2001
|
|
Eta? Elikagai osasuntsuei buruz hitz egiten duten askoren artean norbaitek gauzarik bikainenak esaten dituenean, uste
|
duzu
batek gauza bikainenak esaten dituelako gauza bikainak esaten dituena ezagutuko duela, eta beste batek, gauza eskasak esaten dituelako gauza eskasak esaten dituena ezagutuko duela, ala pertsona bera dela uste duzu, lon.
|
|
Bigarren analogiak, ordea, aniztasun hori eskatzen du, substantzien kausazko harremanez ari baita. Kantek, ordea, Kritika n ez
|
du
batetik besterako urrats hori oinarritzen (1786ko Natur Zientziaren Hastapen Metafisikoak lanean aipatuko du arazoa zuzenki).
|
|
Maitatzea eta maitatzearen ondorenak —maitatuz—, batera doaz, sarri, edo gehienetan, nahi bada. Baina maitatzea ezin
|
dugu
bat egin bere ondorengoekin. Adibidez, egiaren bila, egiaren baten ikerketan eta aurkitu nahian gabiltzanean maitatzen dihardugu, dudarik gabe.
|
2002
|
|
Izan ere, on eta txar konparaziozko terminoak baitira. Zuon administrazioa ona, eraginkorra eta emankorra irudituko zaizue beharbada, baina ez dezakezue jakin administrazio hori interes pertsonala
|
duen
baten esku geratzen deino zein epiteto dagokion horri: horra eskuartean daukagun irizpide bakarra; ona izan daiteke lehenago izan denarekin konparatuz gero, nahiz gero izango denarekin konparatzen hasita, txarra ere izan daitekeen.
|
2003
|
|
Sokrates al da hau? Nire zelatan etzan zara hemen berriz ere, ohi c
|
duzun bezala
bat batean agertzeko zu egotea gutxien espero nuen tokian. Eta orain zertara etorri zara?
|
2005
|
|
Lehenik aipatu nahi dugun aspektua, Humboldten hizkuntzaren inguruko erreflexio antropologiko pedagogiko guztien oinarrietako bat dena," hizkuntzaren izaera sozialarekin" zerikusi zuzena
|
duen
bat da. Dagoeneko esan beharra dago hizkuntza ez dela inoiz subjektu bakar bati loturiko zerbait, baizik eta bere izaeraz beste subjektu bat inplikatzen duen zerbait; alegia, hizkuntzaz hitz egin ere ezin dugu baldin eta bertan gutxienez bi gizabanakok parte hartzen ez badute.
|
|
Bertan eta beti, alabaina, ahal bezain beste hizkuntza kontuan hartzeko ahalegina egingo dut, modu honetan, aukeratutako metodoari erabilgarritasun orokorragoa emateko eta saiakera jakin bat abian jartzeko. Berau, hain zuzen, hizkuntza guztien konparaketa orokorra burutzera zuzenduriko saiakera bat da, alegia, horiek guztiak, pausoz pauso eta antzeko zatitze analitikoen eskutik, hizkuntzen entziklopedia orokor handi batean biltzeko xedea
|
duen
bat.
|
2006
|
|
Alabaina, moraltasunaren eta prestutasunaren ideiak garai batetik bestera aldatzen baldin badira eta errueta gaitzespen ukitu egokiaren markarik gabeko bizimodu maltzurra deskribatzen baldin bada, orduan horrek poema desitxura dezake eta bertan benetako deformazioa eragin dezake. Ezin
|
dut
bat egin —eta ez dut bat egiterik— horrelako sentimenduekin: nahiz eta poeta horri barka diezaiokedan bere garaiko bizimoduaren kariaz, haren obra ez dut gogoko izango.
|
|
Alabaina, moraltasunaren eta prestutasunaren ideiak garai batetik bestera aldatzen baldin badira eta errueta gaitzespen ukitu egokiaren markarik gabeko bizimodu maltzurra deskribatzen baldin bada, orduan horrek poema desitxura dezake eta bertan benetako deformazioa eragin dezake. Ezin dut bat egin —eta ez
|
dut
bat egiterik— horrelako sentimenduekin: nahiz eta poeta horri barka diezaiokedan bere garaiko bizimoduaren kariaz, haren obra ez dut gogoko izango.
