2002
|
|
«kooperatibak beren bazkideen zerbitzura daude ahalik eta modurik eraginkorrenean, eta mugimendu kooperatiboa indartzen dute elkarrekin lan eginez, toki, eskualde, nazioeta nazioarteko egiturak direla medio». Printzipio hau elkartasun kontzeptuarekin lotzen da; horrela,
|
pertsona
juridikoen arteko batasunaren oinarrizko ideiak interkooperazioa ahalbidetzen du. Interkooperazioaren bidez, enpresek beren burua indartuko duten jarduerak egingo dituzte, banaka inoizlortuko ez lituzketen helburuak erdietsiz, eta gainerako printzipio kooperatiboen garapenetik ondorioztatzen diren eta bertako giza komunitateagaratuko duten ekintzak abiaraziz.
|
|
Azkenean, hori izango bada aukeratutako bidea, kontua ez da ebazteko erraza izango, are gehiago kontuan hartzen bada kasu erantzuleei egozten zaien objektua ingurumeneko delitua dela. Era berean, eta prozesu penalaren ezaugarriak kontuan hartuta, demandatzaileek pertsona jakin batzuei zuzendu dizkiete beren akusazioak, legeak ez baitu uzten entitate publiko edo pribatu bat(
|
pertsona
juridikoak) kriminalizatzen prozedura honi jarraitzen zaionean. Alde horretatik, salaketek pertsona fisikoen jarduna frogatu dute, eta haien jarduera aztertu dute emaitzari dagokionez, bai osasun publikoa arriskuan jartzeari dagokionez (arrisku delitua), bai pertsonei egindako kalte fisikoei dagokienez (lesioen delitu zehatza).
|
2003
|
|
Esate baterako, bidaia agentzia bat
|
pertsona
juridikoa izaki auzitara eramaten badut, bidaia agentzia ere abokatu eta prokuradorerik gabe joango da epaiketara?
|
|
Esate baterako, bidaia agentzia bat
|
pertsona
juridikoa izaki auzitara eramaten badut, bidaia agentzia ere abokatu eta prokuradorerik gabe joango da epaiketara?
|
2004
|
|
Lege honek arautu ditu, halaber, alderdiek aurretiaz ekarritako txostenetan zein egitate jaso eta egitate horiei buruzko galdeketa. Era berean,
|
pertsona
juridikoek egindako adierazpena xedatu da, horiek publikoak izan nahiz pribatuak izan. Horrekin guztiarekin lortu da estasunei so egiteaz gain, froga gauzatzean aurkakotasuna eta hur hurrekotasuna bermatzea.
|
|
Jarduera hori sustatzeko legitimazioa dute Fiskaltzak, Herriaren Defendatzaileak, bai eta zuzenbide publikoko
|
pertsona
juridikoek ere, baldin eta pertsona horiek interes legitimoa frogatzen badute, errekurtsoan prozesuko zein arazo eragin eta arazo horri buruz jurisprudentzia doktrina izan dadin. Benaz, legearen intereserako errekurtsoa ez da benetako errekurtsoa; izan ere, emandako epaiak ez du ezeztatuko irmoa ez den beste epai bat (ezta epai irmoa hutsalduko ere).
|
|
2
|
Pertsona
juridikoaren legezko ordezkariak, ondare masa nahiz ondare bananduaren administratzaileak, edota legearen arabera epaiketan nortasunik gabeko erakundearen ordezkari denak ahalordea egiletsi duenean, pertsona juridiko, ondare masa nahiz ondare banandu edota nortasunik gabeko erakunde horien ordezkaritzan nahiz administrazioan gertaturiko aldaketek ez dute prokuradorearen ahalordea azkenduko, eta h...
|
|
2 Pertsona juridikoaren legezko ordezkariak, ondare masa nahiz ondare bananduaren administratzaileak, edota legearen arabera epaiketan nortasunik gabeko erakundearen ordezkari denak ahalordea egiletsi duenean,
|
pertsona
juridiko, ondare masa nahiz ondare banandu edota nortasunik gabeko erakunde horien ordezkaritzan nahiz administrazioan gertaturiko aldaketek ez dute prokuradorearen ahalordea azkenduko, eta horien ondorioz ez da beharrezkoa izango berriz agertzea.
|
|
51 artikulua.
|
Pertsona
juridikoen eta nortasunik gabeko erakundeen foru orokorra
|
|
Legeak besterik xedatu ezean,
|
pertsona
juridikoak euren egoitza non izan eta bertan izango dira demandatuak. Era berean, auzipeko egoera edo harreman juridikoak non sortu edo ondoreak non izan eta bertan demandatuak izan daitezke, betiere pertsona juridikoek toki horretan dutenean jendaurrean zabalik dagoen establezimendua edo erakundearen izenean jarduteko ordezkari baimendua.
|
|
Legeak besterik xedatu ezean, pertsona juridikoak euren egoitza non izan eta bertan izango dira demandatuak. Era berean, auzipeko egoera edo harreman juridikoak non sortu edo ondoreak non izan eta bertan demandatuak izan daitezke, betiere
|
pertsona
juridikoek toki horretan dutenean jendaurrean zabalik dagoen establezimendua edo erakundearen izenean jarduteko ordezkari baimendua.
