2000
|
|
Hor dira egiten, aldiz, Txillardegik nahi izandako eta animatzen duen EuskalIdazkaritzan, urte batzuk geroago euskara batuari sorrera emango dioten lehenelkarretaratzeak. Txillardegi, zeinek aisetasunez hegaltatzen
|
dituen
ahozko etaidatzizko euskalkiak, idatziaren zibilizazioa eskuratzean inor baino hobeto ohartzen dabatua ez den hizkuntza baten iragankortasunaz. Beharrezkoa da euskara prest egoteahelduko den egunerako, eta horregatik borrokatzen da.
|
2007
|
|
Orain gauza bertsua gertatzen zaigu, beraz, ozta ozta alderantziz bada ere: hizkuntza idatziaren gaitasun erlatiboa hainbestean garatu duen belaunaldiak ez dugaitasun orokorraren atalase maila gainditu. Hain zuzen ere, gaitasun orokor horigaratzeko behar
|
lukeen
ahozko jardunaren trebetasuna falta zaio. Eskolak ekoitzidituen hiztunek, oro har, ez dira gai euren bizitzaren mundua ahozko jardunareneremuan aletzeko eta ñabartzeko.
|
|
Mesedez, faborez eta karitatez eskatuko nieke irakasle eta idazleei, errespetatu gura
|
badute
ahozko (eta idatzizko) tradizioa, ahalik eta aurreren erabiltzeko aditza, eta ez tematzeko zelan ipiniko galdegaia aditz aurrean (batez ere txikia ez bada). Hala eginez gero, ahozko eta idatzizko testuak arinagoak gertatuko dira irakurle eta entzuleentzat, eta mesedegarriagoak euskararentzat.
|
2014
|
|
Eta horrekin batera idatzizko diskurtsoa duela gutxi arte hegemonikoa izandela jakin arren, egun gero eta leku gehiago egiten zaio ahozkoari (Alvarez Uriaeta Zelaieta Anta, 2012). Horregatik guztiagatik, Irakasle Eskolako ikasleentzat, irakaslegai diren heinean, ikuspegi komunikatiboa
|
duen
ahozko diskurtso akademikoeta profesionalen lanketaren aldeko apustua egin dugu gure irakasle jardunean, etaKomunikazio Gaitasunaren Garapena I eta Komunikazio Gaitasunaren Garapena IIirakasgaietan horren lanketari eman diogu lehentasuna.
|
|
Ahozko berbaldiak badu «esatekoak jakinarazteko» idatziak ez duenbaliabiderik, eta baliabide horiek, ahozkoak bai, baina idatziak4 ez dituen horiek, «ahozko berbaldiaren jirako testuinguruei» dagozkie. Esatekoakjakinarazteko ezezik, emozioak eragiteko ere balio
|
dute
ahozko berbaldiak bakarrik dituen baliabidehoriek5.
|
|
Egoerazko testuinguruaren mendekotasun handia
|
du
ahozko bat batekoelkarrizketak, eta, beraz, testuinguruari erreferentzia egingo dioten hizkuntzaosagaiak maiz aski agertzen dira.
|
|
sintaxi mailako hausturak edo «anomaliak» dira horrenlekuko. Baina, nolakoa da solaskideak aurrez aurre
|
dituen
ahozko mintzaldiarensintaxia?
|
|
b. Jarraian, solaskideak aurrez aurre
|
dituen
ahozko bat bateko elkarrizketarenezaugarririk behinenak aztertu eta egitura parentetikoen ezaugarrisintaktiko semantiko eta pragmatikoekin uztartuko ditugu. Horretarakodiskurtsoaren analisiaren ikuspegitik, eta, bereziki, ikuspegi enuntziatibotikKoldo Mitxelenaren gaineko tesi lana egiteko aztergai izandako corpuseko3adibideez baliatuko gara.
|
|
Grabaziohorietan euskaldun zaharren jardun librea dago jasota. bitartean jaiotakohiztunak, gehienak alfabetatu gabeak eta euren bizitza euskaraz bizi izan dutenak.Beti pentsatu izan dugu grabazio horietan jasotako eduki linguistikoak garrantziberezia izan dezakeela beste Corpus batzuk osatzeko, bestela jaso ez den ondareabiltzen
|
duelako
ahozko tradizioaren corpus honek.
|
2015
|
|
Ikus entzunezko produkzioan Jon Gotzonen keinuek, jarrerek, mugimenduek interaktuatzen
|
dute
ahozko jardunaren enfasiekin, intonazioarekin eta erritmoarekin, eta baliabide semiotiko horiek guztiek batera lan egiten dute pertsonaien karakterizazioan. Sarean, webgunean, Facebook eta Twitterreko kontuetan, irudi urratzaile edo hausle hori gordetzen du:
|