2015
|
|
Merkatarien Europa horretan ezkerrak onura gutxi ikusten du herri xehearentzat, eta asko enpresaburuentzat. Arrazoi asko, ehundaka,
|
ditugu
EBri ezetz esateko (besteak beste, Fernández Duránek arrazoi sorta ederra eskaintzen digu horretarako; ik 1993 eta, batez ere, 1996), eta horrela adierazi dute herri batzuetan. Gogora dezagun Maastrichteko hitzarmenaz galdetzean nolako ezetz kopuru handiak bildu ziren erreferendak egitera ausartu ziren estatu bakanetan, zeintzuetako baten, Danimarkan, ezetza nagusitu baitzen.
|
|
Baina egoera berriak beste aukera batzuk aurkezten ditu, eta ikuspegia alda lezake burgesiak, edo burgesiaren zati batek. Izan ere, gobernuek eta erregioek liskar luze eta sakona bizi
|
dute
EBren barruan eskumenak eta lehentasunak direla eta. Gobernuak nagusitzen dira, argi eta garbi, baina eskualdeetara lotuago dagoen burgesiak liskarraren ondorioak nozi ditzake zenbaitetan:
|
2017
|
|
Lehen aipatu bezala, elkarren aurkako interpretazioak daude Europar Batasunak (EB) estatu zentralaren eta eskualdeen ahalmen eta botereetan izan duen eraginaren inguruan (II. kapitulua). Batetik, batzuek uste
|
dute
EBk eskualdeak ahalmengabetu dituela haien botere legal konstituzionalari dagokionean, eta beste batzuek uste dute, berriz, eskualdeak ahaldundu egin direla, lankidetza mota ezberdinen bidez, hala nola mugaz gaindiko lankidetzaren bidez. Kontua da, komunitate bat gaur eta hemen (Europan, alegia) demokratizatzeko, botere legal konstituzionala dela garrantzitsuenetakoa, ondorio politiko eta sozio-e... Botere iturri hori zentralizatu eta monopolizatu egin da, eta EBko politiken arauek eragina dute jada EAEko eskumenen %80an, eta politika horiek ezartzea batik bat eskualdeen esku geratzen den arren, Espainiako gobernu zentralak erabakimen guneak birzentralizatu eta pribatizatu egin dituenez, gune horietan, autonomia erkidegoen eta erabakimena irrigarria da (ikus azken atalak).
|
|
Laugarrenik, instituzioaren mailan, Europako Kontseiluaren eta Europako Batzordearen gaineko kontrola urrunegia da, eta, maila psikologikoan, EB ez dago antolaturik herritarrek ezagutzen dituzten instituzio demokratiko nazionalak bezala. Ondorioz, herritarrek ezin
|
dute
EB ulertu, ez horrekin identifikatu; Europar Batzordea ez da gobernu bat ez burokrazia bat, eta prozedura ilun baten bitartez ezartzen da, ez hautagaitza batek zuzenean edo zeharka hautatu duelako (Follesdal eta Hix, 2006). Europar Kontseilua, berriz, erdi legegilea eta erdi exekutiboa da, eta legeak egiten dituenean, sekretuan hartzen ditu erabaki gehienak.
|
2020
|
|
Lehen aipatu bezala, elkarren aurkako interpretazioak daude Europar Batasunak (EB) estatu zentralaren eta eskualdeen ahalmen eta botereetan izan duen eraginaren inguruan. Batetik, batzuek uste
|
dute
EBk eskualdeak ahalmengabetu dituela haien botere legal konstituzionalari dagokionean, eta beste batzuek uste dute, berriz, eskualdeak ahaldundu egin direla, lankidetza mota ezberdinen bidez, hala nola mugaz gaindiko lankidetzaren bidez. Kontua da, komunitate bat gaur eta hemen (Europan, alegia) demokratizatzeko, botere legal konstituzionala dela garrantzitsuenetakoa, ondorio politiko eta sozio-e... Botere iturri hori zentralizatu eta monopolizatu egin da, eta EBko politiken arauek eragina dute jada Hego Euskal Herriko eskumenen %80an, eta politika horiek ezartzea batik bat eskualdeen esku geratzen den arren, Espainiako gobernu zentralak erabakimen guneak birzentralizatu eta pribatizatu egin dituenez, gune horietan autonomia erkidegoen eta erabakimena oso mugatua da (Goikoetxea, 2017b).
|
|
Orain gero eta kezka handiagoa dago Italian Europar Batasunarekiko babesa galdu egin delako. Martxoan egindako inkesta baten arabera, italiarren %67k uste
|
zuen
EBn egotea desabantaila zela, eta asko abandonatuta sentitzen ziren. Italiak zor karga larriagoarekin, langabezia handiarekin eta hazkunde txikiarekin amaitzen badu —subiranotasun fiskalik gabe eta koronabirus bidezko 30.000 hildako baino gehiagoren traumarekin—, eremu politiko emankorra izango da neofaxismoarentzat eta eskuin muturrarentzat, eta horien batuketa %40koa da dagoeneko.
|