2000
|
|
Honek ezin du horrela jarraitu. Jabirekin asteburu hau pasatu eta gero, iruditzen zait mundu guztiak jakin behar
|
duela
hemen zerbait gertatzen ari dela. Momentuz, argi esan diot Jabiri hau azken aldia izan dela.
|
|
Bihar, ordu honetan, Dublinen izango naiz gure abioia turkiarren batek bahitzen ez badu behintzat. Hainbeste gauza utzi behar
|
ditut
hemen... ez guztiak txarrak ere. Hor daude lagunak eta Txema, eta hor daude mendiak eta beste gauza asko.
|
|
—Bai —erran nion— Ongi pentsatzen jarriak, beldurra berdin
|
duk
hemen eta Katalunian...
|
|
—Beraz, ez
|
duk
hemen geratzeko asmorik...
|
|
—Ordea, ni
|
nauk
hemen burua eta buruen burua... —ihardetsi zidan, serios.
|
|
" Amets batek uzten ez bahau, guztia arriskatu beharra duk ametsaren alde", eta etxeko artadiak bekoz beko genituela, erabaki zian: " Burdina
|
duk
hemen etorkizuna, ez lurra!" Eta, etxeko ondasunak bertze molde hartan erabiltzen eta enplegatzen zituela, Laiotzako ola erosi zian. " Kontuz, gizona —erraiten ziotean lagunek—, zeren iragan baitziren burdinaren mementurik onenak".
|
|
Badakizu zer zalea den zure koinatua. Bazkaltzeko tenorea arte —hatza eltze aldera aitzinatu zuen, arestiko keinua berrituz— ez
|
ditugu
hemen. Mahaia paratzeko astia izanen dute agian!
|
|
—Bederatzi eta erdietan espero
|
zaitu
hemen. Agian ez da bertze saltsa gaizto baterako izanen.
|
|
—Ganberan pipatzen segitu behar huen. Profitatu behar
|
huke
hemen naizela, ez baita luzaz izanen.
|
|
—Hara nor
|
dugun
hemen! Kazetari martin saltsero bat, koilara zopatan harrapatua.
|
2001
|
|
Nik ez dut halakorik nahi. Nik nahiago
|
dut
hemen bizi.
|
|
Goiok
|
badu
hemen lagun bat pintorea. Fernando Botero deitzen dute, El Heraldoko argazki hartan ikusten zen pertsonaia dotore haren batere antzik ez duen arren.
|
|
‘Orduan
|
baduzu
hemen lagun bat, Andoni. Ni banoa... ’
|
|
‘Zer nahi
|
duzue
hemen? ’
|
|
‘Egin
|
dugu
hemen egitekoa! ’ esan zuen.
|
2003
|
|
P.S. Beste oker bat ere aitortu behar
|
dut
hemen, letra txikiz bada ere: eskutitzekin emozionatuta, ahaztu egin zitzaidan Anttoni gutun zertifikatua ematea.
|
2004
|
|
hitzen esanahia aldian aldiko eta lekuan lekuko gogo giroak mamitzen du. Guztiarekin ere, ordea, hortik aurrera dioenari buruz iradokizun batzuk egin nahi
|
nituzke
hemen. Lehenik eta behin, euskaldunaren izaera baldintzak zedarriztatzeko orduan indibidualismo metodologikoaren irizpideak erabiltzen badira, Oñederrak darabiltzan gisa, ez dago zer esanik:
|
|
Nolanahi ere, gure lan honen xedea ez da batez ere harako haren iritzi usteak arbuiatzea, honako honenak goretsi eta txalotzeko. Halere, kritikarik gabe ez goaz inora.15 Oroz gain, euskalgintzaren eremu kontraesankorrean dauden ikuspegien bilduma egin nahi
|
genuke
hemen kontrako iritzi jarreren ñabardurak agerian jartzeko.
