2007
|
|
Jarduerak zentzua izan dezan, hiru ezaugarri bete behar ditu: ikasleak zer egin behar
|
duen
aurretik jakin behar du. Ikasleak bere aurrezagutzak martxan jarri behar ditu eta bere ikas prozesuaren bilakaeran eta emaitzetan parte hartu behar du.
|
2009
|
|
Berrikuntza egin nahi
|
dugu
aurrera begira dagoen gizarte bati erantzun nahiko geniokeelako baikortasun kritikotik. Eta ahaztu gabe, ez garela isolaturik bizi.
|
2010
|
|
Urrats asko eman dira euskararen normalizazioaren bidean, baina, bide asko ere geratzen da egiteko. Erronka handiak
|
ditugu
aurrean, hainbat pertzepzioen inkesta kuantitatiboaren interpretazioa alderdi hartu ditugu kontuan aurrera egiteko, baina, datozen urteetan guretzat estrategikoak direnak proposatuko ditugu ondorengo lerro hauetan.
|
|
Erronka handiak
|
ditugu
aurrean, hainbat alderdi hartu ditugu kontuan aurrera egiteko, baina, datozen urteetan guretzat estrategikoak direnak proposatuko ditugu ondorengo lerro hauetan.
|
|
bidean gaudela eta sentitzen dugula duela zortzi urte diseinatzen hasitako hizkuntza plangintza gorpuzten eta janzten ari dela. Baina ondorioak baino areago, erronkak
|
ditugu
aurrean, eta horiek zehazten saiatuko gara, gure lanaren akuilu.
|
|
Bidean gaudela eta sentitzen dugula duela zortzi urte diseinatzen hasitako hizkuntza plangintza gorpuzten eta janzten ari dela. Baina ondorioak baino areago, erronkak
|
ditugu
aurrean, eta horiek zehazten saiatuko gara, gure lanaren akuilu.
|
|
...tuen hizkuntza da gure euskara. nahiz eta errekonozimendu ofiziala eta babes politikoa ezagutzen duen —eaeko lurraldean— ez du ziurtaturik bere jarraipena; eskoletan hizkuntza hau ikasteko aukera ugariak eskaini dira azken urteetan, hala ere, gaur egun gazte diren guztiek ez dute bere egin hizkuntza hau. eguneroko gizarte bizitzan, euskarak, espainiako hizkuntza nazionalaren nagusitasuna
|
du
aurrez aurre, eta nazioarteko beste hizkuntza indartsuekin batera bizi beharra dauka teknologia berrien aro globalizatu berrian. errealitate honek zaildu egiten du bere biziraupena. euskaraz bizi nahi dugunok, ez badugu nahi bereizita edo isolatuta, beste hizkuntza bat erabiltzen duten hiztunekin elkarbizitza bat eraiki beharra dugu. euskaraz bizi nahi dugunok, bai gaztelania nahiz beste hizkuntz... Jarrera hau, guztiok mantendu ezkero, izaera ezberdinak errespetatzen dira eta ez da inor ukatzen. hizkuntza ezberdinen elkarbizitzak, batzuei eta besteei konpromesu, ardura edo betebehar batzuek sortzen dizkigu. euskal hiztun batek ere badu konpromesua erdararekiko, konpromesu berdina eskatzen zaio erdal hiztun bati euskararekiko ere. nere eskubideak bestearentzat betebeharra sortzen du eta alderantziz. batak bestearen hizkuntza ezagutu beharra sortzen digu honek, kasu horretan lortuko baita, bakoitzak bere borondatez erabakitako izan nahia errespetatzea. elebitasunaren ordez, elebakartasunaren aukera egiten duena da bere hizkuntza berdina hitz egiten duten hiztunez osatutako barrutia edo ingurunea sortu edo mantendu nahi duena. baina gure helburua elebitasuna da, hemengo bi hizkuntza ezberdinak partekatu nahi ditugu, bi hizkuntzak gu guztion hizkuntza izatea nahi dugu. eta azkenik, gaur egungo gizarte modernoan bizi nahi dugu euskaraz; ez dugu nahi antzinatasunean edo bizimodu tradizionalean egin gure bizitza. gure hizkuntzak gaurko gizarte modernoan bizi nahi badu, beste hizkuntzekin batera egingo du, beraien artean integratuz. horretarako garrantzitsua ikusten dugu, gure hizkuntza, euskara, informazio eta komunikazioetarako teknologia berrien eremuan ere hedatzea. baita ere, gure herrian presentzia duten bi hizkuntzez gain nazioarteko beste hizkuntza bat edo beste ere, ezagutu beharra dugu. elebitasuna ez ezik, eleaniztasuna lortu nahi dugu beraz, munduko kultura ezberdinekiko elkarrizketa eta elkar ulermenean lagungarri izanez.