|
|
Alderdi betearaziaren ondasunak aurkitzeko tresna bakarra ez da alderdi betearaziak bere ondasunak agertzea, betearazpen ondoreetarako. Legeak ezarri du, ondasunak adierazi ezin izan dituen, edo betearazpena behar bezala gauzatzeko behar besteko eta kalitate egokiko ondasunik aurkitu ez dituen alderdi betearazleak hala eskatuta, auzitegiak herri erakundeei eta
|
pertsona
juridikoei nahiz fisikoei eskatu ahal izatea alderdi betearaziak bere erantzukizunari aurre egiteko ondasun eta eskubideei buruzko datuak. Alderdi betearazleak azaldu behar du, labur bada ere, zeintzuk diren alderdi betearaziaren eta elkarlanean aritzeko agindeia jaso duten erakunde eta pertsonen arteko harremanak, ez litzatekeelako zentzuzkoa izango lege agindu horiek oker erabiltzea, ondare ikerketa generikoetarako edo oinarririk ez duten ikerketetarako.
|
|
3)
|
Pertsona
juridikoak.
|
|
2 Legearen aginduz kudeatzaileek eta partaideek izan dezaketen erantzukizunari kalterik egin gabe, edozein kasutan, demandatuak izan daitezke
|
pertsona
juridikoak izateko lege eskakizunak bete ez dituzten erakundeak, baldin eta pertsona eta ondare osagai ugariek osatu badituzte halakoak, betiere, helburu zehatza lortzeko.
|
|
4
|
Pertsona
juridikoen izenean, legez nork ordezkatu eta horiek agertuko dira.
|
|
381 artikulua.
|
Pertsona
juridiko eta erakunde publikoen idatzizko erantzunak
|
|
Prozesurako egokia bada
|
pertsona
juridikoek eta erakunde publikoek garrantzitsu diren egitateen berri ematea, egitateok euren jarduerarekin lotuta daudelako, eta prozesurako interesgarri den hori jakiteko ezin bada edo beharrezkoa ez bada pertsona fisiko zehatzak bakoiztea, orduan froga horretan interesa duen alderdiak proposa dezake pertsona juridiko edo erakunde horrek, auzitegiak hala errekerituz, idatziz egitateoi buruz eran...
|
|
Prozesurako egokia bada pertsona juridikoek eta erakunde publikoek garrantzitsu diren egitateen berri ematea, egitateok euren jarduerarekin lotuta daudelako, eta prozesurako interesgarri den hori jakiteko ezin bada edo beharrezkoa ez bada pertsona fisiko zehatzak bakoiztea, orduan froga horretan interesa duen alderdiak proposa dezake
|
pertsona
juridiko edo erakunde horrek, auzitegiak hala errekerituz, idatziz egitateoi buruz erantzuna ematea, epaiketa edo ikustaldia baino hamar egun lehenago.
|
|
Auzitegiak, alderdiak entzun ondoren, hala denean, proposamenaren egokitasun eta erabilgarritasunari buruz ebazpena emango du;
|
pertsona
juridikoaren edo erakundearen adierazpenaren gai den arazo edo diren arazoak zehaztuko ditu, eta agindeia egingo zaio horri adierazpena egin dezan eta zehaztu aldian auzitegiari berori igor diezaion, 150 eurotik 600 eurorako isunohartarazpena eginda, eta ez egitearen erantzulearen aurka agintaritzari desobeditzeagatik jardungo dela ohartaraziz. Froga hau gauzatzeak ez du aribideko prozedura etengo, auzitegiak alderdi baten edo bien defentsarik eza eragozteko beharrezkoa dela jotzen duenean izan ezik.
|
|
Idatzizko erantzunak kontuan izanda, edo horiek egiteko ezetza jaso bada edo ez egitea gertatu bada, auzitegiak probidentzia bidez agin dezake, ofizioz edo alderdietatik edozeinek hala eskaturik, zein pertsonaren lekukotza egoki eta erabakigarri izan, eta pertsona horiek epaiketa edo ikustaldira zitatuak izatea,
|
pertsona
juridikoaren edo erakundearen adierazpen iluna edo osatugabea argitu edo osatzeko. Halaber, auzitegiak onar dezake, alderdiak hala eskaturik, adierazpen hori gezurtatzeko froga egoki eta erabilgarrietatik edozein.
|
|
309 artikulua.
|
Pertsona
juridikoari edo nortasun juridikorik gabeko erakundeei egindako galdeketa
|
|
1 Alderdi adierazlea
|
pertsona
juridikoa edo nortasunik gabeko erakundea bada, eta horren ordezkariak parte hartu izan ez badu prozesuan eztabaidatzen diren egitateetan, inguruabar hori epaiketa baino lehenagoko entzunaldian alegatu du; eta adierazi, galdeketa zein pertsona juridikori edo erakunderi egin eta horren izenean nork parte hartu zuen, berorrek epaiketarako zitazioa jaso dezan.
|
|
1 Alderdi adierazlea pertsona juridikoa edo nortasunik gabeko erakundea bada, eta horren ordezkariak parte hartu izan ez badu prozesuan eztabaidatzen diren egitateetan, inguruabar hori epaiketa baino lehenagoko entzunaldian alegatu du; eta adierazi, galdeketa zein
|
pertsona
juridikori edo erakunderi egin eta horren izenean nork parte hartu zuen, berorrek epaiketarako zitazioa jaso dezan.
|
|
Ordezkariak eska dezake pertsona horrek lekuko gisa zitazioa jasotzea, baldin eta hori dagoeneko ez bada
|
pertsona
juridiko edo nortasunik gabeko erakundearen kide.
|
|
|
Pertsona
juridikoaren edo nortasunik gabeko erakundearen ordezkariari galdetzen bazaio beraren parte hartzea izan ez duten egitateei buruz, galdera horri erantzun dio bere ezagupenen arabera, horien jatorria zein den eta egitateotan alderdiaren izenean parte hartu izan duen pertsona nor izan den adieraziz. Auzitegiak pertsona horri zitazioa egingo dio, epaiketaz kanpoko galdeketa egiteko, azken eginfoaren bigarren erregelan xedatutakoabide gisa, 435 artikuluko 1 paragraren arabera.
|
|
Aurreko paragrafoetan zehaztu kasuetan,
|
pertsona
juridikoaren edo nortasunik gabeko erakundearen ordezkariak ez badaki egitateetan zein pertsonak parte hartu zuen, auzitegiak ulertuko du adierazpen hori erantzun iheskorra dela edo adierazpena egiteari ezezkoa ematen zaiola, 307 artikuluko 1 eta 2 paragrafoetan ezarritako ondoreekin.
|
|
2 Halaber, aditu lana zein gairi buruzkoa izan eta horren ikerketan aritzen diren akademiei eta kultura nahiz zientzia erakundeei irizpena eska dakieke. Arazo zehatzen inguruan legez gaitutako
|
pertsona
juridikoek ere irizpena egin dezakete.
|
|
Edozein kasutan, legearen intereserako errekurtsoa jar dezakete Fiskaltzak eta Herriaren Defendatzaileak. Halaber, errekurtso hori jar dezakete zuzenbide publikoko
|
pertsona
juridikoek, euren jarduera eta eginkizunak direla eta, errekurtsoarekin lotutako prozesuko arazoen inguruan, baldin eta horiek arazoon jurisprudentzia batasunean interes legitimoa egiaztatzen badute.
|
|
Demandatuaren egoitza, eta, halakorik izan ezean, bizilekua non izan eta bertako lehen auzialdiko epaileak edo bake epaileak izango dira eskudun bakarrak adiskidetzeko ekitaldien gaineko ardura izateko. Demandatua
|
pertsona
juridikoa bada, eskudunak izango dira, gisa berean, demandatzailearen egoitza non izan eta bertakoak, baldin eta jendaurrean zabalik badago ordezkaritza, sukurtsal edo bulegoren bat, betiere gerora sor daitekeen auziaren gaineko eskumen egokiari kalterik egin gabe.
|
|
Hariari segiz, alderdien prozesu aitorpen eta tratamendua gainditu arren, nabarmentzeko modukoa da legeak nola heldu dion errealitateari, taldeen interes juridikoak babestean. Zinez, indeek ere bai; eta, aurrekook ez ezik, interesok prozesura eraman ditzakete zuzenean kalteak jaso eta bere banakako babesa nahi dutenek eta ukitutako talteresok defendatzeko eratu eta legezko gaikuntza duten
|
pertsona
juridikoek ere.
|
|
Batetik, arazorik gabe ahalbidetu dasuan jardutea, prozesuko nortasun, gai
|
pertsona
juridikoek eta taldeek prozetasun eta ordezkaritzari dagokionez. Bestetik, erakundeon legimitazio berezia finkatzen duen araua ezarri ondoren, legeak toki egokietan jaso ditu hurrengo gai hauen inguruko arauak:
|
|
Laugarren atalean inskribatzen dira babes erakundea eta gainerako lege ordezkaritzak, horiek
|
pertsona
juridikoei eta halakoen aldaketei ez badagozkie.
|
|
|
Pertsona
juridikoen ordezkaritzak edo pertsona horiek likidazioan duten ondareari buruzko ordezkaritzak.
|
|
Zatiketak berak erraztu ohi du. – Nortasun Agiri Nazionala, egoitza txartela, atzerritarra izanez gero, edo ahalordeak,
|
pertsona
juridikoa izanez gero. – Zirkulazio Baimena eta Ibilgailuaren Azterketa Teknikoaren Txartela aurkeztea.
|
2005
|
|
Legez unibertsalak, interes orokorrekoak edo beste kategoria batekoak diren zerbitzuak egiten dituzten erakunde edo
|
pertsona
juridikoak, edo unibertsaltasun eta berdintasuneko araubide juridikoaren pean dauden zerbitzuak ematen dituztenak, hala nola garraioak, telekomunikazioak eta energia zerbitzuak.
|
|
Euskal herri administrazioek ematen dituzten laguntzen edo dirulaguntzen onuradunak diren erakunde edo
|
pertsona
juridikoak, edo horietako edozeinekin lankidetza hitzarmena sinatu dutenak.deei dagokien bermeak diru-laguntza edo hitzarmenaren xedearekin erlazionatutako harremanen eremua ere hartuko du. Kasu honetan, kontsumitzaile eta erabiltzaileen hizkuntza eskubi
|
|
|
Pertsona
juridikoen kasuan, ondoko datuok adierazi behar dira: pertsonasuko Erregistroko inskripzioa; erakunde atzerritarra bada, horren naziokotasuna; eta egoitza, berori zehazteko inguruaba juridiko hori zein motatakoa den; horren izendazioa; identifikazio fiskaleko zenbakia; hala denean, kasuan karrekin batera.
