2015
|
|
Baina egoera berriak beste aukera batzuk aurkezten ditu, eta ikuspegia alda lezake burgesiak, edo burgesiaren zati batek. Izan ere, gobernuek eta erregioek liskar luze eta sakona bizi
|
dute
EBren barruan eskumenak eta lehentasunak direla eta. Gobernuak nagusitzen dira, argi eta garbi, baina eskualdeetara lotuago dagoen burgesiak liskarraren ondorioak nozi ditzake zenbaitetan:
|
2017
|
|
Lehen aipatu bezala, elkarren aurkako interpretazioak daude Europar Batasunak (EB) estatu zentralaren eta eskualdeen ahalmen eta botereetan izan duen eraginaren inguruan (II. kapitulua). Batetik, batzuek uste
|
dute
EBk eskualdeak ahalmengabetu dituela haien botere legal konstituzionalari dagokionean, eta beste batzuek uste dute, berriz, eskualdeak ahaldundu egin direla, lankidetza mota ezberdinen bidez, hala nola mugaz gaindiko lankidetzaren bidez. Kontua da, komunitate bat gaur eta hemen (Europan, alegia) demokratizatzeko, botere legal konstituzionala dela garrantzitsuenetakoa, ondorio politiko eta sozio-e... Botere iturri hori zentralizatu eta monopolizatu egin da, eta EBko politiken arauek eragina dute jada EAEko eskumenen %80an, eta politika horiek ezartzea batik bat eskualdeen esku geratzen den arren, Espainiako gobernu zentralak erabakimen guneak birzentralizatu eta pribatizatu egin dituenez, gune horietan, autonomia erkidegoen eta erabakimena irrigarria da (ikus azken atalak).
|
|
Botere iturri hori zentralizatu eta monopolizatu egin da, eta EBko politiken arauek eragina dute jada EAEko eskumenen %80an, eta politika horiek ezartzea batik bat eskualdeen esku geratzen den arren, Espainiako gobernu zentralak erabakimen guneak birzentralizatu eta pribatizatu egin dituenez, gune horietan, autonomia erkidegoen eta erabakimena irrigarria da (ikus azken atalak). Batzuek pentsatzen
|
dute
EBk estatu zentralaren kalterako ahaldundu dituela eskualdeak, erakundetutako bitartekoen bidez, hala nola mugaz gaindiko eta maila anitzeko lankidetzaren (esaterako, Arku Atlantikoa eta Europa barneko sareak), aliantza horizontalen eta Eskualdeen Batzordearen bitartez?.
|
|
Europa demokratizatzeko proposamen gehienek Batasuna federalizatu edo globalizatu nahi dute, modu kosmopolitar batean, hau da, estatu soberania edo nazio (herri) soberania ahulduz, hartara, Batasuna bihur dadin gobernu sistema kosmopolitar, post subirano eta post nazional bat. Proposamen horietako gehienek eskualdeka banatu nahi dute Batasuna, eta beste zenbaitek, adibidez Zielonkak (2012), argudiatzen
|
dute
EBk ahuldu egin lituzkeela bere westfaliar erako estatu egiturak eta indartu egin behar lukeela, berriz, halako autoritate egitura polizentriko neo mediebal bat, maila anitzeko gobernantza sistema batean txertatua.
|
|
Laugarrenik, instituzioaren mailan, Europako Kontseiluaren eta Europako Batzordearen gaineko kontrola urrunegia da, eta, maila psikologikoan, EB ez dago antolaturik herritarrek ezagutzen dituzten instituzio demokratiko nazionalak bezala. Ondorioz, herritarrek ezin
|
dute
EB ulertu, ez horrekin identifikatu; Europar Batzordea ez da gobernu bat ez burokrazia bat, eta prozedura ilun baten bitartez ezartzen da, ez hautagaitza batek zuzenean edo zeharka hautatu duelako (Follesdal eta Hix, 2006). Europar Kontseilua, berriz, erdi legegilea eta erdi exekutiboa da, eta legeak egiten dituenean, sekretuan hartzen ditu erabaki gehienak.
|
2020
|
|
Lehen aipatu bezala, elkarren aurkako interpretazioak daude Europar Batasunak (EB) estatu zentralaren eta eskualdeen ahalmen eta botereetan izan duen eraginaren inguruan. Batetik, batzuek uste
|
dute
EBk eskualdeak ahalmengabetu dituela haien botere legal konstituzionalari dagokionean, eta beste batzuek uste dute, berriz, eskualdeak ahaldundu egin direla, lankidetza mota ezberdinen bidez, hala nola mugaz gaindiko lankidetzaren bidez. Kontua da, komunitate bat gaur eta hemen (Europan, alegia) demokratizatzeko, botere legal konstituzionala dela garrantzitsuenetakoa, ondorio politiko eta sozio-e... Botere iturri hori zentralizatu eta monopolizatu egin da, eta EBko politiken arauek eragina dute jada Hego Euskal Herriko eskumenen %80an, eta politika horiek ezartzea batik bat eskualdeen esku geratzen den arren, Espainiako gobernu zentralak erabakimen guneak birzentralizatu eta pribatizatu egin dituenez, gune horietan autonomia erkidegoen eta erabakimena oso mugatua da (Goikoetxea, 2017b).
|
|
Batzordeak, halaber, merkatuetan 320.000 milioi euro biltzeko planak aipatu zituen, funts gehiago" palanka efektuan" jartzeko; joko aretoko trikimailu zahar hori behin eta berriz erabili
|
dute
EBko erakundeek, eta ez dute arrakastarik izan, inbertsio pribatua funts publikoekin" mobilizatzeko" orduan. Batzordeak 2 bilioi euro" sor" ditzakeela dioen beste baieztapen batzuk gorabehera, apirilaren 25eko Europar Kontseiluaren bilera" aurrera penaren deklarazio" huts batekin amaitu zen, MFFri lotutako Berreskuratze Funts baten promesa lausoekin, baina tamainari, egiturari, izaerari edo finantzaketa iturriei buruzko akordiorik gabe.
|