Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 11

2002
‎Baztertu egin behar da estatu botere zentralizatua gizartearen demokratizazioaren isla den ideia. Baita, aldi berean, Ekonomiak edo Zientziak onartu behar dute gizarte bizitza eraldatzen dutela ere, hots, politika egiten dutela beren bitartekoen bidez.
2003
‎Espainian, rakitismoa iraganeko gaixotasuna zen gaur egun arte, nahiz eta oraindik ere morbilitate kausa izaten jarraitzen duen garapen bidean dauden herrialdeetan, baina gure inguruko aldaketa demografikoekin eta migrazio fluxuekin Mendebaldeko gizarteetan berpizten ari da. Ohitura errotuak Azterlanaren arabera, etorkinak oso errotuta daude beren ohitura soziokulturaletan, hala nola gorputzaren zatirik handiena estaltzen duen janzkera erabiltzea edo funtsean etxebizitzen barruan gertatzen den eta aire zabalean jarduera gutxi duen gizarte bizitza izatea. Gainera, amagandiko edoskitze esklusiboa eta oso luzea sustatzen dute, eta badirudi hori erabakigarria dela errakitismoa berpizteko.
2004
‎Itxaro Bordak erranen liguke ez dagoela ideologiarik jariatzen ez duen giza eta gizarte hartu eman eta sarerik. Berezkoa duela gizarte bizitzak izari hori, arnasa hartzea bezain geurezkoa dugula alegia: –Edozein izanik ideologiak gerizak dira, geriza mental eta intelektualak hobeki erran.
‎Ikasle gehienentzat euskara ez da gizarte bizitzaren harreman sareetan erabili behar den hizkuntza. Ez dute gizarte bizitzaren komunikazio jardunekin lotzen. Horretaz gain, haurraren izaera praktikoak berehala definituko du euskararen zeregina gure herrian:
2009
‎Elebidun guztietatik gero eta gutxiago dira zonalderik erdaldunenean bizi direnak, eta hori ez da txarra; baina elebidun guztietatik gero eta gutxiago dira, alabaina, zonalderik euskaldunenetan bizi direnak, eta hori ezin ona izan. ...txarra euskararen erabileraren ikuspegitik, ez da txarra elebidun direnek euskara eguneroko bizitza sozialean euskaraz aritzeko dituzten aukeren ikuspegitik; baina gero eta elebidunen proportzio txikiagoa dago, ordea, orain arte euskara erabiltzeko aukerarik gehien eskaintzen zuten zonaldeetan, eta hori ezin positiboa izan euskararen erabilerari dagokionez, esan nahi baitu gero eta pisu txikiagoa dutela gizarte bizitzan euskara alde handiarekin nagusiki erabiltzen duten guneek.
2010
‎Galdetu ere egingo dio bere buruari, batek baino gehiagok: zertarako hainbat esfortzu eta hainbat neke, saio osoak gero ondorio praktikorik izan behar ez badu gizarte bizitzan. Hori ez da konponduko euskarazko klaseei enfasi handiagoa emanaz.
‎Benetako helburua elkarbizitza hori baldin bada, eta irtenbiderik gabeko zuloan erori nahi ez badugu, garbi dago galdera nagusiak zein izan behar duen: zein leku dagokio euskarari, eta zein gaztelaniari, begien bistako etorkizunean iritsi nahi genukeen gizarte bizitzan. Hizkuntza bi izango badira gure adierazpide eta gure ezaugarri, bistan da biek dutela espazio fisiko eta soziofuntzional berbera okupatu:
‎Nire Loiola probintziako nagusien iritzia honako hau zen, niri esan zidatenez: Komunikabideak gero eta garrantzi handiagoa zutela gizartearen bizitzan, eta mundu horretan sartu beharra genuela. Gauzak horrela, ezinbestekoa zen mundu berri hori ezagutu eta zer egin genezakeen ikustea.
2012
‎Ez dago jarduera espontaneorik edo oso gutxitua dago; beraz, uzten bazaio, modu mugagabean eserita egon daiteke, hitz egin gabe»… Zahar apatikoa uzten den zaharra da: ez ditu etxeko lanak egiten edo ez da arduratzen bere ohiko zereginez, eta ez du gizarte bizitzan interesik. «Forma larrietan norberaren garbitasuna ere utz dezake.
2014
‎eskola ez da munduko gaitz guztien sendagai miragarria. Muga jakinak ditu gizarte bizitzan gogor erasanik, are aspalditxo galdurik, dagoen hizkuntza ahulduaren belaunez belauneko transmisio betea eskuratzeko eta, bereziki, kate hori etena dagoen kasuan, leku gehienetan?
2022
‎Deigarria da, baina, zenbat diziplinatatik egin zaion ekarpena ezagutza arlo horri. Iturri askotatik edaten du euskararen soziolinguistikak, eta hala behar du gizarte bizitzaren hainbeste alderdi zeharkatzen dituen aztergaia izanik. Diziplina aniztasun hori berrikuntza sustatzeko gakoa delakoan gaude; euskararen biziberritzean lanean diharduen pertsona orok, bere espezializaziotik eta bere ezagutzatik haragoko ekarpenak ezagutzeak ikusmira zabaltzea eta bide berriei ekitea eragin dezakeelakoan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia