Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 20

2001
‎Guztiarekin ere, konpromisoak, lehen esan bezala, ez zuen garaian irakurterraz eta euskararen onerako gerta zitezkeen nobelen argitalpena ekarri. Konpromisoa euskaraz idaztearekin soilik lotuta egonik, ordura artean indarrean zeuden modaz pasatako eredu literario zaharkituak baztertu zituzten.
‎Gauzak horrela, Ene Jesus bezalako nobela batek gaur egun zabalkuntza eta harrera literario aukera handiagoak eduki litzakeela pentsatzea burugabekeria handia ez dela esan badaiteke ere, badirudi literatura mota eta genero bakoitzak lukeen garai historikoak ez liokeela lagunduko, eta honekin hasierako oharretara itzuli nahiko genuke.
‎Guziarekin ere, nobelaren" forma" hizkuntzazkoa den heinean, nobela oro," ahots desberdinez osaturiko koru baten moduan", bizi duen garai sozio historikoaren eta aurreko testu literarioen oihartzunez betea dago. Terminologia bajtinianoa erabiliz, nobelaren polifoniaz edo dialogismoaz hitz egiten dugunean, nobela sortu den gizarte egiturak nobelaren beraren egitura formalarekin duen erlazioa adierazi nahi dugu.
‎Baina Carroll, Rigaut (bide nabar," Egin ezazue negar, hori da desio dizuedan erretrasoa" esanaz Etiopiaren bigarren zirkuluari hasiera ematen dion idazlea da Rigaut), eta Cocteau baino mende bi lehenago zabaldu ziren Europan barrena, Nuremberg, Paris, Venezia eta Mantua-n, ispiluen galeriak. Esan nahi da ate bat igaro eta ilusiozko munduan sartzeko era zuen garaiko pertsonak: XVII. mendean Frantziako Luis XIV.aren bidez Veneziako ispiluen moda zabaltzen da Europa osoan. dio ispiluen magiaz idazten duen ikerlariak eta hona hemen ondorioak:
2002
‎Bi faseak nabarmen desberdinak dira estilo eta helburuei dagokienez: izan ere, 1950eko hamarkadan, eromenak eta depresioak markatutako garaian, pertsonaiak gizarte itogarri baten aurrean sentitzen dituen egongaiztasuna eta beldurrak askatzeko adierazpide berriak bilatzen saiatzeko idazten du, eta, bigarren fasean, berriz, mehatxu nuklearra (44, 143 or.) bizi duen garai modernoaren garaikoan, protagonistak barrena jaten dion itomen berria adierazteko idazten du, etengabe aurrera doan eta izututa daukan minbiziaz mintzatzeko.
‎1992; Aldekoa, I.: 1996); ohiturazko eleberriari buruz 1989an A. Toledok irakurritakoari, 1990ean S. García Trujillok defendatutakoa erantsi genioke... eta baditugu garaiko euskal idazle itzulienaren, Bernardo Atxagaren, inguruko beste bi tesi: M. Jose Olaziregirena (1997) eta U. Apalategirena (1998).
‎" Baiña eldu da berriro gure artean agertu behar duzun garaia, ta gizaldi oni seiñale berri premiatsu ta ukaeziña eman bear diozuna. Zuk dakusazu, Jesu, gure gabezia; zuk dakusazu gure txirotasunaren andia; ezin duzu aintzat ez artu gure bearrizanaren luzapide eziña, gure larritasunaren egia ta gogortasuna, gure landerreria, gure etsipena:
2008
‎1 Onartzea kalitateak ez duela zerikusirik beren gustuekin; aurreiritzien eta adiskidetasunaren arabera ez egitea22; objektiboak izatea; salmenta koordenadak eta literaturaz kanpokoak diren beste oro baztertu eta irizpide literarioekin soilik jokatzea, baita konparatiboki ere; inguruko literaturetako joerak ezagutu eta gurean ematen direnekin alderatzea; literatur kalitatearekin batera, bizi ditugun garaiak kontuan hartzea; obrari erreparatzea eta ez hainbeste idazleari, idazle eta lan berriak kontuan hartzea; ikuspegi zabal eta zorrotza izatea; erabilitako irizpideak ondo definitzea eta berauen berri ematea.
‎Testuak ez dira edozein irakurlerentzat idazten; testu bakoitza irakurle mota batek kontsumitzen du, eta irakurlea aldatu egiten da garai historiko bakoitzaren baldintza zehatzen arabera. Horrek agerian uzten du, Weinrichen ustez, historiografia literarioak aintzat hartu behar duela garai historiko bakoitzeko irakurlea (eta beraz, historian zehar gertatzen diren harrerak).
2015
‎Lehen aleko sinatzaileen artean, bistan denez, denetarik dago. Izagirre eta Saizarbitoriak osatuko zuten nukleo nagusia, noski, baina hor ditugu garai hartan beste aldizkarietan kolaboratutakoak (Solbes eta Casenave), beste aldizkarietako kideak (Atxaga eta Sarrionandia), Ustela Sailean argitaratutakoak (Solbes berriro eta Lizarralde), Deustuko Unibertsitatearen ingurukoak (Ansorena, Lizartza, Oñederra...), Gure pertsonaien pertsonaltasunan elkarrizketa eginikoak (Juan Jose Lasa), eta abar. Horietako gehienek, ordea, ez zuten 0 alerako testurik produzitu, eta hilabete batzuen buruan sortuko zen taldean ere ez dute parte hartuko.