|
|
Eguneroko gizarte bizitzan, euskarak, Espainiako hizkuntza nazionalaren nagusitasuna
|
du
aurrez aurre, eta nazioarteko beste hizkuntza indartsuekin batera bizi beharra dauka teknologia berrien aro globalizatu berrian. Errealitate honek zaildu egiten du bere biziraupena.
|
|
4 galiziera kulturan galizieraren erabilera gehien sendotu duena kultura idatziaren mundua izan dela esan daiteke. hala ere, galiziako argitaletxeek gorabehera handiak
|
dituzte
aurrera egiteko orduan, diru-laguntzekiko eta hezkuntzaren munduarekiko duten mendekotasuna dela eta. galiziako telebistaren (tVg) sorrera funtsezkoa izan zen gero eta indar handiagoz osatzen ari den galiziar ikus entzunezko sektorea dinamizatzeko; eta bertan egin diren ekoizpenak kalitate eta arrakasta handikoak izan ez ezik, hizkuntzaren duintasuna eta prestigioa ere zabaldu dute. testuinguru h...
|
2011
|
|
euskararentzat eskubide asko aldarrikatzeko prest dagoen askotxok, ze erantzukizun txikia hartzen duten gero eguneroko bizimodu arruntean, etxe auzo lagunartean! erabat ados, Mikel, bada, berezko transmisioa ez etetea, ahozkoari lehentasuna ematea, gertuko harreman sareetan erabiltzea... ezinbestekoak
|
ditugula
aurrera egiteko. gainerakoan, Mikel, badauzkat zalantzak nik rSLetako pausoen hurrenkeraren zurruntasuna dela-eta. esate baterako, 6 urratsari eutsi ahal izango genion, 30 urteotan, euskalgintza oso osoa horretara jarrita ere, baldin eta lege bitartez (1 urratsa) euskalduntzeko eta alfabetatzeko (4 eta 5 urratsak) jarri diren baliabideak jarri izan ez balira?; komunikabideetan, lanean, kultura so... Ni, ezetzean nago:
|
2012
|
|
Auzokok erakutsi digu, ikerketa edota teoria orokorrek, praktika behar
|
dutela
aurrera egiteko. ekin behar zaio, kale egiteko, ikasteko, aurrera egiteko. Bulegoetatik kalera jaitsi behar dugu. kalea umezurtz dago, harremanak hotz samar, eta beharbada hortik hasi genuke, kalea irabaziz eta herritarrengana gerturatuz. l
|
|
Alabaina, azken bost urteotan behera egin du zertxobait bi lurraldeetan. Ezbairik gabe, arretaz jarraitu beharreko bilakaera
|
dugu
aurrera begira.
|
|
Ezbairik gabe, arretaz jarraitu beharreko bilakaera
|
dugu
aurrera begira.
|
|
Nolanahi ere, esan bezala, S2 estrategia (belatzarena), gizalegezkoa itxuraz, gizarteak B erabiltzeko oztopoa da. S1 estrategiak, berriz," mehatxu" dirudi nolabait, B hitz egiten ez dutenek elebakarrak direla adierazi behar
|
baitute
aurrez aurre dutenak S1 estrategia baliatzen duenean, baina horixe da bide bakarra agente elebidunek nahiago duten hizkuntza (B) erabiltzera bultza dezaten gizartea.
|
2014
|
|
Bide horretan, lurraldea bizitzaren oinarri bezala ulertzeari uko egin diogu. Ulermen hori berreskuratu nahi
|
badugu
aurrez aipaturiko hiru oinarrizko dinamikei buelta eman zaie, eta hori talde lanetik, irrazionaltasunetik eta berdintasun sozialetik pentsatu eta lan eginez bakarrik lortu ahal izango dugu.
|
2016
|
|
ez du lehentasunik ezartzen, ez dakar osagaien arteko barne lotura sekuentzialik edota gertakari horien pisu erlatiboen haztapen saio argirik, eta kanpoan utzitako elementuak zergatik baztertzen dituen ere azaldu gabe uzten du (non theoretical da, bere esanean); b) deskribapenerako badu hainbat elementu interesgarri, baina preskripzio indar argirik ez du: plangintza lanerako ez du, beraz, balio handirik; c) funtsean, eta hori da gure ustez Fishman-en oinarri oinarrizko erreparoa, BIE EV k ez
|
du
aurrez aurreko hizkuntzen funtzio banaketa behar bezala kontuan hartzen. Distribuzio soziofuntzional hori nolakoa den, tartean distribuzio hori egonkorra den (diglosiazkoa) ala ez, kontuan izan gabe ezin da ahuldutako hizkuntza indarberritzeko saio sendorik (hots, teoriaz ongi informaturik) egin254:
|
2017
|
|
Inoizko egokierarik aldekoena dugu eta euskalgintzak aukera baliatzen asmatu behar du. Euskaltzaleen bilguneak zabaldu eta indartzeko abagune ezin hobea
|
dugu
aurrean.
