2000
|
|
Beraz, hizkuntzak, eta, ondorioz, hezkuntza sisteman duen presentziak?, aparteko protagonismoa du, Estatuak Estatu Nazioa eta honek beharrezkoa
|
duen
diskurtso ideologikoa eraikitzeari ekiten dionean. Eta zer gertatzen da Estatu nazioei aurre egiten dieten beste nazionalismoekin?
|
2002
|
|
Irrati askeetan irratsaio berritzaileak, sormen programak egiteko aukera dago, publizitatearen menpekotasunik gabe, edukiak eta taxuerak planteatzeko orduan askatasun gehiago dutenak; halaber, mintzaira berri bat asmatu behar izan dute. Hasieratik, islatu edo bideratu nahi
|
zuten
diskurtso berria adierazteko hizkuntza propioa eratu behar zutelakoan ziren irrati askeetako kideek8 Ez da eginkizun erraza izan, ordea, eta gehienetan beste irratietan erabilitako taxuerak eta lengoaia erabiltzen dituzte, hedaturiko ereduei jarraitzen dietelako. Hala ere, hitzen garrantziarekiko sentiberatasuna nabaria da irrati alternatibo horietan, eta, horregatik, hitz eta esamolde sexistak, xenofoboak edota homofoboak baztertzen saiatzen dira.
|
|
Funtzio aipatzailea, erreferentziala: Funtzio linguistiko honek errealtasuna bilatu gura
|
du
diskurtsoan. Funtzio denotatibo horrek ba ote du lekurik telebistaren makrodiskurtsoan?
|
2003
|
|
Eta horretarako (paradoxaren bitxia!) geuk ere lilura baliatu beharkodugu, globalizazio neoliberalaren propaganda tresnak (baita zapatistek edota intsumisoek ere, arrakasta handiz gainera) egin izan duen moduan. Lilura, egitasmoerakargarriak, produktu ganorazkoak, proposamen zehatz eta seduktoreak, antolamendu horizontalagoak, bazterrok bizigarriago egin gura izanez gero behar beharrezko
|
dugun
diskurtso berri, ederragoa... Hori guztia inoiz baino premiazkoagoadugu:
|
|
Euskal Herriko egoerari dagokionez, berrikuntzak, gure ustetan, bat bainogehiago dira. Batetik, nazioarteko elkartasun erakundeen egiteko moduak zeingizarte mugimenduek euskal nazio auziaren inguruan erabiltzen duten diskurtsoaeraberritu
|
dituen
diskurtso global bati hasiera eman diola.
|
|
Erakundeen aurrekontuei, gainera, murrizketa eta muga garrantzitsuakezarriko zaizkie, gastu publikoa baldintzatuz. Horrez gain, sektore publikoarenesku hartzearen inefizientziak eta, aldiz, merkatua eta sektore pribatuaren onurakazpimarratzen
|
dituen
diskurtso orokorraren haritik, azpiegituren finantziazioan etakudeaketan parte hartze pribatua bideratzeko formulak nagusituko dira. Horrela, proiektu desberdinen arteko lehentasunak finkatzeko orduan finantza errentagarritasunak izugarrizko garrantzia izango du, bestelako helburu batzuk bigarren mailabatean utziz (adibidez, lurraldearen egituraketa orekatuagoa).
|
2005
|
|
Une horretatik aurrera, bi udalek, prebarikazio delituasaihesteko asmoz (Espainiako Zigor Kodearen 404 artikulua: ...gurako desgaitze bereziaz zigortuko da bidegabeki jokatzen ari dela jakinik, administrazio auzi batean ebazpen alderdikari edo arbitrarioren bat erabakitzenduen herri agintaria edo funtzionarioa...») dute emakumearen parte hartzeadebekatu edo oztopatzen duen Alarderik antolatu edota antolaketan parte hartu; horrela, diskurtsoa aldatu eta Alardearen antolaketak udalaren jardunarekin zerikusirik ez
|
duelako
diskurtsoa zabaltzen hasiko dira, eta historikoki lotura hori egondela frogatzen duten adibideak ugariak badira ere, ideia berri hau erreal bihurtzekoasmoz, besteak beste, jaietako egitarauetatik, non udalak antolatutako ekintzakjasotzen diren, Alardearen ospakizunari buruzko erreferentzia zuzen oro ezabatukodute egun batetik bestera udal agintariek. Eta betikoak, berriz, egoera legal berriaren aurrean eta emakumearen parte hartzea oztopatzen jarraitzeko asmoz, bide juridiko berriak jorratzen hasiko dira Alarde diskriminatzailearen antolaketa aurreraeramateko helburuarekin.
