2003
|
|
Izan ere, aurrerapenak batzuei gauza onak ekartzen dizkie, baina ez dira horren gauza onak gizakien bizitzaren alderdi askotarako, hau da, guztiontzako. Hortaz, aurrerantz egin nahi dugu
|
pertsona
bakoitzaren onera ko eta haren hurbil egoteak balioko digu neurtzeko ona ala txarra izan den guk emandako pauso bakoitza.
|
|
Kontuan harturik gizakia ezin dela saio hodian bizi, ezta isolamenduan ere,
|
pertsona
bakoitzaren onerako aztertzearen xede horren osagarri, isuri soziala jarri behar dugu: guztion onerako, alegia.
|
|
gizabanakoa taldea gizabanakoa. Ezagutzaren prozesuak, gizabanakoaren ernamuin kultural gisa, linealki segitzen du urteekin batera,
|
pertsona
bakoitzaren jardueraren arabera, eta segitzen du gainerako gizabanako helduekin batera bere giza taldearen talde kultura osatu arte. Baina, garapenaren lehenbiziko urteotan, taldeak —bizidun berria talde batean sortua baita— haurrari oinarrizko osagaiak ematen dizkio bere kultur eraikina eraikitzeko.
|
2006
|
|
Hitz egin nahi nuke, idaztearen abentura horretan, idazleak bere buruari ezartzen dion presioaz.
|
Pertsona
bakoitzaren muga psikikoak ezezagunak dira, eta horregatik: noraino estutu behar du/ ahal du bere burua idazle batek?
|
|
Millerrek dioenez, kontuan hartu behar da mundua ez dela norbanakoz bakarrik osatzen, komunitatez ere baizik.
|
Pertsona
bakoitza kultura batean murgildurik ageri zaigu, eta kultura bakoitzak balioen ulermen desberdina ekartzen du. Norbanakoa kultura horiekin identifikatzen da, eta onartu egiten du kultura kolektibo horrek bere nortasun indibidualean duen eragina (Miller 2003:
|
2007
|
|
Begiko ditu, bestalde, Zygmunt Bauman soziologoaren iritziak, batez ere horrek zuzentasunean oinarritutako errepublika mundial baten izenean lokalismoak eta identitate txikiagoak elkarren aurkari gisako hartzen omen dituenean. Baumanentzat norberaren denbora muga eta herio larritasuna gainditzeko tresna bihurtzen da ‘nazioa’ (eta aldi berean ‘familia’),
|
pertsona
bakoitzaren heriotza sentimendu astunetik harago irauten duen errealitatea. Euskal Herriak, baina, oso alderantziz bizi izan du soluzio historiko kultural hori.
|
2008
|
|
Beraz, orain hamar urte baino 10.000 aldiz merkeagoa! Badirudi datozen urteetan kostu hori nabarmen jaitsiko dela eta
|
pertsona
bakoitzaren genoma mila dolarretan lortu ahal izango dela. Beraz, eskuragarri egongo da gure munduko ia edonorentzat.
|
|
Nukleotido desberdintzaile askok ez dute berez inolako eraginik
|
pertsona
bakoitzaren biologian edo fisiologian. Aldiz, euretako bariante batzuk gaixotasun arrunten oinarria izan daitezkeela iradoki dute berriki argitaratu diren hainbat ikerketek.
|
2010
|
|
Dantzariak ikasten ditu belaunaldiz belaunaldi igorritako mugimenduak, bere egiten ditu, errepikatu edo berritu, eta beste bati erakusten dizkio. Eraldaketa prozesu iraunkorra da dantzarena, eta historia eta orainaldia
|
pertsona
bakoitzarengan eta pieza bakoitzean existitzen direla esan genezake. Garapen horretan galdu eta irabazi egiten da:
|
2015
|
|
Kakofonia batzuk ez da problema; problema monotonia izan liteke. Ez da problema
|
pertsona
bakoitzak edo herri/ nazio bakoitzak bere identitate modu diferentea izatea eta landu gura izatea. Estatu modernoak identitate kolektiboetako bat nagusiarazi eta guztiei inposatu egin ohi du identitate bakarra bezala, unibertsala eta beharrezkoa, eta horrekin kointziditzen ez duena zirt ala zart erabaki behar izateko atakan jartzen du.
|
|
Antzeko kasuetan bezala, zuhurtziaz mintzatu behar dugu.
|
Pertsona
bakoitzaren barruan gerta daitekeenari antzematea ez da kontu erraza, are gutxiago berak ezin duenean hitz egin. Orduan, hurbilketa umila egitearekin konformatu.
|
2016
|
|
Eta honako hau erabakitzen du: gai politikoa da erreferendumean
|
pertsona
bakoitzak ematen duen erantzuna, aldekoa zein kontrakoa; baina alderdi guztiek errespetatu beharreko arau jokoak ezartzea, denek beren egitasmoak defenda ditzaten, hori ez da hautu politikoa, hori oinarri demokratikoa da eta hor zuzenbidea bete betean sartzen da, berari baitagokio baldintzak ezartzea auzia bide baketsuetatik eta zuzenbidearen arabera bidera dadin. Erabakitzeko eskubidea, beraz, demokrazia da.
|
2017
|
|
Horregatik uste dut
|
pertsona
bakoitzak duela bere buruan eta bihotzean txoko bat, zeinarekin identifikatzen den. Nik 30 daramatzat sorterritik kanpo bizitzen, baina hori da nire lekua, hori da nire herria.
