2010
|
|
KUTXAren esperientziak" esportagarri" egiten dituen bi ezaugarri nagusi ditu: euskara/ gaztelania elebitasunetik abiatzen bada ere, eleaniztasunera dago bideratuta (euskara, gaztelania, galego, katalana); hizkuntza kudeaketak behar
|
duen
diskurtsoaren lanketa zuzendu da aldagai teknikoetara, enpresahelburuen bila, hizkuntzen alde identitarioa/ ideologikoa kontuan izan gabe. Horrela, eleaniztun izatera derrigortuta dagoen enpresa globalak baluke zer ikasia normalizazio prozesu honetan mamitutako esperientziarekin.
|
|
KUTXAren esperientziak" esportagarri" egiten dituen bi ezaugarri nagusi ditu: euskara/ gaztelania elebitasunetik abiatzen bada ere, eleaniztasunera dago bideratuta (euskara, gaztelania, galego, katalana); hizkuntza kudeaketak behar
|
duen
diskurtsoaren lanketa zuzendu da aldagai teknikoetara, enpresa helburuen bila, hizkuntzen alde identitarioa/ ideologikoa kontuan izan gabe. Horrela, eleaniztun izatera derrigortuta dagoen enpresa globalak baluke zer ikasia normalizazio prozesu honetan mamitutako esperientziarekin.
|
|
2000 urtetik nola edo hala euskararen hedapena gelditu nahi
|
zuen
diskurtso instituzional horrek bi jomuga nagusi izan ditu, nire irudiko: (1) euskararako motibazio pragmatikoa ahultzea euskaldunen hazkunde demografikoa gelditzeko; eta (2) euskararako motibazio identitarioetarako lekurik ez uztea euskararen eskaera eta aldarrikapen soziala politikoki zuzena ez den jarrera politiko zibikotzat agertzeko:
|
|
• euskarak behar
|
duen
diskurtso berriaz
|
|
Euskal Herrian, zorionez, badugu Euskarak behar
|
zuen
diskurtso berri hori. Duela 30 urte hasi, eta orain arte, eta aurrerantzean ere ekoizpen berriak sortzen ari den ikertzailea baitugu gure artean.
|
2011
|
|
ikuspegi diferenteek elkar elikatzen dute, gatazkan daude eta muga lausoak dituzte. Hots, itzal luzea
|
du
diskurtso hegemoniko tradizionalak bilbotar guztiengan, hiriaren eraldaketa espaziala gidatu duten instituzioen ikuspegi unibertsalizanteak denengan du eragina eta aldi berean, ertzetako euskararen aldeko mugimenduen bultzadak euskararen aldeko urrats txikiena onartzeko prest ez daudenengan ere eragiten du. Eta dudarik ez, diskurtso bakoitzaren erreprodukzioak moldaketa dakar ezinbestean, bere burua besteen aurrean biluzik eta salduta aurkitu nahi ez badu behintzat.
|
|
Alienazioa kontzeptuarekin, gainera, kontuz ibili behar da, kontzeptu honen atzean suposatzen baita norbaitek errealitateari buruz
|
duen
diskurtsoa benetakoa dela, berak duela arrazoia eta besteek ez badute berdin ikusten alienatuak direlako da. gauza bera kritikatzen diote filosofo batzuk psikologiari, bereziki Freud-en psikologiari: gizon batek oediperen konplexua ez badu agerrian okerrago berarentzat horrek esan nahi barneratuta duela, baduzu baduzulako, ez baduzu are okerrago, ukatzen duzulako da eta beraz oraindik gehiago duzulako (onfray, 2010).
|
|
Alienazioa kontzeptuarekin, gainera, kontuz ibili behar da, kontzeptu honen atzean suposatzen baita norbaitek errealitateari buruz
|
duen
diskurtsoa benetakoa dela, berak duela arrazoia eta besteek ez badute berdin ikusten alienatuak direlako da.
|
|
Askotan esaten da euskalgintzan diskurtsoak eraiki behar direla. Nik uste
|
dut
diskurtsoak egon baArkaitz Zarraga – Lanparak eta ispiluak soziolinguistika ezagutza zabaltzeko daudela baina ez daude inondik inora ere plazaratuta. gainera beti eduki behar dugu begi bat kanpora begira. Alegia, kanpoan egiten diren gauza asko seguruenik ez dira baliagarriak izango hemen, baina, gutxienez, hona ekarri behar dira eta, akaso, pare bat buelta emanda aplikatzeko modukoak izan daitezke.