‎Botila poema berriz kaligrama bat da, kasu honetan botila forma hartzen duena. Kaligramak abangoardia historikoetako poesia forma ezagunetakoak izan ziren, bereziki dadaismo eta surrealismoaren ildoan, eta Guillaume Apollinaire dugu garaiko kaligrama egile ezagunetako bat jakina denez. Arrasto ederra ematen digu Potten garaiko erreferentzia nagusienetako baten inguruan.
‎Diktaduraren kontrako borrokak ere berebiziko garrantzia izan zuen garai horietan, eta bereziki ETAk, zeina talde armatu bat baino gehiago zen. Frontetan banatua, fronte militarraz gain langile frontea, kulturala eta politikoa zituen eta indar berezia zuen garaiko mugimendu politikoan. Jende ugari aritu zen, aldez edo moldez, ETAren fronte ezberdinetan lanean edo kolaborazioan.
2017
‎" [l] ehen aste haiek oso gozoak izan ziren. Mundua geldituta zegoela eta gugandik aparte besterik ez zegoela ematen zuen garai hartan." 160 Gainbehera, baina, uste baino azkarrago heldu zen. Mikel gero eta konpromiso handiagoa hartuz joan zen ospitalean, gero eta ordu gehiago ematen bertan, Anek bere denbora nola bete ez zekien bitartean.
2020
‎Azoka bera egun bakarrera murriztuta dago, gaur egun, baina bi eguneko iraupena zuen garai batean. Abere erakusketa eta salerosketa, landa eremuko produktuen eta bestelako elikagaien azoka, artisautzako produktuena eta nekazaritzako makinena egiten dira.
2021
‎Horrez gain, literaturaren balio sozialari ere jartzen dio azpimarra; hau da, erreferentzien eta literatur obren corpus amankomuna partekatzeak segregazio prozesuen arrisku handia duten gizarte kulturanitzen integrazioan lagun dezakeela. Modu berean," Iraganean baino gehiago, norbere identitatearen, norbere bizitzaren zentzua eraikitzeak garrantzi handiagoa duen garaiotan, irakurtzeak balio du, agian eta batik bat, esanahia sortzeko, norbere esperientziari edo norbere barneko egia sekretuari forma emateko; maniobratzeko tartea sortzeko, norbere historiaren subjektuago izateko; zenbaitetan, historia horretan
‎Are gehiago, nerabezaroan, aldaketa garrantzitsuen etapa izanik, besteak beste, euren identitatearen onarpenari, egozentrismoa gainditzeari, berdinkideen presioari, autoestimu baxuari eta autoirudiarekiko gatazkei edota frustrazioaren tolerantzia apalari aurre egin behar izaten zaie (Bisquerra eta López Cassà, 2021). Aldi berean, gogo aldarteak ezegonkortasun handia duen garaia izaki, kontzientzia emozionala eta afektuzko egoeren eraginari buruzko ezagutza handitzen dira. Horren guztiaren ondorioz, emozioek BHn ikusgarritasuna behar dute eta" hezkuntza emozionalaren garrantzia eta beharra" justifikatzen da (op.: 111).
‎" Munduko ia nazio guztietan desagerrarazten ari dira arteekin eta humanitateekin lotutako ikasgaiak eta karrerak, bai lehen eta bigarren mailan, bai hirugarren eta unibertsitate mailan. Nazioek mundu mailako merkatuan lehiakorrak izateko baliagarri ez den guztia ezabatu behar duten garaian, estatu politikak definitzen dituztenek alferrikako apaingarri gisa hartuta, karrera eta materia horiek abiadura handian galtzen dute lekua, dela curriculum programetan, dela guraso eta seme alaben buru eta bihotzean. Are gehiago, zientzien alderdi humanistiko moduan deskriba genezakeena, hau da, irudimenarekin, sormenarekin eta pentsamendu kritikoaren zorroztasunarekin lotutako alderdia ere galtzen ari da, herrialdeek errentagarritasuna epe laburrera sustatzea erabakitzen duten heinean, errenta sortzeko egokiak diren gaitasun erabilgarri eta praktikoak landuz".
‎Testuinguru historiko kultural batean egituratua izan den testu bat ulertu eta bere egin dezakeenean. Lan literario batek giza esperientzia partekatu eta unibertsal batera eramaten duenean bizi duen garaiarekin alderatzeko. Hiru:
‎Barreiatuz joan da hirietan nagusi den bizitza ulertzeko modua, harik eta landatarra izan zen mundu horren eremu urrunenetara ere heldu den arte. Bizimoduak aldatu dira, gurasoak lehen baino are lanpetuago daude, etxeen azalera murriztu da, familiak ez dira hain handiak dagoeneko, eta aitita amamek, oraindik garrantzia duten arren, ez dituzte garai bateko eginkizunak.
2022
‎Harrigarria da ikustea azken hamarkadetan sortutako espazio publiko asko soziologian" ezlekuak" deritzenak bihurtu direla, non pertsonen arteko komunikazioa desagertua den. Batzuk igarobideak dira, hala nola aireportuak, metroak, estazioak; baina badirudi tradizioz elkargune izan diren beste hainbat ere ezleku bilakatu direla, soziologoek bizi ditugun garaien zeinu gisa identifikatu duten indibidualizazio prozesuaren adierazle.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia