Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 43

2000
‎Ezinezko adiskidetasun bat deskribatzen zaigu bertan, alegia txepetxa eta sugearen artekoa, txori txiki potolo moko zorrotz eta buztan zuta horrek kontatua. Habia uzteko garaia heltzen zaionean, mundua ezagutu eta adiskide asko egiteko gogoz sutsu da txepetxa. Egiten dituen lagun berrien artean, ordea, sugetxo bat dago.
‎Ezinezko adiskidetasun bat deskribatzen zaigu bertan, alegia txepetxa eta sugearen artekoa, txori txiki potolo moko zorrotz eta buztan zuta horrek kontatua. Habia uzteko garaia heltzen zaionean, mundua ezagutu eta adiskide asko egiteko gogoz sutsu da txepetxa. Egiten dituen lagun berrien artean, ordea, sugetxo bat dago.
‎Ezagutza sozialari buruzko lanetan (Singer eta Kolligian, 1987; Fiske eta Dier, 1985, beste batzuen artean) errepresentazio mentalen oinarrizko zutabeakgertakizunen eskemak, gidoiak edo gertakizunen errepresentazio orokorrak direlaonartzen da, hots, mundua ezagutzeko eta munduan mugitzeko algoritmoak (Westeta Sheldon Keller, 1994).
2003
‎Zergatik sinetsi behar dugu mendebaldeko zientzi tradizioa dela mundua ezagutu eta maneiatzeko modu hoberena. Feyerabenden aburuz, ez dago sinetsi beharrik, are gutxiago zientzi adituek gure agintari eta gidari izan behar dutenik.
2005
‎Horrela, bada, era honetan gizakiaren dimentsio linguistikoaz eta hizkuntzaren dimentsio antropologikoaz jabetzen delarik, ahalegin serioa egiten du bere jatorrizko" giza-teoria" orokorra, hemendik aurrera," hizkuntz teoria" sakon eta zabal baten bidez eta bitartez garatzeko. Gizakia etengabeko formazio prozesu batean dago eta, bertan, hizkuntza indar eragile garrantzitsuena da, alegia, hizkuntzari esker bakarrik ahal dezake gizakiak bere burua osatuz eta aberastuz joan, eta baita berau inguratzen duen mundua ezagutuz eta bereganatuz ere. Kontua da hizkuntza, gizakiarekin gertatzen den moduan, aniztasun historiko batean bakarrik dela erreala, alegia, giza-talde ezberdinen mintzaira propioetan edota pertsona ezberdinen hizketa ekintza singularretan.
2007
‎Noranahi begiratu, pentsamenduak ez du ikusten lotura eta korapiloa baino. «Agerkizun banakako eta puskatuen masa izugarrizko hori osoko banatubako eta organizatu bihurtzea da» eginahal intelektualaren azken jomuga526 Munduaren osoko banatubako eta organizatu hori hizkuntza artikulatua da, mundu beregain bat bera, non ere mundu ezagutzekoa eta subjektu ezagutzailea biak bat bilakatzen diren527, horregatik artikulazio bikoitzekoa dena, batetik hotsezko unitate edo fonemena, bestetik esanahiezko unitate edo monemena528, biok ez baitira bi entitate, baizik eta bat bera, bi begikalde bereiztea onartzen duena. Biok bat egiten duten begikaldeon arteko analogia edo proportzioaz galdetzen du Humboldt-ek.
‎Hizkuntzak pentsatzen ditu. Mundu ezagutuaren eta ezagutzailearen munduaren artean, hizkuntza hirugarren mundu bat da, bitarteko mundu bat haien bien artean, biak biltzen dituena. Mundua hizkuntzan dago.
Mundua ezagutzen eta munduak konparatzen hasi zen giza abereak, ikusten zituen gauzak —modu modernoan— narratzeko beharra sentitu zuen: horrela jaio zen historia —istorh edo ikerketa, lehen adiera batean378—:
2008
‎eskolan sartzeak haurrak jaiotzen direnetik mugitzera ohituta dauden ingurunea zabaldu eta dibertsifikatu egiten du. Horregatik, haurrak beren burua ezagutzeaz gain, haurrek inguruko mundua ezagutzen eta identifikatzen ikasi behar dute, bertan errazago sar daitezen. Arlo honetako ezagutza multzoen artean daude, batetik, naturara hurbiltzea, izaki bizidunak eta materia bizigabea identifikatuz edo ingurune naturaleko fenomenoak behatuz; bestetik, ingurune fisikoa aztertzea (kuantifikazioa, denborazkotasuna, espazioaren pertzepzioa) eta kulturan eta gizartean sartzea, familia harremanetatik hasi eta ingurunean dauden beste kultura batzuk identifikatzen dituzten elementuak edo seinaleak ulertu arte.
