2000
|
|
Izan ere, egia deritzoguna ondoen funtzionatzen duen hipotesia besterik ez da. Horregatik, garai eta arraza gordinagoetako iritziak eta jarduerak berrikustean, hobe
|
genuke
haien hutsegiteak errukiz juzgatzea; nahitaezko estropezuak dira egiaren bilaketan, eta haiei ere eman behar diegu agian guk geuk egunen batean behar izango dugun barkamena: cum excusatione itaque veteres audiendi sunt" (Urrezko abarra, I bol., 356 orr.).
|
2001
|
|
Baina baita Iliada ko pasarte askotan ere, esate baterako harresi azpiko borrokaldian, han ere zera dio: " Zeren igaro nahi
|
zuten
haiei hegazti bat etorri baitzitzaien gainetik, arranoak altu egiten zuen hegan eta jendearen gainera ezkerretik zihoan bere hatzaparretan gorri koloreko suge odoldu bat eramanez. Miraria zen artean arnas hartzen zuen sugea bizirik egotea, eta artean ez zuen borrokarako gogoa galdu, atxikitzen zuenari bularrean sakonki kosk egin baitzion, lepotik hurbil.
|
2003
|
|
1 Ikusi ohi da, lege naturalak egiak direla, izadiak eta arrazoiak gizakiei erakusten dietenak. Eurek eurenez
|
badute
haiek betetzera behartzen duen justizia eta aginpidea, eta inork ezin du horien betetzea baztertu, euren ezagupide eza dela eta. Nahierarakoak, aitzitik, ez dira besterik gizakientzat ezagungabe diren egitateak baino.
|
|
Izan ere, maiz sarri ikus daiteke, ideia hori aintzakotzat ez hartzeagatik, epaile askok ez dituztela erregela horiek aplikatzen, baizik eta lege politikoak. Epaileok ez
|
dute
haien espiritua atzematen, eta espiritu horrek justiziaren funtsezko printzipioa barneratzen du. Epaileek, orobat, ez diete erregela horiei ematen haiei dagokien zabalkundea, eta jasan egiten dituzte hainbat desleialtasun eta bidegabekeria; ez lituzkete, ordea, desleialtasun eta bidegabekeria horiek zigorrik gabe utziko, bigarren legearen espiritua, alegia, gainerako lege guztien oinarria, arau moduan izango balute.
|
|
Horregatik, Jainkoa da beti gizakiok euren postuetan jartzen dituena; gizakiok Jainkoarengandik jasotzen dute euren botere eta aginte osoa; eta Jainkoaren izenean administratzen dute justizia. Eta haiek gainerakoen gain duten maila Jainkoaren ordezkari gisa bereganatu dutenez gero, Jainkoak nahi
|
du
haiek agintari zintzo izatea, eurek betetzen dituzten eginkizunetan. Hori dela eta, Jainkoak gobernatzeko eta gainerako gizakiak epaitzeko eskubidea komunikatzen dienean gizaki jakin batzuei, jainko deitzen die, bera baita eskubide hori berez duen bakarra.
|
|
Hori Kuhnen oinarrizko puntu baten antzekoa da: zientziagintza ‘normalduak’, berak esaten dion bezala, edo zientzialariaren lan ‘normalduak’, onarpenen egitura antolatu bat, edo teoria, edo ikerkuntza programa, aurresuposatzen duela, zientzialari komunitateak behar
|
duena
haien lanari buruz razionalki eztabaidatu ahal dezaten.
|
|
Fisika, astronomia eta historia irakatsi egin behar dira. Magiak, astrologiak edo legenden azterketa batek ezin
|
dituzte
haiek ordeztu.
|
2005
|
|
52 Eskolastikoak izan dira haien oinordeko. Eskolastikoek maiz sarri erakusten dute zenbat balio
|
duen
haien buru-argitasunak, baina zorigaiztoko urteetan bizi izan ziren eta, sasoi hartan, ez zegoen arte eta letra giro egokirik. Ez da harritzekoa haiek goraipatzeko arrazoiak asko izatea.