|
|
Bukatzeko, euskararen gainean filosofo entzutetsu batek esandako hitzak landatu nahi
|
nituzke
hemen. Hurrengo atalean gurekin izango dugu Martin Heidegger; oraingo hitz hauek, beraz, gerokoaren aurrekari gisa har ditzakegu.
|
|
Atal honekikoak egiteko, Jose Maria Jimenoren lerroalde bat landatu nahi
|
dut
hemen hizpide dugun auzia apur bat argitzeko. Oso oker ez banago, uste dut, euskararen historia sozialean gizon honek egin dituen ekarpenen argitan, bi elebitasun horien arteko mugarriak nahiko argi antzeman ditzakegula.
|
|
Egokitasunaren neurria irakurlearen esku utzita, Imanol Agoteren testu puska luze bat irauli nahi dut hona, euskalgintzaren ingurumarian dauden diskurtsoen lau aldaerak banakabanaka ezagutzeko. Bai, lau omen dira ikuspuntu horiek, eta laurak luze eta zabal zirriborraturik ikusi nahi
|
ditugu
hemen:
|
|
Euskaltzaleen artean horrenbeste buruhauste eta arrangura eragiten dituen korapilo askagaitz honen harian gogoeta jardun zabala egin duen beste euskaltzale bat aurkeztu nahi
|
nuke
hemen. Luze zabalaren neurria aipuak berak emango digu, ohikoa baino luzeagoa izango baita batez bestekoan.
|
|
Estatu molde hauen ideologia hegemonikoak bazter guztiak zipriztindu dituenez, euskaltzaleen mundura ere tanta dezente heldu dira. Horrela ulertu behar
|
genituzke
hemen azaldu zaizkigun zenbait iritzi eta jarrera. Edota ikuspegi psikologiko hutsen eta etnometodologiaren bertatik bertako sentipen gordinak nagusitu izanak eragin handia ote du bada era honetako ideietan?
|
|
Aipuaren azken aldera datorren Kintanaren kritika horren antz antzekoa egina dut neuk ere hor nonbait. Baina, tira, kontu horietan sartu gabe, batuaren garapen prozesuan loratutako lore eder eta ez hain ederrak
|
ditugu
hemen mintzagai. Euskalki guztietan funtsaturik eraiki behar zena ez omen da halako ezaugarriz taxutzen ari.
|
|
Ez dakigu, aldiz, hasierako euskaltzaletasunaren eztanda hark zenbateraino iraun dezakeen euskal irakurle askoren eguneroko praxi hotzean. Zernahi delarik ere, euskarazko egunkari bakar horren merkatu murritza aipatu nahi
|
genuen
hemen, lurrikararen kontuak beste toki batean jorratuko ditugulako.390
|
|
Hegemoniaren aldeko aukera, hortaz, azken buruan, herri orok bere nortasun jakinaren arabera bizi ahal izateko eskubidean datza, ez inori bere etxean berea ez duen nazio nortasuna zapuzteko jokabide doilorrean. Totalitarismoaren aurkako estrategia
|
dugu
hemen hegemoniaren auzi hau; nolabait esan, herrian herriko, lurraldean lurraldeko eta historian historiako izateko funtsezko giza eskubideak legitimatzen du gure hautuaren izaera etikoa eta politikoa. Diferentea313 izateko eskubidearen ideologiari dario hegemoniaren beharra; bestela esan, eskubide eta aukera berdinetan oinarrituriko legeriaren aterpea dugu aldarri.
|
|
Kontzientzia pertsonal horrek kolpe huts egiten duelarik, jai dauka gainerako guztiak, gainerako guztiaren balizko indarrak ukatu gabe ere. Haatik, ikuspegi horren laburra larrutzeko, beste bi ordezkari landatu nahi
|
ditugu
hemen. Eta lehendabizikoak bi hitz darabiltza jarrera hori definitzeko:
|
|
Kultura bakarra omen
|
dugu
hemen bizi garen guztiok, baina ez bide ditugu eskubide eta aukera berberak.737 Hemen hori ez dakit non hasi eta non amaitzen den, egia esan. Bidasoa ibaia ibai hutsa ote da idazle erdaldun hauentzat?