2009
‎Parisen kontserbatorioan iragan nituen 4 urte belauneko zauri bat ukan arte... Ez dakit utziko nukeen ene alaba joaten gaur egun, egia esan, dantza mundua ezagutu eta oso bortitza da eta. Goi mailako eskola horiek suposatzen dute konkurrentzia anitz eta gero irakaslea bera fisikoarekin oso bortitza zen, irakasle nahiko zaharra, lehengo erara ohitua...
‎Gu, izan ere, ganbaran geratu baikinen naiz eta hori ez den sekulan mugitzeko eta mundua ezagutzeko eta indio ernegatuak bereizteko oztopo izan.
‎Akiturik eta nekatuta nago! Gauero ihalgitzen naiz mundua ezagutzera eta ilunbea baizik ez dut ikusten! Beti iluna aurrean!
‎Horregatik Estatuko eremuan ez dago ezer sakraturik, arrazoiak sentimendu horri bizkarra ematen baitio. Bestela esanda, arrazoiaren zeregina ez da existentziaren misterioa argitzea, mundua ezagutzea eta menderatzea baizik.
2010
‎Baina kultura ez da errenta. Kultura geure burua eta mundua ezagutzeko eta garatzeko tresna da. Geure mugak gainditu eta pertsona osoagoak izateko.
‎Erakusketa gunea, Haurren Parkearen eta arrapala txikiaren pabilioi berean egongo dira. Atondoan kokatuta dagoen Haurren Parkean patinatzaile gazteek skate mundua ezagutu eta patinatzen ikasten hasteko aukera izango dute. Ehun metro koadroko eremuan gazteek hainbat oztopo gaindituz patinatzen ikasteko aukera izango dute.
‎Lanaren zuzendaria izan zen Xabier Garagorriren hitzetan,, kultur ibilbideko obran, galdera honi erantzun genion lehen aldiz: . Zein da Euskal Herrian bizi den pertsona kultu batek Euskal Herriaz eta munduaz ezagutu eta bere egin behar dituen baloreak eta jarrerak??.
2011
‎“Sueños de bolsillo” txostenak aztertzen du zein diren Espainiara irrika horiekin iristen diren gazteak, eta, kasu batzuetan, nerabeen abenturaren zeharkako osagaia dutenak, mundua ezagutu eta esperimentatu nahi dutenak. Nahiz eta hobekuntza ekonomikoa Magrebetik eta Saharaz hegoaldeko Afrikatik datozen adingabeen helburu nagusia izan, ez da guztientzat bakarra.
2012
‎Nanoteknologia ez da, hortaz, gailu espezifiko bat, mundua ezagutu eta eraldatzeko modu berri bat baizik, nanoeskalan aritzen dena. Hori dela eta, nanoteknologia bide berri asko irekitzen dituen ikerketa eremu bat da, iraultzailea, oinarri teknologikoa duten industria sektore guztietan sakoneko eragina izango lukeena (medikuntzan, energian, informazioaren teknologietan, eta abar).
‎Gertatzen denari erreparatuta, posible da, eta beharrezkoa? hezkuntza proposamenak aldatzea, mundua ezagutzeak eta ikertzeak pentsatzeko eta eragiteko hainbat jarduera egitea eskatzen baitu. Jarduerak egiteko motibaziorik ez badugu, ez dugu ezer ikasiko.
‎Gauza bizi geldia harri bilakatzen balin bazautxun bezala. Ikusten eta bizitzen dituxunetaz orroitu behar xira bainan ere xureak izan ez dituxunetaz, horrekin hobeki mundua ezagutuko eta maitatuko baituxu. Hartako nahi nauntxun erran enetako zer orroitzapen pollita den Martoonia.
2013
‎Idazleak gertaera baten aurrean gertaera horri buruz ulertu, antzeman eta zerbait gehitzeko gaitasuna du. Subjektibitateak errealitateari eusten dio, Dilthey ek3 mundua ezagutzeko eta ulertzeko abiapuntutzat dauka bizipen kontzeptua deiturikoa. Bizipena da giza bizitzaren objektibizazioaren oinarria eta bizitza horren historizazioa ahalbidetzen duena.