|
|
Zentzu honetan hitz egiten du berak" hizkuntzaren izaera formatiboaz", ze, egiaz, honi esker bakarrik eduki ahal dezake gizakiak bere garapen pertsonalerako behar dituen situazioen eta esperientzien aniztasuna. Horrela, bada, gizabanakoak hizkuntza ezberdin gehiago ezagutzen dituen heinean, zabaldu eta aberastu egiten du bere mundu ikuskera propioa, eta, honengatik, hezkuntz proiektu orok ezinbestean kontsideratu behar
|
du
haien ikas irakaskuntza. Erreflexio hauek, beti ere, pedagogia linguistikoaren eta hizkuntzen ikas irakaskuntzaren oinarrizko esanahia eta azken zentzua argitzen digute.
|
2006
|
|
Ez dugu interesik horrelako heroi zakarren gorabeheretan eta sentimenduetan; bizioaren eta bertutearen arteko mugak horren nahasi ikustea ez dugu atsegin. Idazle horiei dagokienez, haien aurreiritziak aintzat hartuz, barkaberak izan bagaitezke ere, ezin
|
ditugu
haien sentimenduak onartu, ezta garbi asko gaitzesgarritzat hartzen ditugun haien pertsonaiak begi onez ikusi ere.18
|
|
Bestela, sentimendu moralak nahasten dituzte eta bizioaren eta bertutearen arteko mugak aldatzen dituzte. Hortaz, goiko printzipioen arabera, kutsatuta geratzen dira betiko, eta ez aurreiritziek ez garaiko iritzi faltsuek ezin
|
dituzte
haiek justifikatu.
|
2008
|
|
Hala ere, Madigan ek (1999: ...terminoaren esanahiak guztiz diferenteak direla IV 2 eta III 2 ataletan; izan ere, III 2 atalean akzidentea axioma jakin batzuetatik abiatuta genero jakin baten inguruan frogatzen den guztia da; hori dela eta, gogoratu behar dugu Aristotelesentzat zientzia frogagarria frogapenen bidez eraikitzen dela, eta frogapenak, beti, errealitatearen genero bat (peri ti) eta axioma sorta bat (ex tinon) behar
|
dituela
haietatik abiatuta generoaren akzidente edo berezko ezaugarri bat (ti) frogatzeko (cf. Ondorengo Analitikoak I, 75a39; 76b11 eta 22).
|
2011
|
|
Harritzarraren gainean harri txiki mordoa, juduen hilerrietan ikusi ohi den eran. Adiskide judu batek esplikatu zigun behin, harritxook hilarri gainean jartzeak" gogoan zaitugu" edo" gure begirapena erakusten dizugu" adinatsu esan gura
|
duela
haientzat.
|
|
Berak pausatu, hilak piztu eta puskatua berrosatu egin gura luke. Baina Paradisutik aldagoiak erasotzen du, hori bere hegoetan katramilatzen da eta hain da bortitza, aingeruak ezin
|
baititu
haiek atzera bildu. Aldagoi horrek eutsiezinki etorkizunerantz bultzatzen du, bizkarra ematen baitio berak horri, bere aurrean zeruraino metatuz dihoan bitartean hondakinen pila.
|
2022
|
|
Tradizio metafisiko gailenaren izaera aparteko eta autorreferentearen kontra borroka egitea da modernitatean filosofia amaitzeko beharrari heltzen dioten beste modu batzuen helburu nagusia; edo, hobeto esanda, filosofiaren akatsak, desbideratzeak, gehiegikeriak eta bortxak amaitzeko beharrari heltzea. Agindutakoa ez betetzea egotzi zioten Hegelek eta Marxek filosofiari, eta betearazteko asmoa
|
zuten
haiek; neurri berean, Kantek, Nietzschek edo xx. mendean Husserlek, Heideggerrek, Wittgensteinek edo Deleuzek, besteak beste, promes horiek ikertzeko beharra agertu zuten, horien oinarriak aztertzekoa, aukerak eta ondorioak kritikoki ikertzekoa eta, horrela, filosofia bera mugatu, zuzendu, desmitifikatu edo kutsatzekoa.
|