|
|
Pertsonaren inguruabarrak Erregistroko folio bereko beste idazkun batean azaldu badira, idazkun berrian pertsona fisikoaren izen abizenak edo
|
pertsona
juridikoaren mota eta izendazioa bakarrik agerrarazi behar dira; gainerako inguruabarrei dagokienez, kasu batean zein bestean aurreko idazkunaren aipamena egingo da, aurkeztutako agiriek eratorritako aldaketak adieraziz.
|
|
Hartzekodunaren eskubideetan subrogatzen den
|
pertsona
juridikoa.
|
|
Pertsonen Aurkibideko fitxek leku nabarian eramango dituzte pertsona fisikoen izen abizenak eta nortasun zenbakia,
|
pertsona
juridikoen izena edo izendazioa eta identifikazio kodearen zenbakia, eta, jarraian, honako laukitxook:
|
2006
|
|
«19 Konkurtsopeko
|
pertsona
juridikoak egindako kapital gehikuntzak, horien helburua denean kredituak kapital bihurtzea, Konkurtso Legearen arabera epaileak onetsitako hitzarmena betetzeko.»
|
|
Zernahi gisaz, zordunaren interes nagusien gunea eta egoitza bat ez badatoz, konkurtsoa eskatu duen hartzekodunak horietatik bat aukeratu ahal izango du, lurralde eskumenaren ondoreetarako.
|
Pertsona
juridikoen kasuan, toki biak bat datozela uste izango da, baina, ondore horietarako, konkurtsoa eskatu baino sei hilabete lehenago egindako egoitza aldaketa eragingabekotzat joko da, eskumena gezurrezko irizpideen bidez zehaztu ez dadin.
|
|
Konkurtsopekoarekin harreman pertsonal bereziak izateagatik sortutako mendekotasunaren arrazoia ez da bakarrik ahaidetasuna edo egitezko elkarbizitza; horrez gain,
|
pertsona
juridikoen kasuan, mendekotasun hori zabaldu zaie sozietate zorren gaineko erantzukizuna edo sozietateko kapitalean partaidetza esanguratsua duten bazkideei, bai eta zuzenbideko edo egitezko administratzaileei, likidatzaileei eta talde bereko sozietateei ere. Sailkapen horrek eragikoarekin harreman bereziak dituztenen kredituen lagapen hartzaile edo adjudina izango du, berebat, konkurtsopekaziodunen gain, baldin eta eskuraketa konkurtso adierazpenaren aurreko bi urteetan gauzatu bada.
|
|
Pertsona fi zaio, eta, beraren ordez, konkurtso adsikoa izanez gero, konkurtsopekoak masaren konturako mantenu eskubidea galduko du.
|
Pertsona
juridikoa izanez gero, horren desegitea adieraziko da, baldin eta oraindik erabaki barik badadatzaileak kargutik kenduko dira.go; betiere administratzaile edo liki
|
|
Amaiera gertatzen bada konkurtsopekoak edo erantzukizuna duten hirugarrenek hartzekodunei ordaintzeko adina ondasun eta eskubiderik ez izatearen ondorioz, hartzekodunek zordunaren erantzukizuna etorkizuneko ondasunen gain gauzatzeko eskubidea dutenez gero, legeak onartzen du konkurtsoa berriro irekitzea, bai zorduna pertsona fisikoa denean, bai eta
|
pertsona
juridikoa denean ere. Azken kasu horretan, pertsona juridikoa azkendu denez ondare aktiborik ez izatearen ondorioz, konkurtsoa berriro irekitzen badagatik, horiek likidatu besterik ez da egin gero ondasun eta eskubideak agertzeago; zorduna pertsona fisikoa izanez gero, horren ondare jardueraren jarraipena ikus daiteke aktibo nahiz pasibo berriak agertu direlako, eta hori kontuan izan da inbentarioa eta hartzekodunen zerrenda eguneratzean.
|
|
Amaiera gertatzen bada konkurtsopekoak edo erantzukizuna duten hirugarrenek hartzekodunei ordaintzeko adina ondasun eta eskubiderik ez izatearen ondorioz, hartzekodunek zordunaren erantzukizuna etorkizuneko ondasunen gain gauzatzeko eskubidea dutenez gero, legeak onartzen du konkurtsoa berriro irekitzea, bai zorduna pertsona fisikoa denean, bai eta pertsona juridikoa denean ere. Azken kasu horretan,
|
pertsona
juridikoa azkendu denez ondare aktiborik ez izatearen ondorioz, konkurtsoa berriro irekitzen badagatik, horiek likidatu besterik ez da egin gero ondasun eta eskubideak agertzeago; zorduna pertsona fisikoa izanez gero, horren ondare jardueraren jarraipena ikus daiteke aktibo nahiz pasibo berriak agertu direlako, eta hori kontuan izan da inbentarioa eta hartzekodunen zerrenda eguneratzean....
|
|
Zorduna
|
pertsona
juridikoa izanez gero, administrazio edo likidazio organoari dagokio eskariaren gaineko erabakia hartzea.
|
|
|
Pertsona
juridikoaren konkurtso adierazpena eskatzeko legitimazioa dute, orobat, indarreko legeriaren arabera pertsona horren zorren ondoriozko erantzukizun pertsonala izan dezaketen bazkide, kide edo partaideek.
|
|
5 Hartzekodunak epaileari eska diezaioke bere zordun batzuen baterako konkurtsoa adieraztea, baldin eta horien ondareak bateratuta badaude, edota, zordunok
|
pertsona
juridikoak izanda, talde berekoak badira, oinarrian kide berdinak badituzte eta erabakiak ere batera hartzen badituzte.