|
|
Euskararen normalkuntzak izan behar lituzkeen funtsezko ezaugarriak plazaratzen hasi aurretik, Estatu totalitarioen goldeak Estaturik gabeko herri eta nazioen hizkuntzak iraultzeko erabili dituen estrategiak izendatu nahi
|
nituzke
hemen. Luzea da aukeran Mitxelenaren azalpena, baina biziki mamitsua, eta mamitik gabiltzan bitartean ez gabiltza gaizki:
|
|
Budisten ikasgaia, Euskaldunon Egunkaria, 2002/2/13 Manex Goihenetxe: . Egia da, Baionan edo Angelun edo Miarritzen bizi garelarik, inpresioa
|
dugu
hemen bizi garela beltzak bezala, euskaldunak oso minoria bat bihurtuak gara eta gehiengoa kanpotik etorritako jendea da, erdalduna edo deseuskaldundua?. Ni ez naiz Iparraldekoa, Euskal Herrikoa naiz, Argia, 1988/5/8.
|
|
Nolanahi ere, Koldo Izagirreren etnikotasunaren gaineko, baina? iradokitzailea nabarmendu gura
|
nuke
hemen: –Idatziko dute, zer ari naiz bestela idazten hemen, gure hizkuntzaren eta identitatearen aurkako erasoa dela Egunkaria ren ixtea, testuinguruk hala dio, Nafarroa miserable bat bihurtzen ari den Euskadi miserableago honetan.
|
|
Txepetxen ihardespena nahi
|
genuke
hemen eta orain. Darabilgun idatzizko adierazpide honek ordea ez digu horretarako aukerarik ematen, eta, tamalez, beste batean du izan.
|
|
Ikaragarria da, bai, ofizialtasunaren eraginindarra, honek lege formalismoaren muga gainditurik, bizitza soziolinguistikoaren izaera materiala bere logikapean moldatzen duenean. Horregatik, mugaz bestaldekoei barkamena eskatu nahi diet aipuak dauden daudenean ezartzen
|
ditudalako
hemen.
|
|
–Aizu, uste
|
dut
hemen okerren bat izan dela –erran nion. Poliziaren irribarrea luzatu egin zen, baina ez zuen deus erran– Benetan, uste dut nahastu egin zaretela.
|
|
–Ezin
|
dugu
hemen kanpoan tirorik egin –ohartarazi nuen–, zaindari guztiak oldartuko zaizkigu!
|
|
–Ez
|
du
hemen ostatu hartu?
|
|
–Lagunak
|
ditut
hemen –azaldu zion Josebak eraikina seinalatuz eta ahotsa gozatuz; ez zitzaion ertzaina petraltzea komeni– Faborez, zer gertatu da hemen?
|
|
Egon zaitez etxean, lasai. Bederatziak arte egon behar
|
dut
hemen. Bukatzean azalduko naiz horra.
|
|
Garaitsu hartan hiru orrialdeko erreportajea ekarri zuen Marca k, Peleri eskainia: nola jokalari hura Brasilgo herri txiki batean jaio eta, futbolari esker, zapata garbitzaile izatetik munduko izarrik distiratsuena izatera iritsi zen, baita negozio munduko gizon garrantzitsua ere, eta etxe bat
|
zuela
hemen, jauregi bat hor, diru iturriak nonahi...
|
2005
|
|
Bost axola norengandik datorren eskaria. Erietxe honetako zirujaua naiz, erietxe hau Osakidetzakoa da eta zuen Ministerioak momentuz ez
|
du
hemen konpetentziarik, berdin dit zuentzat honek zelako garrantzia duen. Nire betebeharra gaixoa aurrera ateratzeko egin dezakedan guztia egitea da.
|
|
–Helbidea ez
|
dut
hemen, baina haren telefono eta e posta bai.
|
|
Lemazainaren gogoa! Ametsen gogoa
|
duzue
hemen sartuta. Ez, ezin da izan.
|
|
–Hau zerbitzariaren gela da. Teorian, baina teorian bakarrik, ez
|
nuke
hemen egon behar, baina jakingo dut gero egindakoaren aztarnak ezabatzen, lasai.
|
|
Eta holan. Eta biak batera entzuten badira, oinaztua eta trumoia, esan nahi
|
du
hemen herrian jausi dela oinaztua, futbol zelaian igual, edo zubietan. Edo elizan.
|
|
–Zorte handia
|
duzu
hemen bizitzea –bota zuen Kixmik.
|
2006
|
|
Karlos hirian geratzea pentsatzen dagoela. Baina zertan geratu behar
|
du
hemen, pentsatu du. Zergatik hemen.
|
|
–Sarri
|
gaituzue
hemen, Satankume alaenak! Zuen koskabiloak izanen ditugu sari!
|
2007
|
|
–izpiritua gaitz bat da, konjuratu egin behar dena, arima askatzeko [ebanjelioetako deabrutuekin bezala, beraz]. Arimaren askapenak esan gura
|
du
hemen: atzera bizitzara!
|
|
Parentesi bat zilegi
|
badut
hemen: euskal irakurleak dibertiturik baino ezin du deskubritu, nola profesore espainoltxu batek, hori ere Lakoff eta Johnson-en irakurlea, metaforaren estudioa, munduko nazionalismo guztietan arruntena dela aitortu eta hurrengo lerroan bertan, euskal nazionalismoa, ez analisatzeko, baizik, aitortuki, konbatitzeko armarik erraustaileena bihurtu gura duen.
|
|
Nahi duk eserita gelditu? Nahi
|
baduk
hemen utziko diat aulkia bihar arte. Aspaldian ez hituen elur malutak urtuko mingain puntarekin...
|
|
Suediako hilerrietan ez dago farolarik, baina badaude hildakoak bezainbat kandela txiki, irauten dutenak ñir ñir ordu batzuetan, eta inoiz ez daude berrehun hilarri eta ehun eta laurogeita hemeretzi kandela piztuta, eta beti daudenez hildakoak beste argitxo, ondotik korrika pasatzean, kandelaren bati putz egiteko gogoa ematen dizu, hildakoren bat berpiztuko delakoan, su txikien kopurua ez desorekatzeko. Uste
|
dut
hemen inguruan zela. Lehengoan ikusi nuen autobuseko leihatila lurrundutik.
|
2008
|
|
–Fristi frasta nahi
|
naute
hemen eta han, benetako soldaduen zerrikeriak txukuntzen.
|
|
Baina baliteke George erregearen ingelesa konprenitzeko gauza izatea. Neu
|
nauk
hemen kapitaina, aukeratu egin nauzue eta. Neu nauk hemen kapitaina, neu bainaiz gehien balio duena itsas milia luze baten aldeagatik.
|
|
Neu nauk hemen kapitaina, aukeratu egin nauzue eta. Neu
|
nauk
hemen kapitaina, neu bainaiz gehien balio duena itsas milia luze baten aldeagatik. Ez duzue borrokan egin nahi fortunako gizasemeei dagokien moduan, baina hortaz, zer arraio, ordea!
|
|
Gainera, zeuen lau gizon ere eramatekoak omen zarete, eta bat edo beste aurrean kokatzeko asmoa omen duzue, eskifaiarekin. Zergatik ez
|
dituzue
hemen kokatzen, zuen kabina ondoan?. Horra bigarren puntua.
