2007
|
|
Psikoanalisia eraikuntza teorikoak diren Supernia eta
|
Niaren
ideala instantziez baliatzen da garapen morala azaltzeko. Instantzia honela definitzen da: gogoaren eraketaren azpiegitura oro, ezaugarri edo funtzio dinamikoak (eragileak) eta topikoak (leku, egitura edo sistemak) egozten zaizkiona.
|
|
Niarenbaitako bi instantzia horiek eta haien arteko harremanek osatzen dute azterbidemoral psikoanalitikoa. Aldi berean, psikoanalisiak instantzia horiek beste instantziekin. Zerarekin, Niarekin eta
|
Ni
idealarekin, dituzten harremanak aztertzenditu.
|
|
|
Niaren
ideala honako hau da: guraso idealen eraginez, idealez antolaturikdagoen instantzia.
|
|
Balioespenaren arabera, Superniak gaitzetsi egiten du, eta lotsa eta gutxiagotasun sentimendua sorrarazi; edo onetsi egiten du, eta norberaren estimua eta ausardia indartu. Horregatikguztiagatik,
|
Niaren
idealak sexu irrikaren alderdi suntsitzaileen sublimazioprozesuan parte hartzen du, zeren eta harremanetan inplikatuta dauden norberaren nartzisismoa, besteekiko identifikazioak eta gatazkak sinbolikokiarautzen baititu.
|
|
metaforen bitartez adierazten ditunorberak instantzia horien eratorrien eraginak. Supernia/
|
Niaren
ideala sistemareneta pertsonaren gainerako instantzia psikikoen banaketaren ondorio dira adierazpenhoriek, norberak gutxiagotasunaren, lotsaren eta erruaren bitartez igartzen baituinstantzien arteko gatazka. Horrek, besteak beste, honako hau esan nahi du:
|
|
|
Niaren
ideala, berriz, honako bi fenomeno hauek bat egitean gauzatzen da: nartzisismoa, batetik, eta bestetik, gurasoen, horien ordezkoen eta talde idealenidentifikazioak. Nartzisismoa inplikatuta dagoenez, Niaren ideala nartzisismoaren oinordeko dela esaten da.
|
|
Niaren ideala, berriz, honako bi fenomeno hauek bat egitean gauzatzen da: nartzisismoa, batetik, eta bestetik, gurasoen, horien ordezkoen eta talde idealenidentifikazioak. Nartzisismoa inplikatuta dagoenez,
|
Niaren
ideala nartzisismoaren oinordeko dela esaten da. Horiengatik guztiengatik, nekez aurkituko ditugumoraltasun bereko bi pertsona.
|
|
Horren guztiaren, ispiluzko Niaren eta amarentzat desiragarri izatearen, emaitza psikologikoa honako hau izango da: haurrarengan
|
Ni
idealaren instantziaeratzen da, haurrak uste baitu bera dela amak desiratzen duen gauzarik preziatuena (faloa, hain zuzen). Horrenbestez, nartzisismoz beterik dagoen eraketarenoinordeko da Ni ideala.
|
|
haurrarengan Ni idealaren instantziaeratzen da, haurrak uste baitu bera dela amak desiratzen duen gauzarik preziatuena (faloa, hain zuzen). Horrenbestez, nartzisismoz beterik dagoen eraketarenoinordeko da
|
Ni
ideala. Ideal horrek, harreman dualaren bitartez eratzen denez, ezdu hirugarren baten beharrik gauzatzeko.
|
|
Ideal horrek, harreman dualaren bitartez eratzen denez, ezdu hirugarren baten beharrik gauzatzeko. Harreman iragankor eta hertsia dagonorberak egiten duenaren eta
|
Ni
idealaren artean. Nolabait esateko,, moralegoista, ren aztarna psikiko inkontzientea da (kontuan hartzekoa da Mendebaldekogizarte kapitalistetan gertatzen ari dena:
|
|
Behin eragiketa hori identifikatu ostean, Supernia eratzen hasten dahaurrarengan. Horren ondorioz, haurrak amarentzat desiragarri izateko nahiaerreprimitzen du, eta, hortik aurrera,
|
Ni
ideala Superniaren eraginpean garatuko da.Alegia, haurraren eta amaren arteko harremanari aita funtzioa eransten zaionez, bederen, bitartekotza familiarra, soziala eta kulturala sustatzen hasten dira, etahorrek bultzatuko du haurrak bere idealak garatzera. Bestalde, sexu nortasunerakoeta harreman idealetarako gizarteak ezartzen dituen agindu eta debekuak aintzathartu behar ditu haurrak, eta, behin horiek identifikatuz gero, haurra generoenaraberako ideal sozialez jabetzen hasten da.