|
|
Zorduna
|
pertsona
juridikoa izanez gero, oroitidazkian hurrengoen nortasuna aipatuko du: ezagutzen dituen bazkide edo kideena, administratzaile edo likidatzaileena, eta, hala denean, kontu auditorearena; halaber, pertsona juridiko hori enpresa talde batean sartuta dagoen edo ez aipatuko du, talde horretako erakundeak zerrendatuz, eta bigarren mailako merkatu ofizialen batean horren baloreen kotizazioa onartzen den edo ez aipatuz.
|
|
Zorduna pertsona juridikoa izanez gero, oroitidazkian hurrengoen nortasuna aipatuko du: ezagutzen dituen bazkide edo kideena, administratzaile edo likidatzaileena, eta, hala denean, kontu auditorearena; halaber,
|
pertsona
juridiko hori enpresa talde batean sartuta dagoen edo ez aipatuko du, talde horretako erakundeak zerrendatuz, eta bigarren mailako merkatu ofizialen batean horren baloreen kotizazioa onartzen den edo ez aipatuz.
|
|
Zordunak bere interesak ohikotasunez eta hirugarrenek ikusteko moduan non administratu, eta toki hori interes nagusien gunea dela ulertuko da. Zorduna
|
pertsona
juridikoa izanez gero, uste izango da bere interes nagusien gunea dela sozietatearen egoitza. Ondore horietarako ez da eragingarria izango konkurtso eskariaren aurreko sei hilabeteetan egindako egoitza aldaketa.
|
|
2 Ulertzen da
|
pertsona
juridikoa den konkurtsopekoarekin lotura berezia dutela pertsona hauek:
|
|
2) Zuzenbideko edo egitezko administratzaileek,
|
pertsona
juridikoa den konkurtsopekoaren likidatzaileek eta enpresaren ahalorde orokorrak dituzten ahaldunek, bai eta konkurtso adierazpenaren aurreko bi urteetan halakoak izan direnek ere.
|
|
3 Proposamena ezin daiteke inoiz izan hartzekodunei ondasun eta eskubideak ematea euren kredituen ordainean emateko edo horiek ordaintzeko, ezta konkurtsopekoaren ondarea oso osorik likidatzea bere zorrak ordaintzeko, legeak ezarritako kreditu sailkapena aldatzea, edota prozeduran zehaztu kreditu zenbatekoa aldatzea ere; zernahi gisaz, kitak itun daitezke, edo
|
pertsona
juridikoa den konkurtsopekoa bat egin zein zatitu ahal izango da; orobat, artikulu honen 5 paragrafoaren
|
|
1) Ondarearen edo gizarte eta ekonomia ordenaren kontrako delituagatik, agiriak faltsutzeari buruzko delituagatik, Herri Ogasunaren, Gizarte Segurantzaren edo langileen eskubideen aurkako delituagatik epai irmoan kondenatua izan denak. Zorduna
|
pertsona
juridikoa bada, debeku arrazoi berbera gertatuko da, delitu horiengatik kondenatuak izan direnean horren administratzaile zein likidatzaileak, edota hitzarmen proposamena aurkeztu baino hiru urte lehenago administratzaile nahiz likidatzaile izan direnak.
|
|
3 Konkurtsopekoa
|
pertsona
juridikoa bada, likidazio fasea irekitzen duen ebazpenak desegite adierazpena jasoko du, baldin eta hori ez badago erabakita, eta, edozein kasutan ere, administratzaileen edo likidatzaileen kargua uztea jasoko du; horien ordez konkurtso administrazioa jarriko da, lege honetan ezarritakoaren arabera jarduteko.
|
|
Konkurtsoa erruduntzat joko da, zordunak, edo, halakoak izanez gero, beraien legezko ordezkariek doloz edo erru larriz eragin edo areagotu dutenean kaudimengabezia, eta,
|
pertsona
juridikoen kasuan, horien zuzenbidekodatzaileek jardun dutenean horrela. edo egitezko administratzaile edo liki
|
|
1) Kalifikazioak ukitutako pertsonen, bai eta, hala denean, sopikuntzat jotakoen zehaztapena. Pertsonaren bat ukitu bada zordun den
|
pertsona
juridikoaren egitezko administratzaile edo likidatzaile moduan, epaiak arrazoitu behar du kalifikazio horren zergatia.
|
|
3 Kalifikazioaren atala likidazio fasea irekitzearen ondorioz eratu edo berriro ireki bada, epaiak, gainera, erruduntzat jotako
|
pertsona
juridikoaren zuzenbideko edo egitezko administratzaile edo likidatzaileei eta konkurtso adierazpena egin aurreko bi urteetan izaera hori izan dutenei kondena ezarri ahal die, konkurtsoko hartzekodunei masa aktiboaren likidazioan jasotzen ez dituzten kredituen zenbateko osoa edo zati bat ordaintzeko.
|
|
Konkurtsopeko
|
pertsona
juridikoaren administratzaile eta likidatzaile desgaituek euren kargua utziko dute. Horren ondorioz, administrazio edo likidazio organoaren jardunbidea oztopatzen bada, konkurtso administrazioak bazkideen batza edo biltzarrerako deialdia egingo du, desgaituen lanpostu hutsak bete beharreko pertsonak izendatzeko.
