2000
|
|
Antzinatetik
|
ditu
gizakiak bera bizi den lekuaren eta beretzat duen bizitokiarenjabe den inpresioa eman diezaiokeen zantzuren baten gogoa, nahia eta beharra. Kulturagehienetan, antzinatetik markatu ditu gizakiak beretzat hartutako territorioak eta, behinmarkatuta, defendatu egin ditu, ustez, bertan sobera daudekeen guztien aurka; batzuetan hitza ahoan zuela, eta beste batzuetan ezpata eskuan zeukala.
|
2002
|
|
Lotuta dauden kontzeptuak dira hiru horiek. Hitz egitea banaezina da pentsamendutik, ezagutza bera ere pentsamenduagaz dago lotuta eta hitz egitea beharrezkoa
|
du
gizakiak bere ezagutza eguneratzeko.
|
|
Leirerena ez ezik, gurea ere bazena. Gerra kazetari askoren esanetan, gerretan erakutsi ohi
|
du
gizakiak bere aurpegirik txarrena. Ankerrena.
|
2003
|
|
Baina garapen hori gizarte giro politiko jakinetan gertatzen da, izan ere estatuak bere boterea erabiltzen badu, garapena baldintzatu egiten du. Baldintzapen horiek gizabidez hobetzeko, askatasuna eta etika uztartu behar
|
ditu
gizakiak bere jokabidean.
|
|
Ondorioz, eta hau ez du zeren ahantz sekula gizaki bakoitzaren duintasuna zaintzeaz arduratzen omen den teologoak ala moralistak? Hizkuntza hunkitzen eta jotzen duen edozein erasok, hunkitzen eta zaurtzen ere
|
du
Gizakia bera; are gehiago oroitzen baldin bagara Jainko Jaunarekilako elkarrizketa bezala definitu dugun fededunaren ekintzak gure nortasun osoa hartzen duela.
|
2005
|
|
Hizkuntzak Ni eta Munduaren arteko bitartekari lana egiten du. 4, Hizkuntzaren baitan
|
du
gizakiak bere formaziorako aukera, bere mundu ikuskera zabaltzeko eta bere Ni-a lantzeko aukera, baina baita berak bere buruaren ulermena irekitzeko aukera ere. 5, Hizkuntza, organu konfiguratzaile bezala, beti da ‘energeia’ edo espirituaren tentsio iraunkorra.
|
2007
|
|
Testuinguru horretan —batean edo bestean— burutu behar
|
du
gizakiak bere pertsonalizazio prozesua —besteak beste, hainbat arau sozio-kultural ikasiz, onartuz edo arbuiatuz—, eta horregatik gizakiaren moralitatea bera ere anitza da nahitaez. Horren" garrantzia" azpimarratuz, zera dio Guisan ek:
|
2010
|
|
Ideia minimo horietaz gainera, katolizismoak (edo instituzio katoliko nagusiak) munduari buruzko ikuspegi zehatzago bat eman digu. Garai batean bederen, katolikoek uste
|
zuten
gizakia bere horretan sortu zuela Jainkoak, alegia, kreazionismoan sinesten zuten: Jainkoak espezieak banan banan sortu zituen.
|
|
Planteamendu horren aurrean galdera bat egin daiteke: norberaren bizitzan, borondate morala izan ezik, dena axolagabea baldin bada, nola jokatu behar
|
du
gizakiak bere egunerokotasunean. Zer egin dezake etengabe planteatzen zaizkion egoeren aurrean?
|
2020
|
|
Gogoan izan dezagun pertsonalismoak pertsonaren kontzientzian aitortzen dituela absolutua eta sakratua bi mundu gerren arteko eta ondorengo existentzialismoa eta ‘ezereza’ eta ‘ezdeusa’ (Sartre, Heidegger, Txillardegi) eta Arizmendiarrieta eta Santamaria alderatzen ari naiz.5 Alde horretatik, azpimarratzekoa da Azurmendik historiaren filosofiaz eta, beste maila batean, antropologia filosofikoaz irakatsi digun guztia. Gomutan izan behar
|
dugu
gizakia bere nahasmenaren jakitun den garaian (‘gizakiaren tragedia’, ‘pentsamendu mendebaldarraren krisia’) gaudela. Garai oso berezia da.
|
2022
|
|
Lehoia izan ezik, gaindituko duen beste piztiarik ez da existitzen. Ezta jangai
|
duen
gizakia bera ere. Ederrak ditu begiak.
|