|
|
Bi diskurtso horien arteko aldea, xehe xehe aletzen hasiko bagina, beharbada leize sakon baten neurrikoa izan liteke. Horietako bakoitzaren helburuak eta asmoak aski bestelakoak izanda ere, ordea, nik bien arteko komunztadura azpimarratu nahi
|
nuke
hemen: izan ere, bataren zein bestearen burubideetan euskal nazio linguistikoaren subjekturik ez zaigu ageri inondik ere.
|
|
Itxura denez, euskal nazioaren ernamuinean dagoen euskal etnos ari dagokion humusik gabe eraiki nahi
|
dute
hemen abertzale batzuek euskal estatua. Alfer alferrik, ordea.
|
|
Nazio identitatearen barne dinamika zer nolakoa izan litekeen ikusteko Angel Rekalderen hausnarketa jakingarri bat landatu nahi
|
dut
hemen. Alegia, egitura horretako elementu batek nola eragin dezakeen beste baten gain, eta elkarrekiko osagarritasunak nola eraldatzen duen bakoitzaren irismena.
|
|
Jose Mari Pastorren irizpideak gogoratu nahi
|
nituzke
hemen orain, euskaraz ekoitzitako gauzen izaera eta erdarazkoena zertan den ikustera aldera. Literaturaz ari zaigu kazetaria, baina, noski, hondar hondarrean, kulturaren alor guztietarako balio digu bere irizpideak:
|
|
–Hilak ez
|
ditugu
hemen ehorzten, lurrak ez ditu onartzen eta kanpora ateratzen ditu gorpuak.
|
|
–Pena da, baina uste dut laster basoa jan behar
|
dutela
hemen.
|
|
–Harribitxia
|
duzue
hemen, esan nien ikasle eta irakasleei, harri eta zur, nik neuk ere uste bainuen koadro haren arrastoa galdua zela.
|
2009
|
|
–Rosek arrazoi dauka. Hobe
|
dugu
hemen egon.
|
|
Delfi itsasoaren aldean 520 metroko altueran dago, behean itsasoari eta aurrez aurre forma leun borobiletako Kirphis masiboari begira, Pleistos ibarraren gainean, esan bezala. Arantzazun legez, erromesak malda neketsua igo behar
|
zuen
hemen ere, ibar zabaletik haizkorrondora. Baina, gero,, temenos?
|
|
Ez, ez dut uste. Berak bakarrik zekien zer
|
zuen
hemen. Ni hautsa kentzera besterik ez nintzen sartzen gela honetara.
|
|
–Erran nahi
|
duzu
hemen izan dela lanak ikusten?
|
|
Ederki. Uste
|
dut
hemen ditugula: Celestino Chueca eta Julian Abarzuza.
|
|
–Nire bila etorri bazara, oraindik berrogeita zortzi ordu ditut hamabost urteak bete arte. Eta erakusketa zabaldu gabe dago, ezin
|
duzu
hemen egon.
|
|
–Beno, banoa. Zuk lana
|
duzu
hemen eta nik autobusa hartu behar dut.
|
|
–Ez nekien Rosa Ponselle bat
|
genuela
hemen! –eta zeremonia handiz gehitu zuen?:
|
|
–Alemanian egon nintzen garaian (zure adinean edo, beraz), Nietzsche irakurri eta ateo egin nintzen, baina gaur egun agnostikoa naiz, esango dizut zergatik, bi adibide jarrita; alde batetik,
|
badugu
hemen gaixo bat, Kaifas: ahotsak entzuten dituela esaten du, Kaifasena eta Pilatosena, baita Napoleonena eta Esparterorena ere, bakean uzten ez dutenak, eta izugarria da; hiltzaile baten ernamuina du, eta, ikusten dudan bakoitzean, gaizkiaren eta erredimitu gabeko sufrimenduaren irudia datorkit; Jainko on baten existentziaren aurkako argudiorik biribilena da, nik uste:
|
|
–Txoritxo batek esan didanez, urretxindorrak bezain ongi kantatzen duen emakumea
|
dugu
hemen: Ada Orbe!, lagunentzat Adelita, eta musikazaleontzat, berriz, Amelita, Amelita Galli Curcik berak baino hobeto kantatzen du-eta!
|
|
–Begira, lehengusua, nor
|
dugun
hemen!
|
|
Baina euskaraz dagoenez, ia ezinezkoa egiten zait irakurtzea. Irakasle bat
|
genuen
hemen, baina Euskal Herrira joan zen duela urte batzuk. Santa Rosan bizi naiz;. Pampan?
|
|
Genitalitatearen eta ernalkinen garaipen osoa
|
dugu
hemen, eta ez da txiripaz Espainia bezalako monarkia batean gertatu. Izan ere, gorputza ez da anabasa; politikoki dago antolatua.
|
|
Errealismo zikinean koka daitekeen ipuin labur bat
|
duzu
hemen, aldi berean kontakizun etniko bat ere badena. Batzuetan ene baitan pizten den Pelipek diktatu zidan.
|
|
–Ez nekien Rosa Ponselle bat
|
genuela
hemen! –eta zeremonia handiz gehitu zuen–:
|
|
–Alemanian egon nintzen garaian (zure adinean edo, beraz), Nietzsche irakurri eta ateo egin nintzen, baina gaur egun agnostikoa naiz, esango dizut zergatik, bi adibide jarrita; alde batetik,
|
badugu
hemen gaixo bat, Kaifas: ahotsak entzuten dituela esaten du, Kaifasena eta Pilatosena, baita Napoleonena eta Esparterorena ere, bakean uzten ez dutenak, eta izugarria da; hiltzaile baten ernamuina du, eta, ikusten dudan bakoitzean, gaizkiaren eta erredimitu gabeko sufrimenduaren irudia datorkit; Jainko on baten existentziaren aurkako argudiorik biribilena da, nik uste:
|
|
–Txoritxo batek esan didanez, urretxindorrak bezain ongi kantatzen duen emakumea
|
dugu
hemen: Ada Orbe!, lagunentzat Adelita, eta musikazaleontzat, berriz, Amelita, Amelita Galli Curcik berak baino hobeto kantatzen du-eta!
|
2010
|
|
Segidan, tonu hagitzez ere normalagoan aritu ginen, jakina, osasunari eta egunerokotasunari lotutako galde erantzunik arruntenak ahoan, harik eta Txopitea jaunak esan zidan arte: . Errege egunean ez
|
dugu
hemen inongo konpromisorik, eta gurera etor zaitezke bazkaltzera?. –Egun egokiagorik?!
|
|
Gizatasuna ere ba omen
|
dute
hemen barruan.
|
|
izan dela aitortu du. . Inon ez
|
ditut
hemen baino baldintza hobeak aurkitu. Sinpleenetatik hasita, hau da, zeramikazko zatietatik, eta egituretaraino.
|
|
Beste gauza bat da esatea: dakiguna egokitu behar
|
dugu
hemen agertu denaren arabera?. –Hori esaten dizuete arkeologoek, ezta??.
|
|
Nota desafinatuak zeharkatu behar
|
ditu
hemen keak.
|
|
–Bueno, bueno, bueno! Zein
|
dugu
hemen. Kaixo, Lukax!
|
|
–Hobe
|
dugu
hemen itxarotea, esan zuen Amaiak, kanpamentutik ehun bat metrora zeudenean, laukote bitxia McKenzieren bungalowera sartzen zen momentuan?. Ateratzen direnean, gure jarraipenari ekingo diogu atzera berriz.
|
|
–Nire alaba ekarri behar dut lehenbailehen, esan zion Norari sutsuki?. Jakin behar
|
du
hemen gurekin geratzen zarela!
|
|
–Ez
|
nauzu
hemen utziko, abisatu zion bere onetik irteten hasita.