|
|
3 Konkurtsoa amaitu denean
|
pertsona
juridiko zordunak ondasun edo eskubideak ez izatearen ondorioz, hori adierazten duen ebazpenak konkurtsoa azkentzea erabakiko du eta aginduko du inskripzio orria ixtea kasuan kasuko erregistro publikoetan; horretarako, ebazpen irmoaren lekukotza jaso duen manamendua luzatuko da.
|
|
2
|
Pertsona
juridiko zordunaren konkurtsoa amaitu denean ondasun eta eskubiderik ez izatearen ondorioz eta berriro irekitzen denean, haren gaineko eskumena izan zuen epaitegiak adieraziko du irekitze hori, horren izapideak prozedura berean egingo dira, eta gero agertutako ondasun eta eskubideen likidazio fasea baino ez da egingo. Berriro irekitze horri emango zaio 23 eta 24 artikuluetan jasotako publizitatea.
|
|
Zorduna pertsona fisikoa izanik hil egin bada, Pro Legeko 156 artikuluan ezarri ikerkezedura Zibilaren Legean oinordetzari buruz ezarritako arauak aplikatuko dira.
|
Pertsona
juridikoa izanik, bera non dagoen jakiterik ez badago, epailea erregistro publikoetara joan ahal izango da, erakundeko administratzaileak edo ahaldunak zeintzuk diren zehazteko, eta erakundea pertsona horien bidez epatzeko. Epaileak zorduna epatzeko bide guztiak agortu dituenean, konkurtsoa onartzeko autoa eman dezake, hartzekodunek emandako agiri eta alegazioetan eta onarpen fase horretan egindako ikerketetan oinarrituz.
|
|
1 Konkurtsoko zorduna
|
pertsona
juridikoa edo talde bateko sozietate nagusia bada, konkurtso administrazioak idazki arrazoitu baten bidez epaileari eska diezaioke prozedura horretara metatzea pertsona juridikoaren edo talde bereko sozietate nagusiaren zorren gaineko erantzukizun pertsonala duten bazkide, kide edo partaideei begira adierazi diren konkurtsoak.
|
|
1 Konkurtsoko zorduna pertsona juridikoa edo talde bateko sozietate nagusia bada, konkurtso administrazioak idazki arrazoitu baten bidez epaileari eska diezaioke prozedura horretara metatzea
|
pertsona
juridikoaren edo talde bereko sozietate nagusiaren zorren gaineko erantzukizun pertsonala duten bazkide, kide edo partaideei begira adierazi diren konkurtsoak.
|
|
Konkurtsoko administratzaile izendatu den hartzekoduna
|
pertsona
juridikoa denetan, horrek, artikulu honen 3 paragrafoan ezarritako prozedura aintzat hartuta, izendatuko du profesional bat, aurreko 2 idatz zatian ezarri baldintzak betetzen dituena; profesional horri aplikatuko zaio konkurtso administrazioan dauden gainerako kideen ezgaitasun, bateraezintasun eta debekuen araubidea.
|
|
30 artikulua.
|
Pertsona
juridiko administratzaileen ordezkaritza
|
|
1
|
Pertsona
juridikoa izendatu denean konkurtsoko administratzaile gisa, horrek kargua onartzean adierazi du nor izango den kargu hori betetzeko ordezkari moduan jardungo duen pertsona fisikoa.
|
|
2 Izendatutako
|
pertsona
juridikoei 28 artikuluko bateraezintasun eta debekuen araubide bera aplikatuko zaie. Gisa bertsuan, pertsona fisikoa izendatu denean administratzaile, horrek epaitegiari adierazi dio lanbide izaerako pertsona juridikoren batean parte hartzen duen, gainerako kide edo laguntzaileei bateraezintasun araubide bera aplikatzeko.
|
|
2 Izendatutako pertsona juridikoei 28 artikuluko bateraezintasun eta debekuen araubide bera aplikatuko zaie. Gisa bertsuan, pertsona fisikoa izendatu denean administratzaile, horrek epaitegiari adierazi dio lanbide izaerako
|
pertsona
juridikoren batean parte hartzen duen, gainerako kide edo laguntzaileei bateraezintasun araubide bera aplikatzeko.
|
|
Konkurtsoko administratzaileentzat ezarri bateraezintasun, debeku, ezespen, erantzukizun eta banantzeari buruzko araubidea aplikatuko zaio izendatutako
|
pertsona
juridikoaren ordezkariari. Ezin izango da ordezkari izendatu, epaitegi berean aurreko bi urteetan egindako hiru konkurtsotan konkurtsoko administratzaile edo horren ordezkari izan den pertsona, 28 artikuluan aipatu salbuespenak aintzat hartuta.
|
|
|
Pertsona
juridikoa bere lanbide prestakuntzaren ondorioz izendatu denean, prestakuntza bera izan behar du ordezkari moduan izendatu den pertsona fisikoak ere.
|
|
Kargua utzi duena
|
pertsona
juridiko administratzailearen ordezkaria bada, epaileak eskatuko du administrakoak berak utzi behar duenean kargua, kasu horretan beste izendapen bat egintzaile horren ordezkaritza izango duen pertsona fisikoaren nortasuna berari komunikatzea, salbu eta konkurtsoko administratzailea den pertsona juridigo baita.
|
|
Kargua utzi duena
|
pertsona
juridiko administratzailearen ordezkaria bada, epaileak eskatuko du administratzaile horren ordezkaritza izango duen pertsona fisikoaren nortasuna berari komunikatzea.
