2006
|
|
|
Mundu
ikuskera berriak (protestantismoak) arrazionalizazio nabarmena zekarren aurrekoekin alderatuz gero. Mendebaldeko kulturan gertatutako munduaren gaineko irudien arrazionalizatze espezifiko horrek zer esan gura duen segidan azalduko dugu.
|
2007
|
|
Ez legoke horri buruz zer esanik, filosofoon autoritatearen itzalpean egiten duena, autoritateon filosofiaren manipulazio politikoa ez balitz zuzen zuzen. Mundu ikuskeraren filosofia,
|
mundu
ikuskera berria (iraultzailea) espresatzeko «dialekto arunteen» berezko ezgaitasun bihurtzen da, itzulpenekin ere erremediatu ezinezkoa: idioma horiek, baserri eta landatarrak, landugabeak?
|
|
Iraultzarekin, haatik, frantsesa
|
mundu
ikuskera berri baten eguzkia da, «la plus belle langue de l. Europe, celle qui la première a consacré franchement les droits de l, homme et du citoyen, celle qui est chargée de transmettre au monde les plus sublimes pensées de la liberté et les plus grandes spéculations de la politique»902.
|
|
|
mundu
ikuskera berriaren organo bihurtzera, hau da, logikoki lehenbizi bera iraultzera, Grégoire k deitzen du. «Pour révolutionner notre langue»912, hitz eta esamolde berriz aberastu da (hala behar izanez gero patoisetatik hartuz).
|
|
Frantses berri bat, hots, gramatika eta hiztegi berria917,
|
mundu
ikuskera berria da, pentsaera berria, Errepublika osoan ezarri beharra dagoena. Hizkuntzaren perfekzionamendu horretantxe dihardu hain zuzen Urbain Domergue «gramatikalari patriota»k «Hizkuntza Frantsesaren maitaleen Elkartea»gaz ahalegintzen:
|
|
Nola pentsatu denaren izana? Ordena berriaren auzian oinarrizkoa da
|
mundu
ikuskera berri baten premia, humanismo berri batena, banakoaren, niaren, lekuaren definizio berria285 Subjektu eta subjektibotasun modernoaren arazo guztia dago tartean.
|
2012
|
|
Bai sinesmenekiko, baikulturarekiko, bai euskararekiko, bai politikarekiko, bai bizitzaren aurrean edukidaitezkeen jarrerekiko ere. Hau da,
|
mundu
ikuskera berri bat jaio zen. Eta ikuskeraberri hori ez zen utopikoa eta optimismo historiko baten bueltako joera baikor, esperantzadun eta ameslaria izango.
|
2015
|
|
Mundu ikuskera kitxua eta aimara horiek gure proiektu modernoa kritikatzeaz gain, alternatiba zehatza plazaratu dute, eta filosofia ekonomiko iraultzaile bat mahai gainean jarri. Zibilizazio antropozentrikoa gainditzeko beharra azpimarratzen dute eta horrekin batera biozentrismoan oinarritutako
|
mundu
ikuskera berri bat defenditzen dute. Filosofia horrek natura bizitzaren erdigunean kokatzen du eta gizakiaren mugarik gabeko desioei mugak jartzen dizkie, oreka ekologikoaren beharra nabarmenduz.
|
2019
|
|
Haur andaluz bati seaska kanta n dio. Lore bat da nerehitza, dardarrez dakarkizut,/ zure lo hortatik esnatzean ikurrin gisan jaso dezazun.? Kasu honetan, euskaldunek espainiarrei emandako oparia ordezkatzen du,
|
mundu
ikuskera berri bat; baina bizitzakgizakiari emandako oparia ere izan daiteke lore hori. Bide beretsutik, Ez dut amets haundirik kantan. Bizitza maite dut, baina ez dut alferrik gastatzen/ eguneroko lorea egarriz baitut dastatzen.?, dio.Naturak gizakiaren beharrak asetzen ditu Leteren iruditerian eta, tentuz eta esker onez jaso behar daemandakoa.
|