‎Aita Barandiaranek gizakiaren oinarrizko zazpi premia bereizi zituen: 1) janaria, edaria eta osasuna; 2) babesa; 3) mundua ezagutzea eta haren materialak eta indarrak menderatzea; 4) gizarte bizitza antolatzea; 5) komunikatzea; 6) gauza atseginak eta gustukoak egitea; 7) nork bere burua eta gizakiaren izatea eta xedea aurkitzea. Horrela, kultura bakoitzak bere modua dauka elikatzeko, babeslekuak eta etxeak eraikitzeko, bakoitzak baditu bere hizkuntza eta jolasak
MUNDUA EZAGUTZEA ETA HAREN MATERIALAK ETA INDARRAK MENDERATZEA
2014
‎Beraz, haurrak jolasaren bitartez ikasten du, eta, ekintza horrek, inguruan duen mundua ezagutzen eta ulertzen laguntzen dio, erabakiak prozesatzeko gaitasuna bizkortuz, lankidetza jorratuz, elkarren arteko errespetua landuz, eta sozializazioa eta integrazioa bultzatuz. Gaur egun, ordea, jolasa asko galtzen ari dira; haurrak sormenezko jolasetan ahulagoak dira, imitazio eta errepikapen jolasek eta kirolek indarra hartu baitute.
‎ez ohitura osasuntsuak sustatzeko, ez kirolaren onurak zabaltzeko, eta ezta haur horien heziketarako eta garapen osorako ere. Beraz, haurrak jolasaren bitartez ikasten du, eta, ekintza horrek, inguruan duen mundua ezagutzen eta ulertzen laguntzen dio, erabakiak prozesatzeko gaitasuna bizkortuz, lankidetza jorratuz, elkarren arteko errespetua landuz, eta sozializazioa eta integrazioa bultzatuz. Gaur egun, ordea, jolas asko galtzen ari dira; haurrak sormenezko jolasetan ahulagoak dira, imitazio eta errepikapen jolasek eta kirolek indarra hartu baitute.
‎Erraldoien gaia proiektu bilakatuz, irakasleek pasio horri heldu eta ikasteko irrika sortu dute eskolan. Erraldoien bitartez, mundua ezagutu eta sentitzen ari dira. Geografia, sormena, musika, talde lana, hizkuntza, mitologia, historia… Haurrek Tuterakoak, Aretxabaletakoak, Cintruenigokoak, Bilbokoak eta Tolosako erraldoiak non bizi diren jakin nahi dute.
2015
‎Metafora izango da, agian, giza gogoaren jolasik sotilena. Mundua ezagutzeko eta definitzeko bide soilena ere bada, antzinako herrien kosmologian antzematen denez. Liburu honetan asko dira metaforak, sarri ekartzen dira, sarri iradokitzen dira metaforak zerbait deskribatzen denean.
‎historia eta testu moralak aukeratu ziren, garaiko paradigma eskolastikoaren (espezializatua eta teknikoa) aurka aukeratu ere. Humanismoaren ikuspegitik, hizkuntza eta literatura klasikoak ezinbestekoak dira mundua ezagutzeko eta hobetzeko, eta filologia da zientzia guztien oinarri. Klasikoengandik datorren argitasun eta edertasunak talka egiten du garai haietan nagusi zen filosofia eskolastikoaren iluntasun esoterikoarekin (esate baterako, zenbat aingeru egon zitezkeen batera oin puntetan orratz buru batean).
‎Ezinbestekoa da ni egituratzeko. Haurrari inguratzen duen mundua ezagutzeko eta hari egokitzeko aukera ematen du; izan ere, jolas berean adingabekoak egoera bakoitzera egokitzeko mekanismoak sortzen ditu, eta haietan errazago jokatzen du. Irudimena aberastu eta sormen prozesuak sustatzen ditu.
2016
‎Portu xoko: langileen mundua ezagutu eta hobetu behar da.
‎05 59 54 66 35 Bertzalde, udako sasoineko enplegua Herriko Etxean aurkitzeko, izenak behar dira eman martxoaren 31 aitzin. Gazteendako parada ona lan mundua ezagutzeko eta denbora berean diru sarrera baten ukaiteko. Izen emaiteak Herriko Etxean zuzenean edo deitu 05 59 54 56 69 Suerte on.
2017
‎Horretarako, bere lehen lana da. Landare mundua ezagutu eta, gainera, lanari eta maitasunari buruzkoa da. 336 orrialde, Ediciones Paidós, 2017 8 Adimen miresgarriak.