|
|
1 Zorduna merkataritzako epaitegian eta konkurtso administrazioan agertu behar da eskatzen zaion guztietan, eta laguntza nahiz informazioa eman du konkurtsoaren intereserako beharrezkoa edo komenigarria denetan. Zorduna
|
pertsona
juridikoa izanez gero, administratzaile eta likidatzaileek beteko dituzte eginbehar horiek, bai eta konkurtso adierazpenaren aurreko bi urteetan kargu horiek bete dituztenek ere.
|
|
48 artikulua.
|
Pertsona
juridiko zordunaren gaineko ondoreak
|
|
1 Konkurtsoaren izapideak gauzatu bitartean,
|
pertsona
juridiko zordunarensartze edo etetearen ondorioz jardunbidearen gain sortutako ondoreei kalterik egin gabe, eta likidazio fasea irekitzea organoei eutsiko zaie, horien administrazio eta xedatze ahalmenen eskugatik administratzaile edo likidatzaileen kargu uztea adierazten denean izan ezik. Konkurtsoko administratzaileak kidego organoen bileretara joan daitezke eta bertan botoa eman dezakete.
|
|
2 Beste lege batzuetan ezarritakoaren arabera
|
pertsona
juridiko zordunak bere administratzaile, auditore edo likidatzaileen aurka egikari ditzakeen erantzukizun akzioei kalterik egin gabe, konkurtsoko administratzaileek ere akzio horiek egikaritzeko legitimazioa izango dute, eta ez da beharrezkoa bazkideen batzak edo biltzarrak aldez aurretik hori erabakitzea.
|
|
|
Pertsona
juridikoaren konkurtso adierazpena egiten denetik, konkurtsoko epaileak, ofizioz edo konkurtso administrazioak arrazoiak azalduz hala eskatuta, agin dezake zuzenbideko edo egitezko administratzaile zein likidatzaileen ondasun eta eskubideak enbargatzea, bai eta adierazpenaren aurreko bi urteetan kargu hori izan dutenen ontatzen badu konkurtsoa erruduntzat kadasun eta eskubideak enbargatzea ere, b... Enbargoa erabakiko da epaileak behar bestekotzat jotako zenbatekoan, eta, interesdunak hala eskatuz gero, enbargoaren ordez kreditu erakundeak emandako abala ezar daiteke.
|
|
Bazkideen aurkako eta
|
pertsona
juridiko zordunaren administratzaile, likidatzaile eta auditoreen aurkako akzioen preskripzioa geldiarazita geratuko da, adierazpena egiten denetik konkurtsoa amaitu arte.
|
|
2 Zorduna
|
pertsona
juridikoa denean, aurreko idatz zatian ezarritako neurriak agin daitezke horren administratzaile nahiz likidatzaile guztiei edo batzuei begira, bai konkurtso adierazpena eskatzen den unean kargu hori betetzen dutenean, baita aurreko bi urteetan karguan izan direnean ere.
|
|
Hala ere, kontzeptu bateratzaile hori malgua da, eta desberdin aplikatzen da, konkurtsoa nahitaezkoa edo borondatezkoa den kontuan izanda. Zordunaren konkurtsoa eskatzeko legitimazioa dutenek (hartzekodunek, eta
|
pertsona
juridikoaren kasuan, zorrak ordaintzeko erantzukizun pertsonala dutenek) oinarri gisa erabili behar dute legearen arabera kaudimengabezia adierazten duten ustezko egitateetatik bat: zehaztutako beste egitate batzuen artean, arrakastarik izan ez duen exekuzio berezia, edota largespen orokorra nahiz zatikakoa, betebehar guztiak edo legearen arabera zordunaren pasiboan eragin berezia dutenetarikoak betetzen ez direnean.
|
|
Legeak arreta bereziarekin jorratu ditu, hala
|
pertsona
juridikoaren konkurtsoa, nola kasu horretan adierazpenak sortzen dituen ondoreak. Izan ere, gai horrek berebiziko garrantzia du, erakunde horiek, eta, batik bat, sozietadernoan.
|
|
Izan ere, gai horrek berebiziko garrantzia du, erakunde horiek, eta, batik bat, sozietadernoan. Lege organikoak ahalbidetzen du zordunaren komunikazioekin eta biteek eragin handia baitute trafiko mozilekuarekin zerikusia duten neurriak
|
pertsona
juridikoen administratzaile eta likidatzaileei ere zabaltzea, eta, gisa bertsuan, Konkurtso Legeak lankidetza eta informazio eginbeharrak ezarri dizkie administratzaile eta likidatzaile horiei, bai eta zordunaren ahaldun orokorrei ere.
|
|
Konkurtsoaren izapidetzan, zordun den
|
pertsona
juridikoaren organoei eusten zaie. Konkurtsoko administratzaileek legitimazioa dute administratzaile, auditore eta likidatzaileen kontrako erantzukizun akzioak egikaritzeko, eta, horretarako, ez da beharrezkoa bazkideen batzak edo biltzarrak aurretik inolako erabakirik hartzea.