|
|
Guztiarekin ere, lan asko egin beharra dago gutuna zabaltzeko, eta aurre egin behar zaie bere eraginkortasuna zalantzan jarri duten zenbait kritikari. Argi dago itun honek bide luzea
|
duela
aurretik eta oso beharrezkoa dela oraindik ere, bai indarrean duten estatuetan, bai eta sinatu ez duten estatu anitz horietan ere. Nolanahi ere, gaur egungo Europako gutxiengoek gainean dituzten erronkei era zuzenagoan aurre egiteko era berrietan interpretatu da Gutuna.
|
|
Erantzun posible bakarra da: Aizu, ni euskaltzalea naiz eta apustu bat egin dut, atera behar
|
duela
aurrera. Bitarteko guztiak jarriko ditut... baina garantiarik ez dago.
|
|
Honetaz gain belaunaldien arteko" arau apurtzearen" inguruan nahi dut hitz egin baita ere etorkizunera begira garrantzitsuak izan daitezkeelako hemen eman daitezkeen aldaketak. Badirudi gazteek jarrera ireki bat dutela hitanoaren erabilerarekiko, hau da," garaiko arau sozialak" (Ozaita, 2014, 101 orr.) erantsi dizkiote eta beraz, edonorekin hitz egin dezaketela uste dute, parra zaiela nor
|
duten
aurrean. Hau da, hitz egiterako orduan berdintasunean sinesten dute eta etorkizunean beraz, guztiok guztiekin hitanoan hitz egiteko egoeran aurki gaitezke.
|
2018
|
|
Profesionalen eta arreta hartzaileen arteko komunikazio egoerak, oro har, adituen eta adituak ez direnen arteko komunikazio egoerak dira, maizenik ahoz gertatzen direnak. Profesionalek arreta hartzaileek beren egoera fisikoaz eta animikoaz ahoz ematen dieten informazioa interpretatzeko gauza izan behar dute, eta arreta hartzaileekin enpatiaz eta adituak ez direnentzat ulergarriak diren adierazpideak erabiliz komunikatzeko gauza izan behar
|
dute
aurrez aurre, elkarrizketa sinkrono baten bitartez. Erronka horiek edozein hizkuntzatan gertatzen dira, baina euskaraz komunikatzeko orduan, zailtasun bereizgarri batzuk ere egon daitezke.
|
2019
|
|
Ikerlerro horretan jarraitzeko asmoa duenak hainbat abiapuntu
|
ditu
aurrera begirako ikerketetan, oraindik gabezia asko baitago hitanoaren inguruko literaturan. hona hemen proposamen batzuk. Soziolinguistikaren bidetik jarraitu nahi izanez gero, aztertzeko modukoa da —eta une honetan beharrezkoena, beharrik inon bada— nondik eta nola bultzatu daitekeen hitanoa. horretan, hitanoa indartzeko egitasmoak eta proposamenak ere ez leudeke soberan. herri hizkeren arlotik heldu nahi bada, herrian herriko hitanoaren ezaugarri morfosintaktikoak aztertu daitezke, esaterako.
|
2021
|
|
" Aniztasun hori iritsi da, beraz, gure eskoletara, geletara, osasun zerbitzuetara, ostalaritzara, zaintza lanetara. Eta ez dakigu oso ondo nola jokatu, eta nola aurre egin gurean indartzen ari diren joera xenofoboei(...) Euskalgintzak lan esparru zabala
|
du
aurrean, harreman sare horiek sortzen eta estutzen". AMONARRIZ, Kike (2019).
|
|
Horrek ondorioak ditu eta izango ditu eskualde edo eremu urriko hizkuntzentzat, erabileran eta ikusgarritasunean. NPLDk, 2020ko azaroaren 24an, egindako Learning and teaching languages during a pandemic (Hizkuntzak ikastea eta irakastea pandemia garaian) webinarrean6 parte hartu zuten kideek adierazi zutenez, Hezkuntzaren eremuan argi ikusi zen konfinamenduan atzerakada gertatu zela maila guztietako ikasleentzat, ez
|
baitzuten
aurrez aurreko eskolarik jaso eta, beraz, erabilera dinamika eten egin zen. Horrez gain, eskolaz kanpoko eta aisialdiko jarduerak ere bertan behera geratu ziren eta, oraindik, ez dira erabat berreskuratu.
|