2000
|
|
Halperinen ustetan eta lehen adierazi legez, eskubide politikoen murrizketak zekarren eskubide zibilak gehitzea. Portalisek, aldiz, eskubide zibilak zabalagoak nahi
|
ditu
gizabanako bakoitzarentzat. Atzerritarrei ere aitortu beharrekoak:
|
2003
|
|
Horiek ere, bertan emango diren zuzenbide publikoko hainbat erregela jakinekotzat jotzen dute. Begi bistakoa denez, zuzenbide publikoak hurbileko harremanak
|
ditu
gizabanakoekin. Horrexegatik komeni da aurrerago agertzea horiei zuzen eta hur hurretik interesatzen zaizkien gaiak.
|
2005
|
|
" Antropologia konparatuak eskaintzen duen materialak, horrela, ez du trataera zientifiko bat onartzen ezta erabateko trataera teoriko bat ere" 40 Pertsona bakoitza" mundu ezezagun" bat da —aspaldiko aforismo batek ere individuum est inefabile dio— eta honengatik nahitaez onartu behar du antropologo orok kognitiboki ezin duela bere aztergaia erabat kontrolatu, hau da, berak ezin izango duela inoiz giza-errealitateak berez jartzen dizkion mugak gainditu. " Giza-izakia", hain zuzen," bere hitz eta ekintza guztiak eta baita bere sentimendu eta pentsamendu guztiak baino zerbait gehiago eta ezberdina da" 41 Nahiz eta batek uste
|
duen
gizabanako bat bere osotasunean ondo ezagutzen duela, egiaz ez du aukerarik ere honen agerpenen zati bat baino antzemateko, eta, beraz, gehienez gizabanako hori partzialki eta behin behinean ulertu ahal izango du. Humboldtek gizakiaren" bame indarra" deitzen duena ez dago ikerketa antropologiko baten edo bestearen esku, nahiz eta banakoari buruzko datuak asko izan eta hauen inguruko analisia ona izan.
|
2006
|
|
Jainkozkoek giza aberearen bizitzan duten esku hartze itogarria esparru politikora ere hedatzen da. Jainko eta jainkosek lotura estua
|
dute
gizabanakoen botere esparru guztiekin, erregearekin bezala Biltzarrarekin. Aldez edo moldez, Zeus subiranoa beti dago presente ekintza edo jarduera politiko garrantzitsu guztietan; jaso ere, izen ezberdinak jasotzen ditu eginkizunaren arabera58:
|
|
Platonen erabilpena oso zehatza da, zentzu honetan: ideien munduan, hots, zeruan
|
du
gizabanakoak lurrean burutuko duena ikusteko eta ikasteko ispilua. Platonek paradeigma hitza darabilenean gizakiaren izaera tragikoa uzten du agerian:
|
2007
|
|
baldin eta" hizkuntz komunitatea" eta" hizkuntza" —Porzigen hitzetan—" giza errealizazio komunen lehen premisa" eta" kulturaren aurrebaldintza" badira212, orduan gure hezkuntzak arreta bereziz kontsideratu ditu euskaldunak eta euskara. Azken batean" hizkuntzak", Menzek gogorarazten digun bezala," ez du gizakia gizabanako bezala soilik ezaugarritzen; aldiz, hizkuntzak gizakia bere existentzia nazionalean ere ezaugarritzen du" 213 Horregatik, hezkuntzak —zeinak beti eta nolanahi hizkuntzaren beharra duen— ezin
|
du
gizabanakoaren humanizazio prozesua sustatu, une berean horri dagokion komunitate linguistiko osoaren garapena bultzatzen ez badu. " Hizkuntzaren eta nazioaren formazioaren arteko loturaren fundamentazioa", honela Humboldt," berez da garrantzi handieneko zerbait eta, egiaz, hizkuntz estudioaren azken emaitza bezala izan daiteke ikusia" 214 Horrela, bada, eta bukatzeko, zera esango dugu:
|
2011
|
|
Esentziak ez
|
du
gizabanakoaren izatea bere osotasunean adierazten; espezie bereko gainerako kideekin dituen ezaugarri komunei egiten die erreferentzia. Aristotelesek gizakia arrazoimendun animali gisa definitu zuen.
|
2021
|
|
Gizabanakoaren aukera librea zen mundu modernoaren berezitasun nagusia, eta, ondorioz, jada ez zegoen jaiotzetik egoera eta leku batean betiko finkatzerik. Kontrara, bere helburu propioak hautatzeko eta bere ahalmenak horra bideratzeko erabakimena
|
zuen
gizabanakoak, eta norbanako aske gisa bakoitzak egindakoaren arabera jaso zuen zegokion merezimendua. Era horretan, norbanako ororen askatasuna zen iparra.
|