|
|
Horrenbestez, neurri batean egonkorra den sistema gisa eratzen da Supernia. Baina, gisa berean,
|
Ni
idealaren eraginez, beti gelditzen dira hutsuneak edo akatsak, eta horregatik, bederen, koherentea, integratzailea eta harmoniazkoa barik, kontraesan multzo gisaazaltzen da sistema morala. Beraz, latentzia aldian, haurrak, adinkideekinharremanetan,, entrenatu?
|
|
Egoera hori gainditzekonerabeak aldatu egin behar ditu haurtzaroko idealak eta kode morala. Beraz, Supernia eta
|
Niaren
ideala desantolatzen eta berrantolatzen hasten dira.
|
|
Beraz, irudikatutako aita horrek biziizango du psikotikoa, eta horren arabera jokatzen ari ez dela sentitzen badu, eldarnioak eta haluzinazioak izango ditu. Azkenik, perbertsioetan, Superniareneragin inperatiboa ukatua izan da, eta norberaren
|
Ni
idealak hartzen du harenlekua. Horren ondorioa bikoitza da:
|
2011
|
|
Neurotikoak zikiratze edo irentze herstura, psikotikoak zatikatze herstura eta mugakoak depresio herstura agertzen dute. Egitura psikotikoan ez dago oraindik nortasuna antolatuko duen superniarik edo
|
niaren
idealik; superniaren eta niaren idealaren osagaiak barreiatuak daude. Mugako egituran ere ez dago supernia antolaturik.
|
|
Neurotikoak zikiratze edo irentze herstura, psikotikoak zatikatze herstura eta mugakoak depresio herstura agertzen dute. Egitura psikotikoan ez dago oraindik nortasuna antolatuko duen superniarik edo niaren idealik; superniaren eta
|
niaren
idealaren osagaiak barreiatuak daude. Mugako egituran ere ez dago supernia antolaturik.
|
|
Mugako egituran ere ez dago supernia antolaturik.
|
Niaren
ideala, berriz, niarekin fusionatua dago; entitate fusionatu horrek libidoaren inbertsioa bereganatzen du eta objektua inbertsiorik gabe gelditzen da. Ni handiarengan jarritako inbertsioa ez da desagertzen eta depresiorik ez da agertzen.
|
|
Psikosietan, berriz, niaren eta errealitatearen arteko haustura gertatzen da. Egitura psikotikoa duenaren oinarriko gatazka bulkaden eta errealitatearen artekoa da, eta ez superniak edo
|
niaren
idealak sorrarazia. Lehenik, gogaitzen duen errealitatea ukatu egiten du eta, ondoren, zeraren desirei dagokien errealitatea berreraikitzen du, eldarnioen eta prozesu primarioen bidez. Oinarriko gatazka horri aurre egiteko proiekzioa, niaren zatidura eta errealitatearen ukazioa erabiliko ditu defentsa mekanismo moduan, eta mekanismo horien ondorioz identitatearen galera, identitatearen bikoizketa edo despertsonalizazioa biziko ditu.
|
|
Nahaste hau dutenek,
|
niaren
idealaren arabera, helburu garaiak dituzte eta superni zorrotzaren arabera, erruduntasuna sentitzen dute barnean. Alde batetik, niaren idealak lorpen handietara bultzatzen ditu, baina, aldi berean, hutsegite txikienak ere zigortzeko prest dagoen superni zorrotzaren jabe dira.
|
|
Nahaste hau dutenek, niaren idealaren arabera, helburu garaiak dituzte eta superni zorrotzaren arabera, erruduntasuna sentitzen dute barnean. Alde batetik,
|
niaren
idealak lorpen handietara bultzatzen ditu, baina, aldi berean, hutsegite txikienak ere zigortzeko prest dagoen superni zorrotzaren jabe dira. Beren idealak eta lorpenak alderatzen dituztenean, apalduak eta beheratuak sentitzen dira, eta besteek ere modu berean epaituko dituztela pentsatzean, beldurtuak gelditzen dira.
|
|
Horrela, jatorrizko afektuaren kontrakoak diren hitzak eta pentsamenduak erabiltzen dituzte. Formazio erreaktiboaren bidez beren etsaitasuna alderantzikatu eta
|
niaren
ideal zurrunera egokitzen dute. Sentimendu lotsagarriak baztertu egiten dituzte, haien kontrako sentimenduak sustatuz.
|
|
Terapia psikodinamikoaren bidez azter litezke
|
niaren
idealera ez egokitzeak sortzen duen lotsa, erruduntasuna eta atsekabea. Superni ankerraren eta gurasoen irudiaren azterketa egingo da.
|
|
Freud-en (1914) arabera, bere buruarengan libido gehiegi inbertitzen du nartzisistak. Nartzisistari iruditzen zaio
|
ni
idealaren gauzatzea edo hezurmamitzea dela, mundu guztiak miretsi beharreko existentzia bete bat bizi duela, besteen beharrik ez duela, besteen beharra izateak osoa eta betea ez izatea esan nahi duela.
|
|
Hausturen aurrean modu beldurgarrian jokatzen duen supernia agertzen da nartzisistarengan. Autoirudia eta
|
niaren
ideala fusionatu eta handitasun edo guztiahaltasun sentimendua agertzen da. Beste ideala eta autoirudia fusionatu eta besteen onarpenaren premia agertzen da.
|
|
Haurraren irudiarekiko harremana hizkuntzak egituratzen du; hizkuntzak sare sinboliko konplexu batean konbinatzen eta antolatzen ditu irudiak. Ikuspegi honetatik bereizi egiten ditu Lacan-ek
|
ni
ideala eta niaren ideala. Ni ideala, norberak bereganatzen duen irudia da.
|
|
Haurraren irudiarekiko harremana hizkuntzak egituratzen du; hizkuntzak sare sinboliko konplexu batean konbinatzen eta antolatzen ditu irudiak. Ikuspegi honetatik bereizi egiten ditu Lacan-ek ni ideala eta
|
niaren
ideala. Ni ideala, norberak bereganatzen duen irudia da.
|
|
Ikuspegi honetatik bereizi egiten ditu Lacan-ek ni ideala eta niaren ideala.
|
Ni
ideala, norberak bereganatzen duen irudia da. Niaren ideala, berriz, bakoitzari bere lekua ematen dion osagai sinbolikoa da, norberari begiratzeko besteek hartzen duten ikuspuntua.
|
|
Ni ideala, norberak bereganatzen duen irudia da.
|
Niaren
ideala, berriz, bakoitzari bere lekua ematen dion osagai sinbolikoa da, norberari begiratzeko besteek hartzen duten ikuspuntua. Adibidez, batek frontoian pilotan ongi jokatzen duenean, pilotari baten irudia beregana dezake; hori da bere ni ideala; baina, norentzat identifikatzen da pilotariarekin?
|
|
Niaren ideala, berriz, bakoitzari bere lekua ematen dion osagai sinbolikoa da, norberari begiratzeko besteek hartzen duten ikuspuntua. Adibidez, batek frontoian pilotan ongi jokatzen duenean, pilotari baten irudia beregana dezake; hori da bere
|
ni
ideala; baina, norentzat identifikatzen da pilotariarekin. Hau da niaren idealaren alderdia.
|
|
Adibidez, batek frontoian pilotan ongi jokatzen duenean, pilotari baten irudia beregana dezake; hori da bere ni ideala; baina, norentzat identifikatzen da pilotariarekin? Hau da
|
niaren
idealaren alderdia. Terapian zein ni idealekin identifikatzen den jakitea bezain garrantzitsua da niaren idealaren erregistro sinbolikoa kontuan hartzea.
|
|
Hau da niaren idealaren alderdia. Terapian zein
|
ni
idealekin identifikatzen den jakitea bezain garrantzitsua da niaren idealaren erregistro sinbolikoa kontuan hartzea.
|
|
Hau da niaren idealaren alderdia. Terapian zein ni idealekin identifikatzen den jakitea bezain garrantzitsua da
|
niaren
idealaren erregistro sinbolikoa kontuan hartzea.
|
2014
|
|
Ez preseski kopiatzeko baiziketa emakume subjektu bezala begiratzeko, publizitate eta estereotipoen ereduetatikkanpo. Ez badiegu emakume interesgarrien paradigmarik eskaintzen neskei eskolan, gerta litekeena da gizonezkoen ereduak hartzea
|
ni
idealtzat, horregatik da Iholdi haininteresantea; izan ere, nesken interes askori erantzuten dielako eta maskulinitatepuntu interesgarria duelako.
|