|
|
«Sentiberatasun bereziaz jokatuko du El Mundok gutxiengoeneskubideen aurrean. (...) Ez dugu amore emango giza eskubideak, askatasunpublikoak(...) gutxiengoen iritzien errespetua ukituko dituen ezeren aurrean»23.Horrek, a priori, Alardearen gatazkaz
|
duen
diskurtsoa marka lezake. Gero ikusikodugu hori hola denetz.
|
2007
|
|
Platonek, Aristotelesek edo beren ondorengo izan ziren Hegel edo Descartesekerabiltzen
|
zuten
diskurtsoa etereo samarra zaigu.
|
|
NI NAZIO HIRITARRATAREN BURUKATEGORIZAZIOA. Beregain den GU politikobateko kidetasun osotik gizabanakoari duintasun eta eskubideak datozkiolakoan, talde identitatehori objektibatzeko berariazko esparru politikoa sortu nahi
|
dutenen
diskurtsoa.
|
|
inguruan ezartzen delako. Hau guztiagatik, ni euskal nazio gizabanakoa ere erabili ahal
|
dugu
diskurtso hori izendatzeko. Hauxe berau da aztertukodugun diskurtsoa.
|
|
Izan ere, bi dira eskemak eskaintzen dizkigunbideak: diskurtsoa berritu behar da bizitzaren gorabeheren arabera edo, alderantziz, saiatu behar
|
dugu
diskurtsoak dioen bezala bizitzen. Arazoa orduan diskurtsoakplanteatzen duen kulturan dago.
|
|
Bestelako egoera batean: kendu euskalduntasunapolitizatzen
|
duen
diskurtsoa eta euskara hizkuntz marjinatu eta duintasunik etagizarte proiekziorik gabekoa izango genuke, Modernitatean inolako politizatze edonazionaltze prozesurik izan ez duten hizkuntzetan beste bat, hain zuzen. Kendu, bestetik, gabezi egoera, herri euskaldunetan dagoen egoera zabaldu Euskal Herriosora, diglosia desagerrarazi gizarte osoan, eta diskurtso hori indarrik gabegeratuko litzaiguke.
|
|
Baina ohitu behar dugu anbiguotasun etakontraesanetan bizitzen, ohitu diskurtsoen koherentziek eta adiera bakartasunekbizitzan behin eta berriro zelan egiten duten kale ikusten. Malguak izaten jakinbehar omen
|
dugu
diskurtsoaren zurrunak jan ez gaitzan. Jendeak, egia esan, badujakitate eta senik identitate eta kultura kontraesanetatik ere etekinik ateratzeko.
|
|
Guretzat, kazetariontzat, komunikatzaileontzat, diskurtsoa eraikitzeko eta antolatzeko modu bat da argumentazioa; ikuspuntu horretatik begiratuta, lan tresna diskurtsibo bat da, beste batzuen arteko bat. Helburu eta jomuga argia
|
du
diskurtso eredu argumentatuak: geurea bezala, besteen iritzia.
|
|
Azken horretan, silogismo baten itxura
|
du
diskurtsoak, baina ondorioa ez da zuzena. Falazia deitu izan zaio horrela argudiatzearen ariketari, bai eta parasilogismo ere.
|
2010
|
|
Distantziak murrizteko eta mugak lausotzeko esparru egokitzat globalizazioa aurkeztenduen ikuspegiaren aurrean eta merkatu globalen aurrean makurtu beharra dagoelaerrepikatzen
|
duen
diskurtsoari erantzun nahirik, posizio kritikoak plazaratzen dira, ekitatea aurkeztuz gizarte global bat eraikitzeko beharrezko erreferentzia gisa. Izan ere, batetik merkatuek ez dute beti modu berean jokatzen eta jokabide aldakorra duteezarritako esparru instituzionalaren arabera.