|
2018
|
|
Gure lana ez da fisikoa bakarrik, zeren eta jakin behar dituzu
|
pertsona
bakoitzaren pautak. Adibidez, haginak, sonotoneak, gerrikoak... eraman behar dituzten gauza guztiak.
|
|
Zaintza ez da estimatzen. Umeenganakoa zer edo zer gehiago, nagusienganakoa ez pertsona altxatzen ditugu, eta
|
pertsona
bakoitzarekin bi minutu atzeratzen bazara, ordu erdi gehiago da guztira. Kate bat da.
|
2020
|
|
Zein da problema hemen? De facto,
|
pertsona
bakoitzak balio sistema bat baldin badu, kultura bakoitzak berea, erraz atzeman daiteke arazo bat dugula begien aurrean: azken finean, etikaren fundamentazio falta.
|
|
Azken galdera horri erantzuteko metaetika asko daude: moralean emozioek eragiten dutela dioen korrontea (sentimentalismoa); errealista moralak, gertaera moralak daudela aldarrikatzen dutenak; subjektibistak (judizio moralak egiazkoak ala faltsuak dira
|
pertsona
bakoitzarentzat)...
|
|
Hori da pertsonalismoak, xx. mendeko pentsamenduaren krisi giroan, formulatu zuen auzia, eta asmo horren egitean datza" pertsonak askatasunean berdinak" Arizmendiarrietaren ekarria (beraren praxiak erakutsi zuen ez zela idealismoa, hain zuzen ere). Herrigintza demokraziaren bidetik urratzeko egitasmoa da; alegia,
|
pertsona
bakoitzaren kontzientzian eta erantzukizunezko auzolanean oinarritu eta kooperatibagintzan sustraituriko herrigintza(" inposizio arrotzak alde batera utzirik[...] pertsona da guztiaren oinarria").
|
2021
|
|
Gerora barneratu dudan kontzientzia modernoarekin alderatuz, kontzientzia hark hainbat ezaugarri zituen, baina garrantzitsuena hauxe iruditzen zait:
|
pertsona
bakoitzak, xumeenak nahiz jasoenak, destino bat bizi zuela uste zuen; norberaren bizitzaren gorabehera guztiak Beste Handi Transzendente batek emanak ziren, eta haren ardura nagusia zen emandako gidoi hura ahalik eta egokien betetzea.
|
|
instrumentalak, intrintsekoak eta harreman balioak. Ikusi dute hiru perspektiba nagusi azaltzen direla, eta
|
pertsona
bakoitzean maila desberdinean ageri direla. Lehen perspektiba Zaintzaileena litzateke.
|
2022
|
|
Matazak elementu berari egiten dio erreferentzia, baina hiritar edo erabiltzailearen ikuspegia kontuan hartuta. Behar bati erantzuna emateko
|
pertsona
bakoitzak eman beharreko pausoak, galderak eta zalantzek askotan zerikusi handiagoa dute Asterix eta Obelixen 12 frogekin logika sinple batekin baino. Horrek tramitazioa bera mataza handi bat bihurtzen du, ulertezina askotan egoera larrian dauden pertsonentzako.
|
|
Horrez gain, maila pertsonalean, bakoitzaren gorputza gurutzatzen duten ardatz identitarioei begiratuko diegu, eta horien artean
|
pertsona
bakoitza zein kokapen sozialetan dagoen eta zelako botere posizioa duen ikusi. Nola?
|
2023
|
|
Etorkizun posible askotarikoak mahai gainean jartzeko ariketa egiteak irudimena hedatzea eta malgutasunez irekitzea dakar, eta, horri esker, paretik ken ditzakegu fantasia eta desio aldaezinak. Era berean, orotariko pertsonek desiratzen dituzten etorkizunak bateratzeko aukera ematen du, zeren eta,
|
pertsona
bakoitzak ikuspegi bakarrari heltzen badio, ezin da bateratzerik egin. Ez da prozesu erraza; nahasia, nahasgarria eta gatazkatsua izan daiteke.
|
|
Sareko nodoak, bai eta bertako pertsonak ere, hainbat faktoreren arteko elkarreragin konplexuaren emaitza dira, hala nola kulturaren, harremanen sozialen eta testuinguru aldakorren barruko esperientzien artekoenak. Eta konbinazio horiek guztiak, zorionez, desberdinak dira
|
pertsona
bakoitzarengan.
|
|
Bada, betidanik gutxi batzuen historia entzuteko nahia izan dute boterea dutenek, eta ildo hori jarraitu du komunikabideen estiloak. Egun, aldiz,
|
pertsona
bakoitzak bere ahotsa zabaltzeko ahalmena eskuratu du, eta, hori dela eta, komunikabideetan hainbat ikuspunturen zabalkundea sortu da. Horrek bere alde positiboak ditu, indibiduoen pentsatzeko eta adierazteko gaitasunen hazkundea ekartzen duelako barnean.
|
|
bateko ahotsek, eta besteko isiltasunak eta katarsiak. Noizko basoa n, zuhaitz eta
|
pertsona
bakoitzak bere izena dauka; ez Negu hurbilak eko protagonistak. Azken finean, aparteko lurraldeetan daude Landaren jario poetikoa eta Negu kolektiboaren bulkada politikoa.
|