2017
|
|
Beste arrangura bat
|
du
gaur suprefetak
|
|
gozatua
|
baitu
gaur
|
|
Altaffaylla kultur elkarteak argitaratu zituen 2013an, bi diskoak aztertzen dituen liburuarekin batean. 1920an grabatu zituzten diskoak (arbelezkoak ziren), baina ordurako adinean aurrera zihoazen eta, beraz, XIX. mendearen bigarren zatiko jotak direla esan dezakegu, errondakoak, eta zerikusi gutxi
|
dute
gaur kantatzen direnekin. Beharbada, jota hauetako batzuk dantzakoak ziren eta, seguruenik, batzuk eurek asmatuak dira.
|
2018
|
|
Eta aludun mutikoak ezagutzea ere egokitu zait eskolan, ni haien irakasle, eta, aldi berean, ikasle, hara paradoxa. Nire gabezia guztiak esplizituki aitortzeko kezkarik ez
|
dut
gaur egun, eta dakidana —edo dakidala uste dudana— azaltzeko ere apenas, pretentsio eta harro haize asmorik gabe. Betaurreko moreak janztea ez baita, nire iritziz, begiratzeko modua bakarrik.
|
|
Horrez gain, erabilitako doinu kopurua faktore garrantzitsua da: Lexotik erabiltzen zuen doinu kopuruaren bikoitza baino gehiago erabili ohi
|
dituzte
gaur egungo bertsolariek. Doinu kopurua izugarri hazi da.
|
2021
|
|
Uste
|
duzu
gaur egun gertatzen del. Hau da, gaur egungo belaunaldiek ere buelta eman behar diotela aurreko belaunaldiek utzitakoari?
|
|
“ (…) gaur egun, lehen bezela, zenbait sasi kanta eta zenbait ateraldi ‘de vascos’ entzuten ditugunuean, iguindu egiten gara, euskarari eta euskal zentzuari irri egiten zaiola nabaitzen baitugu; Mendaroren bertso eta sasi bertsoetan horrelakorik ez zen gertatzen, alderantziz baizik, euskarazkoak ongi egiñak eta zuhurrak izaten ziren, eta gaztelaniazkoak zeharo aldrebes eta farregarriak. Euskal gizarte deskulturizatu bati, erantzun mistifikatu eta bere ahuleziaren neurriko bat emango balio legez (…) Azken bolara honetan berriro oso betarte serioz agertzen gara euskaldunok (…) irauten jarraitzeko, Mendaroren ero haize hori komenigarri ezik beharrezko
|
baitugu
gaur gaurkoz”. [3]
|
|
“Esaten ari naizenaren ejemplotzat Oiartzungo bertsolari zahar bat artu nahi
|
dut
gaur (…) Oiartzungo ‘Zurko’ baserrikoa zen. Hemeretzigarren mende bukaerako eta hogeigarrenaren hasierako bertsolari zahar tipiko haietakoa zen:
|
|
Azken finean, bertsoa ere gure artean komunikatzeko dugun tresna bat da, elkarri gauzak esateko eta partekatzeko erabiltzen duguna. Ahozko tradizio luze baten ondare
|
dugu
gaur egun Euskal Herriko zoko batetik bestera erabili ohi dugun hau. Euskalki diferenteen ulertzea ez da beti sinplea, txikitatik belarria inguruan dugunari ohitua denean.
|
2022
|
|
Egun asko kendu dizkio gaixotasunak, etxetik irten gabe, baina azken hiru pilulak hartu behar
|
ditu
gaur, kalera irteteko unea heldu zaio. Autoa hartu du, horregatik doa.
|
2023
|
|
Ez dakit gaur zenbateraino transformatuko diren sei bertsolariak. Esentzialismoetan erori gabe, baina esango nuke
|
badutela
gaur seiek ere bertsotarako pertsonalitate markatu bat, bertsokera berezitu bat, zera bat, zerbait. Karisma berba azkarregi esatera ausartu naiz igual, baina kanpoko lanbroa bezain laino dut burua kontu honekin.
|