‎Irudia: TatyAgl a Txakurkume eta txakur helduek mordisea behar dute mundua ezagutzeko eta estresa askatzeko. Baina zer gertatzen da kantxak oraindik zer egin dezakeen eta zer ez dakienean, eta zapatak edo sofak nahiago dituenean, jostailu luzatzaileen ordez, baraila egiteko?
‎Txakurkume eta txakur helduek hozkatzea behar dute. Ahoa da mundua ezagutzeko eta estresa askatzeko tresna nagusietako bat. Haginkariak, gainera, kumeen hortzetako mina arintzeko modu bat dira, behin betiko hortzak agertzen hasten direnean.
‎Gorputza minbiziaren ondorioak gainditu eta sendotzen zitzaidan bitartean, burua gertukoengandik jasotako aholku eta oharrei muzin eginez indartzen nuela sentitzen nuen, faxisten eta nazien mundua ezagutuz eta aintzatetsiz. Ez nintzen inoiz neure burua faxista edo nazitzat jotzera iritsi, baina faxismoaren eta nazismoaren lilurak harrapatu ninduen, faxista eta naziekiko enpatia eta are sinpatia sentimendu aski zabal bat sentitzeraino.
2018
‎Guztira, bost postu jarriko dituzte. " Herritarrek gazta mundua ezagutzeko eta gazta pintxoak dastatzeko aukera ona izango dute. Horrez gain, jendearekin harremanak egiteko ere aberatsa da guretzat egun honetan parte hartzea", adierazi du Galarragak.
‎Etxean bost senide dira, baina garaiaren arabera wwoffer bat edo bi izaten dituzte mahai beraren bueltan. Hala deitzen diete baserri mundua ezagutzeko eta ikasteko etxean apopilo izaten dituzten bisitariei. " Mantenua, otorduak eta lo lekua eskaintzen ditu baserriak WWOOF sarean.
‎GAZTEA. (Irribarrea aurpegian duela.) Bidaiatu nahi diat, mundua ezagutu eta beste lekuetan gauzak nola egiten dituzten ikusi nahi diat. Mundua aldatu nahi badut, ongi ezagutu diat, ez duk uste?
2021
‎Gure etxean liburu gutxi zegoen eskolakoez gain, baina gure aitona oso ipuinzalea zen eta buruz zekizkien Esoporen alegiak errezitatzen zizkigun, horrela ikasi genuen guk, sei zortzi urte genituenean. Gero, adoleszentzian agertzen da beste hainbat mundu ezagutu eta beste hainbat historia jakiteko interesa. Denetarik irakurri nuen, ez bereziki adoleszenteentzako diren liburuak, horrelakoak ez nituen asko irakurri garai hartan.
‎Aipatu hari horiek sendotzeak eta edukiz betetzeak berebiziko garrantzia dauka, hizkuntza irakatsi eta kultur sorkuntza transmititzearekin batera, beste eremu eta erdigune batzuetarako konexioak eraikitzen lagundu baitezakete. Ildo horretatik, ikas unitatean, euskara bera bultzatzeko ekintzak baino, euskararen mundua ezagutzeko eta bizitzeko ekimenak eta dinamikak jaso ditugu, oso zaila baita ia ezinezkoa ezagutzen ez denarekiko interesa izatea, eta are zailagoa diglosiaren ondorioz euskararen mundua gutxietsi eta topikoz betetzen denean.
‎Zentzu horretan, literaturaren irakaskuntzari hiru helburu nagusi egozten dizkio BE1 ek: " Disfrutatzeko, mundua ezagutzeko eta esperientzia literarioak norbere bizipenekin lotzeko balio luke literaturaren irakaskuntzak. Literaturak eta honek biziarazten zaituen esperientziak asebete egin behar zaitu lehenik eta behin, eta ondoren etorriko da heziketa literarioa.
2022
‎Gauden tokitik, daukagun hizkuntzatik eta identitatetik mundua ezagutu eta nork bere kulturatik munduaren polifonia entzuten eta estimatzen ikasi; aldi berean, kontaktuan ikasitakoa gauden tokira eta mintzatzen dugun hizkuntzara ekarri, eta aberastuko gaituena egokitu, geureganatu, sinetsi...
2023
‎Jokoen bidez haurrek munduaren ezagutzeko eta ulertzeko parada baldin badute, objektu dibertigarrien gehiegizko kontsumoak, ingurumenarentzat eragin kaltegarria ukaiten ahal du. Konstatazio hori egina da plastikozko jokoak agertu direnean, gaurko ekoizpenaren gehiengoa osatzen baitu.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia