2007
|
|
Jokaeraz aldatzeko behin ere ez da berantegi,
|
pertsona
pentsamendua aldarazteko tekniketan trebatzen bada, gertaerak bestela interpretatzen ikasten badu, bere buruaz gogoeta egiteko gaitasuna berreskuratzen badu, bere nortasunaren balorazioa lantzen badu, asertibitatea eta antzeko trebezia sozialez jabetzen bada, positiboki mintzatzen ikasten badu, etc.
|
|
Hala, haurrak ekintza asmodunak eta nahi gabekoakbereizteko gai izaten dira. Beste
|
pertsonen
pentsamenduak, sentimenduak etaantzekoak bakantzat hartzen dira; hau da, nahasigabetzat. Holly zuhaitzera igoizanagatik Holly ren aita haserre egongo ote den galdetzen zaienean, maila horretandauden haurrek honako hau erantzun ohi dute:
|
|
Horri esker, bere pentsamenduez eta sentimenduez hausnartu ahal izaten du (ikuspegiautogogoetazkoa). Bestetik, beste pertsonek ere gauza bera egin dezaketela ikastendu, eta beste
|
pertsonen
pentsamenduak eta sentimenduak anizkuntzat hartzen ditu (adibidez, beldurtia eta alaia), nahiz eta oraindik isolatutzat, jarraitutzat edogarrantzi maila ezberdinekotzat hartu (nagusiki alaia da, eta, bigarren mailan, beldurtia). Haren iritzian, bai norbera bai beste pertsonak ekintza nahi gabekoakegiteko gai dira.
|
2010
|
|
Horren baitan, hain zuzen ere, hitzezkoa ez den komunikazioa azpimarratubehar da. Izan ere, hitzak erabili gabe komunikatzeko gaitasuna garrantzitsua da, besteak beste, eskuekin eta gorputzarekin egiten diren keinuek, aurpegiko espresioek, ahotsaren tonuak, begiradak, muskuluen tonuak eta antzekoek hitzez komunikatzen dena osatzen dute eta
|
pertsonaren
pentsamenduari eta erreakzioari buruzkoinformazioa eskaintzen dute.
|
2011
|
|
Faktore biologikoez gain, zenbait
|
pertsonarengan
pentsamendu obsesiboek indar handia hartzen dute, pertsona horiek uste okerrak izaten dituztelako. Gavinoren (2001) arabera, obsesioak elikatzen dituzten bost uste nagusi daude:
|
|
Adibidez, «onartezina den pentsamendu bat izateak pentsatzen dena gauzatzeko dauden aukerak gehitzen ditu» edota «zerbait txarra pentsatzea, ekintza hori egitea bezain ezmorala da» gisako pentsamenduak eduki ditzakete. Laugarrenik, nahaste obsesibo konpultsiboa duten
|
pertsonen
pentsamenduek aurresaten dituzten ondorioak katastrofikoak edo negatiboak izaten dira; hala ez balira ez lirateke pentsamendu horien beldur izango. Eta nola ez, gertaera negatiboak ekiditeko ekintzak martxan jartzen dituzte.
|
|
Estres postraumatikoaren nahastea. Gertaera beldurgarri bat bizi izan ondoren, ohiko nahasmendu ahulgarria da, eta, horren ondorioz,
|
pertsonak
pentsamendu eta oroitzapen iraunkorrak ditu, esperientziari beldur. Haurrengan, sarritan, asaldu kroniko bihurtzen da.
|
2012
|
|
Gertaera traumatikoa gogora ekartzen duen guztia etengabe saihesteko joera dago: ahalegina egiten da gertaera traumatikoaren edota trauma gogorarazten duten jarduera, leku edo
|
pertsonen inguruko
pentsamenduak, sentimenduak edo elkarrizketak ez izateko. Gainera, traumaren alderdi garrantzitsuak gogoratzeko ezgaitasuna dago.
|
2014
|
|
Thomas-en teoremak dioen bezala, ‘pertsonek egoerak errealak balira bezala definitzen badituzte, egoera horiek errealak dira beren ondorioetan’ (Thomas, 1928). Hortaz,
|
pertsonen
pentsamenduan eta ikuskeran eragiteak euren portaeran aldaketak ekartzen ditu. Pentsamenduan, ikuskeran edo garai batean maizago erabili ohi zen ideologian eragiteko, komunikazioa dugu, bere zentzurik zabalenean ulertuta, bitarteko nagusienetakoa.
|
|
Askotan, pentsamendu formala ez da berez agertzen, halako entrenamendu bat behar baitu. Gainera, aurkitu da gizarte maila garaiagoko
|
pertsonek
pentsamendu formaleko zereginak hobeto ebazten dituztela, sistematikoki. Azken finean, badirudi kulturak eta maila sozioekonomikoak era nabarmenean eragiten dutela eragiketa formalen erabileran.
|
2021
|
|
Bigarrena, psikologia kognitiboa izpirituaren funtzionamendua ulertzen duena, memorioa, mintzatzea, pertzepzioak eta arazoen aterabidea. Hirugarrena psikologia soziala, nola
|
pertsonen
pentsamenduak, emozioak eta jokabideak beste pertsonen presentzia erreal, irudikatu ala inplizituan eragiten duten. Azkena, psikologia klinikoa, pertsona baten edo talde baten prozesu psikikoak, ahalik eta azterketarik zehatzena dituena, bere egoeraren eta bilakaeraren osotasunean.
|
|
Aingeruek
|
pertsonen
pentsamenduak entzuteko dohaina dute. Inork hitz egiten ez badu ere, hitz xuxurlatuen murmurio etengabea sumatzen dute.
|