|
2011
|
|
Euskal Herriko eskola gazteak ez dira gai ikus entzunezkoen lengoaiaren funtsak deskribatzeko eta ez dakite zein baldintzaren arabera funtzionatzen duen lengoaia horrek. Ez
|
dute
diskurtso egituraturik begien aurrean dutena modu arrazoituan azaltzeko. Oro har, ez dute ezagutzen ikus entzunezko lengoaiaren ez gramatika ezta erretorika ere.
|
2012
|
|
64). Izan ere, ereduak eredu, eta kanpotarrak bota edo zokoratzea helburu
|
duten
diskurtsoak aldebatera utzita, estatu orok bere lurraldera iritsitako gizabanako berriak bere gizarteanbarneratu nahi ditu. Prozesu horretan, integrazioaren aldebikotasuna ahantziagelditu ohi da, eta zentzu asimilazionista hartzen du.
|
|
Baina are gehiago, ez dago euskal filosofiarik eta pentsamendurik amaierako eta Errenazimentuko eraketa diskurtsiboa ulertu gabe; izan ere, euskal nazioaren eztabaida ez da momentu hartan zio politiko bat, baizik etafilosofia moderno europarra eratzen duten oinarriak itxuratzen eta era bereankuestionatzen
|
dituen
diskurtso filosofikoa. Euskal nazioaren eztabaidak oraindikere bere filosofikotasunean ulertu ez den filosofia modernoaren eta modernitatearensorkuntzan du lekune ardatz eta zentrala, filosofia modernoa eta modernitateapentsaraztera bortxatzen gaituen lekunea2.
|
|
Subiranoa den herri hori, nazioarekin identifikatzen da eta, orduan hasten dirasortzen subiranoa den subjektu politiko berri horren inguruko errelatoak. Nazioamitifikatzen
|
duten
diskurtsoak dira eta bertakoa izateko zer baldintza bete behardiren mugatzen saiatuko dira. Diskurtso nazionalistaren zeregina, subiranotasunaduen eta jaio berri den subjektu politiko horrek nolakoa behar duen izan erabakitzeada, helburu politikoak lortzeko eraginkortasuna bilatuz.
|
|
Diskurtso nazionalistaren zeregina, subiranotasunaduen eta jaio berri den subjektu politiko horrek nolakoa behar duen izan erabakitzeada, helburu politikoak lortzeko eraginkortasuna bilatuz. Beraz, nazionalismoarensorrera, Erdi Aroko aginte eskemen ahuldadeak utzitako espazioa betetzera dator.Modernian, hortaz, Erdi Aroko subiranotasun politikoa duten agenteak ahulduz doazeta sortzen ari den subirano politiko berria, nazioa, definitu, marraztu eta moldatunahiko
|
du
diskurtso nazionalista bakoitzak. Nazioa, Estatu modernoaren printzipiolegitimatzailea bilakatzen da.
|
|
Subiranoa den herri hori, nazioarekin identifikatzen da eta, orduan hasten dirasortzen subiranoa den subjektu politiko berri horren inguruko errelatoak. Nazioamitifikatzen
|
duten
diskurtsoak dira eta bertakoa izateko zer baldintza bete behardiren mugatzen saiatuko dira. Diskurtso nazionalistaren zeregina, subiranotasunaduen eta jaio berri den subjektu politiko horrek nolakoa behar duen izan erabakitzeada, helburu politikoak lortzeko eraginkortasuna bilatuz.
|
|
Diskurtso nazionalistaren zeregina, subiranotasunaduen eta jaio berri den subjektu politiko horrek nolakoa behar duen izan erabakitzeada, helburu politikoak lortzeko eraginkortasuna bilatuz. Beraz, nazionalismoarensorrera, Erdi Aroko aginte eskemen ahuldadeak utzitako espazioa betetzera dator.Modernian, hortaz, Erdi Aroko subiranotasun politikoa duten agenteak ahulduz doazeta sortzen ari den subirano politiko berria, nazioa, definitu, marraztu eta moldatunahiko
|
du
diskurtso nazionalista bakoitzak. Nazioa, Estatu modernoaren printzipiolegitimatzailea bilakatzen da.
