euskal nortasun nazionalaren prekarietatearen adibide batda oraingo Eusko Jaurlaritza (PSE) PPren laguntzarekin egiten ari dena. Sozialistekirakas hizkuntza euskara baino ez
|
duen
hezkuntza eredua desagerraraztea proposatu dute. Ildo horretatik doaz kultura esparruko birplanteamendu edo izendatzebatzuk.
|
2014
|
|
Izan ere, prefetak auzitara eraman zuen Beskoitzeko Herriko Etxea (Lapurdi), ikastola berria ezartzeko lurra uzteagatik edo prezio apalean alokatzeagatik Seaskari. Falloux legea eskuan, prefetak galarazi egin nahi
|
du
hezkuntza eredu pribatu bati ondasun publikoak uztea edo alokatzea. Egun horretan jakin zen, gainera, Hendaiako ikastola berriaren kontra abian ezarritako auziaren emaitza.
|
2017
|
|
Errepresioa jasaten ari dira, Madrilgo Nekazaritza mahaitik bidali dituzte eta 30 milioi euroko diru-laguntzak izoztu dizkiete. Suhiltzaileek parte hartu dute, bada haiek ere erabaki behar dute zer errepublika nahi duten, nolako zerbitzu publikoak nahi dituzten... eskoletako irakasleek dena eman dute erreferendumean, eurek planteatu behar
|
dute
hezkuntza eredua, eta erreferenduma babesteko aktibatu den hezkuntza eredua, eredu publikoa izan da, oinarritik lanean ari dena. Eskoletako gurasoak, kooperatibak, kontsumo elkarteak, zamaketariak...
|
|
PLren inguruko eskola desberdinen analisi dokumentala eta landa lana egitea beharrezkoa da maila teorikoan egindako analisia osatu eta ideia berriak hartzeko. Halaber, gizarte eraldaketa bat helburu
|
duten
hezkuntza eredu gehiagorekin prozesu berdina burutzea funtsezko urratsa da etorkizunerako Hezkuntza Emantzipatzailea elikatzeko, Hezkuntza Herritarra ala ikas komunitateak, kasu.
|
|
Ez dugu inolako inposaketarik onartuko, gure eskubideak defendatuko ditugu eta horretarako hezkuntza eredu duina eraiki. Azterketa arrotzez, oztopoz betetzen digute bidea baina Euskal Herriak herritik eta herriarentzat behar
|
duen
hezkuntza eredu propioa egunez egun irudikatzen dugu eta etorkizuneko Euskal Eskola Nazionala urratsez urrats borrokatu. Ikasle Abertzaleok, LOMCE zein Heziberri bezalako inposaketen aurrean subjektu desobediente gisa azaltzen gara.
|
2018
|
|
Hainbat arrazoirengatik euskararen egoera BAMen gogorra dela zioen: besteak beste, ezagutza %8koa da eta erabilera %2koa; gazteen %20 bakarrik doa euskara
|
duen
hezkuntza ereduren batera.
|
|
Mexikora egindako bidaia honetan, unibertsitateko zuzendaritza taldeak bilerak egingo ditu zenbait erakunderekin, hezkuntza berrikuntzaren arloko lankidetzan eta gestio sozialari eta kooperatiboari lotutako gaietan aurrera egiteko, unibertsitateak arlo horietan
|
duen
hezkuntza eredua esportatzeko asmoz.
|
2020
|
|
Aldeko iritzi horrek zer pentsatua ematen dit, ordea. Horiek dira nahi
|
dugun
hezkuntza ereduaren gakoak?
|
|
" Guretzat ereduan ikastea ikasle euskaldun eleaniztunak heztea eta euskaraz bizi eta ikastea da; konfiantzaz, gaitasunak lortuz eta ikasleen bizitza erdigunean jarriz; hurbila, herri eta auzo bizitzan sustraiturik pertsona alai eta kritikoak sortuz”, adierazi dute Sortzeneko kideek. Elkarte horren arabera, lau oinarri behar
|
ditu
hezkuntza eredu batek kalitatezkoa izateko: gertuko komunitatetik mundura irekita egotea, sormenerako eta eraldaketarako bitartekoak eskaintzea, aukera berdintasuna oinarri izatea, eta euskara ardatz izatea.
|
|
Biak ala biak osagarriak direlakoan gaude, eta baliagarriak, beraz, tokiko kulturaondarearekin loturiko hezkuntza eredu bat eta, are gehiago, aurkikuntza aktiboan oinarritutako ikasketa proposatuz aurrera eraman nahi
|
dugun
hezkuntza eredu bat sustatzeko. Hala eginez gero, ikasleak euren azterketa emaitzen analisian eta eztabaidan mugiaraziko genituzke, era dinamiko batean.
