2004
|
|
Zientzia ekonomikoak paradigma berri baten beharrizana du, errealitate ekonomikoa beste parametro batzuetatik abiatuta aztertu ahal izateko. Paradigma horrek aztergai izan behar ditu, eta ez aldagai exogenotzat hartu, aspektu historikoinstituzionalak (jarduera ekonomikoan hain garrantzi handia dutenak) eta horienondorioz gizartean
|
sortutako
botere erlazioak eta gatazkak.
|
2008
|
|
Hortaz, ahalmena den aldetik, tributu eginkizuna uler daiteke ahalmen orokorreko egoera gisa, herritar guztiok betebehar fiskalak betetzeko dugun eginbehar orokorraren aurrean. Ikuspegi horretatik abiatuta, Tributu zuzenbidearen ardatz nagusia izango litzateke tributu eginkizuna eta horrek
|
sorturiko
botere egoerak aztertzea. Hala eta guztiz ere, ez ditugu nahasi behar tributu eginkizuna eta harreman juridiko tributario zehatzak.
|
|
Iraultzaren lehen urratsei dagokienez, zuhurrak izan behar gara. Inguruko herrietan ez bezala,
|
sortutako
botere hutsunea betetzeko Eibarren Gobernurako Batzar Iraultzailea eratu zen, eta bi astetara Udaletxe Herrikoia. Ekimen horrekin diputazioaren aginduak saihestea lortu bazuten ere (1866ko udalkideak berrezartzea), kontuan hartzekoa da erakunde, iraultzaile?
|
|
|
Sortutako
botere hutsunea bete nahian, herrialde bakoitzean jokabide ezberdinak agertu ziren: Bizkaian diputazioa, bere burua desegin ostean, herrialdeko Gobernurako Batzorde legez eratu zen bitartean, Gipuzkoan diputazioak ez zuen horretarako astirik izan, Isabel II.ak muga zeharkatu bezain laster, eratu baitzen Gobernurako Batzordea Donostiako udaletxean1047 Egun batzuetara, Donostiako Batzordea herrialdeko batzorde bihurtu zen (Castells, 1985:
|
|
Bizkaian diputazioa, bere burua desegin ostean, herrialdeko Gobernurako Batzorde legez eratu zen bitartean, Gipuzkoan diputazioak ez zuen horretarako astirik izan, Isabel II.ak muga zeharkatu bezain laster, eratu baitzen Gobernurako Batzordea Donostiako udaletxean1047 Egun batzuetara, Donostiako Batzordea herrialdeko batzorde bihurtu zen (Castells, 1985: 1277), eta forudiputazioak indarrean jarraitu zuenez, herrialdean
|
sortutako
botere bikoiztasunak gertakizun politikoen ildoa baldintzatuko zuen ordutik aurrera.
|
2009
|
|
Dena den, gerra garaiko bortxakeria, ez zen izan gatazka militarraren gailurra, besterik gabe, ezta iraultza garaiko nahasketaren berezko adierazlea ere. Bortxakeriaren erabilera ez zen izan kasu guztietan Errepublika garaiko gatazkenjarraipena, matxinatuek armekin altxatzean
|
sortutako
botere hutsunearen ondorioabaizik. Indarraren erabileran zegoen monopolioa desegin zuen botere hutsuneaketa gertaera horrek ateak ireki zizkion iraultzari eta bortxakeria kolektiboari.Bortxakeria ez zen izan gerraren arrazoia, estatu kolpearen ondorioa eta adierazleabaino.
|
|
Filosofo askoren iritziz, halere, argudiatu nuen?, Platonek asmatutako unibertso sinbolikoak, ideien munduak alegia, diruaren idazkerari eta legediari aurre egin baino Troiako zaldiarena egin zuen, hau da, diruak
|
sortutako
botereari mendebaldeko ateak barrutik ireki. Bai, neu ere, gertu nago iritzi horretatik.
|
|
Letradun aurrerakoi/ atzerakoiek, mitoa arbuiatuz, hankamotz uzten gaituzte eta jatorri berri bat bilatzea oztopatzen digute. Ahozkotasuna gutxietsiz, besomotz bilakatzen gaituzte eta, legezalekeria bultzatuz, diruak
|
sortutako
botere legedunaren mendean kokatzen. Bestela esanda, forma komunitario guztiak ezabatuz, indibidualismo basatia, merkatu librearena, nonahi nagusi da.
|
|
Platonen garaian diruaren botereak eta idazkerak bere ibilaldia hasi zuen. Gure egoera askoz larriagoa da, diruak
|
sortutako
boterea nagusi baita erabat. Helburua, alabaina, berdina da:
|
|
Mito zaharrei loturik, hau da, ahozko komunitate zaharrari loturik. Horregatik, Platon goiko legearen unibertso sinboliko berria bilatzen ahalegindu zen diruak
|
sortutako
botereari, idazkeran haragiztaturik zegoenari, aurre egiteko.
|
2015
|
|
Eta orduan hasi nintzen besteen izenean hizketan, baina ordura arte ezinezkoa zen hitz egitea. 1989tik hona berriz ere botere zaharretik
|
sortutako
botere berriaren aurkari bilakatu naiz. Oposiziora pasatu nintzen berriz.
|
2017
|
|
Teoria horien oinarri morala azaleratuko dugu, berdina baita, finean moral kristauaz, unibertsalistaz eta ilustratuaz ari gara. Ideologia nagusiek oinarrian duten ikuspegi kristau, unibertsalista eta arrazionalista horrek egiaren kontzeptualizazio zehatz batera darama (egia versus ideologia, egiazko kontzientzia versus kontzientzia faltsua, egia versus informazioa edo egia versus iritzia), zeinaren arabera egia ez den historikoki
|
sortutako
botere teknologia bat, hau da, mundua ulertzeko eta neurtzeko era zehatz eta partikular bat, baizik eta objektiboa den eta boterearekin zerikusirik ez duen fenomeno a historiko bat. Ideologia horien oinarrizko posizio filosofikoa hau da:
|
|
Ibon Aranberriren lan prozesu dilatatuetan, berriz, behin eta berriz agertuko dira korporazioenergetiko handiek
|
sortutako
botere harremanen, territorioaren berregituraketaren eta narratibeninguruko azterketak: Luz de Lemoniz (2000), Dam Dreams (2003), Politicas Hidraulicas (20042010), Mar del Pirineo (2006), Gramatica de Meseta (2010), Prolongacion Vernacula (2014)... problematika horiek era diskurtsibo batean zein artearen materializazioa bitartez era jarraitubatean garatuz eta zabalduz.4
|
2018
|
|
Jainkoak Adami eman dion jatorrizko eskubide politikoa, nolabait esateko, ontzi huts hori betetzeko eskubidea da. Bai Adamek eta bai gizon guztiek horixe egin behar dute aita izango badira, hau da, ugaltzeko edo
|
sortzeko
botere maskulinoa erabiliko badute. Gizonen sortze botereak alderdi bitariko bat du.
|
|
Bai Adamek eta bai gizon guztiek horixe egin behar dute aita izango badira, hau da, ugaltzeko edo sortzeko botere maskulinoa erabiliko badute. Gizonen
|
sortze
botereak alderdi bitariko bat du. Haien esku dago bizi fisikoaren genesia, ez ontzi hutsaren esku.
|
|
Gizonek bere egin dute emakumeen sormen naturala, fisikoki ume batez erditzeko duten gaitasuna? eta are gehiago ere egin dute, gizonen
|
sortze
boterea beste eremu batera ere hedatzen baita: bereganatu duten hori bestelako sormolde bat bilakatu dute:
|
|
Hizkuntzak «sozialki erreala» dena
|
sortzeko
boterea dauka subjektu hiztunen egintza lokutiboen bidez. Wittigen teorian badirudi bi errealitate maila daudela, ontologiaren bi ordena. Gizartean eratutako ontologia beste ontologia funtsezkoago batetik dator, zeina gizartearen eta diskurtsoaren aurrekoa bide den.
|
|
Nire
|
sortzeko
boterea, makulua nire 12 zaldunek kendu zidaten.
|
2019
|
|
Euskal herriko hegoaldeko lau Foru Aldundiek Euskaltzaindiaren sorrera XX. mendearen hasieran babestu bultzatu, zuten arren, garai hartako euskararen aldeko ahalegin eta ekarpen gehienak ez omen ziren
|
sortuak
botere eta erakunde publikoen eskutik, herrigintzaren bulkadaz baizik.
|
|
Hortaz, klase boterea agenteen kokapen estrategikoaren arabera neurtu daiteke: harreman ekonomikoen arabera (negoziaziorako boterea lan merkatuan, negoziaziorako boterea lantokian eta kontsumitzaileen boterea); harreman politikoaren arabera (legislatzeko boterea eta negoziazio kolektiborako boterea); eta harreman ideologikoak, (identitate edota klase kontzientzia
|
sortzeko
boterea, antolatzeko boterea, interes kolektiboak antolatu eta artikulatzeko boterea, aliantzak eraikitzeko boterea eta arazo sozialetatik ikasteko, hausnartzeko eta hauek enkoadratzeko boterea). Atal horietaz baliatuko gara hasieran planteatuko galderari —" zer birsortzen da?" — erantzuteko.
|
2022
|
|
«Polita eta sinplea» da obra, haren hitzetan, «Hansel eta Gretel moduko bat». Alfredo Etxabek idatzi zuen libretoa, eta Lide eta Ixidor izeneko umeen abentura kontatzen du istorioak, tartean direla ipuinetako amonatxo misteriotsu horietako baten bisita, janaria magikoki
|
sortzeko
boterea duen hagatxo bat eta katu bilakatutako deabruaren agerpen bat: Gabonetan girotutako istorio xume bat, finean.
|
|
Eremu politikoan, Kenan Evrenek, Junta Militarraren buru izan ostean presidente izaten jarraitu zuenak, 1989an utzi zuen kargua, eta Turgut Ozal ordura arteko lehen ministroak hartu zuen ardura hori. Sasoi bertsuan, kurduen arteko kide ezagunek Herriaren Langile Alderdia (HEP)
|
sortzeak
botere instituzional garrantzitsua ekarri zien epe laburrean; Diyarbakir eta beste udal batzuetako alkateak, esaterako. Ozal presidentea, berriz, ohartu zen Turkiako arazorik garrantzitsuena zela Kurdistan, eta ez zegoela modu militarrean amaitzerik.
|
2023
|
|
1979an, Millettek, lesbiana sozialista feminista eta internazionalismo tinko baten aldekoa bera, bere unibertsalismoa praktikan jartzea erabaki zuen, eta, horretarako, zuriak edo estatubatuarrak ez ziren beste emakume feminista batzuekin elkartasunez lan egitera deliberatu zen. Ameslaria eta asmo onekoa zen Millet, orduko eta gaurko beste feminista zuri ugari bezalaxe, eta orpoz orpo jardun nahi zuen beste emakume batzuekin, berdintasunez eta elkarrengandik ikasiz, eta arrazaren, nazionalitatearen eta klasearen arabera
|
sorturiko
botere desberdintasunak aintzat hartuz. Hala, Iranera bidaiatzea erabaki zuen.
|