|
|
Makina antropologiko delakoak momentu historiko bakoitzeansinesmen erlijiosoen edota natur zientzien eboluzioaren araberako definizioakematen dizkie gizatasunari eta animaliatasunari. Hau da, gizakiak garai bakoitzeanmaneiatzen
|
zituen
diskurtsoen arabera definitu izan ditu gizatasuna eta animaliatasuna.Gogoan hartu behar dugu, halaber, animaliatasunaz aritzean gizakiarengan ematenden animaliatasunari buruz ere ari garela. Beraz, gizakiaren eragiketa historiko etadiskurtsiboa izan da definitzea gizakia zer den bere baitan zein bere baitatik kanpodagoen animaliatasun horrekiko, aldi berean, animaliatasun hori ere definituz.Eragiketa hauek gizaki mota diferenteak eraikitzeko aukera eskaini dute historianzehar:
|
|
Anglosaxoien «apartheid» sistemaren aurka, Mexikon Vasconcelos ek «arraza kosmikoa»ren ideia bultzatu eta arraza nahasketatik sorturiko akulturazioa defendatuko du, herri nahasketa helburu modura ikusiz (Sosa, 2007). Mestizoa erreferente
|
zuen
diskurtso ofizial horretan herri indigenen izatea eta kontribuzioa aitortu egiten zen, gehienetan ikuspegi historiko batetik, anglosaxoitik bereizteko (Gossen, 1992). Giro horretan desagerturiko basatia (vanishing indian) goraipatzen hainbat ekimen burutu ziren.
|
2014
|
|
Pragmatikoek diotenez, entzuleek ematen baitiote esanahia esandakoari, etahorrek ere baldintzatuko du komunikazioa eraginkorra izatea ala ez. Beraz, etairakaslegaien diskurtsoaren lanketara orain arte esandakoa laburbilduz, irakasleekez
|
dute
diskurtsoa zuzen, egoki eta koherente eta kohesiodun egin behar soilik, jasotzen dituzten diskurtsoak ere entzuten eta egoki interpretatzen ikasi behar duteeta horretarako aurrerago aipatuko ditugun estrategia diskurtsiboak eta trebetasunsozialak ere klaseratzen ditugu gure ikasleak komunikazio gaitasunean trebatzean.
|
|
Has gaitezen esanez idazleak, txatgileak?
|
baduela
diskurtsoa, idatzia zeinahozkoa, enuntziatuen segida hutsa ez den ezagutza. Jakin badakite testu formaletanez ezik, txatetakoetan ere egitura badela, baina eremu batean eta bestean ez dira betibaliabide berak erabiltzen.
|
|
pasio, objektu, kontzientziarikez, pasibotasun, lotura, feminitate eta abarrekin. Hemen hartzen du lekua logikazapaltzaile eta inperialista orotan agertzen den «berdintasuna desberdintasunean»babesten
|
duen
diskurtso arriskutsuak. Berdintasuna deituriko horretan, berdintasunfaltsu horren babesean, direnik eta diskriminazio molde muturrekoenak ezartzenbaititu kasuan kasuko (sexuzko, arrazazko, sinesmeneko...) desberdintasun«natural»aren izenean.
|
|
Hori horrela dela onartutaere, esan behar da populazioren parte handiago batek gizonak eta emakumeakezberdinak direla irmo defendatzen duela. Naturalki ezberdinak, naturalki diferente.Eta diferentzia horretan oinarritzen dira praktikan gertatzen den parekotasun ezajustifikatzen
|
duten
diskurtsoak.
|
2015
|
|
2) Eguneroko bizitzan telebistarekiko jarrera, emozio eta sentimenduen inguruanparte hartzaileek
|
duten
diskurtsoa aztertzeko marko metodologiko kualitatiboaeskaintzea.
|
2019
|
|
Amurizagana itzulita, bertsoetan
|
duen
diskurtsoa aztertzean, lehenik eta behin euskararenaldeko borrokan bi subjektu bereizten ditu: euskaldunak eta euskaldun gai direnak.
|