2005
|
|
Arerio. Nik uste
|
dut
etorkinak ez direla euskararentzat arerio izango. Etorkinak iritsiko dira, eta ikusten dutena egingo dute.
|
2006
|
|
Hau zenbait kasutan horrela da, Frantzian eta Erresuma Batuan adibidez, etorkin askok hizkuntza ofiziala hitz egiten dutelako, garai batean herrialde horien kolonia frankofonoak edo anglofonoak izan zirelako. Espainiaren kasuan, jatorri latinoamerikarra
|
duten
etorkinekin, beste hainbeste gertatzen da.
|
|
EURYDICE 2004 txostenaren arabera, europar eskoletako etorkinen ehunekoa, 2000n eta 15 urte bitartean, herri batetik bestera nabarmen aldatzen da. Italiak, Islandiak edo Poloniak eskoletan apenas
|
dute
etorkinik, baina Belgika frankofonoak, Alemaniak, Frantziak, Lituaniak, Suediak, Erresuma Batuak eta Liechtensteinek %10etik gorako tasa dute.
|
|
Azken atal honetan, gure ikuspuntutik zenbait hausnarketa erantsi nahi
|
genituzke
etorkinen hizkuntzak direla-eta. Horretarako, lehenengo printzipio batzuk aitortuko ditugu, eta ondoren proposamen zehatzagoak azalduko ditugu:
|
|
Beti pentsatu ohi dugu eskolak zeregin bikaina, oinarrizkoa
|
duela
etorkinen normalkuntza prozesuan. Eskolak ikaslearen jatorrizko hizkuntza eta kulturarekiko maitasuna indartzeko gunea izan behar duela, harrera egiten dion gizartearen hizkuntza eta kultura preziatzeko eta bereganatzeko lehen elkargunea izan behar duen bezalaxe.
|
2008
|
|
Autogobernuaren ikuspegitik, azken buruan, aurkako irizpidea dela esango genuke. Immigrazioaren berezko diskurtso batek aintzat hartu behar
|
du
etorkinen hizkuntz egokitzea. Katalan erakundeen erantzukizunaren parte da etorkinei katalanez hitz egitea beren esfera publiko gehienetan, batik bat gehienak gaztelaniadunak diren eskualdeetan.
|
|
Flandesen, Belgikarekin gehiago identifikatzen direnek flandestar identitatearekin identifikatzen direnak baino jarrera hobea
|
dute
etorkinekiko. Alderantziz gertatzen da Walonian:
|
2010
|
|
Bazterketa hori bi modutan gertatzen dela teorizatu da. Batetik, bazterketa fisikoa, zeinaren arabera euskal nazionalismoak Euskal Herritik kanporatu nahi
|
baititu
etorkinak, bertan eurentzat lekurik ez dagoela adierazita. Espainiar nazionalismoak abertzaletasunari hori egoztea klasikoa izan da, eta jarrera hori gaur egun nagusia izan ez arren, berpiztu egin da, birformulaturik, ETAren eta euskal nazionalismoaren mehatxupean hainbat herritarrek alde egin behar izan duela esanez.
|
|
Bestetik, bigarren bazterketa herritar mailari dagokio. Hori da espainiar nazionalismoaren argudio nagusia gaur egun. Horren arabera, abertzale gisa jokatzen ez
|
duten
etorkinak bigarren mailako euskal herritartzat jotzen ditu euskal nazionalismoak, eta hori dela-eta euren eskubideak zanpatuak izaten omen dira sarri askotan.
|
|
Horrek lotura
|
du
etorkin horiek immigrazio berriaz duten ikuspuntuarekin. Oro har, bereizi egiten dira oraingo etorkinengandik, eta gizarteak islatzen dituen iritziak plazaratzen dituzte, eta gutxitan heltzen dira euren eta oraingoen egoera konparatzera.
|
2023
|
|
Ikasteko hautuaz gain, euskararen inguruko jarrera ere hartu behar
|
du
etorkinak, eta, eremu batzuetan, euskara gatazka gisa bizi daiteke. Euskara ez da komunikazio kontu bat bakarrik; aitzitik, nazio auzia dagoen neurrian, euskaraz egitea, edo euskararen alde egotea gutxienez, hautu politiko bihurtzen da, eta migratzaileari gatazka horren aurrean kokatzea eskatzen zaio.
|