|
|
Poeta edo hizlari baten miresle bihurtzen denak bihurtze berriren bat eragingo du. Nahiz eta aurreiritziak nagusiak izan daitezkeen denboraldi batean, ez
|
dute
bat egiten benetako talentuaren aurkaria goraipatzeko orduan, eta, azkenean, naturaren indarrari eta sentimendu egokiari men egiten diete. Hortaz, nazio zibilizatu bat filosofo miretsia aukeratzeko unean erraz asko oker egon badaiteke ere, gogoko egile epiko edo tragikoarenganako maitasunari dagokionez ezin da luzaroan oker egon.
|
2008
|
|
... esentzia zuzenean bat den zerbait da, baita den zerbait ere; eta horregatik, esentziek ez
|
dute
bat izatearen eta den zerbait izatearen bestelako kausarik, bakoitza zuzenean baita den zerbait eta bat den zerbait, baina ez badenaren eta bataren generoan egongo balira bezala, ezta substantzia singularretatik banangarriak balira bezala ere (VIII 6, 1045b5).
|
|
Dena dela, ezin daiteke esan Aristotelesen jarrera platonikoa denik. Izan ere, filosofoak Ideien eta Ongiaren doktrinak errefusatzen ditu, ez
|
ditu
bata eta dena errealitatearen printzipiotzat onartzen, eta errealitate matematikoen izaera substantziala ukatzen du. Bestalde, beste zenbait filosofo platonikoren doktrina batzuk ere ukatzen ditu, besteak beste errealitate matematikoen izaera immanentea gorputzetan (Eudoxo), Ideien ukazioa baina errealitate matematikoen existentzia (Espeusipo), eta zenbakien izaera egituratzailea errealitatean (pitagorikoak).
|
2009
|
|
Izan ere, unibertsitatean eta intelektualen guneetan marxismoa baztertua utzi dutenen kontra, Hirugarren Internazionalaren ingurumariaren aldetik itzal handiko filosofo eta pentsalari batzuek ahalegin berri bat eman nahi diote marxismoari. Honako hauek
|
ditugu
batik bat: Gyorgy Lukacs(), Ernst Bloch(), Antonio Gramsci().
|
2011
|
|
Zerutar asko izendatu ditu hizketaldi bat garenez geroztik eta ahal
|
dugu
bata besteari entzun.
|
2012
|
|
Izan ere, filosofiak desegokia zaion borroka egoera batean moldatu behar du; Badiouk berak honela deskribatzen du (Badiou 2005, 39): benetako filosofia batek, hots, egoeren aurrean amore ematen ez
|
duen
batek, lau baldintza barne hartu behar ditu, hala nola, matxinada, logika, unibertsaltasuna eta arriskua.
|
2013
|
|
Argiaren jainkozkoa da, eguna argitzen duenean, istant bateko emozioak eternitatera irekitzen bazaitu, eta ez dakizu zer sentimendu estrainio den hori, nostalgia pozezko batez bezala bete
|
zaituena
bat batean. Ederraren jainkozkoa da, bide ondoko elorriko lore xuriek ederraren eder betikora bezala bazaitu hegaldarazten bat batean udaberri goizean.
|
2016
|
|
ideia kooperatiboa diskurtso erlijiosoaren barruan bilduta zegoen bitartean, munduko eskuarrena zen hurkoarenganako estekamendua, norbere buruaren sakrifizioa, austeritatea, etab., esijitzea. Gaurko diskurtso ‘laikoan’ horrelako bertuteentzat leku gutxiago dago (desazkundearen ideiak eta, indar gehiago hartzen ez
|
badute
batik bat).
|
2017
|
|
pertsona kontzientziari zaio presente Bestearentzako objektu delarik. Horrek esan nahi
|
du
bat batean nire kontzientzia hartzen dudala nigandik ihes egiten bezala; ez nire ezerez propioaren funtsa naizelarik, baizik eta nire funtsa nigandik kanpo dudalarik: ni niretzat Bestearenganako igorpen hutsa baino ez naiz.
|
|
Bestea presentzia degradatu gisa agertzen zait. Bestea eta ni, azken batean, bata bestearen existentziaren erantzuleak gara, baina hori gertatzen da bi ezeztapenen bitartez non ezin
|
baitut
bata jaso, une berean bestea ezkutatzen ez badu. Bestea bihurtzen da, orduan, nik mugatzen dudana nire Bestea ez izateko proiekzioan.
|