2000
|
|
Agintekeriazko Estatuetan, printzea lurralde osoaren jabe izan eta merkataritza osoa Estatuko Buruzagiaren izenean eta horren probetxurako egiten den horietan, gizabanakoek ez
|
dute
askatasunik, borondaterik edo jabetzarik, eta epaile eta borrero gehiago dira, legeak baino; haatik, herritarrek zer zaindu eta zer babesturik badute, eskubide politiko nahiz zibilen jabe badira eta ohorea aintzat hartzen bada, herri horietan bertan, lege kopuru zehatza behar da horiei guztioi aurre egiteko. Ondasun mota desberdinak, langintza bestelakotsuak, giza bizitzaren osterantzeko egoerak, horiek guztiek eskatzen dituzte erregela berezkoak.
|
2001
|
|
Beraz, kausen eta efektuen kate horretatik at geratuko litzateke, esperientziaren eremutik at. Askatasun transzendental hau gero etikan agertzen den askatasun praktikoaren oinarria da, eta lehenaren ukapenak bigarrenaren ezintasuna eragingo luke (sentsuetatik aske norbere burua determinatzeko ahalmena; baina hau ez da autua orain). Kausalitateak esperientziaren mailan duen jokabidea Analitikan frogatu denez, Kantek orain erakutsi nahi
|
du
askatasuna ez zaiola kontrajartzen izadiari.
|
|
Baina ni ziur naiz egiaren maitale sutsu diren zientzialariak, horrenbeste egia jakingarri eta maitagarri eskaintzen dizkiguten ikerlari zientifikoak etorriko zaizkigula arakatzen kodearen hipotesia, benetan hipotesi metazientifikoa delako eta ez metafisikoa. Misterioaren aurrean, batez ere zientzian bertan gizakia den misterio txundigarriaren aurrean, begiak ireki egin behar
|
ditugu
askatasun osoz, ez itxi eta atzera egin, mamuren bat azalduko ote zaigun beldur. Adibidez, zientzialari batzuk beldur diren mamua:
|
2003
|
|
Ordezpenen oinarria, berriz, ondokoetatik edozein izan daiteke: nork bere ondasunak xedatzeko
|
duen
askatasun orokorra; ondasunok familian iraunarazteko asmoa; legatu hartzaile edo jaraunsleei zenbait ondasunen gaineko xedatze askatasuna kentzeko aukera, ondasunok gaizki erabiltzeko arriskua dagoenean; edo antzekoak.
|
2004
|
|
Ez
|
dut
askatasunik bururatzeko existentziarik gabeko Jainkoa(...), nahiz eta badudan askatasuna bururatzeko zaldia hego gabe nola hegoekin.50
|
|
Ez dut askatasunik bururatzeko existentziarik gabeko Jainkoa(...), nahiz eta
|
badudan
askatasuna bururatzeko zaldia hego gabe nola hegoekin.50
|
2013
|
|
Egiten duena hauxe da: onartzen du, besteak beste, berezko askatasuna, kontzientzia eta intentzionalitatea dituen substantzia (edo ezaugarri) bat, eta horrela arazo latzenak itxuraz ebazten ditu hasiera hasieratik; baina benetan ez
|
ditu
askatasuna, kontzientzia eta intentzionalitatea azaltzen edo argitzen: misteriotsu izaten jarraitzen dute, ez ditugu hobeto ulertzen.
|
2016
|
|
Kontua da, instintuaren, mitoaren, filosofiaren, teologiaren mila hari suerterekin nahas mahas dualismoen sare zabal bat ehundu dugula mendez mende, orain gure pentsaera guztia eta bizi osoa estekaturik daukiguna: gizona/ emakumea, instintua/ morala, Jainkoa/ Mundua, zerua/ infernua, etc., eta ez
|
dugula
askatasun intelektual eta moralik bestela pentsatzeko. Eta kontua da, abiapuntu egokia izan zitekeela, baina errealitatea poxi bat bere konplexutasunean ulertu gura dugun orduko, dikotomia horiek ezin baliatuzko eta justifikatu ezinezko bilakatu zaizkigula.
|
2021
|
|
27 Goikoetxeak honela sakontzen du adibidean: " Horrek esan nahi
|
du
askatasuna ez dela nik egiten dudala nahi dudana; askatasuna lortzen da mekanismo zehatz batzuen bidez, eta mekanismo horietako asko domestikatzaileak eta biopolitikoak dira. Guk irakurtzen eta idazten ikasteko domestikazio prozesu bat pasa behar dugu, ezinbestekoa dena demokratizaziorako.
|
|
Eginbeharren zamarik gabe askatasuna zer den probatzen du azkenean[...] zertan enplegatu ez dakienean eskuratzen
|
du
askatasuna[...] emakumeak bere efikazia guztia galtzen duenean baino ez dio ihes egiten esklabotzari. (II:
|