|
2012
|
|
Nola ordea? Argi dut euskal herrietan, euskal herria eraiki artean, euskarak behar
|
duela
diskurtso zentraltasun osoa eta aldi berean praktika oro biltzaileak behar ditugula. Anartean ere, subjektuaren ideia berritu behar dugu. euskal subjektua ez da jendea bere hartan:
|
2016
|
|
Saio honen izenbururako aukeratu diren zazpi kontzeptuak egokiak izan daitezke euskarak behar
|
duen
diskurtso berria eraikitzen hasteko. Litekeena da zazpi kontzeptu horiek nahikoa ez izatea; beharrezkoak bai ordea.
|
|
Hizkuntzak ulertzeko eta irudikatzeko
|
ditugun
diskurtsoek eragingo dute hizkuntza horien gaineko interesean zein jarreretan; baita erabileran ere. Horregatik da hain garrantzitsua euskarari buruz gizartean dauden diskurtsoak egokiak izatea, horrela izango baita posible hizkuntza horrekiko babesa sendotu eta zabaltzea.
|
|
• Gure ondoan bizi diren ez euskaldunak guregana erakarri nahi
|
baditugu
diskurtso egokia (k) behar d (it) ugu.
|
|
Ez dugu informazio asko galdera horiek erantzuteko9 Halere, esan behar da azken hamarkadetan gehien handitu den hizkuntz tipologia hau dela, (ia) nagusitu arte. Hau horrela izanda ere, oraindik esku artean
|
dugun
diskurtsoan betiko euskaldunek egindakoa eta osatutakoa da, nagusiki. Euren ibilbidea, gora-beherak, kezkak... islatzen dituena.
|
|
Kataluniako perspektibari dagokionez ikus, adibidez, Jordi Pujol Nadal-en" nuevo discurso normalizador". Edward de Bono-gandik datorren pensamiento lateral kontzeptuan
|
du
diskurtso berri horrek abiaburu: "(..) tenemos que procurar no vender lengua, sino productos en que ésta vaya acompañada de otras cosas(..)" (Pujol Nadal, 2000:
|
2017
|
|
...asleek ezagutza maila ona badute ere, erabilera murritza egiten duten susmotik abiatu da ikerketa hau. ikerketa bideratzeko, metodologia kuantitatiboa eta kualitatiboa uztartu dira. kale neurketa, galdetegi soziodemografikoa eta eztabaida saioa erabili dira ikerketa tresnatzat lehen mailako ikasleen ohituretan sakontzeko. ikasleen identitatea zein den azaleratu nahi izan da eta euskararen inguruan
|
dituzten
diskurtsoetatik abiatuta, ezagutzaren eta erabileraren arteko desorekan eragina duten faktoreak identifikatzen saiatu gara.• Hitz gakoak: euskara; hizkuntza gutxitua; hizkuntza ezagutza; hizkuntza erabilera; identitatea; euskararen inguruko diskurtsoak.
|
2018
|
|
Azterketa horietan jasotako informazioa izaera makroagoa (edo orokorragoa) duten bestelako ikerketa soziolinguistikoetako datuak testu inguratzen laguntzen dutela uste dugu. Zenbait gazteekin egon ondoren euren hizkuntza praktikak nolakoak diren eta gazte horiek
|
dituzten
diskurtsoak zein diren azalduko ditugu hizkuntza eta generoaren gaia argitzeko elementu gehiago mahai gainean jartzeko.
|
2022
|
|
" Bestalde, belaunaldi gazteek errazago aldatu izan ohi dituzte euren hizkuntzaren aldeko jarrerak, ospe handiagokoa denaren alde eginez" (Uranga, d.g.). Hernándezen (2020) ustez, gazteak hustuta daude hizkuntzen gaineko ideologiari dagokionez. Izan ere, garai bateko politizazioa ia desagertu egin da eta ez
|
dute
diskurtso sendorik. " Hizkuntza politikaren eta hizkuntza plangintzaren inguruan espreski galdetuta, ez dute erantzunik.
|
2023
|
|
Alderaketa hori azaleratzera iristeko diseinatutako ibilbidea honakoa izan da: nazioarteak eta zehazki Europak hizkuntza eskubideen inguruan
|
duten
diskurtso eta markoa ezagutu da, hortik Espainiako Estatuak diseinatuta duen hizkuntza politika aztertu da eta azkenik Galiziako, Euskadiko, Nafarroako, Kataluniako, Balear Uharteetako, Valentziako eta Kataluniako Autonomia Estatutuek hizkuntza bakoitzaren ofizialtasuna nola aldarrikatzen duten alderatu da. Behin marko teorikoan lanketa hori eginda, lurralde bakoitzean hizkuntza normalizatzeko lege orokorren analisia burutu da eta horrekin batera hizkuntza bakoitzak hedabideen sektorean duen egoeren azterketa egin da, urteetako ibilbidea eta beraien arteko alderaketa ardatz hartuta.
|