|
2021
|
|
Era berean, xede didaktikoetako bat ikasleak lehengo ikasle profilera hurbiltzea izango bada, hura osatzen duten ezaugarri eta konpetentzien lorpena bermatzera bideratutako ebaluazio prozesua diseinatzea eskatzen du ezinbestean, hots, konpetentzietan oinarritutako ikas prozesuak ebaluatzera bideratutako ebaluazio eredua (Bizarro, Sucari eta QuispeCoaquira, 2019). Gainera, Euskal Herriko lege marko desberdinek berez
|
duten
hezkuntza ereduaren zutabe nagusietakoa da hau. Tobón ek, Pimienta k eta García-k (2010) gaitasunen araberako ebaluazio eredua ikaskuntzaeta prestakuntza esperientzia adierazgarri legez definitzen dute, eta lorpenak zehaztean oinarritzen dela diote:
|
|
Balia ezazue aukera, hezkuntza komunitatearen parte garen eragileokin adostasunak erdiesteko. Langileok balia dezagun aukera herri honek behar
|
duen
hezkuntza ereduan aurrera urratsak emateko.
|
|
Euskal ala publiko kontzeptuan, indarra non jarri eztabaidatzen joan zitzaigun aukera. Hezkuntza komunitateak ez zuen kontsentsurako nahikoa indar hartu, eta aldebakarreko lege politikoek egun indarrean
|
dugun
hezkuntza ereduen eta sareen banaketarako Euskal Eskola Publikoaren legea eta Funtzio Publikoaren legea ezarri zizkiguten.
|
|
Ez da erraza izango, baina aukera dugu Araba, Bizkai eta Gipuzkoan Hezkuntza Lege berri bat aurrera ateratzeko. Ausardia eskatzen diegu Eusko Jaurlaritzari, alderdiei eta hezkuntza eragileei, gure iritziz, nahi eta behar
|
dugun
hezkuntza ereduaren inguruan adostasun sozial berri bat eraikitzeko. Zein da gure herriak behar duen hezkuntza eredua eta zein da horrek eskatzen duen sistema?
|
|
Ausardia eskatzen diegu Eusko Jaurlaritzari, alderdiei eta hezkuntza eragileei, gure iritziz, nahi eta behar dugun hezkuntza ereduaren inguruan adostasun sozial berri bat eraikitzeko. Zein da gure herriak behar
|
duen
hezkuntza eredua eta zein da horrek eskatzen duen sistema. Egin dezagun esfortzu berezi bat galdera honi erantzun komunitario bateratu bat ematen, eztabaida zabal eta sakon baten emaitza izango dena, denon artekoa eta hemen garatua eta gure hezkuntza sistemak dituen gabezia nagusiei aurre egiteko balioko duena; hastapeneko marra gorririk gabe, elkarlanerako borondatearekin.
|
2022
|
|
Izan ere, duela 50 urteko molde pedagogiko berdinekin jarraitzen dugu eskoletan, ikastetxe eredu berdinekin, eduki berdinekin... Produkziora edota gizartearen sostengura bideratutako herritarrak sortzeko helburua du soilik egun
|
dugun
hezkuntza ereduak, kontuan hartu gabe gure garapen pertsonalean ditugun premia guztiak (arlo emozionalean, kognitiboan, interpertsonalean...).
|
|
Esandako guztiagatik eta gehiagogatik, egungo hezkuntza sistemak aldaketa behar du. Guk, gure aldetik, lanean jarraituko dugu herri honek merezi eta behar
|
duen
hezkuntza ereduaren alde. Oraingoan bai, ikasleon ahotsak entzun dituztelako, martxoaren 29an Euskal Herriko kaleak betetzera deitzen zaituztegu.
|
2023
|
|
Hainbat irakasgai Ingelesez Ikasteko Programak (IIP PAI), ehundik gora ikastetxetan eta Nafarroako 50 herritan baino gehiagotan derrigorrezkoa denak, agerian utzi du nabarmen murriztu zuela gaztelaniazko A eredua euskara irakasgaiarekin aukeratzen zuten familien kopurua. 80ko hamarkadan euskararen ofizialtasuna iparraldera mugatzen zuen Foruaren Hobekuntza bultzatu zutenen jokaldi nagusia izan zen, 90eko hamarkadan kezkaz ikusten baitzuten urtez urte hazten ari zela euskara
|
zuten
hezkuntza ereduen familien eskaria, derrigorrezkoa ez zen bi hizkuntza eremuetan.
|