|
|
PLOren legezko kontzeptuan (10.3 art.), hedabidea, iragarlea eta agentzia bezala? pertsona naturala edo juridikoa izan daitekeela jasotzen da; araua askoz zehatzagoa da
|
pertsona
juridikoa pribatua edo publikoa izan daitekeela dioenean. Ikuspegi horretatik, Espainiako administrazioa eta baita estatuko autonomia erkidegoak ere, hedabideen jabe edo titularrak izan daitezke, baina, administrazioa iragarle izatea ohikoa bada ere (Frantzian ez bezala), horrek ez du sekula publizitate agentziarik sortu (Santaella, 2003:
|
|
Hala, Merkataritza Zuzenbidearen barnean, iragarki jartzaileak,
|
pertsona
juridikoa denean, «enpresaburuaren estatutua»1 osatzen duten arauetan aurkituko du bere erregulazioa eta, pertsona horren jarduerari dagokionez, enpresa jarduera babesteko arloan indarrean dauden arauetan, hain zuzen ere merkataritza lehia eta jabego industriala babesten dituztenetan.
|
|
Enpresaburuaren erregimen juridikoa ezartzen duen arau multzoa: Kontabilitatea eta liburuak eraman beharra, Merkataritza Erregistroan inskribatu beharra(
|
pertsona
juridikoa denean), Ordezkaritzaren erregimen berezia; eta, azkenik, kaudimen-gabeziaren kasuan prozedura bereziei jarraitu beharra.
|
|
Publizitate adierazpenak egiten dituen adituak arlo horri dagozkion ezagutza eta trebetasunak izan ditu, produktuari buruz dioenak frogagarria izan du, betiere une horretan eskuragarri den teknologia eta beste edozeinek erabil ditzakeen baliabideen arabera. Egiten diren adierazpenak
|
pertsona
juridiko edo erakunde bati buruzkoak izan litezke. Haren izen deiturak edo ezagutzera ematen diren datuak eta zeinu bereizleak aipatuko dira, eta adierazpen horiek erakundeak emandako iritzi ofizialtzat hartuko dira133.
|
|
normalean, dohaintza bidez babesten dituela partikularrak kultura, kiroledo ongintza jarduerak, eta, beraz, mezenasgotzat hartu dela. Ohikoagoa da babeslea
|
pertsona
juridikoa izatea, horrenbestez, gehienetan enpresa bat, baina elkarte zibil batek ere bete lezake eginkizun hori (esaterako, abokatu langela batek).
|
|
Likidazioaren ondorioak larriagoak dira. Lehiakidea, administrazioko eta xedapeneko ondare ahalmenak erabiliz, etendura egoeran geratuko da, eta konkurtso administrazioak ordezkatuko du; pertsona naturala bada, masaren kargurako elikagai eskubidea galduko du;
|
pertsona
juridikoa bada, desegin dela deklaratuko da, dagoeneko erabakita ez badago, eta, betiere, administratzaile edo likidatzaileen kargu uztea. Ondarearen edo ordena sozioekonomikoaren aurkako delituak:
|
2007
|
|
Komunikazio hori idatziz egingo dute bilera edo kale agerraldi horiek antolatu edo sustatzen dituztenek, gutxienez egutegiko hamar egun eta gehienez egutegiko hogeita hamar egun lehenago. Antolatzaile edo sustatzaileak
|
pertsona
juridikoak badira, horien ordezkariak egin du komunikazioa.
|
|
a) Antolatzailearen edo antolatzaileen izena, abizenak, egoitza eta identifikazio agiri ofiziala; antolatzailea
|
pertsona
juridikoa izanez gero, jaso dira horren ordezkariaren izena, abizenak, egoitza, eta, identifikazio agiri ofizialaz gain, pertsona juridikoaren izena, izaera eta egoitza.
|
|
a) Antolatzailearen edo antolatzaileen izena, abizenak, egoitza eta identifikazio agiri ofiziala; antolatzailea pertsona juridikoa izanez gero, jaso dira horren ordezkariaren izena, abizenak, egoitza, eta, identifikazio agiri ofizialaz gain,
|
pertsona
juridikoaren izena, izaera eta egoitza.
|
|
Elkarteak eratu ahal izango dituzte, eta elkarte horien kide izan, pertsona fisikoek eta
|
pertsona
juridikoek, azken horiek publikoak nahiz pribatuak izan, hurrengo printzipioen arabera:
|
|
Elkartze izaerako
|
pertsona
juridikoek euren organo eskudunaren esanbidezko erabakia dute, eta erakunde izaerako pertsona juridikoek, euren zuzendaritza organoaren erabakia.
|
|
Elkartze izaerako pertsona juridikoek euren organo eskudunaren esanbidezko erabakia dute, eta erakunde izaerako
|
pertsona
juridikoek, euren zuzendaritza organoaren erabakia.
|
|
g)
|
Pertsona
juridiko publikoak elkartzeko eskubidearen titular izango dira, lege honen 2.6 artikuluan ezarritakoaren arabera, salbu eta horien arau eratzaileek eta jardunbideaz arduratzen diren arauek aurkakoa ezarri dutenean; halakoetan, arau horien araberakoa izango da elkartzeko eskubidearen egikaritza.
|
|
Elkarteak eratzen dira hiru pertsona edo gehiagoren arteko akordioaren bidez; pertsona horiek izan daitezke fisikoak edo legearen arabera eratutako
|
pertsona
juridikoak. Akordioaren bidez, pertsona horiek adosten dute erkidegoan jartzea ezaguerak, bideak eta jarduerak, emaitza zilegi, erkide eta interes orokorrekoak edo berezikoak lortzeko.tzuk egingo dituzte, elkartearen jardun Berebat, pertsona horiek estatutu babidea arautzeko.
|