|
|
Segidan, tonu hagitzez ere normalagoan aritu ginen, jakina, osasunari eta egunerokotasunari lotutako galde erantzunik arruntenak ahoan, harik eta Txopitea jaunak esan zidan arte: " Errege egunean ez
|
dugu
hemen inongo konpromisorik, eta gurera etor zaitezke bazkaltzera". " Egun egokiagorik...!
|
2011
|
|
– Berehala
|
nauk
hemen. Igo egin diat, bestela ez dik bakerik emango, masailak gorri.
|
|
Hiruzpalau txori akabatzeari deitzen diok hik ehiza? Hori bai, txoriak izurria
|
dituk
hemen, uzta biltzeko sasoian batez ere, eta jendeak ez dik, ez, pena handirik hartuko, txolarre batzuk garbitzen badituk?
|
|
Eta bakarrik egon nahi baduzu, ez duzu gezurrik asmatu beharrik. Badakit ez
|
duzula
hemen inor ezagutzen, eta kanpoan buelta bat eman nahi duzunean kanpoan buelta bat eman nahi duzula esan dezakezu, gezurrik bota gabe.
|
|
Elkarri mintzatzeari utzi dioten Carlosek eta Kropotkik nekez hitz egin ahal izango dute asteazkeneko ametsean ere, zakurren zaunka itzelen erruz. Atxagarenean ohikoa den kanpoko sentsazioa ametsean ederki txertatzea
|
dugu
hemen, Belle eta Greta alboan baititu Carlos ametsean murgilduak, eta Danutari ardaila betean egiten diote zaunka, salataria dela antzeman baitiote apika, beren zakur zolitasunari esker. Zaunka ardaila horrek, solasaldi lasai heldu baten eragozle, baliteke bortxakeriak zatituriko gizarte haserrekor bateko giro jasangaitza irudikatzea, aldez aurretiko mesfidantza eta susmo ergela, elkarrizketarako traba, are anaien artekorako, ametsen jarioa mozten duen jendarte paranoikoa.
|
|
Baina gaurko munduan soberania nola ulertzen den asko aldatu da, ez jada euskal nazionalismoa sortu zenetik, baita ETA sortu zenetik ere. Ez
|
dugu
hemen errepikatuko estatuak amaitu direla eta holakoak. Baina begi bistakoa da gaur egunean, Europara begiratuz gero edo munduko beste herrialdeetara, soberania nazionalek aldaketa oinarrizkoak jasan dituztela.
|
|
Elementu kultural izateaz gain, elementu industrial izatea ere lortu behar du animazioak (zinemak oro har), eta asko dago oraindik egiteke bide horretan. . Arlo honetan akats bat
|
dugu
hemen: ez gara saltzaile onak eta saltzen ikasi behar dugu, esportazio partzuergo bat sortu, gure produktuak gure mugetatik at zabaltzeko?.
|
|
–Beno, filma egingo dut eta gero itzuli eta nire estilokoak egingo ditut?. Baina konturatzen zara ez dela hala izango, benetan gustukoa dudan zinema egin nahi
|
banuen
hemen geratu behar nuela. Zaila da ezetz esatea, baina erabakia hartu nuenean, hain argi ikusi nuen, ez zitzaidan batere kostatu.
|
|
Labur edo luze, zinemaren industriak Euskal Herrian duen ikuspegiarekin oso kritikoa da zuzendari donostiarra. Bere hitzetan, denerako eta denek talentua dugula uste
|
dugu
hemen, baina onartu beharra daukagu Euskal Herrian eta euskaraz sortua den produktuarekin diskriminazio positiboa egiten dela. Merkatuak berak erakusten digu:
|
|
Biok bakarrik erosoago joango garela pentsatu dut, aldameneko inork muturra sartu gabe, ez da Baina luzaroago geratu nahi
|
bazenu
hemen...
|
|
–Hara zer
|
dugun
hemen!
|
|
–Zer egin behar
|
duzu
hemen?
|